طرح جدید ازبکستان برای حل بحران در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۸۹/۷/۳ کد خبر: 14533 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه اسلام كريموف، رييس جمهور ازبكستان از يك طرح جديد براي حل بحران موجود در افغانستان خبر داده است.

در گزارش‌ها آمده است که رییس جمهور ازبكستان، اسلام کریموف گفته است که بر اساس طرحی که وی برای افغانستان تهیه کرده و عنوان آن را نیز 6+3، گذاشته است، قرار است یک گروه تماس با شركت 6 كشور همسايه افغانستان، به علاوه کشورهای آمريكا، روسيه و سازمان ناتو تشكيل شود.

به گفته وي، مهم‌ترين هدف گروه تماس 3 + 6 پيشنهاد برنامه‌اي به گروه‌هاي متخاصم به منظور خاتمه بخشيدن به جنگ، يافتن راه حل مصالحه و تامين امنيت خواهد بود.

از آنجایی‌که رییس جمهور ازبکستان، این طرح را در مجمع عمومی سازمان ملل ارایه کرده است، درک می‌شود که ازبکستان به صورت بسیار جدی می‌خواهد در مورد موضوعات مرتبط با افغانستان سهم‌گیری کند و با اعلام جهانی از آن، زمینه رایزنی‌های گسترده‌تری را در مورد آن ایجاد کند.

آن‌گونه که در رسانه‌ها گزارش شده است، اسلام کریموف، رییس جمهور ازبکستان گفته است که استراتژی ناتو در افغانستان نتیجه دلخواه نداده و طرح ازبکستان می‌تواند باعث حل مشکلات موجود در افغانستان گردد که به گفته وی این جنگ و به درازا کشیده‌شدن آن باعث شده است تا روز به روز به مشکلات افغان‌ها افزوده شود و فاصله‌ها را بیشتر کند.

بر اساس گزارشی از روزنامه 8 صبح، علاقمندي ازبكستان به حل مشكلات افغانستان و سهم‌گيري در اين پروسه حداقل از دو زاويه قابل بررسي می‌باشد. يكي این‌که ازبكستان می‌خواهد با سهيم‌شدن در موضوعات مربوط به افغانستان، خود را وارد رقابت با ساير همسايه‌های افغانستان كند و موضوع دوم نيز اين است كه رشد خشونت در شمال افغانستان و انتشار خبر حضور افراد وابسته به حركت اسلامي ازبكستان، باعث نگراني اين كشور شده و اسلام كريموف می‌خواهد با سهم‌گيري در حل بحران افغانستان از نفوذ خشونت به داخل مرزهاي ازبكستان جلوگيري كند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جملا ت آخر ی به کلی صحت است بیست در صد معاو نا ن و همکا را ن طا لبا ن را جنگجو یا ن ازبکی تشکیل ميدهند که به پشتو ی روا ن و به لهجه ی (وزیرستا نی) صحبت میکنند از اینرو ازبکستا ن نگر ا ن است .
و طنیا ر

>>>   در اصل همانا طرح تجزیه است که بسیار معقول به نظر میرسد. و یگانه راه حل موضوع افغانستان است.
خراسانی

>>>   ما هر طرحی که مصالحه و صلح را در افغانستان تامین کند استقبال میکنیم.

>>>   خدا پاك شري بيندازد كه به خير ما افغانها باشد. هر كسي كه ميتواند وصادقانه بخواهد صلح را در اين خطه پياده نمايد ما افغانها تا زنده باشيم خدمتش را فراموش نخواهيم نمود.
احمدي از هرات

>>>   اوزبیکستان در مسئله افغانستان سهم فعالی دارد ، جنرال دوستم یکی از پرنفوس ترین چهره ای است با تمام معنی از شمال دفاع میکند این یک نمونه بارز این مدعاست ، کشور های آسیای مرکزی همیش درتلاش بودند که افغانستان آرام گردد، مخصوصاً آرامی شمال ، کشور های آسیای مرکزی حامی جنرال دوستم بوده ومیباشد.

>>>   از فردا کشورهای افریقای اسکیموها سرخ پوستان منقرض شده و...هم برای امنیت افغانستان طرح ارائه خواهند داد تا ما اینها را داریم غم نداریم
م-ک

>>>   آقای خراسانی شما را چنین تخلص شایسته نیست زیرا نظر شما نظر انگریزی است بیاهید ممبعد شما تخلص خود را انگیسی خطاب کنید مطابق به مفکوره تان است . امید کمی خجالت بکشید و از تجزیه حرفی نزنید بسیار حرف شرم آور زدید . ن . ا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است