نظام پارلمانی باید جایگزین نظام متمرکز شود
بخش بزرگی از حکومت طرفدار این است که باید نظام تعدیل شود و نظام ریاستی تبدیل به نظام پارلمانی شود و این خواست اکثریت کسانی است که تیم حکومت وحدت ملی را تشکیل می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ کد خبر: 145099 منبع: پرینت

در حالیکه بر اساس توافقنامه حکومت وحدت ملی باید لوی جرگه (مجلس بزرگان) تعدیل قانون اساسی برای تبدیل پست ریاست اجرایی به نخست وزیری برگزار شود اما سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که نظام پارلمانی در کشور قابل اجرا نیست چرا که باعث بی ثباتی و منازعات سیاسی می شود. آقای دانش همچنان می گوید که در افغانستان احزاب سیاسی ملی نیرومند وجود ندارد و در وضعیت فعلی اجرای نظام پارلمانی باعث حصار گروهی و قومی قدرت می شود اما آیا اظهارات سرور دانش توجیهی برای عدم تغییر نظام می تواند باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مولانا فرید فعال سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: سرور دانش دو دیدگاه دارد، یک دیدگاه شخصی اش است که خواستار نظام متمرکز است و نبود نظام متمرکز و تعدیل در قانون اساسی را برابر با هرج و مرج در افغانستان می داند. و یکی هم دیدگاه دولتی اش است. دیدگاه دولتی اش هم این است که طرفدار توافقنامه سیاسی هستند و موافق به اصل تعدیل قانون هستند نظر به توافقنامه ای که در حکومت وحدت ملی است. نکته دیگری که بسیار مهم است این است که یکی از استدلال هایی که دانش داشته این است که اگر ما نظام متمرکز نداشته باشیم و یا قانون را تعدیل کنیم در این شرایط شاید منجر به هرج و مرج در کشور شود اما از این روزی که نظام متمرکز داریم بدترین هرج و مرج ها را در کشور داریم. امروز معاون اول رییس جمهور در کنارش نیست و طرد شده است و از نظر من در بسا مسایل بسیار زیاد کسی که به نام رییس اجرایی مخالفت دارند. همچنان پارلمان کشور به شمول معاون اول پارلمان رییس جمهور را متهم به انحصار گرایی می کنند. کشورهای مختلف و دانشمندان مختلف و کسانی که سیاست افغانستان را زیر نظر دارند و رییس جمهور را بخشی از مشکل در افغانستان می دانند به خاطر انحصار بیشتر قدرت است. ما کاش این تجربه را می داشتیم که نظام متمرکز می توانست هرج و مرج را از بین ببرد.

وی معتقد است نظام افغانستان باید پارلمانی شود و افزود: بخشی بزرگی از حکومت طرفدار این است که باید نظام تعدیل شود و نظام ریاستی تبدیل به نظام پارلمانی شود و این خواست اکثریت کسانی است که تیم حکومت وحدت ملی را تشکیل می دهند. مردم طرفدار این هستند که نظام تعدیل شود چرا که نظام متمرکز نتوانست امنیت و ثبات بیاورد و هرج ومرج سیاسی را از بین ببرد. چیزی که امروز باعث رنجش بخش زیادی از داخل حکومت و دولت شده است این است که قدرت در دست یک شخص است و انحصار وجود دارد وقتی انحصار وجود دارد خودبخود یک بخشی از حکومتی ها از حکومت رنجیده می شوند. جدای اینکه احزاب سیاسی هم در جرگه این معترضان وجود دارند. تقسیم قدرت در افغانستان تا حدودی می تواند که حتی از هرج و مرج درون حکومتی بکاهد.

فرید ادامه داد: مثلا در آن زمانی که مجلس قانون اساسی برگزار بود اعضای آن در برهه ای از زمان در مبارزات سیاسی کاملا مخالف تمرکز نظام بودند و خودشان در تیم داکتر عبدالله در دور انتخابات 2009 یکی از داعیه داران نظام غیر متمرکز بودند. تمام کسانیکه خودشان طرفدار نظام متمرکز کپی شده از آمریکا بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که این نوع نظام در افغانستان کارآمد نبوده است و جواب نمی دهد و امروز بدترین حالت را تیم رییس جمهور متمرکز با خودش دارد. چرا که نتوانسته اند حتی یک قناعت نسبی را در بین اعضای تیم خودش ایجاد کنند.

این فعال سیاسی معتقد است که حکومت از حزبی شدن پارلمان هراس دارد و افزود: نکته در این است که کسانیکه از غرب آمده اند هیچ چیز نداشتند، آمده بودند و از هوا پرتاب شدند. وجه مردمی شان در افغانستان ضعیف بود. حزب سازمان وقت هم نداشتند تا امروز هم ندارند ترس شان این بود که احزابی که در افغانستان وجود دارند برای قدرت شان دردسر ساز شود و فکر می کنند اگر ما بر اساس احزاب پارلمان را تقسیم کنیم و سیاست افغانستان بر اساس احزاب دنبال شود ما از صحنه سیاسی بیرون می مانیم. به همین خاطر بود که تا امروز در برون احزاب می گذارند. وقتی کسانی که شرایط حزب بودن را به دست آورده اند و قوانین آن را اجرا کرده اند چطور می توانیم بگوییم که این حزب ملی نیست و قومی است.

فرید، نظام را در اجرایی کردن کردن توافقنامه سیاسی بی اراده خواند و گفت: اینکه داکتر عبدالله در برابر اعتراض ها به نظام متمرکز سکوت می کند یا نمی کند، باید گفت که داکتر عبدالله باید مطابق به تعهدی که به ملت داده است و اساس حکومت وحدت ملی را موافقتنامه سیاسی تشکیل می دهد. وقتی مفاد توافقنامه سیاسی را یک نفر قبول کند و یکی دیگر قبول نکند، اصلا حکومتی به نام وحدت ملی دیگر موجودیتش منتفی است. اما حالا که سه سال از حکومت وحدت ملی می گذرد دیگر نه فرصتی برای برگزاری لوی جرگه (مجلس بزرگان) وجود دارد و نه کسی می خواهد این کار را عملی بسازد.

وی، در خصوص نقش احزاب در حکومت تعدیل شده بیان داشت: ما وقتی می گوییم به احزاب اجازه داده شود در کشور فعالیت کنند و در حکومت باشند به این معنا است که راه احزاب راه انتقالی باشد. هیچ مشکلی در به میان آمدن احزاب قوی در افغانستان نیست جز چند نفر بی ریشه ای که نه حزب دارند و نه مردم را و نه ملت را. اینها خواسته اند که پا روی ملت بگذارند و بگویند که احزاب قومی است. اگر احزاب قومی است و ملی نیست و سراسری نیست تو به کدام دلیل به آنها جواز می دهی؟ خود این حکومت ناقص فیصله های خود است. این حکومت در تمام تعهداتش جز مردم فریبی هیچ کار دیگری نکرده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام پارلمانی
ریاستی
نظرات بینندگان:

>>>   نظام پارلمانی
در نظام‌های ریاستی، رئیس جمهور و پارلمان هریک به طور جداگانه و از طریق برگزاری انتخابات‌ به صورت مجزا، برای مدت معینی انتخاب می‌شوند؛ اما در نظام‌های پارلمانی رئیس دولت و قوه‌ی مجریه (نخست وزیر) از درون پارلمان و قوه‌ی مقننه انتخاب می‌شود و مستقیماً به وسیله‌ی مردم انتخاب نمی‌شود. به عبارت دیگر در نظام پارلمانی، دولت بر اساس همکاری و ائتلاف قوای مجریه و مقننه شکل می‌گیرد در حالی که در نظام ریاستی، دولت بر اساس تفکیک و جدایی کامل دو قوه و با رأی مستقیم مردم به وجود می‌آید.
نکته‌ی دیگر این که در نظام‌های پارلمانی، تمام قدرت اجرایی در دست نخست وزیر برخواسته از پارلمان قرار دارد و رئیس کشور (رئیس جمهور یا شاه) تنها جنبه‌ی تشریفاتی و نمادین داشته و قدرت اجرایی چندانی ندارد.
در این که کدام یک از این دو نوع نظام حکومتی مناسب‌تر و کارآمدتراست، در میان دانشمندان علم سیاست اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. عده‌ای طرفدار نظام پارلمانی ‌اند، در حالی که عده‌ای دیگر مدل ریاستی را برای اداره‌ي کشور مفیدتر و مناسب‌تر می‌دانند. هرکدام از این دو گروه برای اثبات کارآمدی نظام‌های مورد نظر خودشان و ناکارآمدی نظام دیگر دلایل گوناگونی را ذکر می‌کنند

>>>   لطیف پدرام امروز در مجلس نمایندگان:

من منحیث یک شهروند، یک تاجیک اخطار میدهم، که تاجیک ها بزرگترین قوم این مملکت است با تاجیک ها شوخی نکنیداگر قرار است ما را حذف کنند ما در میدان خواهیم بود و آن گاه اگر تجزیه میشود تقسیم میشود و هرچیز دیگری میشود بشود. اگر مساله ی حذف است او زمان هیچ چیزی برای ما و مردم ما اهمیت نخواهد داشت. دیگر هیچ وحدت و غیر وحدتی برای ما اهمیت ندارد.
ما در میدان مبارزه ایستاد خواهیم شد.

>>>   پسا گوسفندى رسوايى ديگر؛ 'ناف اصلاحات' ما با تقلب بريده شده؟
اطلاعات روز: در خلص سوانح هاشمى عضو جديد كميسيون انتخابات نوشته شده كه وى مدرك لیسانس‌اش را در سال ۲۰۰۸ از 'دانشگاه بین‌المللی D1 واشنگتن امریکا' گرفته است. جست‌وجوهای ما نشان می‌دهد که چنین دانشگاهی (دقیقاً با این نام) در دنیا وجود ندارد.

#مسلم_شيرزاد

>>>   Faiq
ما حكومت را با هزاره ها، ازبك ها، اوغان ها و ديگر اقوام شريف خراسان ميسازيم و قدرت سپاري عدالتخواهانه ميكنيم و كشور را از اين حالت قهقرايي نجات ميدهيم و اين توانايي را صد در صد داريم!

>>>   نظام غیرمتمرکز را دردهه 70 دروقت شما تجربه کردیم که درکوته سنگی یک حکومت ، درخیرخانه حکومت دیگر، دردارالامان حکومت دیگر ودردشت برچی حکومت دیگربود که حتی ساعت راازدستم کشیده ومبلغ 300 افغانی راازجیبم کشید واین نتیجه همین حکومت غیرمتمرکزشما دردهه 70 بود زمینه برای دزدان مساعد بود وآن دزدان نفرشما یعنی حکومتی ها بودند بس است دیگر حکومت غیرمتمرکز را نمیخواهیم زیرا درآن فقط مفاد دزدهای معلوم الحال نهفته است وبرای مردم سودی ندارد
وکسانیکه ازآدرس یک قوم به مردم اخطارمیدهند من برایش میگویم که
خوب خو دیدی یابرخیزکه صبح شده
عجیب است یک نفر امرمیکند که باید نظام چنین یا چنان شود

>>>   واه واه یکی اخطارمیدهد
یکی دیگرش تحصیلات کسیرا جستجو میکند
هیچ چیزی بدست آورده نمیتوانید

>>>   حکومت فدرالی بهترین گزینه برای افغانستان است

تمام حکومت های چند قومی همه فدرالی و رد ضمن قوی و قدرتمند است مانند امریکا جرمنی روسیه وووو

افغانستان هم باید حکومت فدرالی باشد

>>>   فرید تنبور چی این نظر پوچ شما است که میخواهید باز دوره سیاه ربانی منحوس را بیاورید و حکومت را در تاکوهای خیر خانه بسازید و وزارتهارا در تخار در کانتینر های چهل فوت جابجا نماید و مردم را چور و غارت نماید. این نظریه چند دزد و .....است که زنده بودن خود را در جنګ و وحشت میبند ولی مردم افغانستان یک حکومت متمرکز میخواهد. و ما فعلا هم پارلمان داریم که چند .... وحشی در این طویله نشسته و هر روز بخاطر دزدی های خود شاخ به شاخ میشوند.

>>>   بدرام ........تو فرعون ....كي هستي كه دولت را اخطار ميدهي تو .......... رحمانوف تا حكي أين أر مان را بكور ميبري رايس. جمهور بايد خودراتكاند هد أين بأغيان. ونوكران اجنبي را علنا مجازات نمايد تا بند به ديكر بأغيان ونوكران شود حصوله بس است

>>>   نظام باراماني هموار .......رَآه برأي دزدان است خفاش هاي قبلي منتظر هستند تا مثل. جند سال كذشته كه كابل را خراب كردند. جباول كردند بار هم أين مجرمين جنكي ميخواهد تا مملكت ونظام را به سود خود خراب كنند أين ها قابل محاكمه اند أين خراب را فراموش كنيد منتظر محاكمه خويش باشيد إنسان هاي .....ونا دان
كوهدامني

>>>   همین حالا درساعت 6شام درمقابل منزلش مردم را لچ میکنند اینهم ثمره نظام متمرکز است اما گذشته از اینها پیرامون این موضوع باید نظریات منطقی داد از هرگونه ابراز نظر کودکانه بپرهیزیدزیرا لچ کردن یا فرت ویا پول کسی را درکوته سنگی گرفتن ربطی به نوعیت نظام ندارد در هرنظامی از این قبیل کارها وجود دارد

>>>   نظام فدرالی برای کسانیکه در حکومت کرزی چور وچپاول کردند. صاحب همه چیز شدند ،این گروپهای سرکش میخواهد. حکومت فدرالی حکومت فدرالی یعنی اینکه اگر اگر معاون اول رییس جمهور ایشجی را سوراغ کند. خیره است اگر عطا دولت مرکزی را دچار سانحه تزلزل کند از خود. قهرمان بتراشد خیره ب انید افغانستان به این مرحله نرسیده هنوز گروپهای بزرک مافیای قدرت دارد هر چه بخواهند میکنند ،در مقابل این مافیای قدرت باید. دولت مرکزی قوی وجود داشته باشد در غیر آن کلیم عدالت نیم بند که در طول این سالها به وجود آمده از برکت حک مت فدرالی فاتحهاش خوانده شود.
عبدالله ریحان

>>>   بــــه (نظام غیرمتمرکز را دردهه 70 دروقت شما تجربه کردیم......
گلبدین قبول نکرد راکت پراند!
تومعنی حکومت نامتمرکز رادرک نکردی

>>>   فکر کنم رهبر شهید بابه مزاری نسخه نظام فدرالی را برای حل مشکل پشنهاد کرده بود که درآن زمان کسی قبول نکرد وهر کسی سر خر خود سوار بود.بااحترام

>>>   "بابه مزاری" میخواست هر کسی را بر... خود سوار کند و نظام رسمی ملوک الطوایفی را در همان وقت ایجاد کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است