برای چالش های افغانستان راه حل داریم
قزاقستان مرزهای نزدیک با افغانستان دارد و از اینرو دلبستگی به آینده ثبات این کشور دارد و تلاش دارد تا با چالش های امنیتی موجود مبارزه شود چرا که هر دو کشور با تهدید مشترک روبرو هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145121 منبع: پرینت

نشست شورای امنیت درباره افغانستان شام جمعه 29 جدی 96 با حضور نمایندگان 25 کشور برگزار شد. در این نشست معاون سیاسی وزارت خارجه به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کرات عبدراخمانوف وزیرخارجه قزاقستان در نشست شورای امنیت در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: مقام های قزاقستان ابتکار بررسی اوضاع افغانستان را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده و امیدوار است که همکاری ها میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه را بهتر سازد.

وزیر خارجه قزاقستان بیان کرد: قزاقستان کشوری است که مرزهای نزدیک با افغانستان دارد و از اینرو دلبستگی به آینده ثبات این کشور دارد و تلاش می کند تا با چالش های موجود در افغانستان مبارزه کند چرا که هر دو کشور با تهدید و آینده مشترک روبرو هستند؛ رییس دوره ای شورای امنیت بتازگی از کابل دیدار کرده و با رییس جمهور این کشور درباره برگزاری انتخابات پارلمانی فراگیر و به موقع در سال 2018 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 تاکید کرده است.

نماینده قزاقستان در نشست سازمان ملل، از کشور چین بخاطر ابتکار بازسازی راه ابریشم با هدف آوردن رفاه در منطقه تشکر کرده و اظهار کرد: از بازسازی و توسعه افغانستان، کشورهای آسیای میانه نیز سود می برند؛ گسترش همکاری ها میان کشورهای آسیای میانه امیدواری ها را در سطح منطقه بیشتر می سازد در این خصوص نشست هایی در سطح وزیران خارجه 5 کشور در دو سال گذشته برگزار شد و برنامه ها و نشست هایی نیز در سال های 2018 و 2019 داریم.

وی به فعالیت های هراس افکنان و خصوصا گروه داعش در شمال افغانستان اشاره کرد و گفت: وضعیت شمال افغانستان زمینه را برای تروریستان خارجی و کسانیکه برای دیگر کشورها تهدید هستند فراهم کرده است و نیز نگرانی ها از افزایش کشت مواد مخدر در این کشور نیز وجود دارد و این مساله ایجاب می کند افغانستان در همکاری با کشورهای آسیای میانه جلوی تولید و قاچاق مواد را بگیرد.

کرات با تاکید بر اینکه کشورش همکاری نزدیک با افغانستان و خصوصا با رهبران حکومت وحدت ملی را می خواهد بیان کرد: افغانستان می تواند به مرکز همکاری ها مبدل شود و زمینه عملی شدن پروژه های بزرگ بین المللی را فراهم کند و کشورهای دیگر آسیای میانه نیز از صلح و ثبات این کشور پشتیبانی خواهند کرد و قدرت های بزرگ نیز از این ابتکارات و افزایش همکاری ها پشتیانی خواهند کرد.

وزیر خارجه قزاقستان تصریح کردکه برای سلسله نگرانی های امنیتی و چالش های این کشور راه حل هایی را پیشنهاد می کنیم و می خواهیم که افغانستان به اقتصاد منطقه و جهان مدغم شود، سرمایه گذاری ها در زیر بناها، تجارت و گسترش همکاری ها کمک می کند که به این هدف ها برسیم.

کرات با بیان اینکه رویکرد منطقه ای کشورهای همسایه افغانستان در کنار پیشبرد پروژه های بزرگ منطقه ای همچون کاسا یکهزار و تاپی مهم است اظهار کرد:از جاییکه کشورهای آسیای میانه همه با تهدید مشترک روبر هستند باید روش مشترک و رویکرد منطقه ای مشترک در پیش بگیرند و در این مهم، قزاقستان متعهد است که با افزایش همکاری ها با افغانستان زمینه بهتر عملی شدن راهبرد مبارزه با هراس افکنی سازمان ملل برای افغانستان را فراهم سازد و جلوی منابع تمویل هراس افکنان را بگیرد.

نماینده قزاقستان در نشست شورای امنیت گفت: می خواهیم که مشکل آب میان کشورهای آسیای میانه حل شود و همه کشورها بگونه بهتر از منابع آبی خود استفاده بکنند؛ کشورهای فرامنطقه ای فراوانی در اسیای میانه در این راستا فعالیت دارند و سازمان هایی همچون ریکا می توانند در حل این مساله کمک کنند و یوناما نیز می تواند در این موضوع با نمایندگان دیگر سازمان ملل و جامعه جهانی همکاری کند تا افغانستان به صلح و ثبات دست یابد.

وی افزود: قزاقستان رهبری تلاش های سازمان ملل را در منطقه بدوش دارد و می خواهد در هماهنگی با دیگران به اهداف پایدار در کشورها کمک کند؛ اقتصاد و همکاری های منطقه در خصوص افغانستان می تواند یک نمونه برای کشورهایی باشد که بدنبال صلح و ثبات هستند و کشورهای آسیای میانه و افغانستان ظرفیت این را دارند که منطقه را به یک مکان مرفه و نما صلح و ثبات بدل سازند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قزاقستان
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است