در پی سقوط حکومت نیستیم
آمریکایی ها با گروه های مزدور معلوم الحال خود با شکست مواجه شدند و نسخه حکومت وحدت ملی جوابگوی نیازمندی عینی سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه افغانستان نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۱۱/۲ کد خبر: 145287 منبع: پرینت

اشرف غنی و عبدالله که در نتیجه یک تفاهم حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند وعده های زیادی به مردم افغانستان داده بودند. از مبارزه جدی با فساد اداری تا باز بودن درهای مذاکرات صلح با طالبان و بسیاری موارد دیگر اما به میان نیامدن اصلاحات انتخاباتی و انجام نپذیرفتن انتخابات پارلمانی، سرپرستی های دوام دار که پس از کابینه حکومت وحدت ملی دامن موارد دیگر را نیز گرفته است و تنش های قومی و سیاسی سبب شده است تا بسیاری از چهره های حامی این دو رهبر حکومت وحدت ملی در زمان پیکارهای انتخاباتی راه خویش را جدا کنند و یه جریان های سیاسی و اختلاف های سیاسی بپیوندند و یا جریان های سیاسی را تشکیل دهند. اما با توجه به تمام تلاش ها وضعیت همان هست که بود.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: متاسفانه بازنده اصلی در این بهبوهه و هنگامه تقابل ناروای سیاسی و قومی ملت است. یک دالر مساوی با هفتاد افغانی شده است. قیمت اجناس سر به آسمان کشیده است و قدرت خرید مردم جز عده محدودی به صفر رسیده است. با زمستان سختی هم روبرو هستیم. فضا همچنان آلوده شده و چنان فضا آلوده شده است که مجالی برای تنفس سالم باقی نمانده است.

فریور، در ارتباط با دلیل اینکه ما گرفتار چنین حکومتی شدیم می گوید: در مقابل، عطش قدرت و حذف یکی دیگر به یک سیاست معمول و مروج در افغانستان مبدل شده است و بازنده اصلی ملت است. من به عنوان یک مسلمان اعتقاد راسخ دارم کارنامه های ما ملت، زمامداران ما را تعیین می کند. اگر ما یک ملت خوب می بودیم به این سرنوشت و به این زمامداران طالم و فاسق و فاسد وابسته و اجیر و غلام گرفتار نمی شدیم. ملت بهای انتخابات خود را می پردازند، یعنی انتخاب درست نکردند. وقتی ما انتخاب غلط کنیم یا در انتخابات مسوولانه عمل نکنیم به دنبال گرایش های منفی سمتی و قومی برویم و اولویت ها و برنامه ها را مد نظر نگیریم و برای فرهنگ سیاسی کار نکنیم خصوصا رسانه ها و ارباب بصیرت و قدرت، سرنوشت ملت باید همینگونه باشد. ملت چیزی را که کاشته است امروز درو می کند.

وی، در خصوص وضعیت بد سرمایه گذاری و اقتصاد در کشور بیان داشت: در حال حاضر کشور ما به مرحله ای رسیده است که اعتماد سازی برای سرمایه گذاری خارجی که هیچ اعتماد سازی برای جلب سرمایه گذاری داخلی را هم هر روز بیشتر از پیش از دست می دهد. فرار سرمایه به شکل سرسام آور از افغانستان ادامه دارد. مثلا شما بروید به اتاق تجارت و صنایع افغانستان ماهی نیست که یک تاجر اختطاف نشود. مورد دیگر را در جلال آباد در روز روشن دیدیم که صرافی در روز روشن به غارت می رود. در آن شکی نیست. با این دستگاه عریض و طویل امنیتی و استخباراتی و کشفی که ما در مرکز و شهرهای بزرگ داریم چه نتیجه و چه ماحصلی تحویل ملت شده است. از بس که شما تراکم قوای مسلح وزارت دفاع، وزارت داخله و امنیت ملی را در شهر می بینیم دیگر جایی برای پای گذاشتن نیست. در شهر کابل پنج هزار پسته است. با وجود این باز هم از این غارت ها از این حمله های وحشیانه و دزدی ها چیزی کم نشده است. دریک کشور غیر مسوول به سر می بریم و بازهم ملامت خودمان هستیم.

استاد دانشگاه، معتقد است از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی مشخص بود که افغانستان به جایی نمی رسد و به قهقرا می رود و افزود: در 162 ماده قانون اساسی افغانستان چیزی به نام حکومت وحدت ملی وجود نداشت و این حکومت یک حکومت فراقانونی است. از نظر طبیعت نظام سیاسی نظام ما یک نظام مختلط است. یعنی بعضی از ویژگی های نظام ریاستی را و بعضی از ویژگی های نظام صدارتی را برای ما به نام نظام مختلط سیاسی ساختند. در قانون اساسی ریاست جمهوری در راس سه قوه قرار دارد و پستی به نام ریاست اجرایی یا صدارت وجود ندارد. اما در توافقنامه سیاسی که بین دو تیم انتخاباتی مخالف صورت گرفت گفتند که پس از دو سال زمینه برگزاری لویه جرگه قانون اساسی را فراهم می سازیم و پیش زمینه آن برگزاری انتخابات شورای ولسوالی بود که تا بخش اعظمی از اعضای لوی جرگه قانون اساسی انتخاب نمی شدند لوی جرگه ناممکن بود که تدویر شود. سایر توافقات هم برای تغییر نظام سیاسی صورت گرفت که متاسفانه به اینها عمل نشد. بنابراین به شکل طبیعی در کشوری مانند افغانستان که یک مجمع القبایل است که روس ها هم با گروه مزدور خود در اینجا به شکست مواجه شدند، آمریکایی ها هم با گروه های مزدور معلوم الحال خود با شکست مواجه شدند. نسخه حکومت وحدت ملی جوابگوی نیازمندی عینی سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه افغانستان نیست. از مقدمه اش یادم هست در روزی که حکومت وحدت ملی اعلام شد، گفتم سالی که نکوست از بهارش پیدا است. از این حکومت چیزی بیرون نمی آید که به درد مردم بخورد.

فریور، معتقد است اطرافیان حکومت افراد فاسدی هستند که به هیچ عنوان نمی خواهند این کشور به سرمنزل مقصود برسد و گفت: من طرفدار سقوط حکومت نیستم. تجربه چهل سال پسین افغانستان درس های تلخی را به ملت ما آموخت که نباید در صدد اسقاط حکومت باشیم. همچنین خوبی های اندکی را هم حکومت اشرف غنی و عبدالله هم داشته است که از آنهم نباید چشم پوشی کنیم. اما متاسفانه افرادی که در اطراف حکومت وجود دارند، دست های اشرف غنی را از پشت سر بسته اند و برای کارهای مفیدی که احیانا اگر می خواهد انجام دهد موانع ایجاد می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی AZADI
مهاجمین حمله بالای هوتل
اینها با اشخاصی که فارسی گپ میزد حمله میکردند ولی اشخاصی که پشتو حرف میزدند یا پشتون بودند در امان بودند.

>>>   همه از جاسوسان در درون نظام حرف مي زنند، اما هيچ كس جرأت افشاي چهره هاي منحوس و گرفتاري شان را ندارند.
اما حالا؛ جاسوسان را حتا جوالي هاي سر سرك هم مي شناسد كه كي ها هستند، اما ديگران هم چشمان شان را بسته اند و هم گوش هاي كَر شان را پنبه زده اند!

>>>   وزارت مالیه
Kabul, Afghanistan
هوتل انترکانتیننتال مربوط وزارت مالیه است و مسولیت امنیتی این هوتل از سوی وزارت مالیه با یک شرکت شخصی عقد قرارداد شده بود مسول این همه کشتار و تخریب این هوتل مشهور کشور بدوش وزیر مالیه بوده باید محاکمه شود.

>>>   ازادی یک بار چشم .....وا کن که تعدا دشهدا از کدام قوم اند باز بادیت بکش .....
بی خبر

>>>   سرقومندان اعلی قوای مسلح، به دست بوسی یک جاسوس رفت!

اشرف غنی «سر قومندان اعلی قوای مسلح» پایان امروز بجای این‌که رویداد تروریستی کانینتال را بررسی، عاملان را شنایی و مسوولان بی کفایت امنیتی را مجازات عسکری کند، جهت غم شریکی و دست بوسی یک جاسوس به خانه پیر گیلانی رفت. پیر گیلانی سالها از نان و نام ملت رایگان استفاده کرد و سرانجام یک‌سال پیش از امروز درگذشت. خدایش بیامرزد!
مردم می‌پرسند که چرا اشرف غنی نزد خانواده گلبهار «مجاهد» آمر امنیت فراه که در سنگر دفاع از کشور امروز به شهادت رسید نرفت؟ چرا سر قومندان قوای مسلح بجای دست بوسی «ستون پنجمی‌ها»، درب خانواده ‌های هزاران شهید گمنام پولیس و ارتش را دق‌الباب نمی‌کند. مردم افغانستان شاهد اند که سید حامد گیلانی رییس حزب محاذ ملی، چند روز پیش بطور آشکارا از منافع پاکستان «دشمن مردم» اعلام حمایت کرد و صریحن ابراز داشت که در امر جاسوسی برای پاکستان از هیچ کسی هراس ندارد. رفتن غنی نزد سید حامد گیلانی و نشستن زیر عکس پرویز مشرف در واقع خم شدن به پای «آی اس آی» و بی حرمتی به خون هزاران شهید افغانستان است که در جنگ با پاکستان و اعمال پاکستانی جان داده اند/می‌دهند. اشرف غنی در حالی با اعمال پاکستانی «ستون پنجم دشمن» در کابل قند و قرورت نوش جان می‌کند که کمی آنسوتر از خانه گیلانی درکانینتال ، مزدوران پاکستانی «طالبان» قتل عام راه انداخته اند.
فهيم فطرت

>>>   او مردم پروان و کاپیسا و کندز !!

چرا از این سه نفر نماینده در باره شناسنامه های هوشمند پرسان نمی کنید؟ شما که دیگران را بنام سمت و منطقه، نقد می کنید و حتا دشنام می زنید. چرا اینجا خاموش هستید؟ مگر به همین ها، رای ندادید؟ پس امروز، چی طوری شما افغان نیستید ولی نماینده های تان، کارت سبز به افغانیت بلند می کنند؟ از همه می خواهیم، تصویر نمایندگانی که در لیست مخالفین درج هویت افغان نیستند را افشا کنید.
احمد_شاه_فرید

>>>   نیروهای امنیتی اکثریت از باقیماندهگاه شورای نظار می باشد که بخاطر پول به هر کار ننگین تن می دهند. تاکه نیروهای امنیتی از دزدان پنجشیری و نظاری تصفیه نگردد تامین نمودن امنیت محال به نظر میرسد.
فرخنده باد شش جدی مرحله نوین انقلاب .............

>>>   شما که شش جدی را زنده باد گفته اید. او شش جدی که یکدفعه مرده . دیگه چطور زنده میشود. او پرچمی...

>>>   این استاد دانشگاه بسیار طمطراق است.
از یکسو دعوای حقانیت میکند و از سوی دیگر از گلبدین حمایت می کند؟
اگر این کار تناقض نیست چیست؟

>>>   حکومت راتوجورنکردی ونه توان سقوط آنراداری بیغم باش حالا دهه 70 نیست
باگذشت هرروز خود سری ها خاتمه میآبد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است