در پشت ناامنی ها بازی های استخباراتی آمریکا است
همه مردم آگاهی دارند که پاکستان از طالب و داعش به عنوان پروژه کلان استخباراتی استفاده می کند اما می دانیم که دستگاه های استخباراتی آمریکا در عقب این بازی قرار دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145447 منبع: پرینت

یک مقام ارتش آمریکا در گفتگو با یک رسانه افغانستان می گوید که تهدیدهای برخاسته از گروه داعش در افغانستان در حال گسترش نیست و این نظامی آمریکا از طالبان می خواهد که به گفتگوهای صلح رو بیاورند. چرا که در هرجای افغانستان آماج حمله هایی آمریکایی و حکومت قرار خواهند گرفت. آیا واقعا نیروهای داعش در حال گسترش در افغانستان نیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خلیل الله سروری استاد دانشگاه در برنامه «محور» در خصوص فعالیت های داعش در کشور و تهدید آن گفت: امروز تقریبا در ده ولایت کشور داعش حضور فیزیکی دارد. پس داعش و گروه های مرتبط با آن یک تهدید بسیار جدی برای کشور است. همچنین حمایت های پنهانی توسط حلقات استخباراتی و دستگاه های استخباراتی دنیا از این گروه دارند می شود و گمان می رود که به عنوان گروه بدیل و جایگزین برای طالبان در جغرافیای افغانستان سرمایه گذاری های بسیار بزرگی وجود دارد و می توانم بگویم که بحث داعش بحث واهمه و بزرگنمایی نیست. داعش یک حقیقت است و گروهی جدای از طالبان هم نیست چرا که از درون طالبان بوجود آمده است که فقط تغییر شعار و نام داده اند و در حقیقت برای افغانستان یک تهدید جدی هستند.

وی، معتقد است در حال حاضر طالبان بیشتر از داعش بزرگنمایی می شود و افزود: این بزرگنمایی را هم آمریکایی ها می کنند که مهم ترین و بزرگترین تمویل کننده دولت افغانستان هستند. امروز داعش در سراسر افغانستان در حال پخش شدن هستند در حالیکه حکومت و آمریکایی ها حقیقت را پنهان می کنند و احساس می شود که فعالیت هایی در تبانی با گروه داعش دارند. آنها طالبان را بزرگنمایی می کنند تا داعش کمرنگ تر دیده شود تا بتوانند به فعالیت های خود توسط داعش در افغانستان برسند.

سروری، در خصوص شروع فعالیت داعش و هدف ایجاد آن می گوید: حتی در دوران کرزی هم حرف هایی وجود داشت که شب هنگام طیاره هایی ناشناس افرادی را به شمال افغانستان منتقل می کنند. در این اواخر شواهد فراوانی وجود داشت و حتی اسنادی ارایه شد که تعدادی از افراد درون دستگاه حکومت هم به نحوی با این گروه ها تبانی دارند و در انتقال آنها نقش فعال و گسترده دارند. روسیه و ایران و خیلی از کشورهای دیگر نیز یادآور شدند که برخی از دستگاه های استخباراتی تلاش دارند که داعش را به صورت فعال به شمال افغانستان منتقل کنند و از آنجا برای جلوگیری از تهدید منافع آمریکا و منافع چین از این گروه استفاده صورت بگیرد. فکر می کنم اینها مباحث توخالی نیست و همه اینها به نحوی به حقیقت راه دارد و دستگاه های استخباراتی تلاش کردند که داعش را به شمال انتقال دهند.

استاد دانشگاه، معتقد است در پشت ناامنی ها و بازی های استخباراتی پاکستان و آمریکا قرار دارد و افزود: یک چیزی که اطلاعات می رساند و همه مردم افغانستان نیز آگاهی از آن دارند این است که پاکستان به عنوان یک کشور در همسایگی ما از داعش به عنوان یک پروژه کلان استخباراتی استفاده می کند ولی این را هم رد نمی کنم که برخی از دستگاه های استخباراتی در عقب این بازی قرار دارند. به هر پیمانه ای که میزان فشار بر این گروه ها افزایش پیدا می کند این گروه مستحکم تر، قدرتمند تر و بیشتر از پیش گسترده تر می شود و این نشان می دهند که در عقب نیز به نحوی بازی هایی وجود دارد و از جانب دیگر همانطور که رقابت های تنگاتنگ بین آمریکا، روسیه و چین وجود دارد به نحوی از این گروه ها به عنوان گروه های نیابتی در جنگ استفاه می شود تا تهدید برای منافع راهبردی برخی از کشورهای قدرتمند منطقه ای مانند چین و روسیه در افغانستان به کار برده شود.

سروری در خصوص برنامه های واقعی آمریکا در اینجا گفت: آمریکا یک راهبرد صدساله دارد و در این راهبرد صدساله تلاش می کند که از گسترش و تقویت رقبای قدرتمند در سطح جهان جلوگیری کند و احساس کند که چین و روسیه دو رقیب قدرتمندی است که احتمالا در چند سال بعد می تواند به عنوان رقبای درجه اول مطرح شود بر این اساس تلاش برای این است که به یک نحوی این فرصت را در منطقه سد کند و گسترش آنها در منطقه جلوگیری کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
حملات
نظرات بینندگان:

>>>   درست است که کدام گروه بنام داعش سربالا کرده مگر طوریکه میبینیم این ها همه زاده های همین تنظیم ها بخصوص جمعیتی ها اند. وقتیکه تنظیم های جهادی بالای گرفتن قدرت جنگ هارا شروع کردند بخاطر اصلاح آنها طالبان قدعلم کردند. وازینکه ربانی بمب های 500 کیلویی میگفت کموزن است ازامریکا خواست تا ازبمب های که وزن شان زیاد باشد استفاده کند.چون طالب ها به این طریق ازبین رفت .
حالا بنام داعش که بهترین پروژه هم برای باداران شان وهم برای خودپنشیری ها راه درآمد پولی است و آب خت کردن برای ماهی گرفتن شان.
میگویند که چیزیکه در دیگ است در کاسه میبراید. حال اگراین پنشیری ها به این یفکر باشد که آینده ازماست اشتباه میکنند. هروقت مطلب بادارشان یعنی امریکا حاصل شد . داعش را به تعقیب شان امرحرکت خواهدداد. دفعه قبلی طالبان اشتباه کردند که پیشیر راگذاشتند بطرف جوزجان حرکت کردند. اما داعشیان این دفعه این اشتباه را نخواهند کرد. تاکه در پیشیر یک نفر خاین هم باقی بماند امریکا آنهارا بسوی دیگر سوق نخواهد داد.

>>>   خلیل زاد!
======
اگر قرار باشد صرف نام «یک شخص» در کشور گرفته شود که مسئول اصلی بربادی کشور (از جلسه بن تا تصویب قانون اساسی و سرنوشت سیاه کشور تا امروز) بوده، همین «خلیل زاد» است...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است