صلح را قربانی گرایشات حلقات خاص نکنید
جامعه مدنی از مصالحه ای حمایت می کند که مبتنی بر حقوق بشر، حقوق زنان، عدالت اجتماعی، خواست قربانیان جنگ، رعایت ارزش ها و هنجارهای دینی، ملی و بین المللی باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۶/۱۱/۳ کد خبر: 145388 منبع: پرینت

درحالیکه در عرض یک هفته، هشدار ها از سقوط ولایت هایی همچون فراه داده می شود و بر امنیتی ترین نقاط پایتخت حملات سنگین صورت می گیرد، شورای صلح در نشست های مکرر خود از صلح با عزت با مخالفان با تاکید بر آیات و روایات صحبت می کند و تاکید بر اینکه عزت مخالفین در پروسه صلح باید در نظر گرفته شود. عدم برخورد مناسب با مخالفینی که برنامه ای برای صلح ندارند و در سایت رسمی خود نشست های صلح را جعلی عنوان می کنند، باورها به کارکرد درست شورای صلح را زیر سوال برده و بسیاری خواهان وضاحت از عملکرد این نهاد پر هزینه شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عارفه امید عضو خانه صلح افغانستان امروز سه شنبه 3 دلو 96 در یک نشست خبری با حضور نمایندگان خانه صلح و جامعه مدنی در کابل بیانیه خانه صلح را در خصوص اوضاع امنیتی کشور به خوانش گرفت.

در بیانیه آمده است که راه اندازی یک پروسه مردم محور از شروط اساسی ختم جنگ و تامین امنیت پایدار و صلح عادلانه در کشور می باشد و بانیان صلح باید به عدالت، حقوق بشر و ارزش های مدنی باورمند باشند و از اقشار مختلف جامعه نمایندگی کنند.

امید بیان کرد: صلح درصورتی می تواند ماهیت خود را حفظ کند که برای تمام شهروندان کشور فرصت زندگی و برخورداری از امکانات را فراهم کند و جامعه مدنی از مصالحه ای حمایت می کند که مبتنی بر حقوق بشر، حقوق زنان، عدالت اجتماعی، خواست قربانیان جنگ، رعایت ارزش ها و هنجارهای دینی، ملی و بین المللی باشد.
مسوول سکرتریت خانه صلح افغانستان افزود:با درنظر داشتن این واقعیت که بدون اصلاحات عمیق و گسترده اداری و اصلاح و تقویت نهادهای عدلی و قضایی کشور تامین صلح پایدار امکان پذیر نیست و نیز بدون پرداختن به عوامل متعدد منطقه ای و جهانی در کنار عوامل داخلی جنگ، صلح و مذاکره امری دشوار و بعید است.

خانه صلح افغانستان پیشنهادهای خود را درخصوص برون رفت از وضعیت امنیتی بیان و تاکید کرد که صلح بعنوان یک برنامه ملی نباید قربانی گرایشات حلقات خاص گردد.

به باور خانه صلح، اکثر اقدامات شورای صلح در غیاب توافق شورای ملی صورت می گیرد و کمیسیون های ولایتی شورای صلح با شوراهای ولایتی مردم در ولایت ها هماهنگی ندارد و باید تصامیم این شورا، بعد از مشورت با شورای ولایتی و نیز موافقت شورای ملی به اجرا گذاشته شود.

امید تصریح کرد: جامعه مدنی اظهارات نمایندگان شورای صلح مبنی بر امتیاز دادن بی قید و شرط به گروه طالبان و دیگر گروه های مخالف را مایه نگرانی شدید می داند و خواهان در نظر گرفتن حقوق دو طرف در این زمینه است.

خانه صلح همچنین درخصوص تداخله وظیفه ای شورای صلح و شورای امنیت بیان کرد: تداخلات وظیفوی بسیاری از شورای امنیت در کارهای شورای صلح صورت می گیرد که باید نقش هر کدام از آنها تفکیک گردد.

وی افزود: سفرا، مقام های بلند رتبه کشورها، نمایندگان نهادهای کمک کنده، سازمان ملل و نهادهای ذی دخل در افغانستان می خواهیم که نقش جامعه مدنی را دست کم نگیرند و در مهمترین موضوعات کشور با آنها مشورت و نظر آنها را بشوند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خانه صلح
شورای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ریاست امنیت ملی ما از پیش این حادثه را کشف وخنثی نمیکرد خدا میداند چقدر تلفات وخسارات وبد نامی برای حکومت میشد ،
پرسونل همیشه بیدار امنیت ملی ما توانستندنقشه اشرار را خنثی سازند ونگذاشتند انگشت یک هموطن یا مهمان ما خون شود!
تشکر از امنیت ملی ما
رئیس صاحب جمهور برای تشویق هرچه بیشتر شان برا تمام شان رتبه جنرالی مکافات دهد
با این فعالیت وبیداری وکفایت معاشات وامتیازات نوش جان تان !
تشکر از ریاست امنیت ملی
ریاست امنیت ملی ما در منطقه بی نظیر است
همانطوریکه وزرای کابینه ما درمنطقه بی نظیر است
به آرزوی پیروزی عهای بیشتر شان !!!

>>>   جناب نظردهنده :
برای این کل وطن چرا کاکولی کاکولی صدا میکنی؟
به اینها توهین نکن که بادارش خفه میشه

>>>   اگر مردم و به ویژه جوانان کشور ما آرام و خونسرد ناظر ادامه کشتار خود باشند، بر ضد نظام استبدادی خود قیام نه کنند و دل خود را صرف با ملامت سازی خارجی ها و فحش و دشنام دادن به آنها تسکین دهند و یا متوقع تغییر حاکمان خود توسط خارجی ها باشند، هرگز چنین تغییری به وقوع نه پیوسته و این سریال خونین ادامه خواهد اشت…

+ + +

* جامعه با قصه و حکایت، شکوه و شکایت، وعظ و نصیحت و یا نفرین و لعنت تغییر نمی کند؛ بلکه با مبارزه و مقاومت تغییر می کند... بیایید ترس را کنار بگذاریم و از تماشاچی به «بازیگر»، از علاقمند به «عامل» و از واکنش گر به «کنشگر» تبدیل شویم!

>>>   پاکستان می تواند به راحتی از طریق افسران پشتون در نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما رخنه کند. از این رو با همه نیرو در آتش تفرقه های تباری در کشور هیمه می اندازد و ارگ نشینان را به راندان نمایندگان سایر اقوام از ارگان های مسلح بر می انگیزد تا راه را برای نفوذ بیشتر خود در ارگان های مورد نظر هموار سازد. در همین راستا طرح بیرون انداختن افسران ناباب شمال با بازنشسته ساختن منصبداران بالای 55 سال (مشتمل بر صدها جنرال و سرهنگ)از سوی اشرف غنی و اتمر روی دست گرفته شده است تا به گونه نهایی نیروهای مسلح را از عناصر ملی گرا و پاکستان ستیز تسویه نمایند.
فشرده سخن، با تند شدن راندمان پشتونیزاسیون نیروهای مسلح، با گذشت هر روز زمینه تسلط پاکستان بر نیروهای مسلح ما بیشتر فراهم شده، اوضاع بدتر و بدتر می شود. این گونه احمدزی و اتمر ناآگاهانه (و شاید هم آگاهانه) در مسیر راهبرد پاکستان گام بر می دارند.

>>>   آزادی AZADI
من از جناب استاد عطا خواهشمندم كه بينهايت به دقت فكر نموده و تصميم بگيرند ، چون بالآي اين قبيله گرا ها اعتمادي نيست .

محمد مصطفي مبارز

غنى: پلان داريم تا لوى پكتيا را به زون اقتصادى مبدل سازيم!

مسلم_شيرزاد
ارگ به حزب جمعیت: ریش سفید مملکت بی‌عزت نشود
گزارش‌های دست اول از مذاکره میان حزب جمعیت و تیم اشرف غنی احمدزی حکایت از بیچارگی تیم رییس جمهوری دارد.
در آخرین جلسه‌ بین دو طرف، جانب رییس جمهوری از تیم جمعیت خواسته است که ولو به مدت یک هفته، برای انجنیر داوود اجازه داده شود تا به کُرسی ولایت بلخ تکیه زند و پس از آن، جمعیت هرچه خواست، عملی خواهد شد.
منابع حاضر در آخرین جلسه گفته‌اند که حنیف اتمر و سلام رحیمی دیگر از تهدیدِ توصل به زور و حمایت خارجی‌ها حرفی به زبان نیاورده و تلاش دارند تا از راه برانگیختن عواطف و احساسات، خواسته‌های غنی را بقبولانند.
منبع می‌گوید که سلام رحیمی، در حالی که نشانه‌های خستگی و ملالت از چهره‌اش آشکار بود، با فروتنی و لحن خواهشانه گفت: “ما و شما آینده داریم، در سیاست هیچ وقتی دوستی‌ها و رقابت‌ها دایمی نیست. رییس صاحب جمهور یک ریش سفید این مُلک است و اگر انجنیر داوود – ولو برای یک هفته – مجال ولایت نیابد، ریش سفید مُلک بی‌عزت می‌شود.”
تغییر لحنِ تیم غنی و حتا تمایل داکتر عبدلله برای وانمایش ایستادن کنار استاد عطا پس از آن اتفاق می‌افتد که ارگ از پشتیبانی خارجی‌ها نومید شد.

پس از اینکه وزنه به طور آشکار به نفع استاد عطا تغییر کرد، حالا حتا دکتر عبدلله تلاش دارد به گونه‌ی نشان دهد که کنار جمعیت و استاد عطا ایستاده است.

دکتر عبدلله در حضور برخی از نمایندگان مجلس گفته است: “برای شان گفتم که اگر از گزینه نظامی استفاده کنید، نه تنها مخالفت خواهم کرد، بلکه در برابرتان با قاطعیت ایستاده خواهم شد.”

در عین زمان، ارگ سخت تلاش دارد تا اجرا کردن شق میان تاجیکان و دیگر اقوام، ایستادگی استاد عطا را قومی و منحصر به تاجیکان نمایان کند که تاحال هیچ نتیجه‌ی نداده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است