سفر شورای امنیت در فروپاشی امنیت
زمانیکه غنی خواهان فشار بر پاکستان از شورای امنیت بود آیا نمی دانست امنیت خلاصه در نظام با ثبات سیاسی داخلی است و اگر هسته قدرت خواهان امنیت نباشد هیچ قدرت خارجی توان فراهم کردن آن را ندارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ کد خبر: 144945 منبع: پرینت

آیا با فشار جامعه جهانی و شورای امنیت بر پاکستان به صلح دست می یابیم؟ زمانیکه حکومت و قدرت در اختیار کرزی و سپس غنی قرار گرفت به همین میزان طالب قدرتمند بود و داعش در کشور حضور داشت؟
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،بحران داخلی و فشارهای منطقه ای، جهانی و تروریستی اگرچه وضعیتی جدید برای افغانستان نیست اما نظام حاکم را در معرض سقوط و کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داده است و در این ماین، سفر نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل به کابل در سکوت رسانه ای چه پیامدهایی خواهد داشت؟

دیدارها با رییس جمهور، سران مجلس نمایندگان و سنا و مسوولان کمیسیون انتخابات در راستای بررسی وضعیت امنیتی کشور بود و به بنا به روال همیشگی، اشرف غنی خواهان فشار بر پاکستان شد در حالی که مشکل اصلی این نظام وجود فردی سلطه گر با سیاست قبیله ای می باشد که آتش تفرقه و ناامنی را شعله ور کرده و هیچ اعتقادی به ایجاد اتحاد در سرزمین قومیت ها ندارد.

نظام سیاسی پسا طالبان و کنفرانس بن در افغانستان به مانند گذشته با مشکلات و نقض های بیشمار مواجه شد که ریشه در اختیار تام یک قومیت بر تمامی کشور و حمایت همه جانبه امریکا از آن دارد تا تروریسم سلاحی باشد در جهت به انزوا کشاندن رقبای واشنگتن در منطقه و ناامنی های مدام، حاشیه امن بقای دولتمردان فاسد.

در حالی که امریکا با تهدید از راه دور پاکستان را مورد نقد قرار می دهد و همچنان اسلام آباد با فراق باز سیاست تروریست پروری خود را توسعه می بخشد، حکومت وحدت ملی خوشبین به تغییر در سیاست واشنگتن در هر فرصت و دیداری خواهان اعمال فشار بر پاکستان می شوند بدون ارایه مدرک و مستند.

سیاست خارجی افغانستان از زمان شروع ناامنی ها و جنگ فروپاشید و هیچ گاه حتی در دوران پس از بن به اقتدار نرسید، کرزی و غنی بنا به منافع قومیتی نه ملی یا سلطه پذیر پاکستان می شدند و یا به یکباره دشمن و دوستدار هند تا برای برقرای کشور به تکیه گاهی همچون اسلام آباد، طالب و داعش نیاز دارند تا رهبران داخلی مخالف تروریستان.

از جانب دیگر، سفر هیات شورای امنیت سازمان ملل که فرصت طلایی برای کشور و نظام حاکم برای رسیدن به امنیت و ثبات سیاسی می باشد با رهبرانی همچون غنی و عبدالله به مانند بیشمار فرصت های دیگر به یغما می رود زیرا اگر این رهبران خواهان ثبات افغانستان بودند هیچ گاه دلیل ناامنی های داخلی و اختلاف های قومی نمی شدند.

نبرد با جزایر قدرت که در دولت اشرف غنی با سیاست آشکار قبیله گرایی به اوج خود رسیده از دلایل اصلی نفوذ داعش و ناامنی های شمال است در کنار قدرت یابی طالبان و دخالت های مستقیم پاکستان و عربستان، بماند که قدرت های منطقه ای و جهانی هر کدام بر اساس منافع در حال نبرد نیابتی در کشور هستند.

در همین راستا، زمانی که رییس جمهور خواهان فشار بر پاکستان در حد شعار بدون استناد به مدارک معتبر از هر کشوری و اینکه از شورای امنیت سازمان ملل است آیا فراموش کرده که برای رسیدن به صلح ابتدا باید حکومت در همبستگی و ثبات سیاسی به سر ببرد و تا زمانی که هسته قدرت خواهان امنیت نباشد هیچ قدرت خارجی توانایی فراهم کردن آن را ندارد؟

آیا مشکل اصلی افغانستان تنها معطوف به پاکستان می شود و در صورت اعمال فشار جامعه جهانی بر این کشور به صلح دست می یابیم؟ زمانی که حکومت و قدرت در اختیار کرزی و سپس غنی قرار گرفت به همین میزان طالب قدرتمند بود و یا اصلا داعش در کشور حضور داشت؟

عدم وجود سیاست خارجی ریشه در سردرگمی های درون حکومتی دارد که به دلیل اهداف پشتونیزمی نه طالب را دشمن می داند و نه به دنبال قاطعیت در برابر پاکستان است بماند که هر مقام این نظام با یک قدرت منطقه ای در روابط تنگاتنک به سر می برد و بیخ گوش ارگ، عربستان با تمویل طالب و داعش دست به ایجاد مدارس وهابیت می زند.

حکومت توان حفظ امنیت پایتخت را از حمله و انتحاری دارد اما تنها در سفر شورای امنیت، رهبران بلندپایه غرب، برگزاری کنفرانس صلح و نشان می دهد که جنگ افغانستان خلاصه در منافع است و تا زمانی که منافع طرف های دخیل در میان باشد هم شعله ور می شود هم به آتش بس می رسد.

و هرچند با هر سفر بلند پایه به افغانستان موجی از امید برای صلح به پا می خیزد اما واقعیت این سرزمین گره خورده با خواست امریکا و یک دولت فاسد پیشه است و اگر همچنان اشرف غنی با سلطه به نبرد داخلی پیش برد و واشنگتن تنها به تماشا بنشیند نه صلحی به بار می آید و نه پایانی برای تروریسم و کشتار مردم خواهد بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای امنیت
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   بــه محترم انجنیر داود :
در زمان تیمور شاه درانی هم موضوع ولایت بلخ درمرکزیت قطغن پرابلم ساز شده بود حتی اینکه کسی حاضرنمیشد از طرف حکومت بحیث والی برود باعث فکاهی ها وطنزها گردید چنانچه مردی شوخی دوره گردی شادی را تربیه کرده بود ووقتی در میان تماشا چیان برایش میگفت:
می خواهی بحیث والی بلخ بروی ؟
شادی خاک را از زمین گرفته برسرش میریخت ، یعنی حاضرم بمیرم زیرخاک شوم اما والی شدن را دربلخ قبول ندارم !

>>>   Moh
جنابان تحليل گران سياسى ما نمى فهمند كه مشكل فعلى افغانستان تنها با جمعيت و بلخ نيست
بلكه اعتراض مردمى در سراسر كشور همه اقوام و احزاب در
مقابل يك احمق فاشست و دكتاتور و مافيا حكومتى غنى است.
كه تمامى دستاورد هاى ١٧ ساله كشور را تهديد به نابودى ميكند.

>>>   به امید سرنگونی اشرف غنی کوچی یهودی

>>>   Ansari
دقیقاً هیچ وطن پرست در مقابل استاد عطامحمد نور رهبری مهربان شجاع ما سلاح نخواهد گرفت چون عطامحمد نور نه طالب است نه داعش یک رهبری مهربان شجاع وطن پرست است بخاطر امنیت ملت خویش از حق ملت خویش دفاع می کند عطامحمد نور خار چشم فاشیست ها مزدور پاکستانی طالبان وطن فروش ها است .زنده باد استاد عطامحمد نور حمایت از شما آرزوی ماست کامیاب سر بلند باشید در پناه حمایت خداوند ج

>>>   زادی AZADI
آيا حكومت توافقي، توافقي تر مي شود؟
يك منبع مي گويد كه اشرف غني احمدزي به عنوان نامزد انتخاباتِ ٢٠١٩ با معاونيت اولِ دكتور عبدالله و معاونيت دوم، سرور دانش وارد رقابت مي شود.
اين در حالي است كه اشرف غني در اكثر جلسات هفته وار، داكتر عبدالله را در كرسي دست راست و دانش را در دست چپش مي نشاند و كمپاين را آغاز نموده.

>>>   نا امنی در افغانستان از داخل ارگ داعش پرور و تروریست پرور و نیروهای گل بی دینی سر چشمه میگرد.

>>>   لشکرسیاه داغش تا بگرامی رسیده وشبانه درمساجد تبلیغات میکنند ریاست امنیت نا ملی ما چی مصروفیتی دارند روی چی کار میکنند نشود روی کدام پروزه هستوی یا کدام سفر فضائی یا نصب کدام ستلایت در فضا مصروف هستند ؟

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار غنی احمد زی است.
او مردم شریف نجیب ایمان دار، بادیانت افغانستان اگر میخواهید خود تان اسلام و ایمان تان زنده بانید این غنی احمدزی همبرگ فروش نیویارکی ، متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ عاجل بیرون کنید تا غنی احمدزی شوونیسم قبیله گرا و فاشیت ارگ را ترک نکنند اوضاع نابسامان کشور عزیز ما افغانستان بهبود نمی یابد و یک دست شوید ؛ بیل , تبر , داس را بردارید در جای زندگی دشمن دین ؛ خاک و فرهنگ چ ذهزار سال نیاکان تان یورش برید.
بخاریکه همین غنی ... کم اصل و کم نسب این انسان بی برنامه رفاه و آسایش و مغز گنیده تعصب ... اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی , غلجی تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی نکرده است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم
بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی بی نسب شوونیسم قبیله گرا فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید.

>>>   اما شادی(......)های امروزی تاریخ را مطالعه نکرده اند ،تا از تاریخ بیآموزند،بلکه این تاریخ است که از ایشان خواهد آموخت.

>>>   داود برای مردن به بلخ رفته.

>>>   تعصب قومی دیه های حقیقت بین را کور ساخته و کار به جایی رسیده است که سراوپ مراد زی نواسه ملا مراد پنجابی و سابق منشی ولایتی خلقی ها و پرچمی ها، حالا مدافع گلبدین شده ، طالب و داعش را فراموش می کند، جمعیت اسلامی یگانه اسازمان ضد پاکستان را، هم نظر پاکستان معرفی می کند. زهی بی خردی و حماقت!!

>>>   به Moh
..........خو خودت استی .تا زمانیکه یک ...........بحیث والی ودرراس دزدان بود هیچ گپ نبود حالاکه این بیشرف بعد از13 سال چور دستش را از دزدی میگیرند باز مار در ...........درآمده. شرم است بشما خاینین ملی و دامن زنان جنگ های تنظیمی.
دل تان سیاه ما مردم ازکسانی دفاع میکنیم که دزدان را سربزنند ودرسرکوبی خایینین و داله ماران اوشانرا کمک میکنیم حتی پیشنهاد داریم که کمیشن کاران پارلمانی هم لغو شود که اونها هم در بینظمی کشور سهم بارز دارند گذشته ازینکه کی رییس جمهور است.
کابلی

>>>   استاد عطامحمد نور حمایت از شما آرزوی ماست کامیاب - سر بلند باشید - در پناه وحمایت خداوند( ج )باشید حق همیشه بر باطل پیروز میباشد .

>>>   زنده باد ریس جمهورجمهوری اسلامی افغانستان وسرقوماندان علی قوای مسلح جمهوری اسلامی افغانستان اشرف غنی

>>>   باید گفت اشرف غنی در چند هفته اخیر چشم امیدش به چراغ سبز امریکا در سرکوب خونین والی بلخ دوخسته شده بود، تاکید کاخ سفید بر حل مسالمت آمیز بحران بلخ او را جنون زده ساخته است. هنوز تلاش میکند که با دست کاری در متن اعلامیه کاخ سفید دست به توطیه های جدید بزند.
هم چنان نا فرمانی فرماندهان ارشد ارتش استفاده از گزینه نظامی علیه والی بلخ عصبانیت و جنون قدرت طلبی او را به اوج رسانده است. چنانچه در مصاحبه اخیر اشرف غنی با یک رسانه خارجی اوج خشم و جنون زدگی او را می بینیم. او حرف از "محاصره " ارگ توسط جزایر قدرت و تروریزم می زند. این در حالیست که او تروریستان طالبی، داعشی و گلبدینی را از زندانها آزاد ساخته شهر ها و روستاها و شهر کابل در محاصره آنها قرار دارد. او حرف از سقوط ارتش افغانستان بدون حمایت امریکا در ظرف شش ماه می زند. او تاکید بر تداوم جنگ برای چند نسل دیگر در سایه حمایت امریکا می زند.
با تاسف جنون قدرت طلبی مبتنی بر خودکامگی، تنفر قومی و اتکاء به نیرو های خارجی ها بجای حمایت مردم افغانستان
کشور را باری دیگر در پرتگاه نیستی مواجه ساخته است

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا غنی کوچی وتیمش به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا تطبیق میکند. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشده ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.
البته درین پلان کرزی، خلیلزی، جلالی، و بقیه موفقتر بودند، ولی این غنی کوچی چون بشدت میرود و سیاست مدارا نمیداند، و از طرفی هم چون مردم آگاه شده اند، دچار مشکل شده است.

>>>   فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، تمامیت خواهی قدرت آنها را که از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را.
خاطرت جمع باشد

>>>   پاسخ!
جلالتماب ریس جمهوروسرقوماندان اعلی قوای مسلح ج.ا.ا واقعاوضعیت رادرک کرده که هانمی خواهد که یک حکومت منسجم ومتمرکز که ازاوامران ادارات دولتی مرکزی ومحلی اطاعت کند ودزدان ولندغران وندگیران که درایی های مردم غریب وبی بضاحت افغانستان را به یغمابرده اند ازوظایف شان برکناروبه عوض انهاافراد متعهد به منافع ملی جابجاکند که یکی ازاین جمله عطا دزد معلومالحااست مردم افغانستان ازاین اقدام نیک ریس جمهورپشتیبانی نموده وبرایش دربرکناری دزدان وچپاول گران ازخداوند ج توفیق بیشتراستدعامینماید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است