نگاه قبیله ای در حکومت غالب است
وقتی مردم به اعتراض برمی خیزند و یا تحصن می کنند در کنارش یک انتحاری سازمان دهی می شود. وقتیکه مردم می خواهند تحصن و تجمع کنند، انفجار صورت می گیرد و یا حمله های انتحاری سازماندهی می شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۶/۱۱/۶ کد خبر: 145559 منبع: پرینت

مردم اعتراض های زیادی را در مورد کارکرد حکومت و ضعف های آن دارند و از عملکرد آن ناراضی اند. اما چرا حکومت با وجود اعتراضات شدید و فراوان اهمیتی به آن نمی دهد؟
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید جواد حسینی، سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، گفت: متاسفانه اگر به نظریات مردم در شبکه های اجتماعی و فیس بوک ها نگاهی بیندازیم، بیانگر این است که شهروندان افغانستان از حکومت وحدت ملی راضی نیستند. مردم افغانستان زمانی می توانند نیات نیک خودشان را چه از طریق فیس بوک و سایر موارد نسبت به دولت افغانستان اعلام کنند که کارکردهای دولت افغانستان مورد تایید ملت باشد ولی متاسفانه باید گفت که حکومت وحدت ملی در مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که باید برای ملت افغانستان مصدر خدمت واقع می شد، مصدر ضرر شده است.

وی، افزود: در تمامی عرصه ها، حکومت وحدت ملی یا هیچ دستاوردی نداشته و اگر در مواردی دستاوردی داشته بسیار محدود بوده است. ما در عرصه های مختلف، وقتی که یک نگاه عمومی به وضعیت افغانستان، بیندازیم، بی کفایتی رهبران حکومت موج می زند. مثلا ما نیازمند امنیت هستیم، اگر وضعیت امنیتی را ببینیم، حکومت افغانستان وضعیت امنیتی را توجیه می کند و می گوید، گروه های تروریستی در سطح جهان در افغانستان جمع شده بیش از بیست گروه تروریستی در افغانستان وجود دارد شاید در برخی موارد قابل توجیه باشد اما اگر شما نگاه کنید، ثبات سیاسی در کشور در چه وضعیتی قرار دارد اگر شما نگاه کنید وضعیت روانی در چه وضعیتی قرار دارد. وقتی که ما ثبات روانی نداریم ثبات سیاسی نداریم شما پیامد هایی را در بازار می بینید پیامد هایی را نگرانی های عمومی ملت نگاه کنید، پیامدهایی را در مسایل اجتماعی ملت نگاه کنید و به همین خاطر است که متاسفانه اوج نارضایتی از حکومت وحدت ملی در کشور وجود دارد و یکی از نشانه هایی که می تواند بیانگر این مطلب باشد می تواند فضای مجازی باشد.

حسینی، نگاه قبیله ای را در حکومت غالب می داند و می گوید: مسایل دیگری در افغانستان است که می تواند نگاه های قبیله ای را تقویت کند، سیاست های حکومت اشرف غنی در عمل ثابت کرده که نسبت به حکومت نگاه قبیله ای دارد. این خودش می تواند حرکت هایی که در دو سال اخیر انجام گرفته و علیه نگاه های قومی بوده نشان دهدو این می تواند نگرانی های گسترده عمومی را به همراه داشته باشد اما مردم چکار کنند؟

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، در خصوص اعتراضات مردم گفت: در اینکه مردم ناراضی هستند شکی نیست، اما مردم هم در محدودیت هایی قرار دارند. ملت افغانستان از جنگ های داخلی هم خسته شدند. ازنابرابری و بربادی هایی که در افغانستان انجام شده خسته شدند. پس مردم به اعتراضات مردمی می پردازند که یا در قالب مظاهره یا تحصن یا نافرمانی مدنی یا امثالهم است، اما متاسفانه این حکومت گوشی برای شنیدن ندارد. یکی از آن نمونه ها مساله جنبش روشنایی بود که به گوش هیچ کس نرسید.

حسینی، در ارتباط با واکنش حکومت به اعتراض های مردم بیان داشت: مردم خواهان برگذاری انتخابات زود هنگام برای بیرون رفت از بن بست ها بودند اما حکومت گوش نداد. وقتی مردم به اعتراض برمی خیزند و یا تحصنی می کنند در کنارش یک انتحاری سازمان دهی می شود. وقتی که مردم می خواهند تحصن و تجمع کنند، انفجار صورت می گیرد و یا حمله های انتحاری سازمان دهی می شود. حکومت وقتی اعلام می کند که ما سازمان دهندگان انتحاری را دستگیر کردیم. پس اگر آنها دستگیر می شوند چرا محاکمه نمی شوند؟ اینها کجا هستند هر روز اعلام می کنند که دستگیر شدند، آیا اینها در زندان هستند؟ چرا محاکمه نمی شوند؟ اینها می گویند که یکی از گروه های تروریستی که شدیدا به افغانستان ضربه وارد کرده، خراب کرده ویران کرده، قتل و عام کرده، گروه حقانی است، در حالیکه در زندان ها از همین گروه حقانی نفر قرار دارد پس چرا محاکمه نمی شود؟ خود این یک نوع دخالت است و یک نوع حمایت است.

کد (30)س


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
تظاهرات
تحصن
انتحاری
نظرات بینندگان:

>>>   نگاه قبیله ای در حکومت غالب است؟
نه! قبیله خهدش در جامعه غالب است و خواهد بود! زحمت نکشید! حتمی است!!!!!!!!!!!!

>>>   بیشتر از سه سال پس از آن توافقنامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، امریکایی ها و انگلیس ها در حالی از حرمت قانون اساسی در افغانستان سخن می گویند و به رعایت و اجرای آن تاکید می کنند که: هم حرمت قانونی اساسی را با وساطت و فشار خود در هم شکستند، و هم با امتناع از ادای مسئولیت خویش به عنوان ضامن در تطبیق توافقنامه، به امضا و ضمانت خود حرمت و اعتباری نگذاشتند.
آیا امریکایی ها و انگلیس ها با خود شان و با ارگ کابل این حرمت شکنی ها و تبعات آن را به بحث و ارزیابی گرفته اند؟
آیا زور و سر نیزه می تواند این حرمت شکنی قانون و تعهد را جبران کند و موجب حل اصلی و پایدار بحران در افغانستان شود؟

>>>   رستگار دهگان
در واقع قانون اساسی افغانستان جعلنامه ای بیش نیست. باوصف آنکه این قانون را تیم فاشیست و قبیله گرایان پشتون جعل کردند؛ اما امروز که حاکمیت قبیله شان در خطر است همان قانون جعلی خود را نیز پشت پا میزنند.

>>>   دشمن هیچ بدی کرده نمیتوانند، این(بظاهر) دوستان دون همت پست فطرت اند که با شعار فریبنده حفظ وحدت ملی(دروغین) میخواهند سبب استحکام پایه های لرزان این حکومت داران وارداتی بی ریشه شوند تا چندصبای دیگر بر عمر ننگین خود در پهلوی آنها بلمند !
خدا نگهدار رهبر "نور

>>>   واقعیت تلخ این است که تمام نماد ها و مظاهر امروز کشور افغانستان معرف فرهنگ و هویت یک اقلیت به نام افغان می باشد.
اگر ما بخواهیم این کشور به سامان برسد و وحدت و همدلی حاکم شود باید از هویت قومی به سوی هویت تمدنی و تاریخی و فراقومی خراسان حرکت نماییم.
امیدوارم ما بتوانیم بحث اساسی برای عبور از هویت قومی را به هویت تمدنی با افغان ها به عنوان شهروندان این آب و خاک بصورت اساسی داشته باشیم.
در انتخابات آینده ریاست جمهوری مردم ما باید به کسی رأی بدهند که خواستار تغییر در تمام این نماد ها باشد نه چند چوکی دولتی ، زیرا برای ما احیاء هویت و اقتدار ملی در اولویت است تا چند چوکی دولتی .

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف اراده‌ ی آگاهانه‌ ی مردم حرکت کند چیزی جز گرفتاری در دام ذلت نصیب اش نخواهد شد

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Zaki Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   کسیکه افغان را............ گفته هفت پشتش.......... است

>>>   آنوقتیکه حکومت درسرمردم میخ میکوبید به نظر شما خوب بود وحالا قبیله ئی شده
برو بیادر ایلای ما بتی کلی تانه دیدیم

>>>   پشتونها فرهنگ و تمدن آنرا ندارند که حاضر به تطبیق واقعی مردم سالاری واقعی شوند۰ فقط زور گوئی میکنند و اگر زور گوئی نشد به خیانت و تقلب روی می آورند۰

>>>   این کشور از پشتونها نیست۰ پشتونها آخرین گروه قومی هستند که در جمع اقوام مختلف این کشور اضافه شدند۰ آنها از کوه های سلیمان و جنوب آن به غرب و شمال به این دیار هجوم آورده و مرحله به مرحله همه چیز را با وحشت و زور تصاحب و تخریب کرده اند۰ یک قسمت عمده آنها از نسل گمشدگان بنی اسرائیل هستند و با فرهنگ محل هیچ سازشی ندارند۰
بهتر است حقیقت را بدانید و انسان شوید۰

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا توسط اجنت های امریکا مثل کرزی، غنی، و امثال تطبیق میشود. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشود ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است