صرافان دروازه سرای شهزاده را بستند (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ کد خبر: 146293 منبع: پرینت

اعتراض صرافان افغانستان

امروز چهارشنبه 18 دلو 96 شماری از صرافان سرای شهزاده دروازه این سرای را مسدود کرده و از بانک مرکزی خواهان تطبیق شدن موارد ذیل اند:

1. اجرای جوازهای جدید صرافی در کابل و ولایات درجه اول کشور از سرگرفته شود.
2. جوازهای صرافی و ارایه کنندگان خدمات پولی بدون توافق ریاست اتحادیه های مربوطه فسخ نگردد.
3. جوازهای صرافی و ارایه کنندگان خدمات پولی که تا فعلا فسخ گردیده دوباره بعد از تاییدی اتحادیه های مربوطه فعال گردد.
4. گزارش دهی یا تبادله اسعار قابل اجرا نبوده امید است مانند سابق گزارش داده نشود.
5. برای صرافان دست فروش جواز داده نشود اگر اجرا می شود به توافق اتحادیه های مربوطه داده شود.
6. صرافانی که در اکشن بانک اشتراک دارند در صورتیکه نرخ آن سهوا از 50 پول به بالا تحریر می گردد با تاییدی ریاست اتحادیه اصلاح گردد.
7. گزارش دهی معاملات بزرگ در مقرره بانک 5 لک افغانی گفته شده است که باید از یک ملیون افغانی به بالا باشد.
8. برای اتباع خارجی تضمین جواز کمتر از پنج ملیون افغانی نباشد.
9. جرایم مالی که تحت بررسی دولت قرار داده شد می تواند در مورد صرافان طالب معلومات شد نظارت عمومی قبل از آگاهی و بعد از آگاهی ضیاع وقت بوده و جریمه های آن را قبول دار نیستیم.
10. جهت تامین امنیت جان و مال صرافان گرفتن اکونت های بانکی صرافان فعلا معطل قرار داده شود.
11. ضبط پول تضمین صراف بعد از فسخ جواز به نام عواید بانک لغو گردد.
12. وضع جریمه های گزاف از پنجاه هزار افغانی تا پنج لک افغانی غیر عادلانه می باشد.
13.انتقال پول در داخل کشور آزاد باشد.
14. لغو منع قرار دادن قروض به مشتریان.
15. لغو منع قرار دادن جمع امانات مشتریان.
16. عدم تمدید جواز در صورت داشتن کدام دعوی حقوقی.
17. لغو منع فعالیت دو نفر صراف در یک دوکان .
18. اجباری ساختن تشکیلات اداری در جوازهای صرافی ساختن تشکیلات اداری قابل قبول نیست.
19. استفاده از صرافان به عوض ارگان های کشف و استخبارات.
20. لغو شناخت شدید مشتری و دسترسی به دیتابس اشخاص.
21. نگهداری اسناد برای پنج سال امکان پذیر نیست امید است برای یک سال تعدیل شود.
22. راجستر معامله داران تنها با تذکره و پاسپورت


صرافان سرای شهزاده



حنیف فرزان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صرافان
سرای شهزاده
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت خود مختار صرافان

>>>   دریکی از مصاحبه هابا رادیوی خارجی وقتی ژورنالست از صراف پرسید ازحکومت انتظار چی کمکی را دارید؟
صراف گفت: فقط توسط موترهای شیشه سیاه امنیت مارا اختطاف نکنند بزرگترین کمک راباما نموده اند!

>>>   قصه تان در کله پزی مفت است ایا ما دولت قا نو نی داریم این دولت به اپتکار جا نکری کفر تشکیل شده است و قا نون تطبیق نمی شود و ما یک ریس جمهور یهو دی داریم که به امر ترامپ کار می کند

>>>   من نمیدانم که در قرن بیست و یکم که تجارت دنیا در تمام کشور ها به شکل الکترونیکی است و تمام پرداخت هااز طریق بانک ها به شکل الکترونیکی صورت میگیرد،چرا در افغانستان مانند قرون وسطی تبادله پول و اسعار در روی سرک و در مابین دکانها صورت میگیرد.
وظیفه وزارت مالیه و وزارت اقتصاد و وزارت تجارت است تا سیستم مالی خویش را مطابق سیستم مالی جهانی عیار سازند و بازار بورس را در کشور ایجاد کنند،هرچند با مقدار کم و تعداد کم شرکت های مالی و تجارتی باشد.
یکی از شرایط عضویت یک کشور در سازمان تجارت جهانی باید مدرن ساختن سیستم مالی و تجارتی کشور ها باشد.
تا رمانی که یک کشور سیستم مالی و تجارتی آن مطابق معیار های جهانی نباشد،عضویت آن کشور در سازمان تجارت جهانی یک کار اشتباه است.

>>>   همه شانرا ببندند، اكثراً در پول شوئي، قاچاق، تروريزم، دوران پولهاي جعلي دخيل هستند،

>>>   هههههه برادران طالب ميخواهن كه در هر جاي از افغانستان كه پول برأيشان حواله داده شوه تحويل داده شوه بدون سؤال و جواب

>>>   نقش صراف درامور روزمره :
شرکتها تا دکانها جنس را به دالر میخرند پس پول خودرا برای خرید مجدد دالر میسازند . لهذا خریدار صد تا چند صد دالر در اطراف وولایات به تعداد دکانهای آن شهر است .
ملیونها مهاجرافغانی درخارج به خانواده خود جیب خرچی میفرستند بعداد ملیونها مراجعین حواله جات و تحویلیها درجریان است .
کسانیکه از سرقت دزد و طالب هراس داشته باشند پول اضافی خانه را پیش صراف میگذارند یا درصورت ضرورت همچو اشخاص از صراف قرض میگیرند .
دکاندارهاییکه باصراف طرف معامله اند درخریداریهای خود قرضه گرفته ازسودای روزمره ادا و پول اضافی را پیش صراف تا خریداری نوبتی جمع میکنند .
شرایط بانک مرکزی به مراودات فوق عیار نیست چون منظور شان مرکزیت مردم به بانکها باشد همین اکنون بانکها از اجرای امور روزمره مردم عاجز اند و ازدهام روزمره ساعتها مردم را ازکار میکشد .
تمرکز مراودات مردم به بانک شاید نفع بانکهای خارج را بیافزاید اما کار مردم را به روزها به تاخیر انداخته مشکل آفرین است .
22 فقره یادداشت اتحایه صرافان مصداق مدعا است .
برای تشویق بانکهای خارجی هنوز فرصت مساعد نیست چون مردم عوام ازطی مراحل رسمی بانک عاجز و نابلد هنوز بانک برای مردم اعتبار خودرا کامل نکرده کسانیکه سابق پولهای خودرا دربانکها ازدست دادند هنور هراس دارند .
من ازوضعیت یک ولسوالی مسکونی خود حرف زدم شاید تمام افغانستان به این فکر مشابه خواهد بود .
خداسیز

>>>   دربین کامنتها کامنت های اوغانهای بسیار جالب هستند چون هیچ تغییری در زنده گی شان ۲۶۰ سال است از دست همین حکومت های فاشیست و قوم پرست نیامده است فقد فقد پختونوالی میخواهند اینها هنوز هم از همچو حکومت های دست نشانده و غلام ۴۰ کشور خارجی بخاطر اوغان بودن دفاع میکنند. بسیار مضحک است شیوه رفتار و برخورد اوغان با شرایط فعلی

>>>   به نظر دهنده هفتم:
یک چیز را در دنیا بنام سیستم متریک میگویند، که واحد اندازه گیری تمام چیز ها را در دنیا هم آهنگ میسازد، تا مردم در هنگام محاسبات و مراودات بین خود به مشکل مواجه نشوند.
حتی همین موجودیت پول نیز بخاطر سهل شدن تبادلات بین انسانها است.
قبلآ مردم تبادله جنس بر جنس میکردند و چون اجناس ارزش های شان متفاوت بود، بنأ در هنگام تبادله به مشکل مواجه میشدند که ارزش یک بز چند سیر گندم میشود و یا ارزش یک سیر گندم چند کیلو روغن میشود.
بنأ همینطوری که با آمدن پول مشکلات مردم در داد و گرفت سهل تر شده است، حالا تجارت الکترونیکی، مبادلات ارزی را از بین برده است و در عوضی که اسکناس را که حاوی هزاران نوع مکروب است و بشمول مکروب هایی که در مواد غایطه است، هزاران نوع مکروب دیگر در آن است و انگشت خود را در دهن خود میزنید و بعدآ با انگشت نم دار اسکناس را محاسبه میکنی و بدینترتیب این مکروب ها را در دهن خود میکنی، باید از طریق موبایل و کمپیوتر، تمام مراودات پولی خود را انجام دهید.
در کشور های خارجی تمام مردم حساب بانکی دارند. از جاروکش سر سرک گرفته، تا رییس جمهور. معاش هایشان به حساب بانکی شان می آید. کرایه خانه و آب و برق و بیمه و مالیه موتر و تمام تادیات دیگر شان ماهانه از طریق حساب بانکی شان اتومات حواله میشود. هنگام خرید در مغازه ها با کارت بانکی تادیه میکنند.
در حقیقت با پول فزیکی که حاوی مکروب است، هیچ سر و کار ندارند.
کارمندان بانک نیز در دهان شان پشه خانه کرده است و از بیکاری، هیچ کار ندارند و فاجه کشیده نشسته اند.
اگر تادیات شما مقدار اش تغیر میخورد، نیز از طریق موبایل و یا کمپیوتر با بانک تان تماس میگیرید و مقدار آن را اتومات، بدون آن که کارمند بانک دخالت داشته باشد، تغیر میدهید.
بدینصورت هرسال در هر کشور اروپایی صد ها بانک بسته میشوند، چون ضروت به آنها نیست.
تو هنوز در قرون وسطی یی زندگی میکنی و محکم هستی که سنگ پاوی و چاریکی من را غرض نگیرید که این کلتور من است و م همراه همین سنگ ها طول میکنم و من را به سیستم متریک غرض نیست و این سیستم کافر ها است و اگر جلو من را نگیرند، برق را نیز در
عوض کیلووات به پاو و چاریک محاسبه میکنم.

>>>   جناب مبصر نهم!
چندفیصد بیسواد درکشور دارید ؟
بخاطر دموکراسی هزاران تحصیلکرده به قتل رسید چون متحجر حیات زیر خاک را توصیه کرده است.
احتمال دارد هزاران نفر بخاطر سهولت حوالجات اهل بیسواد یا نابلد مصروفیت داشته باشد.همین اکنون لیسانس کارپیداکند لپتاپ خودرا زیر بغل گرفته ازصرافی به محل کار خود میرود.
مجاهد صاحب گفتند دست خودرا بالا کن! طالب صاحب گفتند یک پایت راهم بالاکن! اکنون شما میگویید پای باقیمانده راهم بالاکن!
امان الله خان هم چادری ملکه ثریا راازسرش گرفته تصور کرد که تمام اناث افغانستان متمدن میشوند.
فراموش نکنید که همین اکنون حداقل هفتاد کودک درهر مسجد بجای مکتب شاگرد ملا است چون عایدات ملا بیشتراز عایدات ماستر علوم بوده است.
عجله نکنید که شرایط مساعد نیست!
اندخویی

>>>   جناب مبصر آخر!
همین موضوع رمینه برای دموکراسی مساعد نیست را ،یک قرن پیش ملا ها به امان الله خان گفتند.از آن زمان تا بحال صد سال تیر شد.
اگر قرار باشد که مردم افغانستان بنشینند که زمینه دموکراسی چه وقت در افغانستان فراهم میشود،شاید هزار سال دیگر نیز بگذرد و مردم دیگر ممالک به کره مریخ و دیگر سیارات خواهند رفت و مردم افغانستان خواهند ماند و کره زمین و خر سواری شان.
چیزی که ارتباط به زمینه کار برای مردم میشود،درصد سال پیش نیز با انقلاب صنعتی در اروپا که ماشین ها جای کار انسانها را گرفت و دکانهای آهن گری و مسگری و حلبی سازی از بین رفتند و جای شان را ماشین ها گرفت که با کمیت و کیفیت بهتر تولید میکردند،مردم فکر میکردند که آنها بیکار میشوند.
اما چنین نشد و این دکانداران آمدند و در فابریکه ها مصروف کارشدند.
حالا نیز اگر یک بخش تولیدی ماشینی و یا کمپیوتری میشود،بخش های دیگر تولیدی جای شان را میگیرند،چه صنعتی باشد و چه زراعتی و چه خدمات.
شما نمیتوانید دوباره به قرون وسطی بی بروید و در عوض چاپ،کتاب را با دست و قلم بنویسید و در عوض تراکتور با گاو و گاو آهن قلبه کنید و در عوض تیلفون موبایل،همراه کغتر و یا پوسته خط روان کنید.
علم به سرعت نور به جلو حرکت میکند.اگر شما در فکر آن باشید که جای کار از بین نرود و مردم بیکار نشوند،با سیستم سابقه کار کنید.از پیشرفت علمی و اقتصادی عقب میمانید.
چنانچه در حال حاضر نیز صد ها سال از تمدن به عقب مانده اید.

>>>   نظر او برادر ما درست است در قسمت سیستم بانکداری
بشکل الکترونیکی اما بدبختانه در افغانستان درین شرایط امکان پذیر نیست ما در افغانستان برق کافی نداریم که همه سیستم های بانکی مان 24 ساعت فعال باشد

>>>   بگذار درب صرافی شان را ببندن .خودشان به مشکل میخورند.مملکت قانون دارد

>>>   بحث خوبی جریان دارد.سال گذشته چاپان یک بیسواد داشت اوهم فوت کرد مردم جشن گرفت که بیسوادی ازکشور ختم شد.
اکنون درکشور بخاطر مدرنیزه سازی باز آزاد رابه راه انداختیم قالین باف بیسواد دربرابر رقابت بازارجهانی تاب مقاومت نداشت بیمارشده بیکی ازطرفهای جنگ پیوست.
تحصیلکرده راازصرافی کنارزنند آنهم بخارج فرار کند جای کمبود سرمایه و کمبود روشنفکر رقابت جنگ را تاختم نفوس ادامه خواهد داد.
من کاملا طرفدار مدرنیزه سازی جامعه هستم اما تغیرات با زمینه سازی ادامه یابد مثلا کمباین و ترکتور آمد دروگر داس را به صنعت فرستاد.
اندخویی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است