اشتباهاتی که در تصویب قانون اساسی داشتیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 144992 منبع: پرینت

امروز چهارشنبه 27 جدی 1396 نشستی در مورد قانون اساسی در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدناطقی در این مراسم گفت: در نشست بن برای قانون اساسی سه اشتباه استراتژیک داشتیم و این اشتباهات ادامه پیدا کرد و ما تا حالا گرفتار همان خطای استراتژیک هستیم. یکی اینکه مطرح شد که نظام ریاستی و متمرکز باشد. صحبت از نظام غیر متمرکز بود اما بسیار ضعیف بود. منطق این مساله این بود که جزایر قدرت در افغانستان ایجاد شده است و این ضرورت ایجاب می کند که قدرت متمرکز مرکزی ایجاد شود تا افغانستان از خطر تجزیه نجات پیدا کند.

وی افزود: مساله دومی که بازهم به عنوان خطا است این است که صلاحیت های رییس جمهور بسیار زیاد است. این اقتدار بیش از حد رییس جمهور تمام خوبی ها را از بین می برد. اشتباه سوم، هم انتخاب کرزی به عنوان رییس اداره موقت بود.

ناظقی گفت: بنابراین ما در بن انتخاب خوبی برای اداره موقت، برای اداره انتقالی، مردم هم انتخاب خوبی نداشتند برای اداره منتخب یعنی دوران ریاست جمهوری که قانون اساسی نوشته شد. در سال 2004 هم که قانون اساسی تدوین شد قانون اساسی بر مبنای همان نظام ریاستی متمرکز و اقتدارگرا نوشته شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   اشتباهات يا خيانت ها در تصویب قانون اساسی
1- کلمه شجره اى دوگانه يا متقابل افغان. "افغان عبري" پسر ساوول و "ابکان" و يا "اپگان" اردو شير شاهنشاه ايران در پارس
2- تقليد نيم نظام امريکا! نظام رياستى اش گرفته شد + نظام فدرالى اش زدوده شد.
3- زبان ملى پشتو شد
تمام تنشها و بحرانها ادامه پيدا کرد
تذکره که سند شناخت ستانى است- هويت زبانى قوم پشتون يعنى افغان شد

هنگامی رستم هفت خوان قهرمان ايران پسر رودابه کابلى داستان متوجه شد که سهراب پسر قهرمان دخت سمنگان وشاه توران و پسر ايران خود را در نبرد کشته است , فالبين (حتمى مجددى) پیشگویی کرد، 40 روز و شب باید سهراب را دردورادور هفت درياچه هاى "بند امیر" در بامیان در شانه اش بگرداند و پسرش دوباره زنده مى شود. در روز 39 روز یک هیولا به شکل یک جادوگر ظاهر شد و در آب بند امیر در بامیان فرش را با صابون مى شست . رستم پرسید، خانم شيشک چه کاری می کنید؟ او گفت من رنگ ها و الگوهای این فرش را می شويم . رستم گفت رنگ و نگار فرش ايران وتوران ازبين نمى رود چون رنگ ازگياهان است ونه ساختگى. بله، جادوگر پاسخ داد درست است. مرده مرده است نمیتواند زنده شود.
افغان هويت پشتون است و براى غير پشتون دادن مدارى گيرى ياجادوگرى ساختگى وتقلب است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است