آغاز بازی جدید پاکستان در برابر افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145126 منبع: پرینت

اوایل هفته جاری اخباری منتشر شد که گویا نمایندگان طالبان، حزب اسلامی و دولت افغانستان در ترکیه سومین دور گفتگوهای صلح را آغاز کرده‌اند اما همانطور که بعدا مشخص شد اصلا گفتگویی در کار نبود بلکه یک فریب رسانه‌ ای بود که بسیاری‌ ها آن را باور کردند البته از چند روز گذشته مذاکرات صلح افغانستان با سفر هیاتی از دفتر طالبان به پاکستان وارد فاز جدیدی شد که بی‌ ارتباط با فشارهای آمریکا بر پاکستان نیست. سفر هیات طالبان به اسلام‌ آباد در حالی صورت گرفت که همزمان با آن 1800 تن از علمای پاکستان در فتوای کم‌ سابقه و حتی بی‌ سابقه حملات انتحاری و تروریستی را حرام دانستند. این گردهمایی با حضور «ممنون حسین» رییس جمهور پاکستان و به همت موسسه تحقیقات اسلامی و همچنین دانشگاه بین‌ المللی اسلامی پاکستان برگزار شد در فتوای مشترک علمای مذاهب و مکاتب فکری مختلف پاکستان تصریح گردیده که حملات انتحاری از نظر شرعی حرام بوده و عامل انتحاری و کسانی که در ترغیب و سازماندهی آن نقش دارند از نظر اسلام به عنوان مفسد فی‌ الارض شناخته می‌ شوند.

همانطور که ذکر شد همزمان با نشست علمای پاکستان هیاتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز وارد اسلام آباد گردید. «اکسپرس نیوز» پاکستان گزارش داد که «اعضای تیم سه نفره طالبان که در حال رایزنی با مقامات پاکستان هستند به نمایندگی از دفتر قطر در اسلام‌ آباد حضور دارند.» هیات طالبان به سرپرستی «شهاب‌ الدین دلاور» از اعضای مورد اعتماد گروه طالبان به رهبری «ملاهبت‌ الله»، وارد پاکستان شده است. «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان که همواره حضور نمایندگان این گروه را در مذاکرات صلح رد کرده است اینبار درباره سفر هیات دفتر سیاسی طالبان به پاکستان اعلام کرد که به زودی در این خصوص اطلاع‌ رسانی خواهد کرد.

در همین حال «داون نیوز» پاکستان نیز از مذاکره هیات طالبان با مقامات پاکستان خبر داد. این منبع با ارایه جزییات بیشتر از سفر هیات طالبان به اسلام‌ آباد به نقل از اعضای این هیات نوشت که «طالبان حاضر اند با آمریکا مذاکره کنند اما دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌ شناسند.» با توجه به این امر می‌ توان نکات ذیل را به عنوان نتیجه این بحث مورد یادآوری قرار داد:

1- هدف پاکستان از گردهمایی علمای این کشور برای تحریم حملات انتحاری و تروریستی مصونیت خود و سپس جلب رضایت آمریکا و نه پایان جنگ در افغانستان بود. پاکستان قصد داشت با این کار جلوی فعالیت‌ گروه‌ های سرکشی را در این کشور بگیرد که به زعم مقامات اسلام‌ آباد توسط دولت افغانستان حمایت و پشتیبانی می‌ شوند و یا داعیه خودمختاری و استقلال در سر دارند.

2- همزمان با برگزاری نشست علمای پاکستان اسلام‌ آباد از اعضای دفتر سیاسی طالبان دعوت کرد که به این کشور بیایند. هدف پاکستان از این کار ضمن رسمیت بخشیدن به دفتر طالبان در قطر به این گروه تفهیم کرد که صدور فتوای حملات انتحاری شامل این گروه نشده بلکه دشمنان دولت پاکستان را دربرمی‌ گیرد.

3- پاکستان با انعکاس این خبر که گویا طالبان آمریکا را طرف اصلی خود دانسته و دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌ شناسند به عنوان بلندگوی طالبان عمل کرد. اسلام‌ آباد با این کارش خواست که بیش از پیش جایگاه دولت افغانستان را تضعیف کند و طالبان را با صلابت نشان دهد همچنین پاکستان خواست که با برجسته کردن آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان خشم واشنگتن را نسبت به این کشور فرونشاند. قبلا آمریکا از اینکه تصور می‌ کرد پاکستان قصد دور زدن واشنگتن را در مذاکرات صلح دارد از اسلام‌ آباد عصبانی بود.

4- با توجه به چند بُعدی بودن قضیه افغانستان و نقش بازیگران متعدد در این بازی بخصوص شرارت‌ های کشورهای دور و نزدیک مثل پاکستان و آمریکا در افغانستان بحران کماکان در این کشور برای مدت نامعلومی ادامه خواهد داشت که این خبری خوش برای دلسوزان جامعه افغانستان نیست.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است