آمریکا با حمایت از پاکستان ادعای بیهوده مبارزه دارد
ما شانزده سال قاطع و پیگیر مبارزه و تلاش کردیم تا آمریکا پاکستان را به عنوان مشکل بشناسد اما آمریکایی ها همیشه پاکستان را بخشی از راه حل معرفی کردند. در حالیکه پاکستان خاستگاه اصلی تروریزم بوده وهست 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۰    ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ کد خبر: 146107 منبع: پرینت

هیات پاکستانی برای مذاکره با مقام های افغانستان وارد کابل شد. هرچند نمایندگان پاکستانی از جمله سران و رجال برجسته سیاسی پاکستان نیستند اما می توانند نماینده رسمی دولت پاکستان به حساب آیند.
در همین حال، با اعلام استراتژی جدید آمریکا و عملی نبودن وعدم کارایی و بیهوده بودن آن برای افغانستان، بسیاری از نخبگان سیاسی کشور، انتقادات خود را علیه آن ابراز می کنند. اسپنتا وزیر خارجه پیشین کشور نیز در انتقادات خود ازآن، استراتژی جدید آمریکا را همراه با اشتباهات فراوان قلمداد می کندو می گوید که آمریکا در شانزده سال گذشته نزدیک به سی و پنج میلیارد دالر به پاکستان پول داد و پاکستان را همکار استراتژیک تلقی کرد و این استراتژی غلط موجب زیان های زیادی برای افغانستان شد.


به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر رنگین دادفر اسپنتا وزیرخارجه پیشین در برنامه «اوج» در خصوص موضع گیری خود در مقابل آمریکا و در مورد موضع حامد کرزی در قبال آمریکا می گوید: کرزی رییس جمهور افغانستان بوده و سالیان زیادی کشور را رهبری کرده است اما رویکرد من در قبال آمریکا و سیاست های بین المللی با کمال احترام نسبت به کرزی در مواردی متفاوت است.

وی، اعتقاد دارد که استراتژی مبارزه با تروریزم در شرق میانه بزرگ، یک استراتژی است که شکست خورده است و افزود: اما این بخشی از توطیه نمی تواند باشد. بلکه بخشی از یک استراتژی نارسا است که به دلیل ساختارهای متفاوت در دنیای متفاوت در دنیایی که دیگر آمریکا یگانه قدرت برتر نیست به وجود آمده است. آمریکا با تدوین چنین استراتژی هایی از جمله مداخله در عراق، سوریه و مبارزه با القاعده و مبارزه با داعش و کلا تضعیف دولت های ملی در این منطقه و همچنین در نحوه مبارزه با تروریزم در افغانستان به دلیل عدم پیگیری و مبارزه با تعلیم گاه ها که پاکستان باشد و کلا سیاست مبارزه با تروریزم شکست خورده است. استراتژی غلط است. استراتژی باید تصحیح شود.

اسپنتا، اظهار می دارد که سیاست ها و برنامه های آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است و افزود: حق حکومت افغانستان است که چنین انتخابی داشته باشد و حق ما است که با تکیه به حقیقت ها بگوییم استراتژی دچار اشکالات است. من معتقدم هستم که با آمریکا باید گفتگو و صحبت کرد تا استراتژی خود را اصلاح کند. آنچه که مربوط به افغانستان می شود. ما برنامه ریزی کرده بودیم که تا سال 2014 یک افغانستان با ثبات و متکی به خود رابسازیم. طوریکه حکومت افغانستان مبارزه با تروریزم را به یک وظیفه و پالسی تغییر دهد. اما واقعیت این است که بخش های مهمی از سرزمین افغانستان در کنترل تروریست ها و طالبان است. واقعیت این است که قانون اساسی ما در ارکان اصلی در حالت ثابت نیست بلکه به حالت تعلیق در آورده شده است. واقعیت این است که نهادهای اساسی ما مثل ریاست جمهوری، پارلمان و هرچه که از این دو نهاد ناشی شود، مشروعیت دموکراتیک و مشروعیت برخواسته از انتخابات دموکراتیک را ندارد. باید بگوییم که ما به آنچه که آرزو داشتیم نرسیدیم. یعنی این سیاست به پیروزی منجر نشده است و ما باید کوشش کنیم که سیاست را درست و اصلاح کنیم و وقتی می توانیم پیروز شویم که با علت های مشکل مبارزه کنیم و نه با معلول ها.

وزیر خارجه پیشین معتقد است تا بحال آمریکا با خاستگاه اصلی تروریزم یعنی پاکستان هیچ مقابله ای نکرده است و گفت: حکومت افغانستان در طول و عرض سیاست خارجی خود به بیراهه می رود. ما شانزده سال قاطع و پیگیر مبارزه کردیم و تلاش کردیم تا آمریکا پاکستان را به عنوان بخشی از مشکل بشناسد اما آمریکایی ها همیشه پاکستان را بخشی از راه حل معرفی می کردند.در حالیکه پاکستان منبع و خاستگاه اصلی تروریزم بود و امروز هم چنین است. حال در استراتژی جدید کمبودهای فراوان وجود دارد. شناسایی مشکل در پاکستان از سه ماه قبل از اعلام استراتژی شروع شده بود. اما تا کنون هیچ اقدام عملی علیه خاستگاه ها صورت نگرفته است. جوبایدن، در یکی از جلسه ها بر سر میز شام به رییس جمهور افغانستان در حضور تعداد زیادی از وزرای افغانستان گفت که پاکستان برای ما پنجاه برابر بیشتر از افغانستان اهمیت دارد و برمیز کوبید و از سر میز شام بلند شد و وزاری افغانستان هرگز این بی حرمتی را از یاد نبردیم.

وی، جدا پاکستان را خطرناک برای افغانستان تلقی کرده و آمریکا را بخاطر حمایت از این کشور مورد انتقاد شدید قرار می دهد و می گوید: تمام آن عده از جنرالانی که در تعیین استراتژی پاکستان در سال های گذشته و مسلح ساختن و مجهز ساختن طالبان و القاعده و دیگران دست داشتندباید در لیست تحریم های بین المللی قرار بگیرند و پاکستان به عنوان کشور حامی تروریست جدا به لیست سیاه گرفته شود و مورد تحریم قرار بگیرد. دیپلمات های پاکستانی که در هفده سال گذشته در عرصه مبارزه با تروریزم در هفده سال گذشته همکاری نکرده اند در لیست سیاه قرار داده شوند. بایدتحریم های اقتصادی علیه پاکستان به عنوان یک تدبیر صلح آمیز برای رسیدن مورد بحث و گفتگوی جدی قرار بگیرد. مشخصا طرفدار نظامی گری و تنهایی در افغانستان نیستم و معتقد هستم که باید با طالبان و تروریستان و آنانی که می خواهند افغانستان را به سال های پیش از 2002 برگردانند، مبارزه صورت بگیرد و چنین مبارزه ای هم سیاسی و هم نظامی است و هم با ابزار دیگر. اما برای رسیدن به پیروزی، باید حامیان تروریزم پاداش نبینند. حامیان تروریزم باید مجازات شوند. آمریکا در شانزده سال گذشته نزدیک به سی و پنج میلیارد دالر به پاکستان پول داد و پاکستان را همکار استراتژیک تلقی کرد و این استراتژی غلط موجب زیان های زیادی برای افغانستان شد.

وی، مبارزه قاطع با پرورش تروریست در پاکستان را از وظایف آمریکا می داند و می گوید: یادمان باشد که اگر با پاکستان مبارزه قاطع صورت نگیرد ما نمی توانیم این جنگ را ببریم. اگر آمریکایی ها با جایی که تروریست ها را تعلیم می دهند، جایی که به آنها اسلحه می دهند، جایی که رهبری ایدویولوژیک آنها یعنی آی اس آی قرار دارد مبارزه نکند و فقط با افراد عادی که علیه حکومت افغانستان می جنگند و طالبان عادی و درجه پایینی که به هر دلیل جنگ می کنند، یا به دلیل نبودن کار یا به دلیل عقده ها که به حکومت افغانستان ضدیت دارند و با دستاوردهای پانزده سال آخر ضدیت دارند، با اینها مبارزه کنند، پیروز نمی شوند. پس ادعای بیهوده است که می گویند با تروریزم مبارزه می کنیم. آنها باید عناصر سرسخت اصلاح ناپذیر جنگ طلب و افراطی را خنثی بسازند و این ممکن نیست مگر اینکه فشار گسترده و همه جانبه بر پاکستان و آی اس آی وارد شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسپنتا
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
چرا حالا عبدالله در حسرت توافقنامه سیاسی شکوه می کند؟
عبدالله با کدام روی بعد از سه ونیم سال بیادش آمد که توافقنامه سیاسی عملی نشده و انحصار گرایی بی داد می کنند. این در حالی بود که چندی قبل گفت" اگر حوصله نمی کردم این حکومت یک روز هم دوام‌ نمی یافت". او مردم را مدیون "حوصله" خود می کند که به لطف حوصله عبدالله ما یک حکومت انحصاری و خود کامه داریم.
او علیه والی بلخ استاد عطا محمد نور که خواهان تطبیق توافقنامه سیاسی بود با تیم انحصار گرا دست به یک توطئه سیاسی بزرگ زد که در نتیجه خودش از مردم تبعید شد. حالا عبدالله با کدام منطق بر سر زخم مردم نمک می پاشد؟
آیا او چیزی بنام شرم و حیا می شناسد؟

>>>   Farid
تداوم تقابل در خاک ما !
اوکراین ، سوریه و افغانستان میدان های تقابل خونین !
در افغانستان تقابل خونین تر و برای مردم قیمت تر خواهد بود .
آنجا نرخ مزدوری ارزان تر است .
در تقابل جاری مردم بازنده اند و مردم بی تفاوت و بی حال بازنده تر .
ما بازنده تر خواهیم بود .

>>>   Ariaie
افغانيت سياست؟ يعنى بدترين نوع سياست. نه خط ان معلوم است، نه راه ، نه دوست، نه دشمن، نه حساب و نه كتاب. به قول عام جلترنگ، هرچه كه برامد:)

>>>   دریس غوثی
همین سیاست اوغانی بوده که مارا از اوج پیشرفت به عمق پسرفت سوق داده و صده ها از کاروان تمدن بدور مان کرده است!
ریشه این سیاست را باید خشکاند.

>>>   امریکا همکار استراتیژیک پاکستان بود و هست و خواهد بود. استراتیژی تیم غنی قبل از تدوین شکست خورده است و یا بر دروغ و فریب استوار است

>>>   اسپنتا وقتی سر قدرت بود چه کرد که حالا چشم را پت کرده ودهن را باز. همین ها افغانستان را از گو پر کردند که حالا هیچ کس قادر نیست پاکش کند.

>>>   کشور ما و مردم ما طعمه ظالمانه قدرت ها و بازیگران مرتد منطقه و جهان شده, هیچ کشوری هیچ ملتی خارج از کشور ما به حال ما دل نمیسوزاند بلکه همواره در فکر آنند که چطور افغانها را باید قتل کرد و چگونه این کشور را به ویرانه ابدی مبدل ساخت. ما فقط رجوع به الله ج است تا تمام این کشور های متجاوز و حامیان مرتد شانرا به گودال نیستی بکشاند و در نهایت کشور خود شان را به خودشان دوزخ ثانی بگرداند. آمین

>>>   همین تو خائین ملی (ننگین سپنتا)دو سال تمام برای امضای قرارداد فروش افغانستان به امریکا تبلیغ کردی، حالا از امریکا شکایت داری.
خداوند روی تو وطنفروش را در دنیا و آخرت سیاه کند. در تاریخ افغانستان بنام وطنفروش ثبت شده ای.

>>>   امریکا در منطیقه به دمبال اهداف خود توسط دست نشانده گانش میباشد نه برای آوردن صلح افغانستان .
زره

>>>   یعنی مقصد ات این است که امریکا دیگر از نگاه اقتصادی در جهان رقابت کرده نمیتواند، بنأ در نقاط مختلف جهان جنگ را براه می اندازد و سلاح و مهمات میفروشد و پایگاه های نظامی میسازد و دولت ها دست نشانده تشکیل میکند تا از منافع سیاسی و نظامی و اقتصادی امریکا در منطقه پاسداری کند و جلو غول اقتصادی جدید جهان یعنی چین را که با سرمایه گزاری های صد ها ملیارد دالری سالانه خود در سراسر جهان و خرید کمپنی های کشور ها و زمین های زراعتی شان و توسعه شاهراه ها و خطوط آهن و راه های بحری و بنادر بحری بین کشور ها و
قاره ها، رهبری اقتصادی جهان را در مرحله اول و رهبری نظامی و سیاسی جهان را در مراحل بعدی میخواهد بدوش بگیرد، بگیرد و مانع آن شود؟
تو خودت یک وقت عضو حزب شعله جاوید بودی، شاید از نیت های چین زیاد تر خبر باشی.
من که گردن خم شی جین پینگ را می بینم، به یاد رونالد ریگن رییس جمهور امریکا در دهه هشتاد میلادی قرن گذشته می افتم که در هنگام دیدارش از برلین پایتخت آلمان میگفت:
ما از آقای گرباچف خواهش میکنیم که این دیوار برلین را که دوکشور آلمان را از هم جدا میکند، از بین ببرد، تا مردم هردو آلمان متحد شوند.
حالا رییس جمهور جدید امریکا میگوید:
ما بم های کوچکتر هستوی میسازیم که روسیه فکر نکند که ما دیگر از بم هستوی استفاده نمی کنیم.
حالا شی جین پینگ نیز مثل رونالد ریگن رییس جمهور سابق امریکا ، از امریکا خواهش میکند که امریکا کوشش کند که اختلافات سلاح اتمی خویش را با کوریای شمالی از طریق صلح آمیز حل و فصل کند.
اما اگر چین در آینده در پهلوی قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و سیاسی خویش را نیز در جهان گسترده کند، شاید رییس جمهور آینده چین ، مثل رییس جمهور فعلی امریکا که کوریای شمالی را اخطار میدهد که دکمه اتمی من کلانتر است و کار نیز میکند، امریکا را اخطار دهد که هرچه زودتر قوای نظامی خویش را از کوریای جنوبی خارج کن، در غیر آنصورت برایت کریدت نخواهم پرداخت و معاشات مامورین و کارمندان ات را پرداخته نمیتوانی، در نتیجه مردم کشور ات برضد تو انقلاب سوسیالستی و کمونستی را براه خواهند انداخت.
بنأ اسپنتا صاحب باید مطالعه تاریخی داشته باشی و با در نظر داشت این مطالعات اوضاع فعلی را بررسی کنی و آینده را پیش بینی کنی.
شاید هم گناه خودت نباشد، چون نمیدانی که انسان چطور به آینده سفر زمانی میکند و بر میگردد.

>>>   اقای سپنتا خوب میداند که تروریزم نقشه ای از قبل تعبیه شده ای خارج واش از پیش پخته ای امریکاست اومیخواهد اذهان عامه را اغفال نماید وبا این خوش خدمتی یک بار دیگر به کدام کرسی غلامی تکیه زند او با کرزی که با تقلب بمیان امده واز تقلب با اویکجا نان خورده اند در مواردی خاصی اختلاف نظر دارد !!!انچه خارجی ها طرح نموده خواست اسپنتا نیز هست او از جوانی بدینسو در خیال وهوای سرکوب دین فطری بشریت بود واین عقده مندی را سالها در دل می پروراند تا بلاخره کنون به ان نایل امده او انتقام خون سیدال سخندان لیدر خودرا که توسط جوانهای مبارز پوهنتون کشته شد وحکمتیار هم به اغتراف خودش پاسدار نعش زخمی سیدال بوده در دل داشت ومیخواست مخالفین اید یالوژی خود که اسلام ومسلمان است توسط دشمن دیگرش که امپریالیزم بود سرکوب نماید که به ان نابل امد ولی او در مبارزه ای که انتخاب نموده بود در پیروی از چین تلاش فراوان میکرد از ریشه واساس ناکام گردید که حامیان مفکوره ای وی سیاست سوسیالیزم را پشت کردند اینها که سالها علیه امپریالیزم شعار دادند بلاخره به دامان ان سقوط وازان دسترخوان نان میخورند
تبنگ چی

>>>   خود تان کردین وخود تان بمردم جواب میدهید بما چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است