بازیگران جهانی مشکل آفرینی نکنند
شمال افغانستان به جای پای گروه های هراس افکن همچون داعش تبدیل شده است و از حکومت این کشور می خواهیم که گام های عملی برای مبارزه با این تهدید بردارد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145151 منبع: پرینت

پس از سفر هیات 15 نفری شورای امنیت به ریاست خیریت عمرووف رییس دوره ای شورای امنیت، این شورا نشستی را با هدف بررسی چالش های افغانستان روی دست گرفت. این نشست شام جمعه 29 جدی 96 با حضور نمایندگان 25 کشور در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. معاون سیاسی وزارت خارجه به نمایندگی از افغانستان در این جلسه شرکت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرگنی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست شورای امنیت با موضوع افغانستان گفت: کشورهای آسیای میانه نیاز دارند تا با تهدیدهای برخاسته از فعالیت های هراس افکنان و مواد مخدر که بی ثبات کننده منطقه هستند، رسیدگی شود.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: شمال افغانستان به جای پای گروه های هراس افکن همچون داعش تبدیل شده است و از حکومت این کشور می خواهیم که گام های عملی برای مبارزه با این تهدید بردارد؛ بر این باور هستیم که بدون حمایت خارجی، گروه داعش نمی تواند جای پا در شمال افغانستان پیدا کند و برنامه این است که این گروه پس از پایان جنگ در سوریه و عراق به افغانستان و از آنجا به آسیای میانه نفوذ کند.

لاوروف، درخصوص کشت نگران کننده مواد مخدر در افغانستان اظهار کرد: متاسفانه که عقبگردهایی در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان دیده می شود و با وجود تلاش های جهانی کشت آن افزایش یافته است؛ مواد مخدر منبع اصلی فعالیت گروه های تروریستی و افزایش حملات جنایی و هراس افکنانه است و ما می خواهیم که با آن بگونه درست مبارزه شود.

وی تصریح کرد: حکومت افغانستان در همکاری با کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید یک رویکرد مشخص برای مبارزه با چالش های این کشور روی دست بگیرد و از حکومت وحدت ملی می خواهیم تا بر بنیاد توافقنامه های شورای امنیت روند آشتی و مصالحه را پیش بگیرد.

نماینده روسیه در این نشست شورای امنیت می گوید: مسکو برای آموزش برخی افراد به حکومت افغانستان کمک می کند و از افغانستان می خواهد تا گفتگوهای مستقیم را با طالبان آغاز کند؛ برای پایان بخشیدن به چالش های کنونی افغانستان نیاز است که توسعه پایدار در این کشور به میان آید و همکاری های اقتصادی و روابط میان کشورها گسترش یابد.

نماینده مسکو تصریح کرد: پروژه های اقتصادی و زیر بنایی خصوصا تاپی و کاسا یکهزار قلب همکاری های افغانستان را با کشورهای آسیای میانه می سازد و روسیه نیز می کوشد در پروژه های منطقه ای طوری سرمایه گذاری کند تا همه کشورهای منطقه از آن سود ببرند.

وی با بیان اینکه مسکو همکاری ها را تا 6 میلیارد دالر با کشورهای آسیای میانه افزایش داده است اظهار کرد: روسیه به این باور است که فرصت هایی که از رهگذر انرژی و اب در آسیای میانه وجود دارد می تواند برای رسیدگی به چالش های افغانستان کمک کند.

لاوروف گفت: کشورهای آسیای میانه می توانند زمینه پیوند آسیای میانه و افغانستان را به جنوب آسیا فراهم کنند و با بهبود سیستم ترانسپورت و حمل و نقل همه کشورها سود ببرند و سود خود را در امنیت منطقه ببینند.

وزیر خارجه روسیه بدون گرفتن نام از کشور و قدرتی در منطقه خاطر نشان کرد: بازیگران جهانی نباید باعث درگیری کشورها در مشکلات شوند و باید به ابتکار منطقه ای گسترش همکاری ها کمک کنند؛ منطقه آسیای میانه نیاز به پشتبانی قدرت های بزرگ دارد و آنان باید در چارچوب سازمان همکاری های شانگ های، سازمان امنیت جمعی و دیگر سازمان ها همکاری ها را گسترش دهند تا کشورهای آسیای میانه و مردم افغانستان به صلح و ثبات پایدار دست یابند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
شورای امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   پیام من به شرق و غرب این است که افغانستان را رها کنید و احترام متقابل و همکاری های متقابل داشته باشید ودر غیر آن جز رسوای چیز دیگر میسر تان نخواهد شد .
زره

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.

>>>   تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد

>>>   احمدی
البته مسله اساسی اهمیت جنبه های اقتصادی و چبوپوپ.لیتیک افغانستان است که مبتواند تاثیر مستقیم با سیایت گذاری های کشور های آسیا میانه داشته باشد که در عین حال منافع منطقه گره خورده باسیاست های جهانی است که قدرت ها ، اهمیت خاض به آن قایل هستند.آمدن ریسس دوره سازمان ملل که جمعا پانزده نماینده با افغاستان برای برسی وضعیت از نزدیک و حرف عای وزیر خارجه روسیه همه اشاره به داغ بود دارد . قرار کراه ابریشم از کشور های بگذرد که سود بیشتر را چین و روسیه و اروپایی ها ببرند ازین و ضع امریکا نگران است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است