صیاد: انتخابات پارلمانی به تاخیر می افتد
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۲    ۱۳۹۶/۱۱/۱۳ کد خبر: 145979 منبع: پرینت

رییس جدید کمیسیون انتخابات می گوید که احتمال دارد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی به تاخیر بیفتد.

عبدالبدیع صیاد، یک روز پس از برگزیده شدنش به حیث رییس این نهاد، اعلام کرد که این کمیسیون چند ماه وقت را از بهرکمبود یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات، از دست داده است و ما تلاش می کنیم با استخدام کارمندان تازه و تلاش های پی هم، زمانی را که از دست داده ایم جبران کنیم؛ اما اگر تغییر در زمان برگزاری انتخابات بیاید، ما آن را با نهادهای ناظر انتخابات، رسانه ها، نهادهای جامعۀ مدنی و نهادهای کمک کنندۀ برگزاری انتخابات، در میان خواهیم گذاشت.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
صیاد
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای اشرف غنی نه اکنون بلکه از قبل ثابت کرده که در پی التوای انتخابات
است . و به بهانه ها میخواهد وقت کشی کند . موصوف در زمینه راست نیست
همچنان در تطبیق مواد توافقنامه حکومت وحدت ملی راست نیست
حمیدی کابل

>>>   دورغهای شاخدار - ۱
چند روز پیش زیر نام « مشوره های رایگان » شماره وار ، چیزک هایی نوشتم برای استاد عطا و حرکتی که در بلخ به راه افتاده است . درست معلوم نیست که کسی از دست اندرکاران بلخ آن مشوره ها را خواند یا نخواند ؟ اما از من گفتن بود و ادای مسوولیت تاجیکانه . اکنون میخواهم با سرنامه ای « دروغ های شاخدار » چند نکته دیگر را که به نظر من دروغهای مشهور استند و هیچ واقعیت عینی در جامعه و تاریخ ما ندارند ، در پیوند با مسایل عمومی بیان کنم :
نخستین گپی که هیچ واقعیت ندارد و یک دروغ شاخدار است ، اکثریت بودن پشتونها در اوغانستان می باشد. بر اساس دورغهای زنجیره ای و تکراری ، چه از مجرای دولتی و چه از مجرا های شخصی ، این را شایع ساختند که پشتونها در اوغانستان اکثریت استند. بعد با استناد به این شایعاتی که خود شان پراگندند و به ناحق بر زبان آدم های بی خبر در داخل و خارج کشور جاری ساختند ، چهار پای خود را در یک چپلی سخت کرده اند و میگویند که چون در فلان مقاله و بسمدان کتاب نوشته شده ، پس حقیقت دارد که پشتونها در اوغانستان اکثریت استند. در حالیکه در اوغانستان اصلن و ابدا یک سر شماری درست و تخصصی و قابل پذیرش صورت نگرفته است ، یک گپ مفت و هوایی و مطلقا دروغ را میخواهند با تکرار و تکرار به جای حقیقت بنشانند و با تکیه برآن دیگر برنامه های برتری خواهانه و فاشیستی خود را عملی سازند. من میگویم که اگر نفوس شماری درست و تخصصی و با معیارهای علمی و پذیرفته شده ، زیر نظر سازمان های مستقل جهانی در اوغانستان صورت گیرد، بسیار امکان دارد ثابت شود که پشتونها نه تنها اکثریت نیستند که یک اقلیت بزرگ هم نمی باشند. از همین کسانی که در اوغانستان و جای های دیگربه نام اوغان یا پشتون یا پتان یا پختون یاد می شوند ، بسیاری شان اصلن پشتون نیستند و به خاطر استحاله زبانی و پشتو زبان شدن ، پشتون خوانده می شوند. پشتون اصلی در اوغانستان بسیار کم است. مثلن میرویس را که هوتکی و نیکه و بابای پشتون ها قلمداد می کنند ، بر اساس اسناد غیر قابل انکار اصلن و قطعا پشتون نیست. زندگینامه واقعی اش به زبان انگلیسی در دست است که جناب داکتر صاحب « لعلزاد » آن را به پارسی برگردان کرده است. آنرا بخوانید تا مساله برای تان روشن شود . همچنان اسناد زیاد وجود دارد که غلزایی ها پشتون نیستند. به همین سان ، بحث های در میان است که مردم « صافی » پشتون نیستند. همچنان تمام تاجیکان و طایقه های دیگر که پس از یورش اوغانها بر مناطق ما پشتو زبان شدند ، معلومدار پشتون نمی باشند. خود خوشحال خان ختک در شعر های خود بار بار تاکید کرده است که پشتون اصلی بسیار کم شمار است و خیلی هایی که به نام پشتون یاد می شوند در اصل پشتون نیستند. آقای عبدالحمید محتاط نیز این مساله را در کتاب تاریخ تحلیلی خود به خوبی بیان کرده است. اسناد و مدارک زیاد دیگر هم در این مورد وجود دارند که دوستان می توانند پژوهش کنند و به آنها دست یابند. با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   این کمیسیون ضعیفترین کمیسیون در تاریخ افغانستان است. در عین حال اگر تمام اعضای ان مانند عضو اخیر که نامش هاشمی
است ...........باشد، کمیسیون دزد درجه دوم در جهان میباشد.

>>>   عنی خو هر روز با صدای کریه دورگه فریاد میکشد که انتخابات به موقع ان یعنی 16 سرطان صورت میگیرد!؟
کاشکی در قانون اساسی یک ماده میبود که اگر رئیس جمهور دروغ بگوید باید ایزارش کشیده شود و بر سر بام ایستاده شود!!!!

>>>   بسيار خوب است، همين حكومت شر و فساد انشاءالله چهارده سال دوام خواهد كرد، مانند حكومت كرزي، و همين خواست غني و عبدالله ايزك هاي مرد نما بود و است، حالا منتظر پاچه گيري گلبدين خواهيم بود كه آيا با ارگ همسو ميماند و يا اينكه قهر شده در لست مخالفين ميپيوندد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است