احدی: گماشتن افراد غیر مسکلی غیرقانونی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۳    ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ کد خبر: 145915 منبع: پرینت

هشدار می دهیم که سیاسی شدن ارگان های امنیتی عواقب خوبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انورالحق احدی رییس جبهه ملی نوین افغانستان در گفتگو با "محور" درخصوص ارتباط حملات بزرگ تروریستی در کشور با سیاسی کاری ارگان های امنیتی گفت: برای کاهش حملات ارگان های امنیتی نباید سیاسی شوند و باید براساس کفایت کاری گماشته و از آنها کار گرفته شود.

احدی بیان کرد: نه تنها در ارگان های امنیتی بلکه در کل حکومت یک گروهی که اصلا کفایت مسلکی ندارند و تحصیلاتشان با جایگاه شان یکی نیست، گماشته شده اند.

وی سپرده شدن مسوولیت های کلان را به افراد غیر مسلکی غیر قانونی خوانده و اظهار کرد: اینکه افراد براساس دوستی و ملاحظات سیاسی مقرر می شوند و مسوولیت هایی می گیرند که از ایفای آن بر نمی آیند غیر قانونی است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احدی
نهادهای امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   واین ادامه حکومت شما است تازمانیکه اصلاحات بیاید وقت را دربرمیگیرد زیرا دیده میشود هرکس که ازچوکی دورمیشود دهل را درگردن انداخته به تخریبات علنی ازآدرس مردم میپردارد درحالیکه اویکنفر است ومردم باوی نمیباشد

>>>   همین وزیر های ما یکیش مسلکی نیست مسلکیهای ما همگیش درخانه ها نشسته اند و نظر اندازی میکنند

>>>   تو کدام مسلک را داشتی که وزیر بی کفایت شدی ، آیا جاسوسی ومزدوری گیلانی خسربره ات به پاکستانی ها مسلکی است قانونی است؟؟

>>>   درست فرمودید که اشخاص غیر مسلکی در ارگانهای امنیتی باساس رفاقت های شخصی و سمتی و قومی و زبانی در حکومت وحدت ملی صورت گرفته بطور مثال از معصوم استانکزی ریس عمومی امنیت ملی یعنی ستونفقرات دولت در عدم مسلکی بودنش در کار ریاست امنین ملی نامبرد معصوم استانکزی از پولی تخنیک کابل بحیث انجینر نلدوانی فاضل اب فارغ شده اما با شناخت و رفاقت و هم ولایتی با ریس جمهورغنی بار اول بوزارت دغاع بحیث سر پرست برده شد وقتیکه از ناکامی کاراش اردو به فغان امدند پس از بیشتر از یکسال انرا اورد بحیث سرپرست ریاست عمومیامنیت ملی و بعداش با تمام ناکامی در زمان سرپرستی اش بحیث ریس عمومی با هر شکلی بود و نفوذ اش در پارالمان وی ریس عموی امنیت ملی ساخت نتیجه ضعف کاراش از تاریخ سرپرستی تا امروز مردم ما ضرر اش رامیبیند هنوز که هنوزاست با وصف تقاضای اکثریت ملت ریس جمهور غنی انرا حمایت میکند و از چوکی پدری اش دور نمی کند.

>>>   من مصاحبه احدی صاحب را شنیدم کاملاٌ تحلیل روشن و درست از وضعیت ارایه کرد و اینرا همه میدانند که نیرو های امنیتی کشور را اینها بر اساس محاسبه غلت خود شان قومی ، سمتی و سیاسی ساخته اند. و این یک خیانت بزرگ است.

>>>   غنی از دروغ از تخصص و مسلک صحبت میکند تخصص در پیش غنی ضد اقوام غیرپشتنو که باشی فروفیسر استی و فرقی ندارد اگر بیسواد باشی مقصد ضد مردم شمال و غرب و مرکز افغانستان باشی کافی است

>>>   داکتر یارمحمد « حیدر زاده »
طرح بهسازی محیط زست کابل برای کاهش آسیب محیطی آن
محیط در لغت به معنای محیط زیست ، محیط اطراف ، احاطه و به دور بر اطراف اطلاق می گردد ؛ بنار این برای کاهش آسیب ها محیطی کابل شناخت از محیط زیست کابل و عوامل آلودگی محیط زیست آن ضروری است. کابل در ارتفاع ۱۸۰۰ متری بالای سطح بحر در دره ای دراز و باریک بین کوه های هندوکش واقع است در 4585 کیلومتر مربع مساحت دارد و موقعیت شهر کابل از چهار طرف به کوه ها مانند آسماُیی ، شهر در وازه ، کوه رادار ؛ کوه قرغه ، دامنه کوه های دشت برچی ، کوه ریشخور ، کوه چار آسیاب ، دامنه کوه بتخاک ، کوه لته بند ، کوه پلچرخی ، کوه قصبه و دانمه کوه خیر خان احاط شده است.
دره کابل یا وا ژه کابها در حدود 5000 سال قبل از میلادمسیح در ریگ ودا اوستا یادشده است که از دریا کابل یاد کرده است و کوه ها ی کابل را تصویری بهشت زمین بنسبت داشتن درختان ارغوان و بادم کوهی در آن مجسم شده است. کابل از وادی های سربز و شا داب مانند دشت برچی ، دشت جمتله و بت خاک ، وادی ده سبز و وادی چهار دهی تشکیل شده بود . شهرکابل دوطرف رود کابل بناشد و این شهر محیطی 8 میل داشت و به دو طرف دریا کابل محدود می شد و فعلا شهر و سعت خود در طرف شمال و غرب و جنوب شرقی رود خانه فصلی کابل افزوده است.
در آب و هوای کابل کو ه ها تا ثیر گذار هستند و تابع آب هوای بری است ولی توازن در فصل چهارگانه آن برقرار است. هرسه ما ه تغییر فصل به صورت منظم پیدا می شود. سطح سلانه باران در ما های حمل و ثور 400 ملی متر می باشد. در فصل تابستان درجه حرارت گرمی بین + 15و + 37 در جه سانتی گراد می رسد. سه ماه اخیر سال جدی ، دلو ،حوت فصل زمستان است در جه حرارت بین _ 15 و _ 20 درجه سانتی گراد است که سرمای بسیار و بارش برف تا پایان فصل ادامه می یافت.
اما با تاسف مدت دو سال است که به دلیل تولید گازهای گلخانه « دودی که از لوله دوکش و سایط نقلیه کهن ؛ گرم کردن آب حمام ها با مصرف مواد کشنده پالاستیک رابر و تکه ، داش های خشت پزی ، دکان های هنگری و سو زاندن ذغال سنگ در بخاری ها میلیون حویلی شهر کابل برای ایجاد گرمی منازل شان » ، این تولید گاز های گلخانه ای منبع اصلی آلودگی هوای کابل هستند که پیامد منفی آن مضر به حال شهروندان کابل و هم در این مدت دوسال به دلیل برهم زدن تعادل طبیعی آب هوای کابل ریزش برف نداشته و نداریم . زما نیکه بارندگی دریک منطقه نداشته باشیم ، درختان سایه بان و پوشش سبز نباتی از کم رطوبتی زمین از بین می رود ، ذخیره های آب های زیرزمین پاینتر میرود و خاک خشک می گردد و از نبود پوشش سبز گیاهی آلودگی خاک افزایش پیدا می کند. بنابرین این سه عوامل « آلودگی هوا ، آلودگی آب ، آلودگی خاک » در طبیعت کابل وجود دارد که توانسته آثار مخروبی را روی محیط زیست کابل ایجاد کند و بهسازی به وضع این آسیب محیطی تشویق گروه ها در قبول مسُولیت در قبال کاهش آسیب محیطی برای بهبود محیط زست کابل به شرح ذیل است:
1___ یگانه راه بهسازی شهر کابل برای کاهش آسیب محیطی آن بشیوه در خت شانی گل شانی چمن کاری که از زیر ساخت های اکوسیستم در یک مکان به حساب می آید یک روش منحصر به فرد در بهنود بخشیدن به و ضع آسیب محیطی در جهت کاهش آلودگی گرد و خاک ، آلودگی صوتی ، آلودگی صنعت و دود کارخان ها و دود سوخت موتر ها خود رو است. و این طرح بهسازی فضای سبز به سهولت می تواند در شهر کابل گسترش پیدا کند یک تجمع نباتی را بر روی دامنه کوه ها ، تپه های ایجاد کرد که به تواند تغییر جدی و سریع سرنوشت ساز برای پاکی هوای کابل گردد.
2___ ساخت پروژه هایی بام سبز « اکو زیست محیطی » ٬ در بال کن ساختمانهایی دیوار ها و برج های گیاهی سبز باید مسوولین شهرداری می پردازند. با طرح پروژه های اکو زیست محیطی در اکثر کشور های جهان تراکم جمعیت بالاتر دارند در شهر های کلان کارایی بلاتر و بهسازی یا بهبود بهداشتی را در شهر دنبال می کنند. هدف این پروژه های اکوزیست محیطی تصفیه گرد و غبار و محو کردن کربن رهایی شده از تردد موتر های خود رو و پیوند شهر و محیط زیست به یکد یگر می باشد. خوشبختانه در داخل شهر کابل نیز میراث طبیعی یعنی تپه هایی« بنام تپه بی بی مهرو ،مرنجان ،تپه خاک بلخ ، تپه خزانه و تپه کلوله پشته که تپه مرنجان » با طول عرض و بلندی مناسب برای منظره با شکوه اکوزیست محیطی وجود دارد. این تپه های کابل اثار معروف پدیده های طبیعی هستند که زبیایی طبعیی استنایی و اهمیت زیبا شناختی هر یک آن دارد. فضای سبز تمام بخش این تپه ها ایجاد شود در بهبود اوضاع محیط زیست کابل نهایت اثر بخش و کا را است.
3__ برای بهبود بخشیدن به وضع کم بود آب می توان در اطراف شهر کابل بندی های مصنوعی ساخت که روناب های باران در آنها جع آوری کرد و جذب روناب ها به زمین باعث تغذیه آب زیر زمینی می شود وهمچنان تبخیر از سطح ذخیره کاسه بند ها در مقیاسه با مقدارباران زیاد می باشد. چون چرخه آب در طبیعت یک چرخه بدون توقف و دایمی بوده است که از اتمسفر به زمین واز بخارآب حوضه های آبخیز« کاسه بند ها » و از اماکن سیز به اتمسفر در گردش است.
4 __ یکی از راه های اساسی بهبود بخشیدن وضع این آسیب های محیطی کابل ساخت کاسه بندهایی با ارتفاع یا یک دو متر پی هم، شروع از منطقه گذرگاه٬ پل ارتال، در مجاری پل ارتال و پل باغ عمومی، پل چهاراهی مکرویان در پایان کابل بای بند ذخیره ساخته و در مجاری عبور آب پل های مذکور دروازه آهنی نصب گردد که تا بتواند در وقت آبخیزی پایین بالا شود. در داخل کاسه بند ها بشکل آبشار می توان هزار ها متر مکعب آب روناب های سطحی ناشی از باران را در داخل دریا ذخیره کرد و از این در آبیاری نشوو نما سرسبزی شهر کابل را به این شیوه سرسبز ساخت و آب هوای کابل را از این آلودگی موجود کاهش چشمگیر خواهد داد، با هدایت آب از کاسه بندها به جوی نهر که در مسیر دریا است برای سرسبزی پارک زرنگار، پارک شهرنو و باغ زنان می توان استفاده و نحو مطلوب کرد.
5 __ با احداث سيستم درست آب رسانى در حویلی های شهر کابل علاوه از معضلات آلودگی ها و با استفاده از آب هاى نلکى می توان مراقبت از پااین آمدن آبها زیر زمینی کرد.
پاین رفتن سطح زیر زمینی آب ها يک مشکل جدى براى ايند است کي دولت بايد تدابير خاص خود را در اين عرصه بګيرد و ګر نه فراد با مشکل جدى و حتا با نبود آب هاى پاک نوشيدن شهر کابل روبرو خواهد بود ٬ محیط زیست شهر کابل بیش از هر زمانی اکنون نیازمند حفاظت است. به سبب این که آبهای زیر زمین برای زنده نگه داشتن اجسام زنده ، حفظ نباتات و مرطوب نگه داشتن قشر و فضا زمین خلق شده است.
6__ نبود جریان آب در جویبار شهر کابل محیط زیست و ضعیت آب های زیر زمینی آن نگران کننده است ٬ تحت تهدید بحران منابع آب آشا میدنی ونشو نما وسرسبزی شهر قرار دارد و چاه ها به سرعت درحالت خشکیدن در بعضی از نواحی شهر کابل هستند. برای رفع کمبود آب و نشونما سرسبزی شهر کابل در پلان میان مدت می تواند از دریا وافور پنچشیر بوسیله لوله ی انتقال آب به کابل آب را انتقال داد و در بند های مصنوعی ذخیره کرد و در ایام ضرورت آبیاری درختان سایبان از ذخیره استفاده کرد.
7__ یکی زیر ساخت های کاهش آسیب محیطی شهر کابل اعمار بدرفت بیت الخلا ها به فاصله های مناسب در گوشه و کنار شهر است و نیز در پارک ها برای رفع حاجت مسافران تا از شستن صحرای در پس کوچه ها شهر پرهز شود. نشت صحرای رفع حاجت مسافران پس کوچه ها بوی تعفن اد رار مواد فضله آ انسانی باعث بیماری تنفسی وقلبی شهروندان شده است.
8__ کاهش آسیب محیطی شهر کابل ساخت سیستم فاضلاب یا کنالزسیون بد رفت مواد فضله شهر کابل یکی از کار های مهم اداره شهر داری بر رفع معضله آلودگی است نبود کانالیزاسیون شهری عامل اصلی تخریب و آلودگی محیط زیست شهر کابل است از تخصصی من بدون کانالیزسیون در این شهر پرجمعیت چگونه مشود از محیط زیست سالم شهر سخن گفت ؟
در سالها ۱۹۸۱ طرح کانا لیزاسیون خیلی مناسب به شرایط و توپوگرافی کابل نیز درنظر گرفته شده است و به همکاری انجینران هندی و شوروی سابق ماستر پلان شهر کابل ساخته شده و به تصویب شورای و زیران وقت هم رسیده است.
9__ ضمناٌ باید یاد آور شد که طرح کمربند های سبز با مدیریت صحیح علمی به وضع موجود خانه های کوه دامنه ها و تپه ها نگاه کرد و بعد با ایجاد چشم اندازکمربند سبز با حفر کانال می توان جلو آسیب های محیطی شهر را از ریختن رونات های باران در جاده ها گرفت و آینده واقع گرایانه قابل تحقق را برای به اجرات دقیق در این کوه دامنه پر از جمعیت غریب تهی دست که در این ارتفاع ۴۰۰ و ۵۰۰ متری زندگی دارند در مد نظر قرار داد.
10__ سروقت دنبال جمع آوری و جابحای سازی درست زبله ها و گثافات شهری یکی از روش های جلوگیری و کاهش از آسیب محیطی « آلودگی: خاک ، هوا ، آب » ا ست.
11__ دفن زباله در اکثر کشور های پیشرفته، یک امر ضروری برای کاهش آسیب محیطی است و به عنوان اقتصاد ترین راه حل در از مدت برای مشکل مواد اضافی جامد انتخاب شده است. این روش مو ثرترین روش دفع زباله است که در مقایسه با سا یر روش های دفع به زمین کمتری نیاز دارد.
باید خاطرنشان سا خت که عوامل اصلی سقوط سلامتی محیط زیست شهر کابل افزایش نفوس ، کمی بودن درختان سایه بان ، نبود انرژی سالم ، تولید گازهای گلخانه ، آلودگی آب های زیر زمینی ، آبادی های غیراستاندارد، ناآگاهی مسوول از پاسداری محیط زیست ؛ پیامد آن پیدا یش فقر و بیکاری ، اضطراب و استرس و انسان مبتلا به انواع سرطان ها و مرگ می گردد.
متاسفانه مقامات دولت تا هنوز کدام استراتیژی خاص کلان مسلکی در راستای بهبود بخشیدن محیط زیست کابل روی دست ندارند تا کابل ما از این وضعیت بد چهره زشت عبور کند.
دلیل آن را اکثریت شهروندان آگاه قلم به دست در نداشتن توان سازماندهی مسلکی اداره مسوول می دانند ؛ چه رسد انتظار به احیا و حفاظت محیط زیست کشور از این مسوولین ناکاره داشته باشیم چون رهبری اداره ملی حفاظت محیط زیست از دیرباز از مسوولیت این فاجعه محیط زیستی شانه خالی کرده است.
هموطنان اگاه قلم بدست از اثر بی توجهی نهاد های مسوول دولت ؛ این بحران محیط زیست شهر کابل استندرد شهری بی بهره است و مانع رشد و ترقی مادی و پیشرفت اجتماعی وسیاسی در این شهر باستانی بیشتر از پنچ میلیون نفوس شهود است. جهت انجام مسؤلیت های فوق در این شهر کهن ضرورت به تعلیمات مسلکی برای کاهش آسیب های محیط زیست شهر ی آگاهی عامه در بخش محیط زیست سالم از طریق رسانه ها خصوصآ برای بهبود بخشیدن محیط زیست در جهت آگاهی کاهش آسیب محیطی و احیای و انکشاف ساحات سبز آن یک امر ضروری است.
لطفن هموطنان آگاه قلم بدست مطلب را بخوانید واگر قابل نقد است نقد کنید ؛ دلسوزی و همدردی تان را بوسیله تبصره یک دوسطر کامنت در پای مضمون نشر شده نمایان کنید. ممنون
تا ازاین پژوهش برای توسعه ساحات سبز ومحیط زیست سالم کابل استفاده شود.

داکتر یارمحمد « حیدر زاده » داکتر علوم محیط زیست سویدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است