ایتلاف عربستان با شکست مواجه شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۱    ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ کد خبر: 145889 منبع: پرینت

واشنگتن میزبان گفتگوهای راهبردی با هیات قطری است که به ریاست وزیر خارجه این کشور راهی آمریکا شده‌اند.

گفتگوهای راهبردی واشنتگن و دوحه با حضور وزیر خارجه قطر در واشنگتن بیانگر تقویت روابط 2 طرف و پیامی آشکار به محور سعودی مبنی بر شکست طرح انزوای قطر است.

ریاست هیات قطری را وزیر خارجه این کشور برعهده دارد و وزیر مشاور امور دفاعی و نیز وزیران اقتصاد و تجارت و انرژی و صنایع او را همراهی می کنند.

به عبارت بهتر این گفتگو بیانگر تقویت روابط 2 طرف به پشتوانه چند توافقنامه سیاسی، امنیتی و نظامی و نیز برگزاری رزمایش و آموزش های نظامی مشترک است که در چند ماه اخیر به ویژه در پی بحران روابط عربی بین محور سعودی با قطر برگزار شد.

بحران عربی بین عربستان، مصر و امارات متحده عربی با قطر در صدر گفتگوهای امروز خواهد بود و علاوه بر این دو طرف در مورد مسایل تجاری، دفاعی، امنیتی، قانونی، سرمایه گذاری و نیز مبارزه با تروریسم گفتگو خواهند کرد.

همچنین پرونده ایران، سوریه، عراق و افغانستان از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار 2 طرف خواهد بود.

پیام آشکار آمریکا به محور سعودی
در همین ارتباط «جابر الحرمی» کارشناس رسانه ای قطر برگزاری نشست در شرایط کنونی و به عبارت بهتر پس از 8 ماه از بحران روابط با عربستان را به معنی پیام آشکار آمریکا به کشورهای تحریم کننده با این مضمون دانست که قطر به هیچ یک از اتهاماتی که به آن وارد شده ارتباطی ندارد و واشنگتن همچنان به تقویت روابط با آن در سطحی گسترده تر ادامه می دهد.

وی همچنین یادآور شد که ادعاهای کشورهای تحریم کننده قطر مبنی بر حمایت آن از تروریسم با استقبال کشورهای دنیا و سازمان های مختلف آن روبرو نشد و علاوه بر این قطر توانست روابط خود با کشورهای دنیا از جمله آمریکا را تقویت بخشد آن هم در شرایطی که محور ضد قطری در آغاز بحران با دوحه به حمایت آمریکا امید بسته بودند.

قطر نقشه کشورهای تحریم کننده را دور زد
در این میان برخی منابع عربی در منطقه خلیج فارس زمان گفتگوی راهبردی قطر و آمریکا را به مثابه اعلام شکست تحریم قطر و به انزوا کشاندن آن برشمرده و اعلام کردند نبرد کشورهای تحریم کننده برای جذب قلب و عقل آمریکا شکست خورد و قطر توانست نقشه آنان را دور بزند.

این در حالی است که 11 هزار نظامی آمریکایی که بیشتر آنان از نیروی هوایی هستند در پایگاه نظامی العدید در 30 کیلومتری جنوب غرب دوحه مستقر هستند و این پایگاه بیشترین تعداد نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه را در خود جا داده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
امریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است