به خلیلزاد بگویید به آمریکا برگردد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145458 منبع: پرینت

شناخت هریک ما از خلیلزاد در طی تقریبا هفده سال گذشته چندان بد و ناتکمیل نیست. او آمریکایی افغانی الاصل، نویسنده و دیپلومات معروفی است که بحیث نماینده ی خاص رییس جمهور وقت آمریکا و سفیر آن کشور در افغانستان ایفای وظیفه کرده است.

نسبت به نتیجه کارکرد او در سمت های ذکر شده دیدگاه های متفاوت وجود دارد اما دید مسلط بر کارکرد او علیرغم آمریکایی بودن اش، قوم گرایانه و در خط تیوری "پشتون اکثریت" بوده است در حالیکه تلاش خلیلزاد در جهت فراهم آوری تسهیلات برای جلب حمایت جامعه ی بین المللی برای افغانستان و مبارزه با تروریزم قابل انکار نیست. در معادلات قدرت به خصوص در آغازین روزهای حضور کاری اش در افغانستان او با نشان دادن زور آمریکا به آرام کردن بلند پروازی های چهره های سرشناس داخلی می پرداخت اما در عمل منافع قومی اش نسبت به منافع آمریکا رجحان و تقدم داشت.

دوران جدید محافظه کاران جمهوری خواه در کاخ سفید دوران بالندگی و صعود خلیلزاد بود که با آمدن دموکرات ها به رهبری اوباما به کاخ سفید ابتدا ساحه ی فعالیت و صلاحیت او محدود شد و بعدتر کاملا از دست رفت اما در اوج رقابت های انتخاباتی در آمریکا او از ترامپ حمایت کرد شاید به این مقصد که بتواند جایگاه قبلی را در دولت او و در صورت موفقیت به دست بیاورد که این هم تاحال محقق نه شده است.

حالا او تنها یک شهروند آمریکا است و در جدی ترین حالت اش عضوی از اعضای یک حزب سیاسی. با وجودی که ایشان به رغم عادت گاه گاهی سیاسیون افغانستان را از آمریکا می ترسانند ولی به هیچ صورت از نظر توان و تاثیر ایشان آن "خلیلزاد نماینده " نیستند. حالا که درگیر و دار میان عطا محمد نور و غنی به وساطت گفته می شود که آمده است معلوم نیست که به نمایندگی از دولت آمریکا است یا حداقل شهروند آمریکایی بودن اش یا بحیث یک افغانی که می خواهد از ادامه ی تنش میان دو طرف جلوگیری کرده و مساله را حل کند؟

در نتیجه باید گفت هرچه که باشد خلیلزاد در این زمینه حداقل نمی تواند بی طرف باشد و یا بی طرف باقی بماند چون او بود که زمینه ی دور زدن دیگران را به نفع تیمی که رییس جمهور فعلی عضو آن می باشد دور زده است پس بهتر است جمعیت اسلامی افغانستان از خلیلزاد بخواهد که به حساب این موضوع وقت تلف نکرده و دوباره به آمریکا برگردد.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس که مخالف شروپساد است ازین ملک برود واو دشمن است

>>>   خلیلزاد همان شغال رنگی شناخته شده از جانب مرحوم مارشال فهیم است او چندان مهم هم از جانب جمعیت و مردم افغانستان نیست.
ع.غ از کابل

>>>   خليل زاد خجالت بکشد. اين فرزند ............همه مشکلات مادي و معنوي در وطن ماست. شرم نمي کشد که به وطنفروشي افتخار ميکند . مارشال فهيم را مسموم در خانه کرزي کرد و دوستم را خواست در ميمنه ترور کند. فريب اين شيطان را نخوريد.

>>>   خلیل زاد یگ شخصیتت تاثیر گذار درسطح جهانی در موضوع افغانستان است و دشمنان و یا آنهای که مرام های شوم دارند میخواهند خلیل زاد را کم بزنند ویا تخریب کنند.

>>>   خلیلزاد باید محکمه شود به خاطر دست کاری در قانون اساسی کشور ما که یک جنایت آشکار است باید جهان آزاد اندیش این فریب کار را با دو همکارش
لخضر ابراهیمی و کرزی توقف دهند و محاکمه کنند که دیگران در آینده این جنایت را تکرار نکنند و پندی باشد به خود کامه گان .
خارکش

>>>   خلیل زاد!
======
اگر قرار باشد صرف نام «یک شخص» در کشور گرفته شود که مسئول اصلی بربادی کشور (از جلسه بن تا تصویب قانون اساسی و سرنوشت سیاه کشور تا امروز) بوده، همین «خلیل زاد» است...

>>>   Arian
دقيق دوست !
شايد اطلاع داشته باشيد كه................ و مافي خطرناك يعني خليل زاد امريكايي حضور پيدا كرده است .
اميد وارم اين ادم ها پناه بخدا گفته خود را به تقدير نسپارند ....

>>>   Arianfar
به سر نازنین تان سوگند، من از شگردهای ملک خداداد افغانستان سر در نمی آورم. اشرف غنی افسران مجرب بالای 55 سال را به بازنشستگی سوق می دهد، اما عمو ۸۰ ساله خود را سفیر می سازد و در این اواخر آقای عمر سلطان را که می گویند زمانی گیتار نواز بوده و 80 سال دارد، به عنوان سفیر در یونان گماشته است. به راستی که شایسته سالاری و قانون مداری در ملک خدا داد بیداد می کند. سال پار دو تن از دیپلومات های ورزیده و سابقه دار کشور استاد داوود پارشهری و استاد غیرت را به دلیل رسیدن به سن تقاعد، بازنشسته ساختند. اما امسال یک پیردمرد کهنسال را سفیر می سازند.

>>>   مشوره های رایگان - شماره ۴
اگر ایدیولوژی زده گی و تنظیم بازی را به یکسو بگذاریم ، به مثابه یک فرد تاجیک و تاجیک اندیش ، مشوره دیگرم به استاد عطا این است که خود کش و بیگانه پرور نباشد. در این مقطع حساس تاریخی ، مثل سالار آزادگان کشورما شهید مسعود بزرگ رفتار کند و بکوشد که همه کارشناسان ، همه دانشمندان ، همه آدمهای رزم آور و هنرور و با تجربه تاجیک را از هر جایی که هستند فرابخواند و از دانش و تجربه و مشوره شان در این کارزار بزرگ تاریخی بهره مند شود. پیشنهاد بسیار خاص این که باب گفتگو را با یکی از بهترین فرزندان آزادیخواه و دلیر ملت مان یعنی کدبان عبدللطیف پدرام ، بگشاید و از طرح غیرمتمرکز سازی ساختار دولتی به آن گونه ایکه آقای پدرام میگوید پشتیبانی خود را اعلام نماید. این طرح را جنرال دوستم و شماری از شخصیتهای موثر هزاره نیز قبول دارند. همین حالا وقت آن است که چنین یک خواست ریشه ای در عمل پیاده شود و مشکل بی عدالتی قومی و تقسیم قدرت سیاسی تا حد زیاد به صورت ساختاری و اساسی حل گردد. شما هیچ فرد سیاسی مطرح دیگر را نمی یابید که در حد دانشمندی و دلیری و پایداری داکتر پدرام باشد. عجیب است که با هر خس و خاشاکی چون حاجی الماس و صافی و لالی و دیگران به افتخار می نشینید اما هنوز که هنوز است از نشستن با داکترپدرام پرهیز می کنید. عین همین خواهش را از آقای پدرام نیز دارم که در این شرایط روی چنین یک گزینه ای بیاندیشد و اگر چنین گرایشی از جانب استاد عطا دیده شود ایشان هم از پرهیز کار نگیرند.
با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی .

>>>   زنده باد خلیل زاد!

>>>   آفرين حق گفتيند + و يا بخاطر انتخابات پيشرو که مى خواهد پرهاى و رق بازى توسهاى انتخاباتى را باز مخلوط کند.

اما راستى که هر بار از ۵۲ عدد صفحه مقوایی یا پلاستیکی که در ۴ دسته خال مختلف ۱۳ کارتی بعلاوه ۲ عدد کارت جوکر یا دلقک، قرار می‌گیرند، تشکیل شده‌است. توس و شاه و ملکه و غلام براى سر گرمى انتخاباتى برای انواع بازی و سرگرمی، شعبده بازی‌ها، چشم‌بندی و تردستی‌ها، ساختن خانه‌های با ورق و نیز برای قمار استفاده می‌شود. اکثر بازی‌ها و سرگرمی‌ها صرفاً با ۵۲ کارت اصلی صورت می‌گیرد و جوکر نقش چندانی در بازیها ندارد و گاهی از کارت جوکر به خر برای کارت گمشده استفاده می‌شود. البته بازیها و سرگرمی‌هایی نیز هستند که با کارت جوکر انجام می‌شوند مثل بازی شیطانک و همچنین شلم.
هر ورق در یک طرف دارای شکلی و علامتی است که با بقیه ورق‌ها متفاوت است، و طرف دیگر همه آن‌ها (در یک دست ورق) کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند.
البته بانو و رييس جمبور اين بار از همين چار ملکه و رق پربازى تعين مى شود. کوه کوه گل پاچا سيليمان کاملا دختراسراييل خان تا به بادار ترامپ در زمينه کابل پايتخت دوم اسراييل سرتعظيم فرود ببرد.
عقل غير اوغان پسان مى آيد. از رهبران هزاه هاى بافرهنگ ودانش چيزى بور نشد. تورکتباران منجمله هزاره ها اميد سرزمين دخت توران و پسراش سهراب ايد.

>>>   به خلیل زاد بگوئید مرحمت به آنشیری که خوردی آفرینت که هیچوقت وطنت را فراموش نکردی غنیمت نگرفتی غصب نکردی هرچه توانستی به اندازه توانت به وطنت خدمت کردی درسهم خود ذهنیت امریکائی هارا درمقابل پاکستانی ها روشن ساختی ، خداوند صحت وسلامتی وعمر طولانی وزندگی بابرکت نصیبت سازد
ر

>>>   برنا جان، مگر نميداني كه خليلزاد از ناقلين مزار است؟ خودش در مزار تولد شده است، فاميلش از لغمان مهاجر مزار هستند، يا به عبارت ديگر از بقاياي همان مهمند مشهور هستند، ديگر اينكه تو از جمعيت خواستي كه خليلزاد را به أمريكا بفرستند، مگر اي كاش كه جمعيت فعلي پيرو مرامنامه أصلي اش ميبود، و خليلزاد ميداند كه همه اين عالي جنابان بشمول شيخ الحديث استاد سياف با هم يك پسشوي مشترك خورده اند و دهن شان از ديدن (زل) پرآب ميشود، لهذا جرأت و متانت اين پيشنهادت را ندارند، و بگمان بنده همين زلمي مكار حتي طالبان را هم چرب كرده است، و داعش خو از خودشان است، پس لطفاً خواست كشيدن زلمي را از ملت بيچاره نمائيد تا متحداً عليه همچو نماينده هاي يهود تظاهرات نمايند تا فرار نمايد، كه آنهم مشكل معلوم ميشود.

>>>   جناب خلیل زاد مقدمت گلباران به وطن پدری ات خوش آمدی !

>>>   شما خلیل زاد را دست کم نگیرید اینها همان لابی گر های فاشیست هستند که که گوش امریکایی هارا به دروغ و جعل پر کرده پای انهارا به تجاوز به خاک ما باز کرد امروز ........زی و چندین ......زی های دیگر همینطور لابی گری هارا در مسکو شروع کرده که یکبار دیگر پای روسهارا نیز در افغانستان باز کنند . اما این اوغانهای هنوز هم اقوام دیگر را به خیانت و غلامی متهم میکنند فکر میکنند همه مانند خودشان غلام و .........هستند.

>>>   او از سالهای ۸۰ بدین سو بحیث مار آستین پشتونیزم در نهاد های امنیتی و سیاسی آمریکا لانه کرده است. و از آنجا بسیاری شخصیت های آزاده و وطنپرست افغانستان نظیر احمد شاه مسعود و صد ها تن دیگر را از غار آمریکایی و آی اس آی بار ها نیش زده است. او هم‌چنان آمران خود در کاخ سفید را در جنگ و گمراهی در افغانستان زمین گیر کرده است.
روزگاری در خدمت آی اس آی و شریک پروژه طالبان بود، ولی حالا رویکرد ضد پاکستانی را در پیش گرفته است. دولت اوباما او را تحویل نگرفت، ولی در اداره بی سر و بی پای ترامپ او بحیث مشاور امور افغانستان فعال است.
او سیاست های پشتونیرم ارگ کابل را از پشت پرده در کاخ سفید مدیریت می کند.
اظهارات اخیر سفیر جدید آمریکا جان بس در رابطه به بحران ارگ و بلخ بیشتر در تحت تاثیر خلیلزاد صورت گرفته است. اما واکنش مدبرانه والی بلخ استاد نور و کم اهمیت جلوه دادن تهدیدات سفیر تازه کار آمریکا باعث شده که خلیلزاد از پشت صحنه مدیریت سیاست افغانستان بیرون شده و به روی صحنه وارد افغانستان شود.

>>>   خلیلزاد را باید با "قبرغه های شکسته" نزد ترامپ فرستاد!

خلیلزاد یک فاشیست متبسم ولی خیلی ماهر و خطرناک است. او نقش
تباه کن را از اجلاس بن تا به امروز گاهی علنی و گاهی هم از پشت صحنه در افغانستان بازی نموده است. او نقش کلیدی در تحمیل قانون اساسی پشتون محور، حذف نیرو های شمال از قدرت ، ساختن شبکه های فساد و مافیای قدرت ، زمینه سازی به بازگشت طالبان در صحنه افغانستان در سایه قدرت سیاسی، مالی و نظامی آمریکا بازی نموده است.

>>>   مهمترین ماموریت سفر خلیلزاد اینست که از کارت بازی " ترساندن از قدرت آمریکا" طوریکه در گذشته استفاده کرده بود، استفاده نموده و نور بلخ را به نفع پشتونیزم ارگ از بازی بیرون کند و بدین ترتیب نزد کاخ سفید کردیت بگیرد.
باری او گفته بود که" من متخصص جنگسالاران افغانستان هستم و کمر آنها را شکستاندم".
حالا به واشنگتن وعده کرده که" قبرغه نافرمان سالاران" را می شکناند.
واقعیت اینست از زمانیکه خلیلزاد بحیث وایسرای آمریکایی" فرعونوار" در ارگ کابل در کنار کرزی حکومت می کرد بیش از ۱۰ سال گذشته است. بسیار بازی ها شکست خورده و یا افشا شده است.
امروز کسی از بمب سوتی که خلیلزاد جنرال دوستم را ترساند، دیگر نمی ترسد. حتا از مادر بمب ها نمی ترسند. ترس از آمریکای هیبت ناک سپری شده است.

>>>   امروز آمریکا از خود و دولت دست نشانده اش در ارگ کابل در برابر "جزایر قدرت" و تروریسم دست پخت خودش به سختی دفاع می کند. دست نشانده اش در ارگ کابل مظلومانه اعتراف می کند که "محاصره است" و اربابش نمی تواند او را نجات بدهد.
افزون بر آن مودل سرنگونی اسمعیل خان والی وقت هرات و کشته شدن فرزند او که توسط خلیلزاد مدیریت شد، در بلخ کار برد ندارد.
بیاد خلیلزاد باید آورد حتا زمانی که او "فرعونوار" بر افغانستان حکومت می کرد، همه را ترساند و از قدرت بیرون انداخت ،ولی نتوانست عطا محمد نور را به حاشیه براند.
مقام ولایت بلخ را ۱۳ سال قبل استاد نور به زور و تدبیر خود در زمان فرمانروایی خلیلزاد بدست آور و تا به امروز درین مقام باقی ماند.

>>>   واقعیت اینست که نور بلخ امروز یکی از قدرت های مطرح و تکیه گاه میلونها انسان در افغانستان تبدیل شده است. حکومت وحدت ملی بدون نور بلخ نمی تواند نفس بکشد.
هم چنان نور بلخ نه تنها در جنگاوری یک مرد نا ترس است، بلکه در گفتگو های سیاسی او انسان جسور است و هیچ نیرنگی نمی تواند او را از بازی بیرون کند، چنانچه استراتیژیست های ارگ در تحت رهبری اشرف غنی معروف به متفکر دوم جهانی! نیز این را آزمودند.

اگر بجای نور بلخ باشم خلیلزاد را تحویل هم نمی گیرم و با او ملاقات نمی کنم. اگر او دست به بلند پروازی های شبه گذشته بزند به او چنان درس می دهم که دیگر هر گز جرات نکند به افغانستان بر گردد.
به بیان دیگر انتقام همرزمانم را از او می گیرم. او را با سر افگندگی و یا با" قبرغه های شکسته" نزد ترامپ به کاخ سفید می فرستم که دیگر هیچ وقت جرات نکند برای شکستن" کمر" و یا " قبرغه" مردان افغانستان وارد میدان نشود.

>>>   Mahmodi
عالی نوشتید
ارزومندم این یهودی مکار را هیچ ‌تحویل نگیرند

>>>   یرآقا شیروان
دقیقن منبع فتنه گران را تشخیصی کردید
خداوند ج یاران خودرا اصلاح وسر فراز میسازد شک نیست که این آمان فرعون ساز جهان را تبا سازد

>>>   Samimi
امیرزاده صاحب قلم تان پر رنگ باد، خیلی تحلیل زیبا نمودید امید دارم جناب نور از پشنهادات سودمند تان استفاده برند تا فریب مکاری های دوباره مره ای سوخته و اجنت آمریکا را نخورد.

>>>   Amiri
غنی ، وخلیل زاد هردو ازیک جای آب می خورند حتا خلیل زاد بدتر ازغنی است اگر تاحالا هم هوشیار نشده باشند فریب داده شوند نوش جان برای تمامیت خواهان تاریخ را همیشه تکرار کردند بالای مردم ساده اگرهوشیارانه بيش رفتند درمقابل تمامیت خواهان سرفراز تاریخ وملت خواهد بودند

>>>   آقای خلیلزاد واقعآ امت خلیل میبود کشوررا ازآتش نمرودی نجات میداد وامتیت کامل رادرکشور حاکم می ساخت .آنگاه درقلب مردم جامیگرفت.

>>>   خلیلزاد یک فرزند پر افتخار کشور است و ما بالایش افتخار میکنیم. دزد لندغر و .............. را نمیخواهیم

>>>   خلیلزاد فرزند این مرز و بوم است خلیلزاد فرزند بلخ باستان است و حق دارد که در مسایل سیاسی افغانستان رول خود را بازی کند مردم افغانستان از خدمات خلیلزاد قدردانی می کند
علی تاجیک بیک از مزار شریف

>>>   اگر حكومت امريكا فريب اين چند نفر انگشت شمار ارگ را كه در طول اين جنگ دوامدار بخورند به يقين ميشود گفت كه شكست بزرگترين قدرت اقتصادى واتومى دنيا در كشور مان حتمى است.
زيرا:
همين ها بودند كه طالب پرورى كردند.
همينها بودند كه صد ها مليارد دالر كمك هاى امريكا ومتحدينش را حيف وميل كردند.
همينها بودند كه پاكستانى ها را از پشت پرده در همه سياستها شريك ساختند.
همينها بودند كه به خاطر منافع شخصى خود تمام مواد معدنى كشور را قچاق كردند وميكنند.
نبايد فريب اين چار كلاها را بخورند زيرا اين ها بخاطر بقاى خود جنگ اقوام را به ميان اوردند.
گويا براى منافع امريكا كار ميكنند
ولى برخلاف اينها منافع تمامى قدرت ناتو را به خطر انداختن.
تجربه نشان داده كه روسها هم با همين طور گروپهاى ارگى سر دچار بود وبل اخره سرنوشت شان به عقب نشينى رسيد.
در كشور مان يك حكومت مقتدر ضرورت است كه تمام اقوام در ان شريك باشند. تا دست ايران پاكستان وديگر ان از ان كوتاه شده و كشورهاى كمك كننده بتوانند به ارامى سياستها ى خوب خود را پيش ببرند ور نه اين فريب كارى هاى چند نفريكه امتحان خود را داده اند به شكست موجه است.
جناب خليل زاد به پروژه ء كه دارد اين جنگ را به تركستان ميبرد.
اشتباه ميكند. ازموده را ازمودن خطاست.

>>>   پشتونها سالهاست فريب داده ملت را اين هم فريب كار است.
به قسم و قران پشتون ها هر كي باور كرد بازنده خواهد بود نبايد فريب پشتون را خورد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است