شری برخیزد که به خیر مردم تمام شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ کد خبر: 144896 منبع: پرینت

اکنون که مذاکرات پشتون های افراطی که ارگ را در کنترول خود دارند با نمایندگان تاجیک ها، بدون نتیجه بالای تقسیم قدرت و ثروت به پایان رسیده است، افغانستان وارد مرحله جدیدی از سرنوشت ساز خود گردیده است.

ترکیب هیات مذاکره کننده ارگ چنان مسخره آمیز بود که در اعضای آن حتی یک نفر از هزاره های که داوطلبانه حاضر شده اند در پیشانه خود کلمه افغان را حک نمایند، از ازبک های که در کنار دسترخوان حنیف اتمر لولیده اند و بالاخره از تاجیک های که به زور آقای نور به قصر سفیدار رسیده اند و اکنون قصر سفیدار را به مهمان خانه سلطان محمود غزنوی تبدیل کرده اند وجود نداشت.
چون در مسایل حساس کسی آنها را به اندازه دو تای پشه به حساب نمی گیرد.

از ترکیب هیات تاجیک ها نباید چندان گله کرد، چون آقای نور به مثابه یکی از مهره های کلیدی تاجیک ها مورد حمله ارگ نشینان قرار گرفته است. لذا در قدم اول تاجیک ها باید مانع تهاجم ارگ می گردیدند که چنین کردند.

حالا که ذهنیت عامه تمام اقوام کشور به نفع آقای نور می چربد و چشم اکثریت مردم افغانستان به او به مثابه محور قدرت نگاه می کنند، لازم است که آقای نور با رایزنی با تمام اقوام افغانستان یک طرح سیاسی دراز مدت برای نجات افغانستان ارایه نماید و آن طرح سیاسی جز فدرالی شدن کشور در عمل نمی تواند طرح دیگر باشد.
چون هر طرح دیگر در افغانستان تجربه شده و در نهایت به شکست مواجه شده است.

از آنجایی که افغانستان کشور اقوام است پس لازم است که قدرت و ثروت بین همه اقوام کشور بصورت عادلانه توزیع گردد و این امر به جز از فدرالی شدن کشور غیر ممکن به نظر می رسد، زیرا فدرالی شدن کشور به نفع تمام اقوام کشور است و خود به خود زمینه هم پذیری بین اقوام کشور را به میان می آورد.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   شری برخیزد که دزدان شمالی بروند سهم شانرا بگیرند

>>>   محوریت قوی ایجاد شده پیرامون استاد عطا بدون در نظر داشتهیچ گونه تبعیض و تفرقه پذیرای همه اقشار ملت است که رهبری افغانستان را به اساس انتخابات عادلانه و شفاف و بدون امتیاز از پیش تعین شده برای فرد خاص یا قوم خاص خواهان اند.

>>>   پیمان افغان
از حقیقت جوانان امروز باید نگذرند ، انتحار کی میکند بالای ناموس اش پاکستانی هارا کی میاورد روزانه صدها راکت بالای کی پرتاپ میکند پاکستانی آن هم بالای پشتون ها ، ما پشتون ها بی وجدان هستیم، شما حق هستید ما مکتب را می سوزانیم شما آباد میکنید من پشتون اکنون به زبان خودم آشناهی ندارم این رهبران پشتون نیستند فقط پشتون را ابزار قرار داده اند ،آیا من خوبم یا اقوام دیگر قضاوت به شما

>>>   ھھہ ھھہ ھھہ آقاي عزيز فراموش كرده اند كه جمعيت و نور به هيچ صورت نماينده گي از تاجكان كرده نميتواند؛ تجربه نشان ميدهد كه سرمايه ها را جمعيت چور ميكند نامبدگي به بقيه تاجكان ميماند

>>>   اریانا نیوز؛

خبــــر تکاندهنــــده؛

رئیس جمهــــور افغانستان داکتـــر اشرف غنی احمــــدزی تصمیــــم گرفتـــه تا دارائی هــــای اشخاص ذیل را در بانکهــــای داخل و خارج از وطــــن ضبط و ملــــی نماید؛
۱ــ عطامحمد نور « ۲ » میلیــــارد دالــــر
۲ــ قسیم فهیم « ۱٫۵ » میلیــــارد دالــــر
۳ــ استاد ربانی و فرزندان « ۱٫۲ » میلیــــارد دالــــر
۴ــ احمـــد مسعود فرزند احمدشاه مسعود و برادران احمدشاه مسعود « ۱٬۱ » میلیـــارد دالـــــر
۵ــ مجددی «۶۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۶ــ پیرسیداحمد گیلانی «۵۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۷ــ محمود کرزی « ۸۴۵ » میلیـــون دالـــــر
۸ــ گل آغا شیرزی «۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۹ــ داکترعبدالله «۷۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۰ــ تورن اسماعیل « ۷۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۱ــ رسول سیاف «۷۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۲ــ عبدالرشید دستم « ۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۳ــ محمد محقق « ۷۱۵» میلیـــون دالـــــر
۱۴ــ خلیلی «۷۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۵ــ حاجی ظاهر قدیر «۷۶۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۶ــ انورالحق احدی «۴۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۷ــ بسم الله محمدی «۳۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۸ــ رحیم وردگ « ۴۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۹ــ یونس قانونی «۲۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۰ــ امرالله صالح « ۱۹۵» میلیـــون دالـــــر
۲۱ــ سيدحسين انوری «۳۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۲ــ فاروق وردگ « ۳۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۳ــ صدیق چکری « ۳۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۴ــ ایوب سالنگی « ۵۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۵ــ عبدالرئوف ابراهیمی «۲۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۶ــ فضل الهادی مسلمیار « ۱۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۷ــ زلمی ویسا « ۲۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۸ــ الله گل مجاهد « ۱۸ » میلیـــون دالـــــر
۲۹ــ ملاتره خیل «۱۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۰ــ شیخ آصف محسنی «۴۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۱ــ امان الله گذر « ۲۶۵ » میلیـــون دالـــــر
۳۲ــ ظاهر اغبر« ۱۲ » میلیـــون دالـــــر
۳۳ــ کرام الدين کریم « ۸ » میلیـــون دالـــــر
۳۴ــ بصیر سالنگی « ۱۶ » میلیـــون دالـــــر
۳۵ــ عمر داودزی « ۱۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۶ــ حسین فهیم « ۱۵۰» میلیـــون دالـــــر
۳۷ــ شیرخان فرنود « ۲۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۸ــ خلیل الله فروزی « ۱۷۵» میلیـــون دالـــــر
بصیر نظری

>>>   "قدرت و ثروت بین همه اقوام کشور بصورت عادلانه توزیع گردد و این امر به جز از فدرالی شدن کشور غیر ممکن به نظر می رسد، زیرا فدرالی شدن کشور به نفع تمام اقوام کشور است و خود به خود زمینه هم پذیری بین اقوام کشور را به میان می آورد."
يک نظريه خوب است

در واقعيت امر "تقسيم قدرت" خود يک امر٬ اساس٬ بنياد٬ اصل٬ پديده و نشانه دموکراتيک است. سامانه دموکراتيک مشروعيت عقلانى وعقلانت قانونى خود را در "ملت گرايى" و "قوم گرايى" و "مليتگرايى" و "دينگرايى" و "مذهبگرايى" و بالاگرايى طبقاتى وپايگاه اجتماعى و پايينگرايى نمى بيند. بلکه تهداب اش با تفکر اصل حقوق انسانى شهروندى و بشرى استوار است و از زمان انقلاب کبير فرانسه لغت (فرانسوى: Bourg" بُرج Bourgeois بُرج واز"; زبانهاى جرمنها: آلمانى و هالندى يا !"دويچ "و "دچ!"; انگليسى: "بورگھ" Burgh نوشته و "برو" خوانده مى شود.
تعداد شهرها در اروپا با پسوند بورگ وجود دارد:Ham =هام نوشته هم خوانده به معنى آبهاى چار اطراف بورگ يا برج و دژ و ارگ: زالتسبورگ همبورگ ٬وورتسبورگ دژ مارینبورگ و پل قدیمی رود ماین , ارانینبرگ براندنبورگ, شارلوتنبورگ

Ham+burg, Salz+burg, Würz+burg, Edin+burgh("ادینبرو" در برخی منابع فارسی ادینبورگ نیز خوانده شده است
و در آن دژ و ارگ ويا برج هاى "ادينگورگ" >ادینبر بر فراز تپه پایتخت اسکاتلند سلطنت شاهى متحده قرار دارد. "بورگر" ) (همبرگر - همبورگ آلمان بورگ در زبانهاى هندواروپايى بُرج که معرب شده يعنى پارسى آلمانى ؓ)چپلى کباب "همبورگر" انگريزى-پاکستانى شده "برگر"

يک هجو يا يک استعاره مى نويسم که در زبان دل وجان ام پارسى"
بورگ> برج = دژ = ارگ که در آن حاکمان شاهان زنده گى مى کردند در انقلاب کبير "باز کردن برج ها" "بُرجوازى واز" بروى شهروندها باز کردند.اساس اش همان خوراک عامه شهروند.: Burger. مک دونالد و ديگر رستوناتهاى زنجيرى امريکه از همين اصل که در تمام جهان خوراک "چپلى کباب" "هامبورگر" (هم به معنى همشرى و شهروند و هم خوراک)

مردمان اقوام پشتون با لقب افـغان بيچاره ها هميش توسط حاکمان يک قوم در همان دوران حاکم به زير چپلى باداران انگريزى سوق داده شدند که خاک پشتون يا افغان تقسيم شد و همين انگليس سرزمين شير وخورشيد را از يک نام به نام ديگر٬ از يک به دودمان ديگر ٬از يک بحران به بحران ديگر٬ از يک ستم به ستم ديگر٬ از يک منجنيق به منجيق ديگر٬ ازيک پرتگاه به پرتگاه ديگر٬ از يگ تشنج به تشنج ديگر از يگ جنگ به جنگهاى ديگر تبديل کرد بلى به من قصه شده که مردمان سرزمين در کابلستان يکى به به ديگرى از هر قوم و تبارى که بود مى گفت: "سلام وطندار!"

و اما نظر به پژوهش من نظر به همين چشمديد خود و استناد به تاريخ از زمان قدرت بدست گرفتن يک قوم از ملت افغان يا پشتون ابدالى بويژه از قرن 19 بدين سو تقسيم عادلانه در بين خود اقوام افغانى مانند ابدالى و سدوزايى و بارکزيى محمدزايى و 80 اقوام افغانى يا پشتون ( زى ها و خيل ها ) وجود نداشت و ندارد. يعنى اتحاد و همبستگى ويا تفکر شهروندى و برج وازى و دژوازى وارگ وازى براى حکومت وحدت اقوام پشتون وجود ندارد چه رسد به وحدت اقوام پشتون با يک طيف يک ملت غيرپشتون
درود و پدرود به به همه و طنداران
شرم به هسته مرکزى حاکممان افغان اين دستنشانده امريکايان و انگليسيان
داکترارمان
ادامه دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است