افغانستان به اصلاحات نیاز دارد نه حرکت های ویرانگر
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ کد خبر: 146231 منبع: پرینت

اصلاحات سیاسی یک مقوله فلسفه سیاسی است که اصول، معیارها و چهارچوب و اهداف کوتاه مدت و دراز مدت دارد.

قبل از همه اصلاح طلبان باید باورمند به اصلاحات برای منافع کشور باشند و چهارچوب اصلاحات کمی و یا کیفی، اصلاحات سطحی و یا گسترده مشخص و تعریف شده باشد. اصلاح طلبان درک درست از شرایط و محاسبات سیاسی، اقتصادی و مهمتر از تصویری درستی از پیامد اصلاحات داشته باشند.

حرکت عجولانه، خودمحورانه و تنگ نظرانه می تواند بجای بهبود امور، نتایج زیانبار داشته باشد همچنان نقش، همکاری و درک مردم از اصلاحات خیلی ضروری است. هر اصلاحات طرفداران و مخالفان در چهارچوب منافع شخصی، آیدیولوژیک، سیاسی، مذهبی، تباری و فرهنگی خود را دارد هیچ اصلاحاتی بدون مقاومت طرفداران نظم سابق روبرو نمی شود.

به گونه مثال تغییر سیستم امتحانات GCSE در مکاتب انگلیس بیش از سه سال از پارلمان و حکومت گرفته تا معلمان، شاگردان و والدین به بحث های داغ طرفداران و مخالفان مواجه شد. نزدیک بود سیستم امتحانات آموزش و پرورش انگلیس فلج شود. هر شاگردی که امروز در سیستم جدید امتحانات معروف به GCSE ناکام می ماند تقصیر آن را به دوش وزیر آموزش و پرورش انگلیس می اندازد.

واقعیت این است که تاثیرات مثبت و منفی اصلاحات جدید در سیستم امتحانات مکاتب انگلیس سال ها نیاز است تا هویدا گردد. پرسش اساسی این است آیا حکومت وحدت ملی به اصلاحات نیاز دارد؟

اصلاحات در دولت افغانستان بیش از هر وقت دیگر نیاز است از اصلاحات در قانون اساسی گرفته تا تغییر نظام سیاسی، از سیاست کادری تا تقویت نیروهای امنیتی کشور به بیان دیگر فلسفه وجودی حکومت وحدت ملی حکم می کند که مطابق به توافقنامه سیاسی باید مدت ها قبل یعنی چهار سال قبل دست به اصلاحات لازم می زدند. بدبختانه رهبران حکومت نه تنها به تعهدات شان عمل نکردند بلکه کشمکش قدرت، خودکامگی و انحصارطلبی باعث شد که کشور غرق در بحران قانون اساسی، بحران امنیتی، فقر و بیکاری و سرانجام باعث نارضایتی و نافرمانی گسترده در کشور شود.

داکتر عبدالله رییس اجرایی اخیرا از مردم معذرت خواست و تقصیر را به گردن "انحصارگرایی" اشرف غنی انداخت و بدین ترتیب آخرین میخ را بر تابوت اصلاحات نظام در چهارچوب توافقنانه سیاسی کوبید اما اشرف غنی رییس جمهور توافقی هر حرکت انحصارطلبانه و توطیه گرانه اش را به نام اصلاحات در حکومت وحدت ملی وانمود می کند. این در واقع یک حرکت ویرانگرانه، خودخواهانه و حذف گرایانه است که بدون شک باعث مقاومت گسترده نسل اصلاح طلب، عدالتخواه و قانونگرا خواهد شد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اصلاحات
غنی
عبدالله
انحصارگرایی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است