اگر خلیلزاد مشکل حل می کند بهتر که حل نشود
ارگ می خواهد با کارت کهنه و تجربه شده بازی کند وقتیکه خلیلزاد خود معمار این طرز تفکر است پس چگونه می تواند یک میانجی قابل اعتماد باشد، میانجیگری خلیلزاد فقط می تواند ادامه توطئه دیگری باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۵    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145475 منبع: پرینت

اگر قرار باشد که مساله ارگ و نور با میانجیگری زلمی خلیلزاد حل گردد، بهتر است که لاینحل باقی بماند!

آقای زلمی خلیلزاد به مثابه یک فیگور اصلی در قضایای سیاسی افغانستان از تشکیل جلسه بن تا روی کار آمدن کرزی و احمدزی نقش اساسی را در برپایی حکومت قبیله سالاری ایفا نموده است.
نامبرده یکی از معماران تیوری اکثریت و اقلیت است که قوم پشتون را در اکثریت می بیند و حل قضایای سیاسی افغانستان را از همین زاویه بررسی می‌کند.

خلیلزاد و تیم همکارانش با پیروی از ذهنیت مسلط در قرن ۱۸ و ۱۹ چنین استدلال می کنند که نا آرامی های افغانستان ریشه در تلف شدن حقوق اکثریت دارد و برای اینکه افغانستان دوباره به آرامش برگردد باید اکثریت در یک نظام متمرکز حاکم مطلق گردند.
این گروپ با روابط و امکانات که در اختیار داشتند توانستند که جامعه بین‌المللی و در راس آمریکا را برای تطبیق پلان تک قومی شدن قدرت در افغانستان با خود همراه سازند. لذا تطبیق این پلان از جلسه بن آغاز گردید و در زمان کرزی اقوام تاجیک، هزاره و ازبک به صورت تدریجی به حاشیه رفتند و در زمان احمدزی به کلی از بدنه قدرت حذف گردیدند.

تطبیق این سیاست نه تنها صلح را به ارمغان نه آورد بلکه باعث تسلط خشونت و تروریزم در سراسر افغانستان گردید، لذا برای اولین بار در برابر سیاست تبعیض آمیز ارگ جنبش تبسم و بعد جنبش روشنایی عرض اندام کردند که با توطئه و استفاده از تروریزم، ارگ در مقابل آنها مقاومت نمودند.
از آنجایی که جنبش روشنایی یک تشکیلات مدنی بود و سلاح در اختیار نداشت نتوانست ارگ را وادار به تمکین خواسته های مردم نماید، از آنجایی که ارگ سیاست تسلط تک قومی را موفقانه به پیش می برد و از حذف دوستم و احمد ضیا مسعود در حالت مستی به سر می برد حمله بالای آقای نور را شروع کرد تا با برداشتن آخرین سنگر تاجیکان نظام قبیله سالاری آمیخته با تروریزم را تکمیل نمایند که با نه محکم آقای نور مواجه گردید و آقای نور نه تنها کنار نرفت بلکه بنابر این که اکثریت مردم افغانستان از ارگ نفرت دارند روز بروز قوی تر گردید و ارگ را در حالت انفعالی قرار داد که حالا راه بیرون رفت از آن مشکل به نظر می رسد.

لذا ارگ می خواهد با کارت کهنه و تجربه شده بازی کند وقتیکه خلیلزاد خود معمار این طرز تفکر است پس چگونه می تواند یک میانجی قابل اعتماد باشد، بنابر این میانجیگری آقای خلیلزاد فقط می تواند ادامه توطئه دیگری باشد.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   فریب صلح از تعظیم مغروران مخور بیدل
رگ گردن چو بر خیزد به عزم جنگ برخیزد
بیدل

>>>   آفتاب به انگشت پنهان نمیشود اگر پشتون ها اکثریت نمیبودند سه صد سال بالای ماوشما حکومت کرده نمیتوانستند ، امروز امریکائی هابروند یک هفته بعد دیگر اختیار ریش ما هم بدست خود ما نیست همین تقدیر است ،
اگر خدانکند پنشیری صلاحیت پیداکند هیچکس را درین وطن نمیگذارند که زندگی کند ماتاجک هااولا دزد ثانیا پول پرست وبعدا ابن الوقت پله بین سست عنصر هستیم
استاد عطا راببین چقدر وارخطا است اگر چند هفته وضعیت اینگونه باشد دیوانه خواهد شد سربخود گپ میزند شب خواب ندارد که مبادا بالایش حمله کنند تمام روز مصروف اخطاردادن است اینها همه نمایانگر ترس واسترسش هست
زنده باد خلیل زاد خداوند صحت کامل ونیروی بیشتر فکری نصیبش سازد تابه مردم ووطنش بتواند کمکی کند
ر

>>>   Khurasani
صاحبان تمدن یا حاشیه نشینان بازندهٔ شطرنج سیاست؟
اگر آمدن زلمی خلیل زاد به کابل، تا ابن حد جمعیت گوسفندیزم(واژه جمعيت در اينجا بيانگر تشكيلات سياسى نيست )را دستپاچه و نگران کرده است که جز واکنش های کوچه بازاری و عکس العمل های نابخردانه از خود نشان نمی دهند، پس باید به این کنشگران گفته شود؛ که بروید در مسجد نماز نفل بخوانید و از خداوند تمنا کنید تا یکی را از آسمان برایتان بفرستد تا شما را از شر فاشیسم درآمان نگه دارد.

چرا به زلمی خلیل زاد این همه حمله می کنید و او را مقصر میدانید؟ آیا شما اطلاع دارید که وقتی زلمی خلیل زاد به بت‌ها و شخصیت های مورد توجه شما زنگ می زند چگونه و چطور وضو خود را بدون استنجاء و نماز خود را با حذف قیام و قعود تمام می کنند تا با او گپی و سخنی داشته باشند؟
اگر ما دارای استراتیژی و دیدگاه منظم سیاسی می بودیم زلمی خلیل زاد نصوار شطرنج سیاسی ماهم نبود، بروید کمی به سیاستمداران فاسد اندرز بدهید که با خودشان ، شما و شهروندان کشور راست و صادق باشند و دروغ نگویند.
ابزار بازی سیاسی فقط اهانت کردن ، دروغ گفتن ، عربده کشیدن و دشنام دادن نیست، بلکه باید ظرفیت گفت‌وگو ، مدیریت بحران ، زبان مذاکره و فن مقابله با حریف را بیاموزیم .
این وضعیت سزاوار و شایسته میراثداران تمدن، فرهنگ و سرزمین خراسان نیست.

>>>   اگر قرار باشد صرف نام «یک شخص» در کشور گرفته شود که مسئول اصلی بربادی کشور (از جلسه بن تا تصویب قانون اساسی و سرنوشت سیاه کشور تا امروز) بوده، همین «خلیل زاد» است...

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   میدانم از نداشتن تاریخ و فرهنگ پربار عقده حقارت بر دل داری. زیرا درا ین ۲۷۰ سال حاکمیت پشتونها جز حقارت، شرمساری، بردگی، وطن فروشی، سوختاندن مکتب و مسجد، انتحار و انفجار چیزی ندارید که مایه سرفرازی تان باشد.
شما بخاطر قدرت و سرمایه به هر کس و ناکس سر غلامی فرود میاورند.

>>>   خلیلزاد را باید با "قبرغه های شکسته" نزد ترامپ فرستاد!

خلیلزاد یک فاشیست متبسم ولی خیلی ماهر و خطرناک است. او نقش
تباه کن را از اجلاس بن تا به امروز گاهی علنی و گاهی هم از پشت صحنه در افغانستان بازی نموده است. او نقش کلیدی در تحمیل قانون اساسی پشتون محور، حذف نیرو های شمال از قدرت ، ساختن شبکه های فساد و مافیای قدرت ، زمینه سازی به بازگشت طالبان در صحنه افغانستان در سایه قدرت سیاسی، مالی و نظامی آمریکا بازی نموده است.

>>>   او از سالهای ۸۰ بدین سو بحیث مار آستین پشتونیزم در نهاد های امنیتی و سیاسی آمریکا لانه کرده است. و از آنجا بسیاری شخصیت های آزاده و وطنپرست افغانستان نظیر احمد شاه مسعود و صد ها تن دیگر را از غار آمریکایی و آی اس آی بار ها نیش زده است. او هم‌چنان آمران خود در کاخ سفید را در جنگ و گمراهی در افغانستان زمین گیر کرده است.
روزگاری در خدمت آی اس آی و شریک پروژه طالبان بود، ولی حالا رویکرد ضد پاکستانی را در پیش گرفته است. دولت اوباما او را تحویل نگرفت، ولی در اداره بی سر و بی پای ترامپ او بحیث مشاور امور افغانستان فعال است.
او سیاست های پشتونیرم ارگ کابل را از پشت پرده در کاخ سفید مدیریت می کند.
اظهارات اخیر سفیر جدید آمریکا جان بس در رابطه به بحران ارگ و بلخ بیشتر در تحت تاثیر خلیلزاد صورت گرفته است. اما واکنش مدبرانه والی بلخ استاد نور و کم اهمیت جلوه دادن تهدیدات سفیر تازه کار آمریکا باعث شده که خلیلزاد از پشت صحنه مدیریت سیاست افغانستان بیرون شده و به روی صحنه وارد افغانستان شود.

>>>   مهمترین ماموریت سفر خلیلزاد اینست که از کارت بازی " ترساندن از قدرت آمریکا" طوریکه در گذشته استفاده کرده بود، استفاده نموده و نور بلخ را به نفع پشتونیزم ارگ از بازی بیرون کند و بدین ترتیب نزد کاخ سفید کردیت بگیرد.
باری او گفته بود که" من متخصص جنگسالاران افغانستان هستم و کمر آنها را شکستاندم".
حالا به واشنگتن وعده کرده که" قبرغه نافرمان سالاران" را می شکناند.
واقعیت اینست از زمانیکه خلیلزاد بحیث وایسرای آمریکایی" فرعونوار" در ارگ کابل در کنار کرزی حکومت می کرد بیش از ۱۰ سال گذشته است. بسیار بازی ها شکست خورده و یا افشا شده است.
امروز کسی از بمب سوتی که خلیلزاد جنرال دوستم را ترساند، دیگر نمی ترسد. حتا از مادر بمب ها نمی ترسند. ترس از آمریکای هیبت ناک سپری شده است.

>>>   امروز آمریکا از خود و دولت دست نشانده اش در ارگ کابل در برابر "جزایر قدرت" و تروریسم دست پخت خودش به سختی دفاع می کند. دست نشانده اش در ارگ کابل مظلومانه اعتراف می کند که "محاصره است" و اربابش نمی تواند او را نجات بدهد.
افزون بر آن مودل سرنگونی اسمعیل خان والی وقت هرات و کشته شدن فرزند او که توسط خلیلزاد مدیریت شد، در بلخ کار برد ندارد.
بیاد خلیلزاد باید آورد حتا زمانی که او "فرعونوار" بر افغانستان حکومت می کرد، همه را ترساند و از قدرت بیرون انداخت ،ولی نتوانست عطا محمد نور را به حاشیه براند.
مقام ولایت بلخ را ۱۳ سال قبل استاد نور به زور و تدبیر خود در زمان فرمانروایی خلیلزاد بدست آور و تا به امروز درین مقام باقی ماند.

>>>   واقعیت اینست که نور بلخ امروز یکی از قدرت های مطرح و تکیه گاه میلونها انسان در افغانستان تبدیل شده است. حکومت وحدت ملی بدون نور بلخ نمی تواند نفس بکشد.
هم چنان نور بلخ نه تنها در جنگاوری یک مرد نا ترس است، بلکه در گفتگو های سیاسی او انسان جسور است و هیچ نیرنگی نمی تواند او را از بازی بیرون کند، چنانچه استراتیژیست های ارگ در تحت رهبری اشرف غنی معروف به متفکر دوم جهانی! نیز این را آزمودند.

اگر بجای نور بلخ باشم خلیلزاد را تحویل هم نمی گیرم و با او ملاقات نمی کنم. اگر او دست به بلند پروازی های شبه گذشته بزند به او چنان درس می دهم که دیگر هر گز جرات نکند به افغانستان بر گردد.
به بیان دیگر انتقام همرزمانم را از او می گیرم. او را با سر افگندگی و یا با" قبرغه های شکسته" نزد ترامپ به کاخ سفید می فرستم که دیگر هیچ وقت جرات نکند برای شکستن" کمر" و یا " قبرغه" مردان افغانستان وارد میدان نشود.

>>>   Mahmodi
عالی نوشتید
ارزومندم این یهودی مکار را هیچ ‌تحویل نگیرند

>>>   Samimi
امیرزاده صاحب قلم تان پر رنگ باد، خیلی تحلیل زیبا نمودید امید دارم جناب نور از پشنهادات سودمند تان استفاده برند تا فریب مکاری های دوباره مره ای سوخته و اجنت آمریکا را نخورد.

>>>   یرآقا شیروان
دقیقن منبع فتنه گران را تشخیصی کردید
خداوند ج یاران خودرا اصلاح وسر فراز میسازد شک نیست که این آمان فرعون ساز جهان را تبا سازد

>>>   Amiri
غنی ، وخلیل زاد هردو ازیک جای آب می خورند حتا خلیل زاد بدتر ازغنی است اگر تاحالا هم هوشیار نشده باشند فریب داده شوند نوش جان برای تمامیت خواهان تاریخ را همیشه تکرار کردند بالای مردم ساده اگرهوشیارانه بيش رفتند درمقابل تمامیت خواهان سرفراز تاریخ وملت خواهد بودند

>>>   Dawode
دقیقا ایی کی است که میانجیگیری کنه چه زمانی که شیطان ها هم میانجیگر شده اند.

>>>   تجربه تلخ ده سال اخیر حکومت فاسد قبیله های افغان دربیرون مرزها ی کشور ، طرح ریزی شده بود دقیقآ نشان داد که همه چیز دیگر به آخر خط رسیده است واین حکومت پوسیده است و درحالت جان کندن بسر می برد وبرای بقای خویش از هرحالت ممکن به شکل دیوانه وار استفاده می کند. به همین منظور است که باز آقای خلیلزاد یکجا با دیگر رییسان قبیله های واجب الاحترام درینجا و آنجا درخفا وارد میدان شده اند تا گروپ قصر نشینان و هم قطاران قبیله های پراگنده را باردیگر در ارگ حمهوری متحد بتوانند و از شکست نجات بخشند. ونتیجه ی این توطیه ی ممکن، هما نا شکست حصار نیم بند ائتلافهای در حال گسترش، یا سرکوب خونین احزاب ملی- دموکراتیک هوادار دموکراسی پارلمانی و اقوام به پا خاسته ی طرفدار جبهه ی متحد ملی خواهد بود.ناگفته نباید گزاشت که آقای خلیلزاد دروضع کنونی ازامکانات همکاری وسیع دولت و قبا یل افغانستان و از پشتیباتی محافل سیاسی لبنان و اسرائیل نیز برخوردار می باشند زیرا درلبنان تحصیلات عالی خودرا به پایان رسانیده اند در حزب جمهوریخواهان امریکا نیز موضع استواری دارند وبدش هم نمی آید که به تعهدات خویش درقبال قوم وقبایل خویش وفا دارباشد وتعهدات خویش را به هرقیمت ممکن انجام دهند.
هموطنان شرافتمند؛بیائید بااستفاده از امکانات موجود در مقابل این سلطه جوی ها چون دیوار محکمی بیستیم تا باشد دیگر همچو تفاوق طلبی های قومی وقبیلوی نتواند ارزش های اصلی وانسانی این سرزمین راپا یمال سازد.

دکتر عطا صفوی

>>>   برادران تاجیک خوبتر است که به همان شعر و شاعری ادامه بدهند چون در آن استعداد خوب دارند ولی در سیاست و علوم مدنی و مدرن عقل شان آنتن نمی دهد.
شما خود بیبید از پشتون ها که در خارج تحصیل می کند سیاستمداری مانند خلیلزاد می براید که زمان نماینده فوق العاده امریکا در ملل متحد بود یا اشرف غنی که پوهنتون های مدبر جهان به لکچر دادن دعوت می شود. ستاره های مشهور بالیوود پشتون های مهاجر استند. بم اتومی پاکستان را قدیر خان پشتون جور کرده است.
ولی از تاجیک ها لعلزاد که کله آش از گنجشک هم کو چک تر است و یا هارون .... که گب اش ارزش .... را هم ندارد.

>>>   یک جانبه قضاوت نکنید کوشش کنید بیطرفانه قضاوت شما باشد تا حقایق خوب فهمیده شود ودزدان و چپاول گران حروفی که درین چند سال خون مردم را ریختانده اند دیگر مفاد نبرند

>>>   فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، بشمول تمامیت خواهی قدرت آنها را که اگرچه از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را.

>>>   ترامپ برای خلیل زاد گفته است : برو به افغانستان وبه همو مردک سبزو نارنجی بگو که: تشویش تو از حساب وکتاب است نه قوم وتنظیم ،
خلیل زاد برای عطا ضمانت میکند که حساب سرمایه های بیشمارش را از او نمیگیرند قسمیکه از گل آقا شیرزوی پاروک وردک بسم الله خان ایوب سالنگی زاغ خیل وال گلاب منگل نگرفتند
دوم برایش میگویداگر باز شرارت کنی دوهلیکوپترامریکائی شبانه می اید ومانند بن لادن ترا درصندوق انداخته بدریای آمومی اندازند ویا دست بسته به گوانتانامو می برند وداود را بجایش می نشانند وبه رسانه ها میگویند به خواست حکومت افغانستان وبرای تحکیم هرچه بیشتر و بیشتر وحدت ملی این کارا کرده اند

>>>   حبیب الله کلکلنی که به وساطت والی کابل با حکومت امانی بیعت وبه قرآن سوگندیاد کرد که دیگر برضد حکومت باغی گری ودزدی نمیکند اما فردایش سوگند شکست وبه السوالی حمله کرده غارت کرد

>>>   بیرار حسن علی این سخنان را از روده خود مانند باد خارج کرده اید و یا کمی. فکر هم بالایش کردید وقتیکه دنیا یعنی تمان مملک جهان خلیلزاد را یک به صورت یک انسان بافهم و با علم میشناسد و به سطح جهانی مسایل را حل وفصل میکند دیګر ضرورت نیست که مانند شما اشخاص بیهوده در مقابل ان سخن بزند

>>>   همین خلیل زاد بود که قانونی عبدالله فهیم هریک جداگانه نزد او رفته از یکدیگر جاسوسی وغیبت ومذمت میکردند
حالا هم در ظاهر خودرا مخالفش نشان میدهند اما درخفا از یکدیگر هرکدامش بیشتر چاپلوسی و.بوت پاکی اش را میکنند

>>>   اگر خلیلزاد مشکل حل می کند بهتر که حل نشود؟
نیعنی سر امریکا سمبه اش میکنی!

>>>   Mohamadi
خوب همه کار هارا کده باز آمده کار دیگری انجام دهد همه نظرمیدهیم که خلیل زاد این کرد آن کرد ما چراموقع میدهیم که هر کار بکند خود یک تبعه خارجی است درامورات دولت چرا بدون کدام رسمیت مداخله میکند چرا علیه این دسیسه خاموشید ازنوشتن دررفیسبوک چیزی جور نمیشه وطنداران عمل کنید

>>>   نظر دهنده (ر) را ببین که چقدر دروغ گو است او خود یک پشتونیست خود خواه است که به نام تاجیک نظر میدهد و تاجیک را فحش و ناسزا گوید اما نداند که این اعمال احمقانه تاجکان را بیدار تر خواهد نمود.

>>>   واه که چقدر مرا خندانیدی😆😆
این یکی نظر دهنده حزب پشتونیزم را ببین که مرا از خنده رود بر ساختی میگوید = ( وقتیکه دنیا یعنی تمان مملک جهان خلیلزاد را یک به صورت یک انسان بافهم و با علم میشناسد ) این هم مثل قولی بود که غنی بیمار روانی را متفکر دوم جهان نام میکردید آخر چرا دوم چراکه وی متفکر اول جهان بود!
شما اوغان ها به این گپ های خنده دار عقیده دارید یا مردم را به سخره گرفتید! تمام ممالک جهان! خلیلزاد را به صورت انسان با فهم و شعور میشناسد!
اما برایت بگویم حتی ممالک جهان وی را اصلا نمیشناسد که برایش صفات چاپلوسانه جور کند شما در پشتونستانتان خود را محصور ساخته اید و از دنیا و جهان یک تصور موهوم و خیالی دارید برادر یکی چند سفر از این پشتونستانتان خارج شو به کشورهای غرب و شرق روان شو شاید دیدی واقعیات جهان حقیقی با مفکوره های خیالی شما متفاوت میباشد.

>>>   خليل زاد و غني و اكثر پشتون ها .....استن كه به زور امريكا به منافع امريكا در افغانستان فعاليت ميكنه.
فكر نكنم پشتوني بدنيا امده باشه كه بدون. نطفه و يا دالر امريكاي بدنيا امده باشه. پس چرا نبايد پشتونها تا اخرين قطره خون مديون امريكا و منافع امريكا نباشد. امريكا از پدر و مادر كرده محترم تَر است برأي پشتونها چراكه ازش دالر ميريزه شيرين تَر از عسل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است