کاروان سیاسی نور در راه درست روان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱۱/۲ کد خبر: 145300 منبع: پرینت

سخنرانی اخیر استاد عطا محمد نور در اجتماع هواداران اش در بلخ از هر نقطه نظر هم از لحاظ ادبیات سیاسی و هم از لحاظ محتوا و حرکت در شاهراه بزرگ اجتماعی و سیاسی افغانستان با سخنرانی های قبلی شان تفاوت های زیاد داشت.

باور می شود که حداقل 5 عنصر نو و حیاتی در سخنرانی شان مطرح شد:

1) به نظر می رسد که ایشان مصمم تر، جسورانه تر ، آگاهانه تر و پخته تر نسبت به گذشته در راستای آرمان های مردم در حرکت است. بچه ترسانی های سفیر تازه کار آمریکا در کابل چندان تاثیری در اراده ایشان نداشته است.

2) ادبیات دپلوماتیک ایشان با تفاوت از ادبیات غیردیپلوماتیک و تهدید آمیز سفیر آمریکا قابل ستایش است. همچنان ایشان صلاحیت های یک سفیر ولو ابر قدرت و حامی ارگ را به زبان دیپلوماتیک به سفیر متکبر آمریکا یادآوری نمودند که باز هم قابل تقدیر است. یادآوری مبانی قانون اساسی و توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی صلاحیت های رییس جمهور برای سفیر تازه کار یک درس خوب سیاسی بود. مهمتر از همه یادآوری سرنوشت مخدوم اشغالگران ابر قدرت قبلی در افغانستان یک درس عبرت دهنده تاریخی خواهد بود که سفیر متکبر نباید پای خویش را فراتر از گلیم دیپلوماتیک در جامعه پیچیده افغانستان دراز کند. من باور دارم ترجمان های سفارت آمریکا توانسته باشند سخنان آرام، دیپلوماتیک و هدفمند استاد نور را برای سفیر صاحب تازه کار آمریکا درست ترجمه کرده باشند. این در حالی بود که شارلاتان های ارگ انتظار داشتند با سخنان واکنشی تند استاد عطا علیه سفیر آمریکا آب را خط کرده و ماهی مراد خود را بگیرند اما در این بازی هم شکست خوردند.

3)سخنان استاد عطا از لحاظ وسعت نظر و چشم انداز استراتژیک بسیار با اهمیت بود. اینبار یک نقشه راه کوتاه مدت و دراز مدت و رویکرد با ارگ ترسیم کرد. یکی از گزینه ها "حرکت های سبز و نارنجی" است که در جریان مقابله با تقلبات انتخاباتی مطرح شده بود ولی به دلایل عدم استقامت و جسارت داکتر عبدالله عملی نشد. انتظار می رود این حرکت ها در شرایط کنونی بحیث ابزارهای نیرومند تاکتیکی جنبه عملی پیدا نموده و استکبار و تمامیت خواهان را وادار به تمکین به منافع کل کشور کند.

4) سخنرانی استاد نور همچنان از لحاظ مشارکت سیاسی گروه ها و احزاب سیاسی همسو در راستای اصلاحات، دموکراسی و انتخابات آینده نیز اهمیت سیاسی دارد. این در حالی بود که در چند هفته اخیر والی بلخ سرنوشت خود، ولایت بلخ و همه نیروهایی که از سراسر کشور از ایشان حمایت کردند را در گروه چند کرسی بی ارزش و معامله جمعیت اسلامی افغانستان با ارگ نموده بود اما حالا استاد نور حرف از داعیه همه شمول و نیروهای طرفدار عدالت و توازن قدرت می زند.

5) شاید مهمترین بخش سخنرانی استاد نور این باشد که برکناری خویش را معادل برکناری رییس جمهور توافقی و رییس اجرایی توافقی بر اساس توافقنامه سیاسی اعلام نمود. صرف نظر از اینکه ارگ و کاخ سپیدار پا بند به توافقنامه سیاسی نیستند ولی کسی بخواهد و یا نخواهد حکومت وحدت ملی محصول همین توافقنامه است. به بیان دیگر هر سه مقام از رییس جمهور گرفته تا رییس اجرایی و والی بلخ بحیث معادله قدرت توافقی هستند. تغییر این معادله به معنای سقوط حکومت وحدت ملی است از این رو بحث برکناری و یا استعفای والی توافقی بلخ مشروط به برکناری و یا استعفای رییس جمهور توافقی و رییس اجراییه توافقی است همچنان در گفتگوهای جمعیت اسلامی با ارگ بحث برکناری و یا استعفای والی بلخ، استاد عطا نمی تواند شامل آجندا شود.

به باور این قلم استاد عطا محمد نور حالا از مرحله شعارهای واکنشی و ادبیات غیر دیپلوماتیک عبور کرده است. با کسب حمایت بی سابقه مردمی از هر طیف در کشور از مرز یک والی قدرتمند و مدبر عبور کرده به یک رهبر قدرتمند و رسالتمند در سطح کشور مطرح است. از این رو از او انتظار شعارهای فراگیر و عملکردهای فراگیر و با مدیریت لازم می رود.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نور
سخنرانی
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   امیر زاده نور دریک روز سیاست مدار شد واز واکنشهای لندغری به یک سیاست مدار عبورکرد نور فهمیده که چه کسانی وی را از کولاب به مزار دیسانت کرد امریکا بادار وحامی لندغران جمیعت بود که این ببر کاغذی به امپراطور و قارون تبدیل کرد نور فهمید که دیګر زمان به نفع شان نه بوده ارباب شان نه میخواهند نور کاغذ .....شد اشغالګران در تما می جهان تا وقتی از غلامان خویش استفاده میکنند که کارامد باشد امریکا فهمید انهایکی دراشغال کشورشان با بیګانګان همکار ی کرد وبه مردم اسلام ووطن شان وفادار نه مانند به امریکا وفادارنه خواهد ماند سران شر وفساد پول کاردارد وامریکا حال چک سفید نه میدهند نابودی شر وفساد نزدیک است امید است که از شر قا تلین مردم افغانستان نجات یابیم
بی خبر

>>>   اقای هارون حالا مردم از هروقت کرده بیشتر آکاه اند و میدانند که چه کنند. نیاز نیست که توضیح دهید که نور چگونه سخنرانی کرد. نور مثل طالب مردم عام را سپر کرده. منافع شخصی اش در خطر است .

>>>   امیرزاده صاحب وقتی چیزی می نویسید آنرا یکباربادقت وموشگافی بخوانیدوبعدبه نشربسپارید.راستش من معنی سرنوشت مخدوم رادرنوشته شمانفهمیدم وفکرکردم که شاید هدف تان سرنوشت محتوم باشد که خود واژه ای مناسبی به آنچه که شما احتمالا درنظرداشته اید،نمی باشد. به هرحال من معنی را دریافتم ودیگران هم عاقل اند وپی نقطه نمی گردند.

>>>   اقای امیر زاده خیلی درست و بجا تحلیل از سخنان اخیر اقای عطامحمدنور را کرده اید موفق باشد.

>>>   جناب از متن مضمونك شما معلوم ميشود كه ....... است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است