رییس جمهور طالبان را برای خود حفظ می کند
با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی از دو ایتلاف سیاسی به وجود آمده بود و من سهم بالایی در آن داشتم، فکر می کردم بخاطر اینکه مشروعیت حکومت وحدت ملی زیر سوال نرود، تصمیم برکناری من را نگیرد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۶/۱۱/۶ کد خبر: 145557 منبع: پرینت

احمدضیا مسعود فردی که در دور دوم انتخابات سال 1393 به صورت غیر متقربه، حمایتش را از تیم تحول و تداوم کرد. دو سال و اندی کار به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور، در امور اصلاحات کرد اما به صورت غیر منتظره از وظیفه اش برکنار شد. این پیوستن و برکناری پرسش های زیادی را به میان آورد. اینک نیز به مخالفت های خود ادامه می دهد و هنوز اصرار دارد که در این نظام سهمی دارد و معاون حزب جمعیت است اما حزب جمعیت به این گفته های وی توجهی نمی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمدضیا مسعود در خصوص مخالفت و برکنار شدن خودش از وظیفه بیان داشت: من تقریبا از یک سال و نیم به این طرف بر سر حکومت انتقادهای بسیار زیادی داشتم و به این متقاعد شدم که حکومت در زمینه های مختلف، متاسفانه معتقد به آوردن اصلاحات نیست. نه در ساختارهای اجتماع و نه در اقتصاد، و نه در ساختارهای اداری، نتوانست خدمات درستی برای مردم افغانستان، عرضه کند. بخصوص در مسایل امنیتی که هیچ نوع اراده سیاسی، در قسمت سرکوب طالبان نداشت.

وی، در خصوص هدف رییس جمهور در مقابل طالبان گفت: من به صفحات شمال رفتم و در آنجا با افسران نظامی دیدار کردم. آنها به من گفتند که برای ما دستور آمده است که ما باید طالبان را تعقیب نکنیم. وقتی هم که به بغلان رفتم والی بغلان، به من گفت که رییس جمهور اراده سیاسی برای تامین امنیت ندارد و یک نوع جنگ فرسایشی را می خواهد در افغانستان، دوام دهد و طالبان را به عنوان یک قوت نظامی می خواهد برای خود حفظ کند. همین انتقادهای من باعث شد که رابطه من با رییس جمهور خراب شود.

مسعود، در خصوص دلیل از بین نبردن طالبان در افغانستان توسط حکومت بیان داشت: این امر هم دلیل قومیتی دارد و هم این است که رییس جمهور می خواهد آنها را به عنوان یک قوت نظامی برای خود حفظ کند. به هر ترتیب یک نوع تبانی و نزدیکی میان اشرف غنی وطالبان وجود دارد.

نماینده ویژه پیشین رییس جمهور در حکومت داری خوب، در ارتباط با اوضاع کشور به دست رییس جمهور بیان داشت:در حال حاضر یک فقر اقتصادی در کشور وجود دارد، اما همه کارها به رییس جمهور ارتباط دارد و وصل است. امنیت امروز خراب گشته است و ناامنی در کشور ما سرتاسری گردیده است. اشرف غنی خود در تمام مسایل امنیتی شریک است. در موضوعات مربوط به اینکه ما شاهد یک انکشاف سیاسی باشیم، معتقد به هیچ ریفورم اصلاحات سیاسی نیست. من در ارگ فقط نقش یک ناظر را داشتم و قطعا هیچ صلاحیت اجرایی نداشتم. تمام صلاحیت های اجرایی مربوط به خود اشرف غنی بود.

وی، در ارتباط با واکنش خود در خصوص برکنار شدن از وظیفه اش گفت: با توجه به انتقادهای تند و شدیدی که از رییس جمهور در یک سال و نیم گذشته داشتم، همیشه انتظار این را داشتم که رییس جمهور واکنش تندی انجام دهد و دست به اقدامی علیه من بزند اما با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی از دو ایتلاف سیاسی به وجود آمده بود و من سهم بالایی در آن داشتم، فکر می کردم بخاطر اینکه مشروعیت حکومت وحدت ملی زیر سوال نرود، تصمیم برکناری من را نگیرد. به همین دلیل بود که من به انتقادهای خود ادامه می دادم. در واقع نظر به خصوصیت حکومت وحدت ملی که حکومت وحدت ملی بود، نباید این تصمیم را می گرفت.

مسعود، در خصوص وضعیت ناامنی کشور و نقش رییس جمهور بیان داشت:در هر ساختار سیاسی وقتی مشارکت سیاسی محدود شود، خصوصا در جامعه ای مانند افغانستان که تنوع قومی زیادی وجود دارد. رییس جمهور این مشارکت را محدود کرده است و ما را از ساختار دور ساخته است. می خواهد که یک حومت قومی در افغانستان شکل بگیرد. وقتی که مشارکت سیاسی در یک کشور محدود شود، مسلما مردم نارضایتی نشان می دهند و اوضاع هم خودبخود به طرف نارضایتی می رود. رییس جمهوری که با اشتراک سیاسی، رییس جمهور شده است، چه حقی دارد که از قدرت یک رییس جمهور قانونی استفاده می کند و کشور را به طرف بی ثباتی سیاسی می برد؟ رییس جمهور قانونا چنین حقی ندارد. این حق را ندارد که در اداره افغانستان تغییرات بیاورد.

وی ادامه داد: عملکردهای رییس جمهور، کشور را به طرف یک بی ثباتی می برد. هر کار غیر قانونی که رییس جمهور کند، بر روی کل کشور تاثیر می گذارد و این بر ناامنی ها می افزاید. رییس جمهور چه حقی دارد که اقوام افغانستان را از ساختار سیاسی دور می کند؟ چه حقی دارد که مشارکت سیاسی اقوام را محدود کند؟ هر قدر که مشارکت سیاسی در یک حکومت زیاد باشد، به همان اندازه مشروعیتش زیاد می باشد. مثلا من نباشم، دوستم نباشد، عطا نور نباشدو دیگرانی که با وی مخالف هستند نباشند، مشروعیت حکومت زیر سوال می رود. مشروعیت حکومت هم که زیر سوال برود به این مفهوم است که کشور به سمت بی ثباتی می رود و عامل اصلی آن شخص رییس جمهور است و ما نباید بگذاریم که این اتفاق بیفتد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ضیا مسعود
رییس جمهور
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   رییس جمهور طالبان را برای خود حفظ می کند!!!!!!!
بلی! قسمت بزرگ طالب عضو همین خاک وشریک همه است! زیرا همین شما با انها ظلم کردید! بدون طالب وطن وطن نمیشود د رحالیکه وطنباید وطن شود!
طالب دعوی دارد که مال چور شدهگی شما را با شما نصف کند! غصب را ازتان برگرداند و دیگر گردن تان را بالا نکنید! ورنه بی گردن می شوی!

>>>   باید یاد اور شد که شما باند چور و چپاول دیګر اهمیت ندارید و این سخنان مانند افراد سفله که بیان میکند همان اصلیت شما را نشان میهد که چقدر افراد بیهوده و لندغر هستید طالبان از قوم اشرف غنی نیستند طالب از بدخشان. تخار پنچشیر بامیان و باید ګفت که از سیی ولایت افغانستان هستند. و از ملت افغان هستند و حق و حقوق همین کشور را دارد. که به مراتب از ګروهی چپاولګران و کولی ها بهتر اند برای افغانستان و حکومت افغانستان ملت افغان مهم کسی که افغان است و خود را افغان میداند برای حکومت جایګاه خاص دارد نظر به کسانیکه افغان نیست ودر افغانستان بودوباش میکند.

>>>   بیشتر از سه سال پس از آن توافقنامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، امریکایی ها و انگلیس ها در حالی از حرمت قانون اساسی در افغانستان سخن می گویند و به رعایت و اجرای آن تاکید می کنند که: هم حرمت قانونی اساسی را با وساطت و فشار خود در هم شکستند، و هم با امتناع از ادای مسئولیت خویش به عنوان ضامن در تطبیق توافقنامه، به امضا و ضمانت خود حرمت و اعتباری نگذاشتند.
آیا امریکایی ها و انگلیس ها با خود شان و با ارگ کابل این حرمت شکنی ها و تبعات آن را به بحث و ارزیابی گرفته اند؟
آیا زور و سر نیزه می تواند این حرمت شکنی قانون و تعهد را جبران کند و موجب حل اصلی و پایدار بحران در افغانستان شود؟

>>>   دشمن هیچ بدی کرده نمیتوانند، این(بظاهر) دوستان دون همت پست فطرت اند که با شعار فریبنده حفظ وحدت ملی(دروغین) میخواهند سبب استحکام پایه های لرزان این حکومت داران وارداتی بی ریشه شوند تا چندصبای دیگر بر عمر ننگین خود در پهلوی آنها بلمند !
خدا نگهدار رهبر "نور

>>>   Ferdawsi
انچه از قرایین معلوم می شود در صدد خاموش کردند این صدا هستند متجاوزین خارجی و تمامیت خواهان داخلی با وسیسه و نیرنگ فعال شده اند اخیرا شیطان بزرگ هم داخل کابل شده ، امیدا دارم که این بار جمعیت مانند گذشته در دام فریب و تزویر قبیله نیفتند!!

>>>   هم غنی و هم مسعود بدبخت هستند تا که جای مشارکت قوی را مشارکت اقغانشمول نگیرد انتظار افغانستان درست نباشيد. چون اقوام هيچوقت رول نداشته اند بلکه اشخاص ....

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف اراده‌ ی آگاهانه‌ ی مردم حرکت کند چیزی جز گرفتاری در دام ذلت نصیب اش نخواهد شد

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   وقتيکه چوکي داشته باشد هيچ گفي نيست بمجرد که از چوکي برطرف شد ديگر گفهاي قوميت، فساد اداري، مسٗله امنيت شروع ميشود. مردم شما خاٗنين ميشناسد.
موسن

>>>   یکی از کار خوب دولت همین عملکرد بود.

>>>   دنياي تان معمور دين تان دينگ دينگ آخرت تان

>>>   غنی درکارهای قانونی تان دست درازی ودخالت نمیکند، ولی شما پای خود رابیش ازگلیم خویش درازمیکنید، لذا رئیس جمهور وظیفه دارد که جلو زیاده خواهی را بگیرد، اگرشماهم جای رئیس جمهورغنی بودید همین کار ایشان را با افراد زیاده خواه میکردید.
ناصح

>>>   صرف درتجلیل سالگره یکنفر شهید سالانه 5 الی 6 نفررا به شهادت میرسانید واشرف غنی این کاررانکرده
خودت قضاوت کو کی خوب است وکی بد
واین قضاوت را مردم همه ساله میکند

>>>   اي كاش لاأقل شما پنجشيري ها با هم متحد ميبوديد، خودتان بخاطر جاه و مال سر تقسيم جور نيستيد، به حق تن نداده و نه ميدهيد، ترا با تجربه كاري و درجه تحصيلي در جهان تنظيف شاروالي را هم نميدهند، و منحيث مسلمان آيا شما مردم و عوام ملت را حق كار داده ايد، و يا فكر نموده ايد كه كار هاي شما دور از تجربه و تحصيل تان است. با كفار، كمونيست و خلق و پرچم دوست شديد، و مجاهد تحصيل كرده حتي از پنجشير و جمعيت را حق نداديد كه مصدر خدمت شود.

>>>   Abdul Ali Faiq

اي اوغان بس كن! ترا به #اوغانوالي ات سوگند, ترا به #يهود_بودن قسم، ترا به #امير_المؤمنينت سوگند, ترا به #پت_خزانه ات سوگند كه دست از سر مردم ما بردار! اوغان ميكشد، اوغان جنايت ميكند،اوغان انتحار ميكند، اوغان اخطار ميدهد، اوغان غلامي ميكند، اوغان حكومت ميكند، اوغان دفاع ميكند و اوغان شما را جنگ سالار و مهاجر ميگويد و شما چي ميكنيد؟ آيا منظر مرگ تدريجي تان هستيد؟!

>>>   افغانستان بدبخ قلامانی قلاما

>>>   پمپرز بسته کو که تنبانت ترنشود
نابود باد تمام دشمنان داخلی وخارجی افغان وافغانستان
نابود باد مزدوران وجاسوسان بیگانه ها

>>>   اوغان جهل وندانی بس کردن فایده نداردباا........... بایدازریشه بسوزانیم ونسل اوغان رامنغرض کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است