در کشوری که ناممکن ها به ممکن تبدیل می گردد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ کد خبر: 146308 منبع: پرینت

بالاخره یک افتخار دیگر بعد از متفکر دوم جهان نصیب کشور ما گردید اگر باور ندارید به این خبر جالب که سراپا مملو از خوشبختی بی نظیر دیگر که در عالم خیال و جعل تاریخی همراه است توجه کنید: "بودجه ملی افغانستان دومین بودجه شفاف در منطقه شد".

سازمان مشاركت بين‌ المللى بودجه گویا در یک سروی بودجه مالی سال 2017 افغانستان را به عنوان دومین بودجه شفاف در منطقه شناخت. اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان این خبر را در سفر رسمی که به واشنگتن داشت در صفحه خود منتشر کرده است.

من باور کامل دارم و هیچ شکی هم در این مورد ندارم همانی که اگر دیروز این چنین نهادهای گنگ بی معنی و بی خاصیت برای کرزی لقب "شیک پوش جهان" و برای یک مریض روانی چون اشرف غنی لقب "متفکر جهان" تحفه نامبارکی از کیسه خلیفه اعطا کردند و به جهانیان معرفی کردند و آن را شخصیت ساختند و چند نفر بی ریشه هم برایش مداحی نمودند و نعره تکبیر نثار اش نمودند معلوم می شود که اینبار نوبت شکوفایی بودجه و دستاوردهای وزیر مالیه و رهبری سالم آن تحت قیادت اشرف غنی احمدزی را باز هم این چنین نهادها به معرفی می گیرند و ستایش می کنند.

از یک طرف این هیاهو تبلیغات بودجه بیانگر این است که افغانستان باز هم در قطار کشور جهانی در بخش تولید مواد مخدر، فساد اداری و خونریزی در مقام نخست قرار داشته و این پیروزی هم افزود شد. اگر این آش و این کاسه باشد ممکن است در این عرصه خاص یکی دو سال بعد در سطح جهان قرار گیریم.

اگر وزیر مالیه و نیز این نهادهای تجارتی انجوی وجدان و یا شرف انسانی داشتند بجای این جمله (بودجه ملی افغانستان، دومین بودجه شفاف در منطقه شد) از نظر منطقی و حقیقت انکارناپذیر جامعه بهتر بود این جمله را (بودجه افغانستان از نظر ناکارامدی اش در منطقه مقام نخست را کمایی کرد) تحویل افغانستان می دادند.

بنابراین از آنجایی که بنده هم یک و دو کتابی را درمورد اقتصاد خوانده ام و اندکی معلومات دارم و خواستم درمورد این گزارش که گویا براساس شفافیت، رشد، موثریت، حسابدهی، معیار های بین الملی و استراتژی مبارزه علیه فساد استوار است چیزی بنویسم ولی واقعا خنده زهر آلود نمودم این خنده زهر آلود وجود ام را درد گرفت و این درد در حقیقت بیچارگی مردم را با خود دارد که به چه سرنوشتی دچار شده اند با خود گفتم کاش وزیر اندک گامی به جلو می گذاشت که این دستاورد خیالی را در مقام نخست قرار می داد تا دروغ شان شاخدارتر می شد و نیز از نظر ناکارامدی در پهلوی افتخارات چون کشت و تولید مواد مخدر، فساد اداری، بدبختی و خونریزی درسطح جهان قرار می گرفتیم یا ممکن است این نهاد در گزارش خویش کشور دیگر را بررسی کرده باشد زیرا افغانستان بودجه؟

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بودجه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   برادران غول ما به هر خيانتي كه مرتكب حالشان ميشه افتخار ميكنن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است