تلاش و مبارزه برای تحقق ارزش های شهروندی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ کد خبر: 145800 منبع: پرینت

در بن‌ بست منازعه اگر برای دست یافتن به فهم مشترک تلاش نشود منازعه انفجار می‌ کند. فاجعه‌ های بزرگ رقم می‌ خورد وانگهی جنون جنگ و جنایت جامعه را می‌ بلعد.

افغانستان پس از کودتای تقلب و تاراج اراده سیاسی مردم در شرایط به سر می‌ برد که با ترم و مفهوم غیر از بن‌ بست منازعه تعریف شدنی نیست. وضعیت موجود و جدا بحرانی در کشور حکم می‌ کند که ما باید در قبال منازعه‌ ی تاریخی قدرت با تمام صراحت گپ بزنیم و برای دست یافتن به فهم مشترک تلاش کنیم. انکار بن‌بست منازعه فرار از عقلانیت است. فرار از واقعیت و فرار از پذیرش خویشتن به عنوان انسان با فهم و شعور است.

ما در بیشتر از سه سال عمر حکومت وحدت ملی عملا در متن بن‌ بست منازعه نفس می‌ کشیم و در متن بن‌ بست منازعه روزگار سر می‌ کنیم. با فهمی که من از وضعیت و جدیت اوضاع حاکم بر مناسبات سیاسی و مانورهای ناسالم قدرت در کشور دارم به همه هشدار می‌ دهم که ما در حساس ترین مرحله‌ از بن‌بست منازعه قرار داریم به هر دلیل که از گفتگو فرار کنیم و الزامیت تلاش برای دست یافتن به فهم مشترک سیاسی را انکار کنیم و جدی نگیریم سقوط افغانستان در کام بحران خونین و ویرانگر اجنتاب ناپذیر می‌ شود. بحران که اگر کلید بخورد روی جنایت‌ هایی تجربه شده در گذشته این جغرافیایی جنگ و جنایت سپید خواهد کرد و افغانستان را به تجزیه و متلاشی شدن مواجه خواهد کرد.

بنابراين من از همه جریان های سیاسی درون و بیرون حکومت وحدت ملی می خواهم وضعیت حساس کنونی را به عنوان بن‌ بست منازعه جدی بگیرند. برای دست یافتن به فهم مشترک در قبال مسایل ملی و حل مسالمت آمیز منازعه تاریخی قدرت در کشور صادقانه تلاش کنند. عبور از بن‌ بست منازعه و عبور از مرحله‌ دشوار کنونی جز با اذعان و اعتراف به ارزش های شهروندی ممکن نیست.

هر گونه تلاش، تقلا و لجاجت در محور بازی‌ های کوچک قومی و فزون خواهی و برتری طلبی قومی تباری حکم تلاش آگاهانه برای سقوط افغانستان در کام ویرانی غیر قابل مهار دارد و لاغیر پس بیایید شهروند باشیم به بدویت و قبیله‌ گرایی نه بگویم و اعتراف کنیم که فقط ارزش هایی شهروندی افغانستان را به نجات و ثبات می‌ رساند.

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزش های شهروندی
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است