جز مذاکره راهی برای طالبان نگذارید
برخی کشورها به بهانه مبارزه با داعش با طالبان همکاری می کنند که این مورد پذیرفتنی نیست چراکه زمینه گسترش ناامنی ها را فراهم می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145158 منبع: پرینت

پس از سفر هیات 15 نفری شورای امنیت به ریاست خیریت عمرووف رییس دوره ای شورای امنیت، این شورا نشستی را با هدف بررسی چالش های افغانستان روی دست گرفت. این نشست شام جمعه 29 جدی 96 با حضور نمایندگان 25 کشور در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. معاون سیاسی وزارت خارجه به نمایندگی از افغانستان در این جلسه شرکت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معاون وزارت خارجه آمریکا جان سالیوان در نشست شورای امنیت با موضوع افغانستان گفت: دیدار دبیرکل سازمان ملل و نیز سفر هیات شورای امنیت به کابل نشان می دهد که جامعه جهانی در قبال افغانستان پایبند است.

معاون وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: افغانستان کشوری کاملا متفاوت از 20 سال قبل است و این تغییر باید این پیام را به طالبان برساند که نمی توانند پیشرفت های به میان آمده را عقب بزنند؛ هم اکنون میلیون ها دختر در این کشور به مکتب می روند، مردم به خدمات عامه دسترسی دارند، ده ها رادیو و رسانه مستقل فعالیت می کنند و در کنار این پیشرفت های دیگر ادامه دارد.

وی ادامه جنگ را دلیل چالش های سیاسی، اقتصادی و بشری خوانده و اظهار کرد: حکومت افغانستان باید امسال اصلاحات را بوجود بیاورد و برنامه هایش را برای امنیت پایدار عملی بسازد؛ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور باید درزمان های تعیین شده برگزار شود تا قدرت بگونه صلح آمیز و دمکراتیک منتقل شود.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: آمریکا و متحدانش تلفات زیادی را در کنار قربانی های جنگ افغانستان داده اند و تعهد نیز می سپارد که نمی گذارد این کشور بار دیگر به پناهگاه امن هراس افکنان تبدیل و رویدادهای سال های 2000 تکرار شود.

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت برای افغانستان گفت: رسیدگی به چالش ها در افغانستان وابسته به خود افغان ها است و از سوی دیگر در کنار پشتیبانی از تلاش های افغانستان و منطقه در فراهم آوردن ثبات این کشور باید از اصولی که باعث زمینه سازی صلح پایدار می شود کار گرفت.

معاون وزیر خارجه امریکا بار دیگر در این نشست تصریح کرد که فعالیت های کشورش در افغانستان وابسته به زمان نیست و به شرایط بستگی دارد.

وی دراینباره بیان کرد: به تمامی گروه های مخالف دولت افغانستان این پیام را می رسانیم که یگانه راه پیش روی آنها آشتی و مصالحه است و تمامی طرف ها باید برای یک حکومت متحد، توانمند و حسابده که به مردم این کشور پاسخگو باشد کار کنند.

این مقام با بیان اینکه مصالحه با طالبان بسود حکومت افغانستان است اظهار کرد: باید متحدانه برای نابودی منابع تمویل طالبان کار کنیم و آنان را منزوی سازیم تا به این درک برسند که یگانه راه حل آمدن به میز گفتگو است نه ادامه جنگ.

معاون وزیر خارجه آمریکا با قبول اینکه جامعه جهانی بطور کامل تعهدات خود در قبال افغانستان را عملی نکرده افزود: برخی کشورها به بهانه مبارزه با داعش با طالبان همکاری می کنند که این مورد برای ما پذیرفتنی نیست. باید با داعش مبارزه کرد و به طالبان فشار آورد که به میز مذاکره بیایند.

وی بدون گرفتن نام از کشوری افزود: داعش در شرق افغانستان درگیر جنگ است و نتوانسته است فعالیت هایش را گسترش دهد و از اینرو پشتیبانی از طالبان تنها زمینه را برای گسترش ناامنی ها فراهم می کندچیزی که نه تنها برای افغانستان که برای منطقه تهدید بشمار می اید. کشورهای مشخصی که از طالبان پشتیبانی می کنند باید از راهبرد آمریکا که هدف آن مشخص است پشتیبانی کنند.

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت با موضوع افغانستان درخصوص لانه های امن هراس افکنان در خاک پاکستان نیز بیان کرد: پاکستان باید در برابر تهدیدهای هراس افکنی موجود در کشورش مبارزه کند و از این طریق به صلح و ثبات منطقه کمک کند؛ ما نیز بگونه موثر و هدفمند با این کشور دخیل می شویم تا پناهگاه های امن هراس افکنان بیش از این در این کشور فعالیت نکنند و زمینه برای بازگشت مهاجرین به کشورشان فراهم شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: هماهنگونه که جامعه جهانی طالبان را منزوی می سازد، تلاش ها برای صلح و توسعه نیز دنبال خواهد شد و با آمدن صلح زمینه برای ادغام پروژه ها و گسترش همکاری های منطقه ای فراهم خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
شورای امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   طالب یعنی وحشی یعنی نوکروهمیشه خیانت به کشورکردن وهیچ وقت باعث ابادی کشورنشدن بلکه ویرانی واوارگی مردم رابیشترساختن وطالب سوادوعقل سیاسی ندارن یه عده ای هستن که بدون هدف ودرنظرگرفتن حقوق مردم جنگ میکنن

>>>   محترم با کدام طالب مذاکره می کنی ؟
زره

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.

>>>   تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد

>>>   مذاکره باطالبان یعنی تایید و به رسمیت شناختن جهل و بیسوادی و وحشی گری وخشونت و کودک کشی!! ایا باز هم باید مذاکره کرد

>>>   طالب یک جهت قضیه در افغانستان است مثل جمعیت حتی بالاتر از آن.
ضرورت است که با ایشان گفتگو شود. وایشانرا در حکومت سهم داد درغیر آن این جنگ ها ادامه خواهد داشت.

>>>   بسیار حرف های طفلانه و رذیلانه مقامات امریکایی مردم را خسته ساخته خود تان اینهمه را ساختید بعداً انرا در کشور ما به بدترین گروه های جهنمی مبدل ساخته و افغانها ره یکی علیه دیگری مصروف ساختید حال میاید میگوید که این است و آن. این یک اصل قبول شده است وقتی یک کشور با تجاوز خود بالای دیگر کشور ها اهداف شوم شانرا عملی میسازند سر انجام ناگزیر استند دست از تجاوز بردارند ولی یک لکه نهایت سیاه جاودان بر دامن شان همیشه نمو دار خواهد بود. وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است