اظهارات فرعونی سفیر آمریکا نور را قهرمان خواهد کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145122 منبع: پرینت

به نظر می رسد که جان بس سفیر جدید کاخ سفید در کابل با الهام از تفکر جنجالی دونالد ترامپ که آمریکا را کمتر از یک سال در بحرانات داخلی و سیاست خارجی فرو برده است آمریکا را در باتلاق کشمکش‌ های داخلی افغانستان و رقابت های جیوپلیتک غرق خواهد کرد که رهایی از آن کاری آسانی نخواهد بود. این در حالی است که سفیر دیگر آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی که اخیرا در راس هیاتی شورای امنیت سازمان ملل تحت نام "هیات حقیقت یاب" از کابل دیدن کرد در یک گزارشی سرشار از دروغ های شاخدار به شورای امنیت ملل متحد گفت: "استراتژی اخیر رییس جمهور دونالد ترامپ در افغانستان نتیجه داده و ما شاهد تغییرات دراماتیک اوضاع افغانستان خواهیم بود سیاست رییس جمهور غنی در مبارزه با فساد و اصلاحات به شدت جریان دارد گفتگوهای صلح با طالبان در حال ثمر دادن است ولی یگانه عامل مشکلات امنیتی پاکستان است".

در حالیکه اشرف غنی به زبان خود اعتراف می کند که "ارگ در محاصره مخالفان قرار دارد و بدون کمک مالی آمریکا ارتش افغانستان در ظرف 6 ماه فرو می پاشد." افزون بر آن جنون قدرت طلبی اشرف غنی و حذف شریکان از قدرت توسط توطیه های گوناگون اختلالات فکری او را به اوج رسانده است و رییس حکومت توافقی در سر دوراهی استعفا و یا فرار از محاصره ارگ توسط مردم‌ ناراض از کابل تا بلخ، از قندهار تا هرات و از ننگرهار تا پکتیا قرار گرفته است. نخستین اظهارات رسانه ای جان بس سفیر تازه کار و بی خبر از واقعیت های افغانستان و چال بازی های شارلاتان های ارگ که تجارب حداقل دو صد ساله در انحراف افکار حامیان خارجی خود به نفع یک حلقه تمامیت خواه دارند نشان می دهد که سفیر جدید خواب های "دراماتیک" کاخ سفید را به کابوس تبدیل خواهد کرد. سفیر می گوید که "هیچ کسی بالاتر از قانون نیست" ولی خودش فراتر از صلاحیت یک سفیر فرعون‌ مآبانه در کشمکش های داخلی افغانستان به نفع دست نشانده کاخ سفید در ارگ کابل در حضور رسانه ها موضعگیری می کند. سفیر آمریکا حرف از حل و فصل "مسالمت آمیز" بحران بلخ می زند ولی اظهارات یکطرفه او عملا به تقابل میان ارگ و بلخ دامن می زند.

سفیر همچنان می گوید که "افغانستان بیش از این گنجایش خشونت و جنجال ها را ندارد" ولی با موضعگیری هایش عملا تشویق به ظرفیت سازی و بستر سازی برای خشونت های گسترده می کند. سفیر به ارگ حق برکناری والی ها را در چهار چوب قانون اساسی افغانستان می دهد ولی سفیر بی خبر از تعلیق قانون اساسی افغانستان و توافقنامه سیاسی با میانجیگری رهبران آنوقت کاخ سفید و سازمان ملل اظهار نظر می کند. همچنان سفیر اشرف غنی را رییس جمهوری دارای صلاحیت کامل در غزل و نصب مقامات دولتی می شمارد اما سفیر بی خبر نمی داند که غنی یک رییس جمهور توافقی توسط شرکای قدرت حکومت وحدت ملی است. او صلاحیت برکناری از تیم خود را دارد ولی صلاحیت برکناری تیم مقابل را بدون توافق ندارد.

سفیر نور بلخ را مثل سایر والیان یک والی معمولی می شمارد که رییس جمهور می تواند او را غزل کند ولی سفیر تازه کار نمی داند که نور بلخ یک والی معمولی نیست که تابع فرمان رییس جمهور توافقی باشد او یک طرف معادله قدرت است. سفیر همچنان نمی داند که برکناری نور بلخ به معنای برکناری رییس جمهور توافقی و فروپاشی حکومت وحدت ملی نیز است.
سفیر می گوید که جنجال بلخ باید بگونه ای حل و فصل شود که ثبات و منافع افغانستان صدمه نبیند اما سفیر از خود نمی پرسد آیا برکناری یک والی موفق و پیشتاز در تمام کشور از لحاظ امنیت نسبی، شکوفایی فرهنگی و اقتصادی به نفع ثبات افغانستان است؟ بالاخره سفیر تازه کار امریکا از رییس جمهور توافقی نمی پرسد که چرا خواهان سرنگونی والی قدرتمند و موفق بلخ به هر قیمت ممکن است؟

کاش سفیر جدید امریکا در کابل فارغ از تاثیر اتاق فکر ناسالم ارگ بجای اظهاراتی "فرعون مآبانه" از خرد کار می گرفت برای آشنایی با واقعیت های افغانستان به بلخ سفر می کرد و با والی بلخ عطا محمد نور در مورد جنجال های جاری تبادل افکار می کرد و سپس به خیر صلح و ثبات افغانستان و آبروی امریکا اظهار نظر می کرد. شاید هنوز هم دیر نشده باشد سفیر برای جبران اشتباهات شان می تواند میان ارگ و بلخ دو طرف شریکان قدرت میانجیگری خیرخواهانه و بی طرفانه کند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر آمریکا
نور
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   موش هیچ وقت قهرمان شده نمیتواند اګر قهرمان میشود دوستم قهرمان باز قهرمان مشود یک انسان .....و .....مانند عطا که دور وپیش انرا چند ....و .....ګرفته و برایش مانند .......ها درخانهای خود نشسته و چشم پت تبلیغات بیجا میکند که همین پروپاګندهای این ..........ها خطا را در ګودال خواهد انداخت مثل قصه همان موشها که میخواست در ګردن. پشک زنګ اویزان کند ولی کجا بود ان موش که این کار را کند. حالا به این موشهای رسانی از عطا چیزیساخته نمیشود.

>>>   فراموش نکنید که اینها سفیر نستند باسم سفیر امده اند ولی حکمروای مطلق و{بریمر عراق اند} میدانید که که به زعم خودشان کشور ما را اشغال وملت مارا اسیر ساخته اند وشاشجاع های چون کرزی وحکمتیار وعبدالله وقانونی ومعنوی را روکش وخود زیر پرده برنامه های خودرا تطبیق میکنند وگرنه یک سفیر این حق واجازه را ندارد که تعیین تکلیف نماید مگر سفیر امریکا ازیاد برده است که چند وقت پیش وزیر خارجه ای اسبق شان امد وحکومت توافقی ساخت که دران هردو طرف از حقوق مساوی برخوردار بودند ما سه سال قبل از عواقب وخیم پشتیبانی اقای نور از عبد الله برایش خبر داده بودیم ما میدانستیم اما نه به این حدما فکر میکردیم او درین اواخر از مجبوریت در سلک سیا درامده ولی کنون معلوم میگردد که او از سالهای سابق دوران جهاد ومقاومت با سازمان های استخبارات خارجی همکاری داشته اوکه در یک خاندان کاملا چپی تربیت یافته با اسلام وجهاد تعلق ندارد کاملا ضد اسلام وحهاد ومجاهد است
زیدالله بیک

>>>   سلام.
از خدا بترسید.نور را شیر بچه گفته بکمک زینه به درخت بلند بالا میکنید ،وبعد زینه را پس کرده بزمین می اندازید.فکر نمیکنید که اولاد هایش یتیم. وخانمش بیوه ودر آغوش جنایتکاران می افتد.وانتقام میگیرند.
غوشه باشنده بلخ.

>>>   سلام برهمه هموطنان:
روز بد برادر ندارد،روزی نه شود که عطا درکوه های مارمول وچهارکنت جای پنهان شدن را پیدانخواهد کرد.
قادری

>>>   سفیر امریکا در کابل بمانند بقیه سفیرهای امریکا گرگی است در لباس گوسفند که برای دریدن ملت افغانستان آمده تا مبادا آنها یکپارچه گردند.
عایشه از تهران

>>>   تحلیل عالی، استاد عزیز نور به تمام افغانستان می اندیشد نه تنها به بلخ.
دوستان، از دایره خبیثه قومپرستی باید بیرون رفت و به ملت و کشور باید اندیشید.
۱۷ سال تجربه نشان داد که نوکران امریکا به منافع ملت و کشور اصلان اعتنا ندارند. دستاورد های این مدت: قوت گرفتن دشمن(طالب، القاعده و داعش)، اختلافات قومی و زبانی، فقر، رشد مواد مخدر و اعتیاد جوانان، اختلافات سیاسی، وابسته بودن به غرب و دها مورد دیگر.
بیایید به کشور و نثل های آینده بی اندیشیم. این سیستم به تغییر ات اساسی نیاز دارد.
افغانستان تنها با تغییر می‌تواند از این منجلاب بیرون اید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است