ملاهای پاکستانی: انتحاری در پاکستان حرام است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 145003 منبع: پرینت

دهشت افگنان از سالیان متمادی در افغانستان و پاکستان حمله های انتحاری را انجام می دهند، اما اجتماع 1800 نفری "عالمان دینی" پاکستانی، انجام حمله های انتحاری را در آنکشور "حرام" توصیف کرده است.

در این فتوا آمده است "هیچ فرد یا گروهی حق اعلان کردن جهاد را نداشته و انجام حمله های انتحاری خلاف آموزه های اسلامی است".

این فتواها بگونه کتاب گردآوری شده است و مقام‌های حکومتی پاکستان آن را مرور کرده اند. در گردهمایی برای صدور این فتوا شماری از رهبران دینی پاکستان که از شورشگری طالبان بر ضد نظامیان خارجی و حکومت در افغانستان حمایت می کنند، نیز شرکت کرده بودند.

در این فتوا، امضاهای حمید الحق، پسر مولانا سمیع الحق (پدر معنوی طالبان) و محمد احمد لودهیانی رهبر گروه افراطی اهل السنه و الجماعه نیز دیده می شود.

در این کتاب فتوا که از سوی پوهنتون دولتی بین المللی اسلامی پاکستان ترتیب شده است، ممنون حسن، رییس جمهور پاکستان، نگاشته است "این فتوا بنیاد قوی را برای تامین ثبات و ایجاد یک جامعه میانه رو اسلامی فراهم کرده می تواند".

ممنون حسن نوشته است "برای تفسیر روایت ملی به منظور مهار کردن دهشت افگنی و پابندی به اصول طلایی اسلام، میتوانیم از این فتوا طلب رهنمایی کنیم".

بخش دیوه "صدای امریکا" از قول احسن اقبال، وزیر داخله پاکستان، گزارش داده است که صدور این فتوا بر ضد دهشت افگنی، آنکشور را به سوی وحدت می‌کشاند. احسن اقبال بار نا بسامانی های موجود در پاکستان را به دوش قدرت‌های بیرونی انداخت.

صدور این فتوا در پاکستان با واکنش‌هایی در افغانستان توام بوده است. نجیب الله کاکر، فعال مدنی افغان، به رادیو دیوه صدای امریکا گفته است که عالمان دینی پاکستانی، حمله های انتحاری را در خاک خود حرام می‌پندارند، اما تندروان را برای انجام اعمال تخریبکارانه و حمله های انتحاری در افغانستان، در مدرسه‌های پاکستانی آموزش می دهند.

شورای علما و حکومت افغانستان تا کنون در پیوند با فتوای عالمان دینی پاکستانی، تبصره‌ای نکرده اند.

منتقدان داخلی و خارجی به شمول افغانستان و امریکا، حکومت و قوای نظامی پاکستان را به حمایت و پرورش گرو‌ه‌های افراطی و دهشت افگن برای مقاصد سیاسی و نظامی متهم می کنند. اتهاماتی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی AZADI
شهنواز تني بخاطر بردن طياره و فروختن آن بالاي پاكستان نزد ملت غيور و شجاع افغانستان محكم شمرده ميشود بدين لحاظ از استره محكمه و ثارنوالي محترم كشور و ودارت دفاع كشورم تقاضا بعمل ميآورم تا هر چه زودتر اين ..............را دستگير و به پنجه قانون بسپارند و بايد محكمه شود و از طرف محكمه سخت ترين جزا برايش تعين شود تا ديگران از اين ....درس عبرت بگيرند .

>>>   ملا های ما مصروف فروش تکت جنت به 75000 هستند

>>>   ملا های افغانستان هم باید فتوا بدهند که درافغانستان هم حرام است

>>>   "شما علما بگویید اصول اسلامی در تمام جهان قابل عملی شدن است یا تنها در یک کشور؟ اگر در تمام جهان اسلامی قابل عملی شدن است باید این فتوا اول در افغانستان تطبیق شود. شما از علما بپرسید که آیا تعبیر فتوا تنها به یک کشور محدود می‌شود؟ این خو سوسیالیزم نیست که ستالین آن را به یک مملکت محدود کرد، اسلام جهانی است و تمام جهان را در بر می‌گیرد."

>>>   من دیروز از قول شیطان نوشتم که گفته بود : به گپ هرکس گوش می کنید , به گپ ملایان ..............گوش نکنید ! یکتعداد از جمله دوستان من فرار کردند , ویک تعداد دیگر هم مرا متهم به پیروی از شیطان کردند ؛ بفرمائید این هم سند ؛ این ملا یکی از ملایان ................است !

>>>   این فتوا را از کجا یافته اند وچرا درین تازگی ها به ان متوجه شده اند وباز انها نگفته اند که انتحار درهمه جا حرام است یا تنها در پاکستان در گذشته وحال واینده همین تروریست ها شاگردان همین ملاها چون سمیع الحق وفضل الرحمان وفتوای جهاد بالای ملت افغان را با همه انواع ان همین ها صادر کرده اند ودلیلش هم قومی مفادات بود حالا که سر عقل امده اندناخوانده های خودرا خوانده وبه معلومات دینی شان افزوده اندکار بجا ومعقول است اما بشرط این که راست بگویند واز اعماق دل فتوا بدهندنشود روزی بیان دارند که ازبیم قطع کمک های ملیاردی امریکا از فتوای سابق خود عقب نشسته بودیم در حال که واقعیت داشته ها ودانسته های ما طوری دیگری بود واین تغییر نظر از انها بعید نیست
همانطوری که انتحار حرام است قتل مسلمان وهم قتل انسان بدون موجب حرام وناروا است چه انسان را با مرمی بکشند ویا با بمب وخداونددر قرانکریم میفرماید {من قتل نفس بغیر نفس اوفساد فکانما قتل الناس جمعیا} واین ملا نما ها باعث قتل بیش از دوملیون افغانا وانسان شده اند پس چند برابر تمام دنیا یعنی دو ملیون چند دنیا انسان کشته اند وای برحال انها وخاک بر سرشان
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   در افغانستان علم دین واقعی وجود ندارد همه چون سویه علمی شان نسبت به ...............های پاکستان بکلی ضعیف و همه شان مزدور و فرمانبردار و اطاعت کن از فتاوی .............پاکستانی میباشند . اگر این حرف نبود چرا این دروغ گویان حتی الان یک فتوای اجماعی قوی علیه گروه ..............تروریست طالب صادر نکرده اند وپس در افغانستان علم دین که قدرت و بلاغت داشته باشد وجود ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است