کریکت بورد و کمیسیون انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۲    ۱۳۹۶/۱۱/۷ کد خبر: 145646 منبع: پرینت

در کمیسیون انتخابات چه می‌ گذرد؟

پس از انتصاب سید حفیظ هاشمی به‌ عنوان عضو کمبود کمیسیون مستقل انتخابات گیرودار و زدوبندها برای انتخابات ریاست کمیسیون آغاز شده است. از آنجایی که کسب 4 رای از هفت رای می‌ تواند سرنوشت ریاست این نهاد را رقم بزند تلاش‌ ها برای یارگیری‌ ها به‌شدت جریان دارد. حلقاتی در حکومت و هم در بیرون از حکومت از افراد مشخصی برای احراز ریاست کمیسیون حمایت می‌ کنند.

در ارگ دو گروه از دو نفر در کمیسیون برای احراز ریاست حمایت می‌ کنند. گروه متعلق به اتمر - خپلواک به‌نظر می‌ رسد تلاش دارند تا رفیع‌ الله بیدار (سابق سخنگوی کمیسیون حقوق بشر) بحیث رییس انتخاب شود. در آن طرف گروهی دیگری از کمیشنر جدید (هاشمی) حمایت می‌ کند. قصر سپیدار هم به‌ شکل محتاطانه از انتخاب هاشمی راضی به‌ نظر می‌ رسد. در داخل کمیسیون همچنین به‌ نظر می‌ رسد که کمیشنران به دو گروه تقسیم شده‌ اند.

وسیمه بادغیسی (معاون عملیاتی) و ملیحه حسن از کاندیداتوری خود برای احراز ریاست منصرف شده‌ اند و احتمالا پشت سر هاشمی را پر خواهند کرد. قریشی (معاون مالی و اداری) و معاذالله دولتی از بیدار برای ریاست کمیسیون حمایت می‌ کنند. عضو دیگر کمیسیون گلاجان صیاد (سخنگوی کمیسیون) احتمالا خود اش نیز یکی از نامزدان باشد. ممکن است این صف‌ آرایی قطعی نباشد و امکان هر گونه تغییر در آن می‌ رود اما آنچه در این میان قابل توجه است دخالت و تلاش شخصی به‌ نام عاطف مشعل که متصدی ریاست کریکت بورد می‌ باشد در روند گزینش رییس جدید کمیسیون است.

مشعل که سال گذشته مسوولیت دارالانشای کمیته‌ ی گزینش را بر عهده داشت و بعدا از طرف اشرف‌ غنی به عنوان رییس کریکت بورد تعیین شد تلاش دارد تا به نیابت از حلقه‌ ی خپلواک-امرخیل به هر شکل ممکن روند انتخاب رییس جدید کمیسیون را تحت تاثیر قرار دهد. سخن از روابط تنگاتنگ امرخیل و خپلواک با مشعل هم نقل محافل است. امرخیل هر چند اکنون سمت رسمی در کمیسیون انتخابات ندارد اما تمام جریانات کمیسیون را غیر مستقیم زیر نظر دارد و این کار را عمدتا از طریق کریکت بورد و رییس آن مشعل انجام می‌ دهد.

این در حالی‌ است که هیچگونه سنخیت و ارتباط نمی‌ تواند میان کریکت بورد و کمیسیون انتخابات وجود داشته باشد اما دخالت مشعل در کار این کمیسیون نشان می‌ دهد که حلقه‌ وابسته به امرخیل-خپلواک به‌ شدت به‌ دنبال نفوذ در کمیسیون‌ های انتخاباتی هستند تا مدیریت این نهاد را به‌ نفع خود مصادره کنند. مشعل افزون بر اینکه تلاش دارد تا بیدار برای کرسی کمیسیون انتخابات برسد تلاش مضاعف دیگری را هم به‌ راه انداخته است تا ریاست دارالانشای کمیسیون انتخابات هم توسط او و یا یکی از چهره‌ های مورد اعتماد جناح امرخیل-خپلواک پر شود به این ترتیب اگر این تلاش‌ های مذبوهانه حلقه خطرناک خپلواک–امرخیل خنثی نشود است ممکن ما در آینده شاهد برگزاری انتخابات رسواتر از انتخابات 2014 باشیم.

طارق مرزبان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کریکت بورد
کمیسیون انتخابات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است