اصول نظامی توسط هیات حقیقت یاب رعایت شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ کد خبر: 146339 منبع: پرینت

برکناری هفت مقام ارشد ارتش با استقبال همراه است اما سه نکته در پیوند به فرایند و برایند پژوهش در زمینه رویداد کندک فرقه 111 ارتش که در کابل آماج قرار گرفت.

نخست، فراموش نباید کرد که پایتخت شهری است با بیشتر از شش میلیون نفوس که دستگاه و نهادهای عدیده در پیوند به امنیت آن مسوولیت دارند نه تنها کندک فرقه 111 که مقام های بلندپایه از آن منعزل گشتند وزارت داخله، ریاست امنیت ملی، فرماندهی پولیس کابل، گارنیزیون، حوزه های مربوطه و واحدهای دیگر که در داخل شهر مستقل هستند و صدها مامور استخبارات نیز در دل شهر جابجا هستند در پیوند به رویدادهای پسین به ویژه انتقال موترهای مملو از مواد انفجاری، جابجایی آنها در منازل رهایشی، کرایه گرفتن منزل ها از سوی اشخاص نامعلوم در پایتخت، عدم کشف منزل که مواد انفجاری و تسلیحات جابجا شده بودند و انتقال این همه تجهیزات با ستیزه جویان مسلح از محل سازماندهی تا محل عملیات محصول ناکامی، بی برنامگی، ناکارامدی و عدم هماهنگی لازم نهادهای مزبور تلقی می گردد.

دوم، با عنایت به آنچه که در بخش نخست تبیین گردید پژوهشی مستعد دست یافتن به حقایق می باشد که با رویکرد همگانی و فراگیر کلیه دستگاه های مرتبط رد بگونه ای کارشناسانه و مبتنی بر اصول نظامی مورد بررسی و بازرسی قرار دهند اما تحقیقات تک بعدی و آن هم در محیط خیلی محدود مانند کندک فرقه 111 نمی تواند مستعد تبیین حقایق و دست یافتن به غفلت و سهل انگاری در نهادهای مرتبط به امنیت باشد.

سوم؛ هرگونه برکناری نظامیان تنها از کندک فرقه 111 که مسوولیت آنان امنیت دانشگاه مارشال فهیم بود و دیگر دستگاه در معرض بررسی قرار نگرفته اند نمی تواند موجب خوش بینی و باور شهروندان نسبت به فرایند ریفورم و اصلاحات گسترده و فراگیر در ساختار نظامی کشور گردد. نفس تحقیق و پیدا کردن خلاهای امنیتی به منطور اعمال مقوله هایی مثل اقدام های بازدارنده و افراز کمربندهای امنیتی می تواند موثر و کارگر واقع گردد اما این تحقیق نباید محدود و در محیط تنگ نظرانه قرار گیرد.

از سوی دیگر تا زمانی که خلاها در ورای غرض ها و تعصب تخصص و نهادها صورت نگیرد استراتژیست های ما در بخش های امنیتی مستعد تجربه از بحران و خلاهای گذشته نخواهند بود و در فرجام بار دیگر از همان محل رویداد دستگاه ها و جز و تام های ارتش آسیب پذیر می گردند.

درصورتیکه در این تحقیقات ناتوانی و ضعف دستگاه های بخش امنیتی به شمول وزارت های دفاع، داخله و امنیت ملی و نهادهای مرتبط بگونه کارشناسانه بررسی گردد و غفلت های وظیفه ای برخی از جنرالان و نظامیان برجسته گردد می توان آن را قابل تامل و باور دانست در حالیکه این تحقیق با پرسش های پایه ای زیادی روبرو است.

مبصر معروف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقیقت یاب
اصول نظامی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است