پاکستان بدنبال تحریک افغانستان به جنگ است
پاکستانی ها در شانزده سال کوشش کرده اند از مناطق سرحدی ما بر سر آنها فیر شود چرا که اگر جنگی بین پشتون و بلوچ در دوطرف بیندازند می توانند بگویند افغانستان است که دهشت افکنی می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ کد خبر: 146139 منبع: پرینت

وزارت خارجه پاکستان سفیر افغانستان در پاکستان را احضار کرده و از او خواسته است تا خود افغانستان علیه لانه های امن تروریستان در خاک اش اقدام کند. در این حال وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه ای تاکید کرده است که حمله های افراد مسلح در مسیر خط دیورند افزایش یافته و پاکستان سرگرم تحکیم بستر امنیت در بخش مرزی میان دو کشور است.

در همین حال مقام های امنیتی ولایت کنر می گوید که نظامیان پاکستانی در ولسوالی های دانگام و برخی ولسوالی های دیگر در دو روز حدود سیصد و چهل و دو موشک پرتاب کرده است. با آنکه برای همه جهانیان معلوم است که لانه های امن تروریستان در پاکستان است اتهام بندی علیه افغانستان چه معنا دارد و اینکه سکوت حکومت افغانستان در برابر راکت پراکنی های پاکستان به چه معنا است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، حشمت غنی احمد زی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: سیاست پاکستان سیاست همیشه دو رویی بوده است و استفاده جویی ها، اتهام زدن ها را هم به خوبی می دانند. اگر توجه کرده باشید اخیرا رییس ستاد ارتش پاکستان هم در ایران بود هم در سعودی بود هم در دبی بود و هم در ابوظبی بود. البته در بسیاری قسمت ها مشکل از خود ما هم هست. وقتی که راکت زده می شود این وظیفه والی کنر یا والی جلال آباد یا منطقه هوایی است اینها همه را باید مستند سازی کنند و بیایند به دروازه یوناما و وزارت خارجه ما باید این اوضاع را به گوش جامعه جهانی برسانند.

وی افزود: درست است که اجازه عکس العمل اجازه داده نمی شود، عکس العمل منطقی هم نیست اما مشخص است کاری که پاکستانی ها می کنند این است که زمینه یک عکس العمل بالمثل را شروع کنند تا زمینه راکت زدن شروع شود.

برادر رییس جمهور با بیان اینکه ده ها راکت پرتاب می شود، اما اقدامات دبپلماتیک از جانب کشور خودمان در این مورد صفر است، می گوید: متاسفانه در حکومت ما کسی غیر منافع شخصی خود در سیستم کار نمی کند. این چیزها به سیستم اداره مربوط می شود معلومات را باید والی های منطقه جمع کنند و به ننگرهار بدهند و وزیر خارجه ما باید آن را به دفاتر کل شورای امنیت ملل متحد برای کل مراکز دیپلماتیک باید برساند اما متاسفانه در کشور ما مسایل شخصی است. سیستم نظام هنوز از نگاه یک اداره به حساب و آمر بسته نیست. در بسیاری از قسمت ها مسایل تنظیمی و گروهی یا روابط شخصی مطرح می شود. کلان ترین مشکل حکومت افغانستان یا اداره افغانستان همین است. اگر شما پارلمان افغانستان را ببینید هیچ وقت بر سر یک مساله با هم متحد نشده اند. اگر شما محاکم افغانستان را ببنید، در همین وضع است و اجماع ندارند. اگر یک وزیر از طرف یک گروب آمده بر سر منافع همان گروه حرف می زند. هیچ کس بر سر منافع جمعی یا مسایل امنیتی در این شانزده سال گذشته حرفی نزده است.

این آگاه سیاسی جنگ افروزی های پاکستان را مانند روز روشن می داند و می گوید: اتهامات در حال حاضر ثابت شده است. به جریان خاصی کار ندارد. نه تنها افغان ها بلکه آمریکایی ها و اتحادیه اروپا به وضاحت این را بعد از سال ها که پاکستانی ها در مسایل تروریزم دست دارند، ترور روان می کنند و جنگ افروز هستند فهمیده اند. حتی چینایی ها که همیشه برای پاکستانی ها وتو کرده اند در چند ماه آخر چیزی که قابل باور نبود را گفتند و قبول کرده اند که پاکستان دهشت افکن است. البته بازهم پاکستانی ها دو طرفه نقش خود را خوب بازی می کنند. هم آن طرف با آمریکایی ها و اروپایی ها و حتی با ممالک عربی دوباره یکجا شده است، هم این طرف با شرق کار می کند.

احمد زی، در خصوص اینکه چرا نمی توانیم مشکلات ما را با پاکستان حل کنیم و هر روز چنین مشکلاتی داریم بیان داشت: مشکل ما در اجماع داخلی ما است. مثلا کرزی به زور سی آی ای و به زور آمریکایی ها آمد، امروز همین کرزی، برای روس ها کار می کند. مساله این است که جامعه افغانی از نگاه سیاسی شخصی عمل می کند. در اینجا هیچ نوع مفکوره ای نیست. در پارلمان در هیچ مساله ای نبوده است که اینها بر سر آن متحد باشند. بسیاری از مسایل اصلا به کشورهای دنیا ربط ندارد. به خودمان ربط دارد. مثلا همین پارلمان ما باید یک فیصله کند که هر سفیر یا وزیری که به یک کشور دنیا می رود یک گزارش به یک منبع دهد و منابع هر انجو و دیگر چیزها بررسی شود. برای اینها می گویند روسها بودجه می دهند. یعنی ایرانی ها بودجه می دهند. افراد آن در بسیاری از قسمت ها هم مشخص است. سلاح نمی دهند. تل در بعضی از شرکت ها روان می کنند، مواد غذایی روان می کنند و پول آن را پس به سیاست های شان بر می گردد. کلان ترین افراد افغانستان در همین اوضاع دست دارند. کارهایی را که کرزی می کند تابحال از وی پرسیده شده است که این پول ها از کجا شده است؟ ضررش را هم نسنجیده اند. تنها کرزی نیست. افراد زیاد دیگری هم به همین منوال هستند. اینها فکر می کنند که اگر هر چیزی را خراب می کنند به نفع خودشان تمام می شود. اما در حقیقت بیخ و بنیاد مردم را خراب می کنند. ما همین نظام را می خواهیم، همین چوکات را می خواهیم با همین دمکراسی و اینها اما در مقابل اینها هر روز یک دردسر است.

وی در خصوص اهداف پاکستانی ها در مورد راکت پراکنی هایشان می گوید: پاکستانی ها همیشه در یک جنگ نااعلام شده در مقابل ما قرار دارند. آنها در شانزده سال گذشته کوشش کرده اند که از مناطق سرحدی ما بر سر آنها فیر شود. چرا که اگر یک جنگی بین پشتون و بلوچ و دو طرف بیندازند آنها خودشان و پنجابی هایشان بی غم است. اگر ما هم عکس العملی در مقابل شان انجام دهیم، پنجابی ها این را از خدا می خواهند که این جنگ در بگیرد تا بگویند این افغانستان است که دهشت افکنی می کند. پاکستان این کارها را خوب بلد است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
راکت پراکنی
نظرات بینندگان:

>>>   حشمت غنی احمد زی راست میگوید.
به پدرک این اشرف غنی احمد زی .....، که تمام این ناکاره گی از دست وی است که هیچ حکومت داری را یاد ندارد.

>>>   دولت پاکستان یک دولت مزدور واجیر است به هیچ تعهدش پابند نیست ومن میگویم که:
هرکس چیزیکه کشت میکند حتما همان را درو میکند

>>>   وقتی تکنوکرات ها اندیوالان غربی شانرا می آورند ومی گمارند چرا پاکستانی های داخلی پنجابی هارا نیاورند واستخدام نکنند یک ورق تذکره چی است که جور نشود مردم سند دکترا وماستری میسازند:
رییس شورای ولایتی زابل ضمن تایید این‌که در روز چهارشنبه انجنیر طیب مبلغ 17040000افغانی شهرداری زابل را گرفته و فرار گرده می‌گوید: « روز چهارشنبه انجنیر طیب فامیل خود را گرفته و به گویته رفته است.»

در ادامه گفت که انجنیر طیب از قبل هم زیاد به کویته می‌رفته و خانه اش همانجا بود و حال هم شهرداری زابل را چور کرده و به کویته رفت.

رییس شورای ولایتی زابل تاکید کرده گفت که این شخص اصلن پاکستانی بود که در شهردارد زابل فعالیت می‌کرد.

در این مورد یک منبع دیگر نیز گفته است که انجنیر طیب به نام مستعار در پست سرپرست شهرداری کابل کار می‌کرد و برای خود تذکره جعلی جور کرده بود.

همچنان مقامات ولایت زابل می‌گویند که انجنیر طیب از سوی افغان‌مل والی اسبق زابل به حیث سرپرست شهرداری زابل تعیین شده بود
( ر )

>>>   اگر پاکستان در موجودیت قوای خارجی این همه اشتیاق به جنگ دارد پس روزیکه نیرو های خارجی وطن را ترک کنند چه خواهد شد؟
اگر پاکستان راکت میزند که طالبان پاکستانی را در افغانستان بکشد پس افغانستان هم راکت بزند که طالبان افغانستانی را در پاکستان بکشد و اگ جنگ در گرفت فبها میرویم و به قوماندانی یون و طاقت و کرزی و دیگر لر و بر خواهان تا اتک را تسخیر میکنیم حال که نیرو های گلبیدین هم لیکار هستند چه بهتر که گلیم پنجابی ها را جمع کنیم .

>>>   حشمت احمد زئي يك دزد حرفوي است، يك تقلب كار كه حتي ميخواست از قنسلگري پاكستان پول گزاف بهاي تعمير و قسمتي از زمين ملكيت قنسلگري پاكستان در جلال آباد را كه قبلاً در زمان حزب خلق از طرف پدرش فروخته شده بود و پول آن توسط چك رسمي وزارت خارجه پاكستان براي پدرش داده شده بود، أخذ بدارد، كه بالاخره اشرف خبر شد، و اخطار ش داد كه در ارگ حتي بديدنش هم آمده نميتواند، يك إنسان ........و ياوه گو بوده و است،

>>>   شاه جان احمدزی در زمان خلقیها حیات نداشت کومنت وطندار ما دروغ در دروغ دست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است