مرد تنهای ارگ
دوستم و عطا نه دشمن ارگ بلکه سرمنشا اعتبار و قدرت رییس جمهور در حکومتِ قومیت ها بود و حال از غنی، رهبری خسته و تنها مانده که در پس جیغ های وی، تنهایی بیداد می کند، رهبری تهی از قدرت روزهای نخست 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ کد خبر: 146212 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،قدرت در افغانستان با توجه به تعدد قومیت و مذهب پس از پایان دوران سلطنت به شرکت سهامی می ماند که هر رهبر قومی بنا به ساختار نظام درصدی از حاکمیت را زیر سلطه داشت تا زمان ریاست جمهوری اشرف غنی.

غنی با حذف رهبران قدرتمند به دنبال پایان دادن به دوران طلایی سهام داری و برقرار کردن صلاحیت ها بود اما آنچه رخ داد، اوج گیری قبیله گرایی و اصل وابستگی در تمامی بخش ها شد تا آنجا که با نگاهی به ارگ می توان قدرت پشتون را دید و زوال دیگر اقوام.

آیا حذف رهبران قدرتمند و جایگزین کردن چهره های کمتر شناخته شد با عواقب ناگوار ناامنی، تنش های سیاسی و اختلاف های عمیق قومیتی درون حکومتی که مستقیم بر زندگی مردم تاثیرات ناگوار برجای گذاشته است، حداقل برای شخص غنی ثمر بخش بوده و توانسته به هدف پشتونیزم شدن قدرت نزدیک شود؟

اشرف غنی در ابتدای ریاست جمهوری در دایره ای از قدرتمندترین رهبران قومی در برابر رسانه ها ظاهر می شود و همواره دم از وحدت و شکوفایی کشور می زد اما اکنون می توان تنهایی رییس جمهوری را دید که حتی عبدالله در کنار وی ظاهر نمی شود و اگر هراس از وی برقرار نبود، حکومت تهی از مقام در استانکزی و اتمر خلاصه می شد.

با تمامی موفقیت های ارگ در به سرانجام رساندن پروژه های برکناری و حذف مقام های بلندپایه ای که به جزایر قدرت معروف هستند، عطا محمد ساختار شکنی می باشد از گذشته که در برابر تمامی دسیسه ها و زور حکومت وحدت ملی تاب آورده و قدرت و مشروعیت رییس جمهور را به چالش می کشد.

در همین راستا، جنرال دوستم برخوردار از لشکر نظامی و قدرتمند در میان ازبک، مغلوب ایشچی شد زیرا اگر رهبری شکست ناپذیر در میدان نبرد و دوران جنگ می باشد، تهی از سیاست زیرکانه آنهم در میان مهره های نزدیک به طالبان و متنفر از غیرپشتون های قدرتمند بود.

این در حالی است که والی برکنار شده با تمامی رهبران حال حاضر در سیاست متفاوت می باشد زیرا پانزده سال زمان در اختیار داشت که از بلخ، ولایتی خودمختار بسازد، عطا رهبری است که مخالف را می شناسد و به خودی قدرت بقا می دهد و هم دانش تجارت و قدرت سیاستمداری دارد، امتیازهای که غنی از آن تهی می باشد.

هر چند فساد و وابستگی های خارجی تنها پله های ترقی در سرزمینی است که بی اعتمادی در آن بیداد می کند و صلاحیت ها با هدف منافع ملی از دلایل سقوط می باشد، تمامی رهبران و مقام های بلندپایه اگر آلوده به جنگ های گذشته نباشند بدون این عوامل به این رتبه از سیاست نمی رسیدند.

این در حالی است که با توجه به تجربه تلخ سه و نیم ساله از حکومت وحدت ملی، گسترش ناامنی ها قدرت طالبان و داعش را نشان نمی دهد بلکه سلطه گری های خلاصه شده در قومیت حاکمیت است که در نبود مشروعیت از سوی جامعه و برخواسته از دل بحران، تروریسم را بقای خود می داند.

راهی بس خطرناک که اگر دلیل ماندگاری حکومت وحدت ملی تا زمان اتمام دوره است و مانع سقوط به دست مخالفان درون حکومتی اما در دراز مدت، هیچ حاشیه امنی برای هیچ یک از رهبران حتی کرزی و غنیِ طالب دوست باقی نمی گذارد زیرا مبنای طالب نه وابستگی های قومی بلکه نابودی کشور از هر نشانه انسانیت و مدرنیته می باشد.

از اشرف غنی با اعتماد به نفس در ابتدای حکومت وحدت ملی، رهبری خسته و تنها مانده که جز تعدادی انگشت شمار به باقی مقام های حکومت بی اعتماد است که با توجه به نارضایتی عمومی از حکومت، حتی جرات خارج شدن از ارگ بدون چرخبال را ندارد تا آنجا که در سخنرانی ها دیگر نه می توان مقامی آشنا در کنار وی دید و نه نشانی از آن قدرتِ روزهای نخست.

افغانستان به مانند تمامی کشورهای جهان با امتیاز و نواقص مختص به خود است که باید براساس خواست مردم و پذیرش قومیت و مذاهب مختلف در آن، قانون برقرار کرد و حکومت ساخت نه توسط غرب با سیاست شوم، کرزی با تمامی سیاستمداری و تلاش های شبانه روزی برای کنترل جزایر قدرت در آخرین سال های حکومت با مشکلات بسیاری مواجه شد و می توان پی برد که روزگار بر حکومت غنی چگونه می گذرد.

و در پس تمامی جیغ و فریادها، تنهایی سلطه گری بیداد می کند که جز قدرت غرب حتی ترد شده در میان قوم خود است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
سیاسیون افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هرگز تنها نیست صرف دروجود وی دزدان تنها شدند

>>>   سر انجام غنی میماند و بی بی گل!! در مورد بی بی گل هم شک وجود دارد!!1

>>>   ... به این آدم دلقک نما که از تاریخ نیاموخت و مردم را متفرق کرد و به هم وطنش بی اعتماد!

>>>   فرعون و نمرود خود خواهان چگونه نابود شدند غنی احمدزی هم زمان نابودی ان نزدیک و نزدیکتر شده میرود و عنقریب است که این ظالم ستمگر عوام فریب به اثر خود خواهی هایش خاتمه داده شود امروز نه تنها که یک قوم بزرگ بلکه تمام اقوام به استثنای قوم خورد کوچک خودش همه برضد عملکرد غنی احمدزی قرار گرفته اند وبا هم بسیج گردیده اند غنی احمدزی خالی از پشتوانه مردمی است و اتکای غنی به امریکا است نه بخدا زود است زود که نابود گردد.

>>>   شاید در آخر صرف بی بی گل بماند باقی همه رانده شوند

>>>   غنی همه چیز را از داست داد

>>>   با اوهمه ملت است،تنهادوزدان،سقویان،آدمکوشان،عطاچوروگلمجمع تنهاست،زنده باد اشرف غنی

>>>   اشرف غنی درقلبهایمردم جای دارداوستون فقرات عدالت است،خار چشمان دوزدان،سقویان‌قاچاقبران است

>>>   غنی به سرطان روده گرفتار است.

>>>   غنی رانده شده مردم و تاریخ است

>>>   زنده باد اشرف غنی خارچشم دوزدان،ولگردها،وطنفروشان وسقاویهایروزملنگ،شب پلنگ

>>>   به قول شاعر من مرد تنهای ارگم صد قصه مانده بر لبم

>>>   دوستی نوشته اند:
"اشرف غنی درقلبهایمردم جای دارد..."
من از ..........دزد نفرت دارم ولی باین دوست نینویسم که خدا میداند که ان قلبهایی که تو میگویی چه بوی بد میدهد!!!!

>>>   مردم عام خوش اند درینجا صرف چیغ وپیغ دزدان برامده دزدان محترم تا میتوانید چیغ بزنید وهرگز مؤفق نمیشوید

>>>   نام افغـــان ننگ باشد برسرت
تاقیامــــت جـــنگ آرد بـــردرت
بگــذر از افغــانی وافغــــانیت
گنج هـــــا داری تـو از انسانیت

>>>   غني مردیست واقعی!و ملیونها مرتبه بر ..........فاسد شرف دارد!
زنده باد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است