لیلا جعفری: مردم در استقرار صلح کمرنگ هستند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۳    ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ کد خبر: 145972 منبع: پرینت

ترامپ رییس جمهور آمریکا برای نخستین بار با رویکرد جنگی و ستیزه جویانه ادعا می کند که هیچ مذاکره ای با طالبان در حال حاضر روی کار نیست و در عین زمان با آقای ترامپ تاکید می ورزد که ما آمادگی گفتگو با طالبان را نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،لیلا جعفری فعال جامعه مدنی در برنامه «مثبت و منفی» معتقد است جنگ در افغانستان با این موضع گیری بیشتر می شود و افزود: متاسفانه با رویکرد جدیدی که گرفته شد و حتی استراتژی آسیا را هم که ما مطالعه می کردیم باز هم بحث جنگ آنجا دامن زده شده بود. اما دیدیم که به این شدت که امروز رییس جمهور آمریکا بیان کرد و دولت و حکومت ما هم صحه بر آن گذاشته یعنی اینکه متاسفانه لازم است ما دست از صلح بشوییم.

وی افزود: باز هم لازم است که تکرار کنیم که جنگ جنگ افغانستان نیست. طالبان همه افغان نیستند و در سرزمین افغانستان نیستند. به دنیا ثابت شده است که جنگ دارد از بیرون به افغانستان تحمیل می شود. ما صلح می خواستیم اما جواب ما هر روز انتحار و جنگ و خشونت بود. لذا ما فکر می کنیم که حداقل شاید دوسال آینده همچنان حملات جنگ و انتحار و انفجار پر رنگ تر شوند. چرا که بحث، بحث جنگ مواد مخدر است، فروش تسلیحات هسته ای و نظامی است.

جعفری گفت: لذا من سطح دخالت و حضور مردم را در آوردن و استقرار صلح خیلی کمرنگ می بینم ولی حکومت افغانستان فکر می کنم به عنوان زعیم این مملکت باید موضعی قوی تر را همکاران بین المللی خود بگیرند. باید برای مردم افغانستان دل بسوزانند و چاره ای اندیشیده شود از دل این مشکلات که فعلا در جغرافیای افغانستان است بیرون آیند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
حکومت
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   toegevoegd.
سى ميليون انسان مى گويند طالب دشمن است مذاكره نياز نيست، كسى گوش نمى دهد، جناب ترامپ با يك اشاره كمربند سياست ريس جمهور را شل مى كند و حرف را به كرسى مى نشاند. حالا شما بگوييد انگونه كه ادعا ميكند منتخب است يا نه ؟

>>>   Mehr
برخورد ملت ما امروز در پلخمري با نمايندگان گروه جعل و تزوير (اشرف غني) خيلي منطقي و سنجش شده بود
اينگونه رفتار ها شعور و بيداري والاي يك ملت را نشان ميدهد

قرار گزارش ها مردم از گماريدگان اشرف غني و دبل عبدالله در پلخمري پذيرايي نكردند، و جنرات كم جرئت را سر افكنده بسوي اشرف غني راندند، بايد در راستاي بلند بردن آگاهي جمعي كار كرد تا در رابطه به سرنوشت شان اينگونه هوشيارانه رفتار كنند و براي گرگان سرنوشت شان دست رد بزنند

>>>   Arianfar
افشای جزئیات سفر اخیر حکمتیار به عربستان ؛ تلاش برای انتقال گروه‌های تکفیری به افغانستان

>>>   کُنش بغلانیان ستودنی هست،
خراسانیان بزرگ در مرکز استان بغلان با نپذیرفتن نماینده اشرف غنی احمدزی جنایتکار و فاسد، پیام روشن و واضیح #نه را به این رییس جمهور تقلبی و خود خوانده فرستادند.
امیدوارم استان‌های دیگر نیز شجاعت را از برادران بغلانی خویش بیاموزند و نگذارند تا فاشیزم با خریدن چند دزد و معامله گر مثل ضابط جرءت بیش‌تر از این بر گرده های مردم سوار شود.

>>>   محمد اسلم سلیم
در انتخابات آینده !
احمقانه ترین تصمیم سیاسی گروه ها وشخصیت های سیاسی واجتماعی غیر اوغان اعتماد کردن به حامد کرزی و غنی احمدزی است.
ساده لوحانه ترین تصمیم سیاسی حمایت از نامزدی کسی است که توسط کرزی پیش کشیده می شود یعنی داود زی ، و به دنبال طرح های خائنانهء کرزی و غنی احمدزی می روند.
خیانت پیشه ترین گروه سیاسی وشخصیت های سیاسی واجتماعی غیر اوغان کسانی اند که درکنار غنی احمدزی می ایستند واز این فاشیست حمایت می کنند.
این اشتباه تاریخی نه ، بل جنایت تاریخی وخیانتی است که بخشودنی نیست !
نیروهای سیاسی و اجتماعی وشخصیت های سیاسی غیر اوغان : یگانه راه نامزدی مستقل یک شخصیت غیر اوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوریست .

>>>   دورغهای شاخدار - ۱
چند روز پیش زیر نام « مشوره های رایگان » شماره وار ، چیزک هایی نوشتم برای استاد عطا و حرکتی که در بلخ به راه افتاده است . درست معلوم نیست که کسی از دست اندرکاران بلخ آن مشوره ها را خواند یا نخواند ؟ اما از من گفتن بود و ادای مسوولیت تاجیکانه . اکنون میخواهم با سرنامه ای « دروغ های شاخدار » چند نکته دیگر را که به نظر من دروغهای مشهور استند و هیچ واقعیت عینی در جامعه و تاریخ ما ندارند ، در پیوند با مسایل عمومی بیان کنم :
نخستین گپی که هیچ واقعیت ندارد و یک دروغ شاخدار است ، اکثریت بودن پشتونها در اوغانستان می باشد. بر اساس دورغهای زنجیره ای و تکراری ، چه از مجرای دولتی و چه از مجرا های شخصی ، این را شایع ساختند که پشتونها در اوغانستان اکثریت استند. بعد با استناد به این شایعاتی که خود شان پراگندند و به ناحق بر زبان آدم های بی خبر در داخل و خارج کشور جاری ساختند ، چهار پای خود را در یک چپلی سخت کرده اند و میگویند که چون در فلان مقاله و بسمدان کتاب نوشته شده ، پس حقیقت دارد که پشتونها در اوغانستان اکثریت استند. در حالیکه در اوغانستان اصلن و ابدا یک سر شماری درست و تخصصی و قابل پذیرش صورت نگرفته است ، یک گپ مفت و هوایی و مطلقا دروغ را میخواهند با تکرار و تکرار به جای حقیقت بنشانند و با تکیه برآن دیگر برنامه های برتری خواهانه و فاشیستی خود را عملی سازند. من میگویم که اگر نفوس شماری درست و تخصصی و با معیارهای علمی و پذیرفته شده ، زیر نظر سازمان های مستقل جهانی در اوغانستان صورت گیرد، بسیار امکان دارد ثابت شود که پشتونها نه تنها اکثریت نیستند که یک اقلیت بزرگ هم نمی باشند. از همین کسانی که در اوغانستان و جای های دیگربه نام اوغان یا پشتون یا پتان یا پختون یاد می شوند ، بسیاری شان اصلن پشتون نیستند و به خاطر استحاله زبانی و پشتو زبان شدن ، پشتون خوانده می شوند. پشتون اصلی در اوغانستان بسیار کم است. مثلن میرویس را که هوتکی و نیکه و بابای پشتون ها قلمداد می کنند ، بر اساس اسناد غیر قابل انکار اصلن و قطعا پشتون نیست. زندگینامه واقعی اش به زبان انگلیسی در دست است که جناب داکتر صاحب « لعلزاد » آن را به پارسی برگردان کرده است. آنرا بخوانید تا مساله برای تان روشن شود . همچنان اسناد زیاد وجود دارد که غلزایی ها پشتون نیستند. به همین سان ، بحث های در میان است که مردم « صافی » پشتون نیستند. همچنان تمام تاجیکان و طایقه های دیگر که پس از یورش اوغانها بر مناطق ما پشتو زبان شدند ، معلومدار پشتون نمی باشند. خود خوشحال خان ختک در شعر های خود بار بار تاکید کرده است که پشتون اصلی بسیار کم شمار است و خیلی هایی که به نام پشتون یاد می شوند در اصل پشتون نیستند. آقای عبدالحمید محتاط نیز این مساله را در کتاب تاریخ تحلیلی خود به خوبی بیان کرده است. اسناد و مدارک زیاد دیگر هم در این مورد وجود دارند که دوستان می توانند پژوهش کنند و به آنها دست یابند. با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است