از در و دیوارهای کابل بوی خون به مشام می رسد
جهانخواران در این فکر اند که چگونه از این وادی پر وحشت بهره برداری نمایند، معامله گران سیاسی در کمین اند تا بازار گرمی بر خویش بیابند، طماعان و معامله گران اقتصادی، داخلی و خارجی بر این اندیشه اند که چگونه از معادن و ذخایر افغانستان بهره برداری نمایند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ کد خبر: 146092 منبع: پرینت

افغانستان در طول تقریبا چهار دهه اخیر در آتش و خون می غلتد و می سوزد.

جهانخواران در این فکر اند که چگونه از این وادی پر وحشت بهره برداری نمایند، معامله گران سیاسی در کمین اند تا بازار گرمی بر خویش بیابند، طماعان و معامله گران اقتصادی، داخلی و خارجی شب و روز بر این اندیشه اند که چگونه از معادن و ذخایر افغانستان از این وضعیت پر فتنه و آشوب بهره برداری نمایند، در اینجا است که فریاد پدر فرزند از دست داده فرزند پدر از دست داده خانم شوهر از دست داده و آقای خانم از دست داده به جایی نمی رسد.

فقط چهار روز جمعی محافل کوچک و بزرگ فاتحه داری برگزار نموده، به خانواده قربانیان پیام تسلیت گفته و فاتحه قرایت می نمایند بعدا هر کس می رود پی کار خودش. این وضعیت رقت بار بر این مردم رقم خورده است که جهان شاهد این تراژدی است تنها ملت رنج دیده و زحمت کشیده این سرزمین است که همواره پایان تراژدی غمبار خویش را آرزو می نمایند
اما هر روز به یک پدیده شوم تری از پدیده قبلی مواجه می گردند که شاهد کشتارهای دسته جمعی در این ولایت و آن ولایت بخصوص شهر کابل می باشند.

و هم اکنون از در و دیوار کابل بوی غم و بوی خون که ملتی را بر اندوه نشانده است به مشام انسان می رسد از یک طرف افکار بلند اقتصادی دولتمردان افغانستان که می گویند افغانستان تبدیل به شاهراه اقتصادی جهان خواهد شد که راه های زمینی و دریایی مسیرهای اقتصادی را با کشورهای منطقه و جهان کوتاه تر خواهد ساخت و تبادله کالا سریع تر انجام خواهد گردید و از طرف دیگر رقابت های تاریخی کشورهای منطقه و جهان که افغانستان در طول چندین قرن گذشته قربانی این رقابت ها شده است عملا وجود دارد زیرا اگر برخلاف منافع هر یک از ایشان وضعیت اقتصادی رقم بخورد بی تفاوت نخواهند ماند.

چالش های سیاسی داخلی، عملیات های بسیار پیچیده و پیشرفته سازمان های اطلاعاتی، کشتار دسته جمعی مردم افغانستان اوضاع را پیچیده تر و وخیم تر ساخته است که اظهارات تمام تحلیلگران سیاسی نشان می دهد که این وضعیت برای هیچ یک از اندیشه های آزاد که به فردای افغانستان می اندیشند قابل تحمل و پذیرش نمی باشد و اظهارات دولتمردان تا هم اکنون قناعت هیچ یک از محافل سیاسی را حاصل نکرده است.

آیا توانایی موجود دولت افغانستان با وضعیت موجود می تواند مقابله نماید و یا نیاز به حمایت های بیشتر خارجی دارد که در آن خصوص مردم افغانستان و جهان شاهد حضور بیش از یکصد هزار نیروی آمریکایی در این کشور بودند و اثرات کار ایشان را از نظر امنیت سرتاسری تجربه کرده اند و اگر قطعات خارجی بیشتری داخل این کشور شود مشکلات حل می گردد یا نه؟ در این برهه از زمان تفاهم ذات البینی و توافق همه جریان های ذیدخل در امور مملکتی به مراتب تاثیرگذارتر برای تامین امنیت سرتاسری از قطعات نظامی خارجی خواهد بود با رجز خوانی شخصیت های محوری افغانستان که هر کدام از مواضع کاری که دارند مطالب خویش را با تجمعات هواداران خویش ارایه می دهند فردای افغانستان به کدام طرف سوق داده خواهد شد؟

یا اظهارات کشورهای مقتدر جهانی پیرامون افغانستان که هر یک خود را با تحلیلی که دارند ذیدخل می دانند اوضاع را آرام تر می سازد یا پیچیده تر خواهد ساخت؟ که به نظر ما نه قوت های خارجی نه کشورهای قدرتمند جهانی مشکلات ما را حل نخواهند ساخت بلکه به مراتب بر آلام ما افزوده خواهد شد و تنها راه حل بحران کشور ما تحمل پذیری، پذیرش افکار و اندیشه های همدیگر و حضور همه جریان های سیاسی در ساختار دولتی افغانستان می باشد چون مردم افغانستان از گذشته های دور و نزدیک تجاربی از حکومت های تک قومی، تک حزبی و نژادی دارند که هیچ یک موفق به اداره افغانستان نبوده اند و اگر بوده اند با استبداد ادامه دادند که یقینا حکومت های استبدادی عمر کوتاهی در بستر زمان داشته اند.

شرایط جهان تغییر کرده است و سطح افکار سیاسی ملت افغانستان توسعه پیدا کرده است باید رهبران سیاسی افغانستان بپذیرند که ما در قرن نوزده و بیست زندگی نمی نماییم در قرن بیست و یک زندگی می نماییم زمانیکه این حقیقت را درک کردند یقینا می توانند شرایط عینی سیاسی خویش را تحلیل و سیاستگذاری نمایند که از این طریق می توانند قناعت آحاد همه ملت را در هر سطوحی که هستند حاصل نمایند و جامعه ماتم زده این سرزمین را به فردای ایشان امیدوار سازند.

احمد علی غوردروازی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
بیگانگان
ناامنی
نظرات بینندگان:

>>>   Hamid
چوکی عطا هنوز دست اول است و میراثی هم نشده. اما اوغانیزم قدرت را حق میراثی شان می‌دانند.

>>>   بازار توطیه و دسیسه کماکان گرم است. شاهان دست نشانده می روند و می آیند‌ . هیچ گام مثبتی در راه ابادانی و رفاه و پیشرفت و ترقی برداشته نمی شود.
تنها هنر کاخ نشینان سخنرانی های میان تهی و پرطمطراق و دادن وعده های میان تهی به مردم و نشان دادن باغ های سرخ و سبز و کلاه گذاشتن بر سر مردم‌و توطیه چینی در برابر حریفان شان است.

>>>   خطاب به نظر دهنده اول عقل و منطق ضعیف تو و سرسپردگی ات به حکومت تگ قومی و قومگرای تو چشمت را کور و عقلت را زایل و گوشت را کر ساخته دلیلی برای رد نوشه اقای علی احمد غور دروازی در فکر قاسرت وجود ندارد تاخت وتازت به ریش و لنگی و شال سر شانه کرده اید اگر ریش است و لنگی و یا شال سر شانه همه ان در وجود قوم تو چون طالب مزدور بیگانه وطنفروش و کلان ها و بابا خوان تان در حرم قدرت دولت به وضوح نمایان است .............که انداختی دوباره بروی خودت افتیده خبر داری یکبار چشم کورت راباز کن و دست برویت ببیر و رویت را از ...........خودت پاک کو بعد بدیگران هرچه خواستی بکن کور خود بینای مردم .

>>>   آخر عاقبت و سرنوشت تمامی دیکتاتورها شکست است، زیرا دیکتاتورها مانند طیب اردوغان و بشار و...، برای حل مشکلات و اصلاح امورات و اشتباهات خود در کشور به مشارکت مردم و راه حل سیاسی اعتقادی ندارند و عاقبت به بن بست رسیده و سرنگون می شوند. فقط در دموکراسی راه روند رشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ...باز است و ایده و اصلاحات سیاسی مدرن و جدید جایگزین اعمال و افکار کهنه گشته و مشکلات کشور را حل می کند. به نظر من مردم نباید خود را وابسته یک عقیده و ایدئولوژی خاصی بکنند،کسانیکه خود را مطیع و سرسپردهً یک عقیده و ایدئولوژی خاصی بکنند فی الواقع خود را محصور و بلوکه کرده و برخلاف آزادی و دموکراسی قدم برمی دارند و دیگر به حاکمیت مردم اعتقادی ندارند و به دیکتاتور و یا سکت مبدل می گردند.به همین دلیل آتا ترک گفته بود، بدون قید و شرط حاکمیت از آن ملت است. روحش شاد.

>>>   حکومت غنی به دلیل ضعف مدیریت در آستانه سقوط است!
متفکر دو جهان داکتر صاحب اشرف غنی کشتی لرزان افغانستان را در طی بیشتر از سه سال به ساحل کشیده نتوانست . اشر ف غنى و اطرافيان اش يک باند مافياىی دارای عمل ناسالم بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام غیر افغان كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امو مانند ثواب الدين مخكش کوچی از گروه طالبان ترویست بحیث معاون اداره امور در ارگ جمع كرده است.
افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و انها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با خراسانیان کهن ندارند بلکه بر ضد مردم بومی آن هستند و تلاش دارند هویت تک قومی « افغان » خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی خود دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت در مرکز ولایت صلاحیت راه نمی‌دهند.
بنا ؛ ای ملت خواب برده امروز دشمنت در ارگ ارام با طالب نشته ولی تو هر روز ازدست چاپلوسان محافظ کار به خاک و خون غطه افتیده , مغز گنده غنی نمی تواند انسانی فکر کند ، بناً ، برخیز تاچه زمانی خواب خواهید بود تا چه زمان اطفال ما بزرگان ما در شهر و دهات قربانی این جاهلان قدرت طلب ارگ نیشن خواهدشد.
شهد است که غنی مغز تعصب دشمنی از روی حسادت به اقوام غیر افغان کشور درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو به گزافه گوی های غنی شوونیسم در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردى جوان شده است و نيم قلب قبيله ای اش با طالبان تروریست است , اومردم شریف اعتما د به گپ های دروغین چرب غنی مکار نکنید. جوانان شجاع دلیر وارث این سرزمین آفتابی شما هستسد ، هرچه عاجل برخیز در مقابل ظلم ستم و استبداد فاشیست وجنایت کاران ارگ نیشن و همدستان تروریست خونخوار خودرا آماده کنید.
باید خاطر نشان ساخت که از هیچ تهدی نه ترسید نیروهای جامعه جهانی کشور های دوست بخاطریکه از بین بردن ظلم , ستم , استبداد و برتری جویی قومی در کشور ما حضور دارند و این فرصت خوب یک جانس طلای برای نجات وطن ما از دست حلقه ای های فاشیست و تروستان درون حکومتی است و این فرصت را هموطن دلسوزو مبارزان شجاع دلیر راه آزادی از دست ندهید.
مبارزان , دلیر شجاع وطن یک روز حرکت قیام برای نجات از ظلم , استبداد , ستم برتری جویی قومی ازحلقه فاشیست , شوونیسم قبیله گرا را از بیخ بنیاد برکنید, و موا فقیت ابدی را در این کشور زیبا آفتابی نیاکان تان به پیروزی رسانید و ادامه هرروز ریختن خون پاک کود کان ، پیر و برنا بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این قتل و کشتارمردم بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه بیگانگاه آتش نفرت در کشور غزیز ما افغانستان است , هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند. هزاره عزیز م , تاجیک عزیزم ، افغان عزیزم ، ازبک عزیزم و ترکمن عزیزم طراح طرح ها ی ترورستی عاشقان حراست وطن و نخبگان با ننگ و ناموس کشورعزیز ما از طرف این حلقه تروستی درون حکومت طی این 17 سال صورت می گیرد کیست ؟

غنی مرد ِ عصبی بیمار روانی و جسمی است و شهود آن چیغ و صدا و مرد بدخوی غش و مکار و حیله و مرد بی برنامه رفاه و آسایش است و هم به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز باور ندارد .
چون غنی دارای مغز پوچ گنیده است از بابت رفتارتعصب و عمل شیطانی اقوام شریف افغانستان را بنام پشون زبان دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی در این سه سال انجام نداد و نکرده است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و افغان ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد استبدا میهن
بیاید ملک را از دست ظلم و استبداد گر ران آزادسازیم
با همدلی همپذیری یکدیگر این مهن افتابی ما را آباد سازیم

>>>   ان شااالله - حکومت غنی -و دار ودسته ان به دلیل ضعف مدیریت و نارضایتی مردم افغانستان در آستانه سقوط قرار دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است