ترامپ: کسری تراز تجاری آمریکا با چین تحمل نمی شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 144958 منبع: پرینت

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود «شی جین پینگ» ضمن گفتگو درخصوص تحولات شبه جزیره کوریا و با انتقاد از روابط تجاری 2 کشور، کسری تراز تجاری آمریکا با چین را «غیرقابل‌تحمل» دانست.

به گزارش فرانسه، بیانیه کاخ سفید در این رابطه می افزاید: رییس جمهوری [در این تماس تلفنی] از تداوم افزایش کسری تراز تجاری آمریکا با چین ابراز تاسف کرد.

کسری تجاری زمانی رخ می‌دهد که میزان واردات یک کشور از میزان صادرات آن پیشی بگیرد.

بر اساس آمار جدیدی که چین به تازگی منتشر کرده، این رقم در سال 2017 با افزایش 10 درصدی نزدیک به 275 میلیارد و 800 میلیون دالر رسیده است.

ترامپ از زمان رقابت‌های انتخاباتی تاکنون، بارها به روابط تجاری آمریکا با چین خرده گرفته و منتقدان سرسخت سیاست‌های اقتصادی این کشور را به سمت‌های مهمی در وزارت بازرگانی و دفتر نمایندگی آمریکا در امور تجاری گماشته است. وی همچنین بارها از پکن به عنوان «بزرگ‌ترین دزد مشاغل آمریکایی» یاد کرده است.

همزمان در بیانیه‌ای که وزارت خارجه چین درخصوص تماس تلفنی روز سه شنبه منتشر کرده، سخنی از انتقادهای رییس جمهوری آمریکا به میان نیاورده و تنها تاکید شده که گفتگوهایی درخصوص حل مشکلات اقتصادی و تجاری «با روش های سازنده و مطلوب» صورت گرفته است.

ترامپ پیش از این گفته بود که درصورت همکاری چین با آمریکا برای حل مساله کوریای شمالی، حاضر است از تراز تجاری چشم بپوشد؛ با این حال بنا به توییت‌های مکرر او در این رابطه، این خواسته همچنان محقق نشده است.

این در شرایطی است که چندی پیش نمایندگانی از سوی کوریای جنوبی و کوریای شمالی پس از 2 سال توقف مذاکرات، با یکدیگر در منطقه مرزی حایل میان 2 کشور دیدار و در خصوص حضور پیونگ یانگ در المپیک زمستانی پیش رو، با احتمال رژه زیر یک پرچم واحد، گفتگو کردند؛ موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات سیاسی در آینده نزدیک باشد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
چین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است