اعلام جدید ترامپ دستاوردی جز کشتن مردم ندارد
استراتژی و اعلام های جدید ترامپ هم دستاوردی جز کشته شدن بیشتر مردم افغانستان نمی تواند در پی داشته باشد. چرا که به همین بهانه پاکستان قدرت نمایی می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ کد خبر: 145955 منبع: پرینت

تنها در کمتر از ده روز پایتخت و شماری از ولایت های کشور گواه چند رویداد هراس افکنانه است که بیشتر قربانیان این حمله ها غیر نظامیان بوده اند، بوده است. این رویدادها کشته و ها و زخمی های فراوانی از مردم ملکی به جای گذاشته است. چه کسی پاسخگوی این اوضاع است در حالیکه حکومت فقط تسلیت می گوید و محکوم می کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه «چشم انداز» گفت: فکر می کنم که مشکل افغانستان به یک مرحله حادی رسیده است و تا زمانیکه ریشه های بحران به صورت اساسی مورد ارزیابی قرار نگیرد ما هیچ راه حل معقولی نمی توانیم پیدا کنیم. نسخه هایی که بعد از هر انفجار و انتحاری عده ای از مسوولان امنیتی یا حکومت مطرح می کنند بیشتر برای گذار از همان وضعیت آنی هست. در حالیکه ما نیازمند این هستیم که به صورت ریشه ای بر این مشکلات غلبه کنیم.

نظری، معتقد است سران افغانستان شرایطی بوجود آورده اند که دشمنان به راحتی از آن استفاده می کنند و افزود: یک مشکل اساسی که باعث شده است دشمنان مردم افغانستان از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند عدم وفاق ملی است. مشکلاتی که در داخل حکومت وجود دارد انگیزه حتی سربازان ارتش افغانستان و نیروهای امنیتی را پایین آورده است و روندهای سیاسی در همه ابعاد حتی ابعاد اجتماعی تاثیر گزار بوده است. بحث معطل ماندن شناسنامه های برقی و تغییرات در قانون اساسی که عده ای خواستار آن است یا اجرای توافقنامه سیاسی که این روزها روی آن تاکید می شود و در مجموع مباحثات هویتی که چالش برانگیز شده است زمینه ساز این مسایل می تواند باشد.

وی، در خصوص ریشه های چنین بحران هایی در افغانستان می گوید: اگر حکومت افغانستان به این موارد توجه نکند و در مجموع کنشگران افغانستان در این مسایل به یک اجماع نظر دست پیدا نکنند آسیب پذیری مردم افغانستان بیشتر خواهد شد و آنها هستند که قربانی امیال دشمنان مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج خواهندشد. وقتش است که رهبران سیاسی افغانستان بحث توزیع قدرت که دغدغه اصلی است مورد توجه قرار دهند و برای آن راه حل پیدا کنند. همچنین تغییر ساختار نظام که یکی از مباحثات جدی را شکل می دهد مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت ما بتوانیم کاستی های ریشه ای را که عامل بحران در داخل افغانستان شده است در یک مباحثات علمی و کارشناسانه به دور از حب و بغض های قومی و زبانی مورد توجه قرار دهیم. به غیر آن صورت فکر می کنم که اگر یک حکومتی در کابل وجود داشته باشد با ارزش ها و امیال و متناسب با مطالبات خاص خود، و در قندهار روند دیگری وجود داشته باشد و در مناطق دیگر هم همینطور ما نمی توانیم دشمن را بگیریم. آنها از همین شقاق ها استفاده می کنند و تلاش خواهند کرد که ضربه های محکم تری را به پیکر نظام سیاسی افغانستان وارد کنند.

داکتر نظری، معتقد است پاکستان به بهانه اختلاف داشتن با آمریکا این حملات را سازمان دهی می کند و افزود: افغانستان باید از اساس بر بنیادی گذاشته شود که بتواند رضایت و قناعت حداکثر مردم افغانستان را فراهم کند. استراتژی و اعلام های جدید ترامپ هم دستاوردی جز کشته شدن بیشتر مردم افغانستان نمی تواند در پی داشته باشد. چرا که به همین بهانه پاکستان قدرت نمایی می کند و می خواهد بگوید بدون پاکستان توان و ظرفیت آمریکا به افول می رود. اینگونه است که میان آمریکا و پاکستان یک بازی پیچیده جریان دارد و در نهایت و با وجود همه اختلافات میان آنها یک هماهنگی میان آنها به چشم می خورد. این موضوع می تواند بحران های مختلفی را در آینده افغانستان بازتولید کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است