اجماع تنها راه پیش روی غنی
زمانی که حکومت در اختلاف های شدید درونی هیچ نشانی از اجماع سیاسی ندارد چگونه می تواند در صحنه بین المللی دم از صلح بزند و پاکستان را به چالش بکشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۷    ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ کد خبر: 146164 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اشرف غنی همواره با بی اعتنایی به فضای سیاسی جاری کشور می نگرد و با تکیه بر مشاوره برخی مقام های قومگرای ارگ که سعی در تقابل به مخالفان حکومتی دارند در روزهای جاری بحران آفرین بوده است.

تصمیم هایی که عملا نه بویی از آینده نگری دارد و نه در آن منافع ملی گنجانده شده است. اینکه مخالفان و مردم، حکومت را یک دولت قبیله گرا می دانند از حقیقت دور نیست و این در حالی می باشد که اشرف غنی طی بحران به وجود آمده نه تنها مدیریت آن را به دست نگرفت بلکه خود بر آتش آن افزود، از بی اعتنایی به خواست مردم تا برگزاری نشست صلح.

از سوی دیگر، حمایت امریکا و غرب از حکومت ریاستی بر کل افغانستان سبب یکه تازی های اشرف غنی شده است زیرا قوم پشتون تنها گزینه برای حکومت داری از سوی قدرت های می باشد که افغانستان را از سال 2001 در سیطره خود دارد.

اجماعی سیاسی که از نام حکومت بر می آید هیچگاه به منظر ظهور نرسید. اگر در ابتدا جامعه خوشبین به گذشته بین المللی اشرف غنی و لقب متفکر دوم بودند اما چیزی نگذشت که با تفکر قومگرایی و قدرت طلبی وی با جنگی گسترده تر و ناامنی های بیشتر دسته و پنجه نرم کردند.

اختلاف های عمیق درون حکومتی عملا به نبرد قومیتی بدل شده است، ارگ تنها پذیرای مقام های پشتون است و هر رهبری غیر خودی را با دسیسه و معامله پس می زند و آنچه رخ داد ضربه سنگینی بر نیم بند ثبات افغانستان وارد کرد.

گروه های تروریستی به مانند طالبان با استفاده از فرصت هرج و مرج حکومت توانستند به اهداف خود دست یابند و با ایجاد رعب و وحشت بیش از پیش مردم را بی اعتماد به دولت کرده تا آنجایی که کابل با سیل نظامیان امنیتی به آسیب پذیرترین شهر کشور بدل شده است.

درحالیکه مقام ها رودروی یکدیگر قرار گرفته و اتهام های سنگینی به چهره های خاص ارگ وارد می کند و تنها عبدالله با همان رویکرد مصالحه خو پای قدرت و مقام خود ایستاده است، فردی که اگرچه نماینده حزب جمعیت و قوم تاجیک در حکومت می باشد اما با کنار آمدن با سیاست ارگ در پی حفظ وجهه خارجی خود در میان جامعه جهانی است.

اشرف غنی با حکومتی سعی در به سرانجام رساندن اهداف قبیله ای است که مشروعیت خود را از حمایت مردم می گیرد، مردمی که اکنون در شهرهای مختلف علیه حکومت و ضعف های شدید امنیتی خواهان برکناری وی از قدرت هستند.

رییس جمهور با مواجه با اختلاف های درونی سعی کرد که در نشست صلح به اجماع جهانی دست یابد درحالیکه کشورهای شرکت کننده در آن نیز با اشراف به ضعف حکومت افغانستان خود خواهان رابطه با طالبان هستند.

آنچه در نشست کابل رخ داد آینه تمام قد اوضاع سیاسی افغانستان بود، همان سیاستی که مردم خشمگین از آن به خیابان ها آمدند و حزب جمعیت اسلامی در اتحادی دوباره خواستار برکناری حنیف اتمر شد.

و همانگونه که اجماع داخلی در کشور وجود ندارد در شکل بین الملل آن نیز از میان رفته است زیرا قدرت های دور از افغانستان با اعمال سیاست های منفعت جویانه خود جنگ را به میدان رقابت بدل کرده و کشورهای نزدیک نیز بدون درنظر گفتن حکومت افغانستان دست به روابط با گروه تروریستی طالبان می زنند.

در این میان اشرف غنی که هیچگاه طالبان را دشمن خطاب نکرده و همچنان خواهان مصالحه با این گروه به مانند حزب اسلامی است عملکردی چندگانه به روند صلح دارد، هم طالبان را تشویق به گفتگو کرده و از سوی دیگر انتقادهای آشکارا و بی ملاحظه خود را در هر فرصتی رهسپار پاکستان می کند درحالیکه به خوبی از نفوذ اسلام آباد بر این گروه تروریستی آگاه می باشد.

حال این سوال به وجود می آید که حکومت اشرف غنی می تواند با مخالفان خود به توافق برسد و از بحران گذر کند؟ جواب هرچه باشد اما بدون اجماع داخلی هیچ حکومتی قدرت بقا نخواهد داشت و آشوب سرانجام به فروپاشی می رسد به مانند حکومت داکتر نجیب و هرج و مرج های پس از آن.


کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اجماع سیاسی
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Ismail Feroughi
حالا که هم پاکستانِ مداخله گر از موجودیت پایگاههای آدمکشان در خاک اش انکارمینماید و هم دولتِ سازشکار وحدت ملی افغانستان ؛ برامریکاست ( هرگاه آنکشور واقعن ضد تروریزم و بنیادگرایی است ) تا با یورش عملی و کارساز بر این پایگاهها ، آدرس ها و نشانی های پایگاه های تروریستان را هم فاش نماید ؛ زیرا امریکا و انگلیس به حیث مهندسان پایگاه ها و پروژه های جنگ و جهاد از سالها پیش ، آدرس ها و نشانی ها را هم بهتر از پاکستان و افغانستان بلد اند .
واما ، قابل نگرانی اینکه ، وقتی حکومات هردوکشور ، امروزازموجودیت پایگاه های تروریستان در کشور هایشان اینگونه بیشرمانه انکار مینمایند ، میتوانند فردا هم بگویند که : تروریستانی اصلاً وجود نداشته اند . آنان همه برادران طالب و مجاهد ما بودند .
چونانکه همینحالا گلبدین حکمتیار و یاران اش را دیگرکسی تروریست نمی پندارد .

>>>   Hanif
باورم نمی آید که‌ غنی گک برادران خود و کرزی را اعدام کند .این ها همه شان با گلب الدین راکتیار پلان های شوم دیگر دارند که مردم بعدا خواهد فهمید .روز به روز راه برای عملی ساختن پلان های شوم شان وان هم دوره عبدالرحمن سازی وطن هموار شده روان است باقیمانده اش را خودتان می دانید.

>>>   Jahed
این کار از قبل حتی در زمان کرزی اجرا شدنی بود.
اما بدبختانه که سیاست شوم پشتونیزم اجازه نمیدهد تا این تروریستان نابود شوند.

>>>   Ashkani
ترکیه و دزد فرهنگ و قبیله بی‌ فرهنگ ...!
ترکیه در بانک نوت (اسکناس )‌هایش از فرتور ( تصویر) مولانا جلال اندین بلخی بکار میبرد اما اوغان‌ها در بانک نوت‌ها و شناسنامه‌ها فرتور‌های شتر بکار میبرند
مولانا از بلخ اما فرتورش در بانکنوت‌های ترکیه ...!
آنوقت بجای فرتور مولانا فرتور شتر که نماد عرب‌ها و قبایل بادیه نشین اسرائیلی است در شناسنامه‌های ما چاپ میشود ....!

>>>   Raheel
غنی ۱۶۰ جنرال اردو را بازنشسته ساخت. گفته می شود که اکثر این جنرالها تاجیک اند. آیا چنین نیست؟ در صدر جنرالهای باز نشسته بریالی خان قرار دارد- یک تاجیک جوان پنجشیری که عرضه و اراده و تحربه و دانش جنگیدن با طالب را دارد.
غنی شب و روز برای تحکیم قدرتش و تکمیل پروژه های امان الله خان سرگرم است. او از امان الله آموخته است که باید اردوی نیرومند و وفادار داشت. از همین رو اردو را از افرادی که خودی شان نمی پندارد خالی میکند. در نیم قدرت که اینقدر کار میکند، خدا می داند که کل قدرت در دستش باشد چه خواهد کرد.
البته چشم ما روشن و دل ما شاد که عبدالله هم در این دولت بیکار ننشسته است. او هم کار میکند و در راه تمرکز زدایی مشغول است. جناب شان نیز سرگرم افتتاح ساختمانها و معرفی مامورین تازه تعیین شده در پستهای شان است. به این می گویند تمرکززدایی و کار.

>>>   این همه جنایت را در برابر خود پذیرفته ایم!؟

به این اندازه استبداد،زورگویی،حق تلفی در برابر اقوام غیر افغان انحصارگرایی قدرت،ثروت،فرصت و... به نفع یک قوم، در تاریخ بشریت انجام نشده بود که اکنون من و شما بنیانگذاران این جنایت و خیانت بزرگ را در قلمرو و خاک خود به چشم سر مشاهده میکنیم، حال که خود دروازه خود را برای شان باز کرده ایم و
تام الاختیاری را برایش داده ایم، خود ما میتوانیم دوباره سرنگونش کنیم و خاک.
اکنون شاید برخی ها بگویند ما چرا به آنها تام الختیاری داده باشیم؟ آنها با به گردن انداختن حلقه های غلامی کشورهای مشخص با کمک آنها؛ این زمینه(تداوم سلطه رانی) را بر خود مساعد ساخته اند؛
بی خبر! اگر تو نخواهی لحظه ی هم نخواهند توانست بر تو حکم رانی کنند و هر آنچه خواهند را بر تو گویند و جویند و خواهند؛ این تو هستی که بر خود پذیرفته یی که بایسته تا ابدالابد برده و فرمانبردار دو پاچه کشال خشتک کلان باشی، نه اینکه آنان توانند با مخالفت و ایستاد گی تو این جنایت و خیانت و نسل کشی تو را ادامه دهند.
پس به هوش آی و ب ایست!

Edris Khurasani

>>>   برای تفکر فاشیستی رسیدن به اجماع یعنی قبول نظرات خودش توسط همه.
و این ممکن نیست مگر با یک قدرت تک گروپی و دیکتاتوری.
چیزی که آقای غنی احمدزی تا حال اعمال کرده و حال به بنبست رسیده است.

>>>   Noor
به درستی و از نزدیک می شناسم
فقط جانشین داعش !
یعنی داعش جانشین طالب، حزب التحریر جانشین داعش، جمعیت اصلاح جانشین تحریر و . . .
استخبارات کشورهای قدرتمند جهان در میان امت اسلامی، با استفاده از جهل مسلمان نماهای جاهل، هر تنابی را در هر زمانی و در هر جایی میتوانند در گردن جهال بیندازند و لگام شان هم دست خودشان.

>>>   Ayoubi
ای حزب های .............دیگر زیر نام اسلام در خطر است مردم ساده لومارا بازی داده خودیشان در پاکستان ایران عربستان با فامیل های خود عیش نوش میکردن اولادهایشان از پیسه جهاد به بیترین مکتب ها می رفتن مردم را استفاده می کردن کی اسلام در خطر است هزارها مردم زیرفیر راکت کشته شدن باقی شام کی در کابل در آمدن چور کردن شما بگوید کی کدام اسلام در خطر بود آیا ما مسجد نداشتیم پینچ وقت نماز نبود از وقت کرده مردم خو حالی میترسد کی مسجد برود مردم ما حالی هوشیار شده فریبی شما کفار های اسلام نما را نمیخورد

>>>   با « کبر سن‌ » یا بی « کبرسن» رخصت تان میکنند!
این دوستان تاجیک ما هیچ بیدار شدنی نیستند. هنوز هم با ناباوری و حیرت می پرسند که : چرا تاجیکها را از اردوی ملی به بهانه کبرسن سبکدوش می کنند؟!
برادرجان ، عزیزدلم ، یک چیزی به نام فاشیزم پشتون داریم در اوغانستان که بر همه امور آن کشور حاکم است. افغان ملتی ها ، کرزیی ها ، اشرف غنی ، اتمر، استانکزی، سورخلقی ها، گلبدینی ها ، طالبها ، داعشی ها و دیگران و دیگران شان، دست در دست هم داده اند، میخواهند قدرت ، حاکمیت ، فرمانروایی ، دولت و همه چیزدیگر در دست و در اختیار خود شان باشد. اینها ، از رنگ و از نام تاجیک بیزار بیزارند. میخواهند از تمامی رده های قدرت ، از تمامی عرصه های مهم زندگی ، تاجیکان را و شاید هم بعضی از دیگر اقوام را بکلی دور و محروم سازند و خود شان با دست باز ، با دل بیغم ، باداری کنند، حکمروایی کنند ، برای تاجیکان و دیگران هویت بسازند ، زبان بسازند ، مسیر زندگی شان را تعیین کنند. از همین خاطر، با کبر سن ، بی کبرسن ، پیرتان را ، جوان تان را ، با بهانه و بی بهانه از همه جا می رانند. شما چه وقت هشیار می شویید که همین قدر یک گپ روشن و ساده را درک کنید و از این نظام و رژیم و دستگاه فاشیستی دل ببرید و در فکر یک راه جویی و چاره اندیشی درست شویید ؟! اشرف غنی بسیار واضح و آشکار میگوید که تنها و تنها و تنها « افغانیت» میخواهد و دیگر هیچ . معنای این گپ او را میدانید که چیست ؟! با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   از دست آورد ها وخدمکات کمیشن کاران بر ای مردم آکگاه شوید :
در حالی بیشتر نماینده گان ولسی جرگه برای گذراندن رخصتی‌های زمستانی خود به دبی سفر کرده‌اند که به نظر بسیاری، این نماینده گان باید از فرصت موجود برای سفر به ولایات خود استفاده کنند و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند
معاش وامکتیازات وکلا کم است باید ده چند اضافه شود چون زیاد خدمت کردند
ر

>>>   افسران تقاعد شده را به دلیل اینکه بقایای خلقو پرچم اند از صحنه خارج ساختند

>>>   امروز 17 دلو جلسه شورای ملی در یکی از هوتل های دبی دایر شده بودودرمورد موضوعات مهمی دران تصمیم اتخاذ شد اکثریت آرا درمجلس حضور داشتند صرف سه نفر غایب بود بشردوست - ایبراهیمی -همایون همایون

>>>   جنگ در افغانستان به نفع شخصی جنرالان پاکستان وبه نفع منافع ملی پاکستان است است ازین جنگ همه آنها مایونر شده اند وهمین عقب ماندگی ودرمماندگی افغانستان است که اجناس بی کیفیت پاکستانی خریداری میشود
بنا پاکستان چرا برای امنیت افغانستان کاری کند که به ضرر شخصی و دولتی شان است

>>>   Paiez
واقعن متاسفم!
ژنرال عتیق الله بریالی را از آوان نوباوگی می شناسم؛ و از گذشته های دور باهم دوست استیم. ایشان، مسایل نظامی را در سنگر های داغ ازادی، و مستقیمن زیر نظر سردار آزاده گان( مسعود بزرگ) آموخته اند که بعد، تحصیلات اکادمیک را در این رشته، تا درجهء دکترا وارکان حربی، در مشهور ترین دانشگاه جهان در انگلستان به انجام رساند...
آقای بریالی، همانگونه که در فنون جنگ، درعمل استعداد خویش را به اثبات رسانده بود؛ در مسایل سیاسی وشناخت از جهان امروز، یکی از انگشت شمار نخبگان کشور است... با شناختی که بنده از آقای بریالی دارم؛در مسایل هنروفرهنگ نیز مردی ست آگاه وصاحب نظر... ایشان، در مسایل ملی و تحقق عدالت میان اقوام هم، موضع خود را روشنتر کرده اند...
حالا، هموطنان عزیز قضاوت نمایند، آیا جناب بریالی که خیلی جوان استند مستحق تقاعد اند؛ یا خود غنی هشتاد ساله و کاکای نود ساله اش وده ها شیخ فانی دیگر از قومش...
مگر قوم گرایی آشکار تر از این را می توان سراغ کرد؟!

>>>   Ariaie
چى فرق ميكند پاكستانى بود و پول را برد، به ريش مردم افغانستان خنديد، حد اقل از قبيله ريس جمهور بود، از لر نى از بر فرقش چى!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است