جنگ پشتون های تکنوکرات و مذهبیون بر سر قدرت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۶/۱۱/۸ کد خبر: 145705 منبع: پرینت

در جرم شناسی برای پیدا کردن عامل جرم اولین کاری که انجام می‌ دهند پیدا کردن انگیزه در عقب جرم است.

اگر جنگ کنونی را جرم بشماریم که چنین است باید واکاوییم که از این جرم چه کسی بهره می‌ برد. برای یک لحظه پاسخ ندهید و در مورد این پرسش عمیق‌ تر بیاندیشید. از پاسخ‌ هایی که در دهن ما گذاشته اند بگذرید. بیایید با هم به تجزیه‌ این پرسش بپردازیم.

عناصر جنگ؛ جنگ بین پشتون‌ ها است. پشتون‌ های تکنوکرات با پشتون‌ های مذهبی سر قدرت می‌ جنگند. پشتون‌ های تکنوکرات مشروعیت شان را از غیر پشتون‌ ها و جامعه‌ ی جهانی می‌ گیرند. پشتون‌ های مذهبی مشروعیت شان را از دین و توده‌ های پشتون‌ بدست می‌ آورند. این جنگ هیچ ربطی به غیر پشتون‌ ها ندارد. غیر پشتون‌‌ ها قربانیان جنگ دو گروه‌ مدعی رهبری پشتون‌ ها هستند. توده‌های پشتون‌ با ریشه‌ های عمیق در سنت‌ گرایی، کلانی پشتون‌ های تکنوکرات‌ را نمی‌ پذیرند. تکنوکرات‌ ها از غیر پشتون‌ ها سوء استفاده می‌ کنند تا رهبری خود را بالای قوم خودشان تحمیل کنند.

مطرح شدن تکنوکرات‌ ها به عنوان طرف سوم؛ پیش از یازدهم سپتامبر رهبری پشتون‌ ها به دست مذهبیون بود و تکنوکرات‌ ها در خارج از کشور پراکنده بودند. رویداد یازدهم سپتامبر تکنوکرات‌ های پشتون‌ را فرصت داد تا به عنوان طرف سوم قضیه مطرح شوند. حوزه‌ غیر پشتونی به همان شکل پیش از یازدهم سپتامبر آن باقی ماند.

پشتون‌ های تکنوکرات ناگهان خود را یکی از طرف‌ های مهم قضیه یافتند و پیوسته برای غرب استدلال کردند که دیگر رهبری پشتون‌ ها از مذهبیون به تکنوکرات‌ ها انتقال یافته است این در حالی‌ است که تکنوکرات‌ های تازه از خارج برگشته هیچگونه زبان مشترک با پشتون‌ های درون کشور نداشتند. دیری نگذشت که پشتون‌ های معمولی دوباره با کمک پاکستان، دور مذهبیون جمع شدند و توهم رهبری تکنوکرات‌ ها را از هم پاشیدند.

تداوم حاکمیت تکنوکرات‌ ها؛ تکنوکرات‌ های پشتون سخت نگران پایداری حاکمیت خود هستند زیرا خود می‌ دانند که دیر یا زود غیر پشتون‌ها و مذهبیون پشتون (طالبان) با هم کنار خواهند آمد و این انگشت ششم را از معادله برون خواهند کرد. تداوم حاکمیت تکنوکرات‌ های پشتون با وجود نداشتن هیچ پایگاهی در میان مردم اساسا به دلیل ضعف حوزه‌ غیر پشتونی‌ است. حوزه‌ غیر پشتونی با پذیرفتن یک پشتون به عنوان شخص اول کشور نیت ختم کردن غایله‌ جنگ را داشت. تکنوکرات‌ ها از سال 2001 بدینسو نه تنها در این وظیفه موفق نشدند بلکه افغانستان را بیشتر از پیش با خطر تجزیه روبرو ساخته‌ اند.

نتیجه گیری: تکنوکرات‌ ها در اجرای فلسفه‌ وجودی شان به عنوان طرف سوم ناکام شده‌ اند. رهبران حوزه‌ غیر پشتونی با تمام کمی‌ ها و کاستی هایشان تا اندازه‌ زیادی باعث آرامش حوزه خود بوده‌ اند. طالبان به عنوان نمایندگان واقعی قوم پشتون به رغم فشار‌ها، عملا ادعای رهبری شان را بالای قوم پشتون تثبیت کرده‌ اند. راه رسیدن به صلح واقعی انتقال رهبری قوم پشتون از تکنوکرات‌ های ناکام به مذهیبون پشتون است.

حوزه‌ غیر پشتونی هر چه زودتر باید روند مذاکره با نمایندگان واقعی پشتون‌ ها ‌را آغاز کند و نقطه‌ پایان به این کشمکش خونین بین تکنوکرات ‎های بادآورده و بی‌ ریشه و نمایندگان واقعی قوم پشتون بگذارد. برای غیر پشتون‌ ها چه فرقی می‌کند چه کسی از پشتون‌ ها نمایندگی می‌ کند اگر توانایی آوردن صلح را به کشور داشته باشد؟ این درحالی است که در صورت آشتی معنا دار با طالبان تمامی پشتون‌ های تکنوکرات مجبور به واگذاری چوکی‌ هایشان به طالبان خواهند شد.

در صورت توافق طالبان به یک آشتی معنادار اشرف غنی، اکلیل حکیمی، حنیف اتمر و معصوم استانکزی باید کنار روند تا جایی برای ملا اختر محمد منصور، ذبیح الله مجاهد، ملا عبدالله سرحدی و دیگر طالبان خالی کنند نه ویس برمک، صلاح‌الدین ربانی، رشید دوستم و یا استاد محقق. پس از تداوم جنگ حوزه ضد طالبانی نه بلکه پشتون‌ های تکنوکرات نفع می‌ برند و این گروه‌ تحمیلی باید از معادله خارج گردد.

جاودان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون ها
طالبان
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
دشمن ما شوونیزم قومی است که هزاران درز در داخل کشور تولید می کنند تا خارجی- پاکستاان یا هندوستان، شوروی یا ایران... از همان درز وارد شود.
تا زمانی که مشکل برتری جویی قومی و پشتونیزم حل نشود و این غولهای وحشی و بیابانی آدم نشوند و حقوق مساوی برای همگان در کشور را نپذیرند این وضعیت اادامه می یابد. گاه به نام کمونیزم و گاه به اسلام... انگیزه اصلی بیعدالتی و زورگویی یک قشر جاهل و خودخواه و بدوی است که فکر می کند افغانستان را کدام احمدشاه بابا تاسیس کرده و این بابا همه پشونهاست (درانی و غلجایی و چه احمقانه) و دیگران همه در ای کشور باید مزدور پشتونها باشند... این طرز فکر احمقانه و بدوی و طفلانه را بسیاری جدی گرفته اند.... ازینروست که نه خود از وطن دفاع می کنند چون می که میدانند از وطن از دیگران هم هست و نه دیگران را می گذارند که از وطن دفاع کنند چون که ادعا دارند تنها خودشان مالک این سرزمین اند.

باید منتظر بنشنیم تا غولها آدم شوند

>>>   جنگ پشتونها نیست بلکه جنگ تیکه داران جهاد ، مقاومت ، سمت ، دین و مذهب باحکومت است که تمام روز مانند شما غیر ازتخریب پشتون دیگرکاری ندارد
وچیزی هم بدست آورده نمیتوانید

>>>   Shafiq Tajik
تمامی بدبختی ها در این منطقه به خاطری پشتون ها است . پشتون ها چند گروه . و یا چند مفکوره هستند .که باعث تمامی بدبختی ها شده . و هیچ سیاستی و یا هیچ مملکت نمی تواند در افغانستان آرامی بیاورد. ۱- یک گروه پشتون ها طرف دار پاکستان هستن . که برای منافع پاکستان کار و فعالیت می کنند . مثلا حکمتیار و یک گروپ طالبان و غیره.
و گروه دیگر پشتون ها به نفع عربستان کار و فعا لیت می کنند . که یک گروه طالبان است .
و کروه دیگر به نفع امریکا و روسیه .
و مشکل دیگر این است که تمامی این گروه ها با اقوام دیگر افغانستان دشمنی دارند . و پاکستان به خاطری دشمنی می کند . که نمی خواهد پشتون های پاکستان خاک را از پاکستان جدا کنند .و پاکستان برای آن ها وعده داده که شما از پاکستان جدا نشوید .من تمامیخاک افغنستان را برای شما می گیرم .و به نام پشتون می سازم . و پشتون ها هم باور کرده . برای پاکستان فعالیت دارند .و قتل تمامی مردم افغانستان را شروع کرده اند ...... پشتون ها اگر نمی توانند به اقوام دیگر افغانستان احترام کنند . و حق و حقوق مساوی قایل شوند .باید تمامی پشتون ها از همه جدا شوند .و یک دولت مستقل برای خود . در همان ولایت های خود بسازند .نه مردم بی گناه اقوام دیگر را به قتل برسانند و نه خود شان در بدبختی زندگی کنند .

>>>   Bakhshi
واقعن !
تا فى الحال مزدور هاى خود ما، فروخته شده هاى ناديده، چهار پيسه را ديدند خود شان را گم و گور كردند، چه رسد به آرمان هاى مسعود !
فروخته شدگان و بى همه چيز هاى خود ما اينها را سر پا ايستاده نموده اند و مينمايند هم.
ورنه من ديدم سال ها بيش، هنوز فقط آوازه اى آمدن مسعود به شهر كابل بود، كه فرار نمودند، حتى در را هم نبستند.
خانه ها با مال ها ماند، بدون آنكه در هاى خانه هاشان را ببندند، سر كن و پاى كن ، حتى به قفاء هم نگاهى نكردند، گريختند، به مآمن و ماواى اصلى شان، آنطرف خط !!!

>>>   Bagramian
مسعود با یک مُشت جانش با جیب خالی توانست در برابر پر قدرت ترین ارتش جهان ده سال ایستاده گی کند و سر انجام آن را شکست بدهد و از کشور براند آیا، عطا محمد نور با تنه و توشته دومتری خود با جیب پر نمی تواند ارتش ده هزار نفری نه چندان مجهز ناتو را اگر آنها واقعآ از رژیم طالبی و داعشی کنونی نشسته در ارک در برابر او حمایت کنند شکست بدهد!؟

>>>   Mehraban
محصول تراوش ذهنيت قبيله كشتن است خون است و بربادي است و دريدن است و كينه است و نفرت است و بس، صاحبان چني%D

>>>   جنگ بر سر لیاف ملا نصرالدین است و این لیاف ملا نصرالدین عبارت از افغانستان است.
چه داخلی باشد و چه خارجی.

>>>   Ti
..........به هر دوی گروه شان ! درین 270 سال کم و یا بیش هم سنتی شان و هم تکنوکرات شان مردم را قتل عام کردند ! از هیچ کدام این 2 گروه مردم خیر ندیدند. تاریخ گواه است که پشتون ها درین مدت حکمرانی شان جز قتل و کشتار وطن فروشی کدام کار خیر المنفعه نکردند و نخواهند کرد و اگر پشتون در قدرت بود باید نسل ها در خون بتپیم و همینطور بدبخت باشیم!

>>>   پشتوهارا خداوند شرمانده است و هر روز اول آنها قربانی دسایس و قوم پرسی خود میگردند .

>>>   خلاصه داشتن پشتو یگانه عامل عقب مانده گی افغانستان است خاک بر سرشان

>>>   ...بر قومی که انتحاری میکند

>>>   دشمن ما شوونیزم قومی است که هزاران درز در داخل کشور تولید می کنند تا خارجی- پاکستاان یا هندوستان، شوروی یا ایران... از همان درز وارد شود.
تا زمانی که مشکل برتری جویی قومی و پشتونیزم حل نشود و این غولهای وحشی و بیابانی آدم نشوند و حقوق مساوی برای همگان در کشور را نپذیرند این وضعیت اادامه می یابد. گاه به نام کمونیزم و گاه به اسلام... انگیزه اصلی بیعدالتی و زورگویی یک قشر جاهل و خودخواه و بدوی است که فکر می کند افغانستان را کدام احمدشاه بابا تاسیس کرده و این بابا همه پشونهاست (درانی و غلجایی و چه احمقانه) و دیگران همه در ای کشور باید مزدور پشتونها باشند... این طرز فکر احمقانه و بدوی و طفلانه را بسیاری جدی گرفته اند.... ازینروست که نه خود از وطن دفاع می کنند چون می که میدانند از وطن از دیگران هم هست و نه دیگران را می گذارند که از وطن دفاع کنند چون که ادعا دارند تنها خودشان مالک این سرزمین اند.

باید منتظر بنشنیم تا غولها آدم شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است