هیات های گفتگو کننده جمعیت و ارگ توافق کردند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ کد خبر: 145096 منبع: پرینت

هیات ارگ با هیات گفتگو کننده حزب جمعیت به توافق رسیده است.

پس از هشت بار مذاکره و گفتگوی چهار نماینده ارگ در مقابل چهار نماینده حزب جمعیت اسلامی، از دوازده مورد درخواست حزب جمعیت، با هفت مورد آن توافق شده است.

در پیش نویس موافقتنامه حکومت وحدت ملی و جمعیت اسلامی، این موارد بگونه ذیر تشریح شده است:

۱- تشکیل کمیسیون تعدیل قانون اساسی بر بنیاد توافقنامه حکومت وحدت ملی؛ موافقت شده است که کمیسیون تعدیل قانون اساسی را به زودی ایجاد نماید و این کمیسیون تا شش ماه آینده، تعدیل هایی را پیشنهاد کند.

۲- تعدیل قانون انتخابات و دادن سهم به احزاب سیاسی در شورای ملی پیش از برگزاری انتخابات سال آینده - دو طرف در بارۀ این خواست به نتیجه یی نرسیده اند.

۳- گزینش دوبارۀ اعضای کمیسیون های انتخاباتی در مشوره با احزاب سیاسی - دو طرف در بارۀ به میان آمدن اصلاحات در کمیسیون ها موافقت کرده اند.

۴- برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها در سال آینده - هر دو طرف بر برگزاری انتخابات در سال آینده موافق اند.

۵- برگزاری لوی جرگه (مجلس بزرگان) تعدیل قانون اساسی پس از انتخابات دورۀ هفدهم شورای ملی و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توافق شده است که اگر تمامی پیش شرط ها عملی شود، لوی جرگه می تواند پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود.

جمعیت اسلامی می‌گوید که این حزب در باره توزیع شناسنامه های برقی با ارگ ریاست‌جمهوری به هیچ نوع توافقی نرسیده است.

۷- سهم جمعیت در حکومت وحدت ملی، بر بنیاد توافقنامه ایجاد این حکومت،حکومت موافقت کرده است که والی بلخ و فرمانده پولیس بلخ بر بنیاد پیشنهاد جمعیت تعیین شوند. بحث ها روی دو وزارت دیگر به جمعیت انجام شده اند، اما روی نام های مشخص گفتگو نشده است.

۸- ارایه گزارش روشن در باره رویداد مراسم جنازه سالم ایزد یار، کمیسیون بررسی این رویداد گزارش مفصل را به جمعیت ارایه می کند و در صورت عدم پذیرش نتایج آن، تحقیقات ادامه می یابد.

۹- تأسیس شورای عالی احزاب و جریان های سیاسی - دو طرف بر ایجاد این شورا موافق اند.

۱۰- تعیین یک کمیسیون مشترک حکومت وحدت ملی و جمعیت اسلامی برای عملی شدن این توافقنامه بربنیاد یک جدول زمانی، دو طرف با این خواست موافق اند.

۱۱- تمدید وظیفه عطامحمد نور در کرسی ولایت بلخ تا هنگام عملی شدن این توافقنامه، اگر بخش های اساسی این طرح، جمعیت پذیرفته شوند، عطامحمد نور از کرسی ولایت بلخ کنار خواهد رفت.

۱۲- نظارت سفیر امریکا و نماینده سازمان ملل متحد از عمل شدن این موافقتنامه و امضای این موافقت نامه از سوی رییس جمهور حکومت امضای این موافقتنامه را نپذیرفته است، اما جمعیت خواهان ضمانت رییس جمهور در یک نشست خبری شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   ازین 12 خواسته کدام هفت خواسته پذیرفته شده است؟
لطفاّ اخبار را با معلومات مکمل آن ارائه کنید.
تشکر!

>>>   بسیار خوب شد یعنی دیگر بازار قُلدری وزورگوئی پایان یافت هرکس باید حق دیگران را احترام کند
یعنی برنده اصلی میدان عطا محمد نور شد ؟

>>>   به متفکر فریب و نیرنگ و متقلب انتخابات ریاست جمهوری هیچ اعتماد نکنید. احمدزی متقلب متعصب باید اعدام شود چرا که او در چهار سال گزشته صدها کابلی را انتحار کرد و بخاک خون کشاند.

>>>   هموطن مبارکتباد"

همو طنان با شرف خراسان زمین!
( 18 جنوری)مصادف است به روز قدرت رسیدن فرزندان اصیل این مرزبوم که 83 سال قبل از امروز بر حاکمان جبار قبیله که دونیم قرن حکمر وائ نموده بودند توسط قیام به پا خواستهُ مردمی تحت قیادت امیر حبیب الله بزرگ درهم کوبیده شد.و برای اولین مراتبه صاحبان اصلی این سرزمین حاکمیت خویش را به دست می گیرند.

اینجانب در ضمن اینکه این روز مبارگ ومیمون را که بیانگر اولین زینهُ حرکت آزادی خواهی وسربلندی به حساب می رود ، برای فرد فرد تان از صمیم قلب تبریک می گویم ، همچنان زمان به من وتو حکم می کند تا راه این شهیدان ومردان با عزت تاریخ خویش راگام به گام مسئو لانه به پیش ببریم تا باشد در مفابل نسل آینده خویش جوابگو باشیم

>>>   والی بودن شخص وفرد مهم نیست، بلکه مهم خدمت است که عطا محمد این کاررا دربلخ کرده است، ولی مسٲله برکناری عطا تقریبا مسٲله شخصی ودرعین حال حیثیتی بین غنی وعطا شده بود، هدف اصلی برای غنی برکناری نور بود که با این توافق به هدف خود نزدیک شده است. اما عطا بازنده اصلی دراین نزاع وکشمکش شد، یعنی تمام ادعاهای عطا برای عدم توانایی دولت بر برکناریش برباد شد.
باکول

>>>   Salam
سياست در افغانستان آنقدر مسخره شده است كه سفير يك كشور مى آيد و در باره قانون كشور مقيم امر و نهى مى كند ، اين در كجاى پروتوكول هاى تشريفات و روابط ديپلوماتيك درج است ، يك سفير به هيچ وجه حق ندارد در مسايل داخلى كشىورى كه در آن مقيم است اظهار نظر كند ، اما سياسيون ما منتظر اين سفيران اند كه چه مى فرمايند و چه امر و هدايت مى كنند. چه ضرورت است كه افغانستان حكومت و دولت داشته باشد ، بهتر بود امريكاى ها خود اين كشور را مسقيم از قصر سفيد و يا پايگاه بگرام رهبرى مى كردند و تمام كابينه هم امريكاى مى بود ، شايداين به نفع مردم مى بود .

>>>   یعنی ما افغانستانی ها درایت حل مشکلات خود را نداریم.
یک ماه تمام به همدیگر شاخ و دندان نشان دادیم تا اینکه معاون ریس جمهور امریکا به وایسرای ارگ دستور تیلفونی دادکه از لجاجت افغانی ات بگذر و جنگ داخلی را راه نینداز.
و همه دیدیم که چه تاثیر معجزه آسا داشت.
پس چه بهتر که بیشتر از این خود را ذلیل نستزیم و در همه مشکلات بین خود تفاهم کنیم نه دستور کاکا سام را با گردن خم انجام بدهیم.

>>>   فوزیه کوفی:
در دو نیم سال گذشته شاهد دها مورد مداخله سياسى ريس جمهور در تقررى ها بوديم، خوب خواهد بود غرض شفافيت در سياست كدرى ريس جمهور غنی لست تمام سفرا ،وزرا ،معينان،جنرالان ،ترفيعات و روساى مستقل كه به امضاى ايشان مقرر شده است نشر كند تا مردم بدانند كه تا چى حد مشاركت سياسىى مراعات شده است .

>>>   سفیر امریکا‌غنی احمدزی را سیلی کاری نمود
*************************************
اشرف غنی احمد زی امیر دست نشانده جانکری وزیر خارجهٔ امریکا که از بادهٔ قدرت امریکا مدهوش شده وسعی مینمود تا در رفتارش اکت آزادی ووارستگی را تمرین نماید ،دیروز از طرف «جان بس »سفیر امریکا در کابل در یک ترفند دیپلماتیک سخت سیلی کاری شد ورسمأمُهر دست نشاندگی وذلت بر پیشانی اش نصب شد!
سفیر امریکا با تثبیت وافزونبخشی صلاحیت نوکرش غنی فرمان داد تا «مشکل بلخ بصورت فوری باید «حل شود.
جان بس سفیر گستاخ ونابینای امریکا گفت که دیگر افغانستان برای خشونت جای ندارد.جان بس اضافه نمود که رییس جمهور افغانستان حق دارد تامقامات رااز کار برکنار نماید!!!
کسانی که با الفبای عرف دیپلماتیک آشنای دارند میدانند که اظهارات طمطراق وغرابه کنان سفیر دولت اشغالگر ومتجاوز آمریکا ،نه تنها ضربهٔ محکم برصورت غنی احمد زی بلکه مداخله صریح در امور داخلی افغانستان وتوهین به ملت سلحشور افغانستان است.
دستور برکناری والی بلخ از سوی سفیر امریکا به منزله جنگ علیه مردم افغانستان است.
دندانسایی سفیر امریکا وصدور امر آن برای برکناری والی بلخ هرگاه از یکسو دلالت به اشغال کامل افغانستان از سوی امریکامینماید ،از سوی دیگر درماندگی وبیچارگی حکومت دست نشانده وتروریستی را واضحأ به نمایش گذاشته ونشان میدهد که اشرف غنی احمدزی این مزدور گوش بفرمان امریکا بخاطر مشکلات داخلی آنهم در محدودهٔ یک ولایت،لاجرم دست به دامان باداران خود برده وسعی مینماید تا از لشکر متجاوز واستعماری امریکا برای تهدید وسرکوب مردم افغانستان استفاده ناجایز نماید؛
چقدر عجیب است که از یکسو این سفیر نابینا از استقرارداعش توسط امریکا وکشتار هزاران هموطن مان در ولایات جنوبی،جنوب غربی ،شرقی وشمالی افغانستان چشم پوشی نموده واز سوی دیگر اظهار میدارد که افغانستان دیکر جای برای خشونت نیست.پرواضح است که عمده ترین اهداف در عقب برکناری والی بلخ استقرار داعش در شمال است.
اما سفیر امریکا کور خوانده است ،او فکر میکند که با این تپ تپ پاخواهد توانست تا اراده خلل ناپذیر ملیونها انسانرا که درفش آزادی وعدالت را بدوش کشیده
درهم شکسته وبه این طمطراق مردم را به اطاعت میکشاند!
سفیر امریکا تاربخ داکتر برایدن را فراموش نموده ،اینرا نمیداند که مردم افغانستان ترجیح میدهند تا به عوض اینکه بدستان جلادان داعش امریکایی، سیل آسا به کشتار گاه کشانده شوند ترجیح میدهند تا در ره استقلال وآزادی در برابر لشکر متجاوز امریکا حماسه برپا نموده وبرای همیش افغانستان را از زیر دسایس امریکای خون آشام نجات دهند.
به اعتقاد اینجانب قبل از همه وقت آن فرا رسیده است تا مردم افغانستان با یک صدا در برابر دخالت آشکار وگستاخانه سفارت امریکا، در سراسر افغانستان دست به تظاهرات زده وخواهان خروج فوری ارتش متجاوز آنکشور از افغانستان گردند.

باور کامل دارم که زمان آن فرا رسیده است که مردم افغانستان وقوای مسلح شجاع کشوردر یک جبهه واحد دست به بسیج سراسری زده وبا صدای واحد در برابر تجاوز ومداخلات امریکا پاسخ روشن گویند!!!!!

درین برههٔ تاربخی هرگونه عقب نشینی به منزلهٔ خودکشی را خواهد داشت!!!

.بابك عمر

>>>   Aziz
چه فرق میکند دیروز توسط زلمی خلیل زاد پشتون تبار امروز توسط سفیر آمریکا به استناد مزدوری یک پشتون دیگر مانند غنی احمدزی

>>>   من از نافرمانی و ایستادگی استاد عطا در برابر اشرف غنی و دار و دسته فاشیست های اوغان ، حمایت می کنم. دلیل های خودم را برای اینکار دارم که لازم نیست همه را اینجا ردیف کنم . اما در همین حال بهترین دوستانی دارم که با من همنظر نیستند و به تمام این غایله ها و رویداد ها به دیده شک می نگرند و میگویند که این وضعیت هیچ پیوندی با منافع واقعی تاجیکان ندارد و صرف یک بازی است که به خاطر منافع شخصی و برای گرفتن چند تا چوکی به راه انداخته اند و هیچ برنامه و نقشه و خواست کلان ملی برای تاجیکان در آن نهفته نیست. من از جایگاه یک تاجیک دور اندیش، نمی خواهم به خاطر اینگونه ناهمگونی برداشتها و دیدگاه ها ، با دوستان و همتبارانم که میدانم نیت منفی ندارند و در هزار مورد دیگر با من همنظر و همراه اند درگیر شوم و بکوشم که نظر خودم را بقبولانم . ما باید با بسیار خونسردی و شکیبایی و گسترده گی به مساله نگاه کنیم و از به فرق هم زدن در چنین حالاتی پرهیز نماییم. چرا هر رویدادی باید باعث ایجاد تفرقه در میان ما شود ؟ تاختن بر کسانی که در یک موردی با ما همنظر نیستند و از زشتگویی و درشتی کار گرفتن به نظر من پسندیده نیست. تاجیک ها بیش از هرچیز دیگر به اتفاق و اتحاد نیاز دارند. به نزدیک شدن و همدیگر را پذیرفتن نیاز دارند . خوب است که با دیدگاه های گوناگون در کنار هم باشیم . سپاس. تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   جمیعت حتی اگر به رسم تاکتیکی گامی کوچک به عقب بگذارد، میدان سیاسی انتخابات به گذشته گرایان تعلق خواهد گرفت
مواد و فقراتی که گفته می شود مذاکره کننده های جمیعت اسلامی با گروه ارگ روی آن به توافق رسیده اند، با توجه به زمان اندکی که به بزکشی های جدید انتخاباتی باقی مانده، کاملن غلطُ چل بازی و غیرقابل اجرا است.
تاریخ شانزده ساله اخیر اثبات کرده است که هیچ کمیسیون دولتی که درموارد مختلف تشکیل شده، کارش تا پایان ادامه نیافته، مگر این که یک دروغی تازه به عنوان اتمام کار کمیسیون بافته نشده باشد.
دوم، مواردی که حکومت غنی روی آن توافق کرده، سه سال پیش با دکترعبدالله توافق کرده بود. دیدیم که نتیجه معکوس بود و تنها حاصلی که به دست آمد، زوال سیاسی عبدالله و فربه شدن دوره جدید تنش در جنگ قدرت است. متنی از توافق را که من دربعضی برگه ها خواندم ( هرگاه واقعی باشد) تنها نکته ای به درد بخور که دارد این است که عطا نور تا زمان اجرای فقراتی مورد توافق در مقام خود رسما باقی می ماند.
برای باقی ماجرا باید یک کمیسیون دیگر درست کرد و سپس یک کمیسیون دیگر که کار کمسیون اول را بررسی کند و به همین سلسله زنجیره ای از کمیسیون هایی که کمیسیون های پیش از خود را بررسی کنند. این دور باطل، با باطل کاری ختم نمی شود. امریکایی ها با بحران به مراتب لجوج تری در انتخابات رو به رو خواهند بود
رازق مامون

>>>   حالا ماوشما بین خود هستیمٍ
همو کلکانی یک ..... بیسواد محض بود مانند ملا عمر یک جاهل بود اونه رهبر بود نه سیاسی نه آدم !
اویک مزدو.ر واستعمال شده توسط چند ملای مزدور انگریز
اینرا کسی قبول ندارد که بنام تاجک از یک دزد وجاهل توصیف کنیم
( خودی )

>>>   باید رهـــبـــری اپوزیسیون از وجود ......های استفاده جو وپله بین و دزد های شمالی پاک ساخته شود

>>>   به غنی .......... باید تبریگ گفت!!!!!!

>>>   جمعیت نباید این توافقنامه بدون امضاء رئیس جمهور قبول کند، توافقنامه بدون امضاء طرفین اعتبار ندارد

>>>   شما چوچه هاي ... مادر تان ( وطن تان ) را فروختيد حالا پدراندر هاي تان هرچي دل شان ميخواهد ميكنند (دل شان باسيكل شان ) دل شان كه تاسكي بزند يا نان مسكه يي وعسل اعطا فرمايد گله يي در كار نيست.

>>>   زنده باد ژنرال عطا محمد نور والی بلخ

نگران وطن

>>>   با فرمان سفیر امریکا در مورد والی بلخ، جناب معلم چپ شد و دیگر صدا نکشید چون میفهمد که زور از کاکا است که انگور در تاکها است
یعنی ریس اصلی اشرف غنی و عطا نور ، امریکا است

>>>   ظاهرش هویدا بود نزد مردمان رهزن
لیکن باطن پاکش آشنایی سبحان بود
مدت زد خوردش بود مدت نه ماه
تک تکی تفنگ او مثل ژاله باران بود
در دل آوری مثل اش این زمان نمی بینم
دیدمش که می گویم رستم خراسان بود
التفات او دایم همریی غریبان بود
تا به پایه آخر پای بند قران بود
عشقری و خادم دین رسول الله
رحمت خان پیلوت

>>>   قبلا هم درجضور جان کری توافق کرده بودند

>>>   اسمعیل خان میگوید هیچ موافقه ئی نشده

>>>   بعضی ازین تفاهمنامه ها در هنگام تشکیل دولت اعتلافی نیز تصویب شده بود، منجمله تشکیل لویه جرگه قانون اساسی و تغیر ساختار نظام و امضأ رییس جمهور نیز در پای این توافقنامه بود.
آیا این توافقنامه تطبیق شد؟
معلومدار نه.
شما ببینید تنها بخاطر به تعویق کشاندن انتخابات پارلمانی تا به حال در ظرف دوسال چقدر سنگ اندازی ها صورت گرفته است؟
از مسایل امنیتی گرفته تا تشکیلاتی کمیسیون انتخابات و تا مسایل تمویل مالی انتخابات.
این توافقنامه ها فقط عبارت از یک حرف است که تنها در روی کاغذ باقی میماند و جنبه عملی بخود نمی گیرد، و لوکه در پای آن امضأ موجود باشد و یا نه.

>>>   از این توافق قبلا حین ایجاد حکومت وحدت ملی صورت گرفته بود اما کدامش عملی شدهمان باعث شد که روز تاروز مخالفت ها چاق تر شوند آقای غنی درتعهداتش صادق نیست وقت آن فرارسیده تاجمعیت اسلامی باید هوشیارانه قدم گذاشته وطلسم انحصار قدرت را دریک تعادل مثبت بکشاندتاهمه مردم خودرا در آیینه نظام ببینند

>>>   برنده اصلی بازی سفییر امریکا است که با یک امر دو غلام کمر بسته را ارام ساخت افسوس به حال این مردم و این ملت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است