تداوم حکومت وحدت ملی بدون انتخابات
امریکا در ایجاد شورای رهبری افغانستان با اعمال زور هم که شده رهبران جهادی از حامی تا مخالف را راضی به حمایت از ابقای حکومت وحدت ملی در دوره بعد بدون برگزاری انتخابات خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۰    ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ کد خبر: 146353 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،ناامنی که در گذشته معطوف به ولایت های جنوبی تحت نفوذ طالبان می شد اکنون دستخوش تغییرات اساسی شده است. پایتخت فرو رفته در حمله و انتحاری های به تکرار با باشندگانی هراسان از مرگ ناگهانی دیگر امیدی به پایان جنگ ندارد در حالی که حکومت با وجود شکست در برابر تروریستان و نارضایتی از مردم گرفته تا رهبران قدرتمند مخالف همچنان ماندگار در قدرت می باشد.

اشرف غنی و عبدالله که هر کدام در حد و اندازه توان خود از راه تقلب در انتخابات، کشور را در بحرانی بس بزرگ در آستانه سقوط قرار دادند که با پادرمیانی امریکا به حکومت وحدت ملی رسیدند و ریاست اجرایی خارج از قانون اساسی شکل گرفت، این خشت کج اگر سبب فراهم کردن زمینه نفوذ گروه های تروریستی در امن ترین مناطق و کشتارهای مردمی شد با تکیه بر حمایت بی دریغ آمریکا پابرجاست و خواهد ماند.

رییس جمهور با ایجاد تنش داخلی توانست مانع توزیع شناسنامه های الکترونیک شود، اصلاحات را چنان در سطح قرار داد که تا سال های آینده صورت نمی گیرد و برکناری رهبران قدرتمند غیرپشتون نیز سبب تحقق اهداف ارگ شد، اینگونه که چه انتخابات برگزار شود و چه نشود، اشرف غنی بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

هر چند با وجود رویدادهای نادر در فضای سیاسی افغاستان، تداوم حکومت وحدت ملی بدون برگزاری انتخابات همچنان شوک آور است اما اگر صلح، عدالت، امنیت و حفظ حقوق مردم در دورترین نقطه از این سرزمین قرار دارد، ناممکن ها بدل به ممکن ترین امور می شود به مانند تداوم دوره کاری مجلس تنها به خواست غنی.

در این میان اگر انتخابات پارلمان برگزار نشد و خاین ترین نمایندگان برای قانونی جلوه دادن سلطه گری و فساد ارگ بر مسند مجلس بدل به مافیای مواد مخدر و همراهانی برای تروریستان با منافع کلان مالی بدل شدند پس اشرف غنی با عبدالله یا بدون وی در راس قدرت حضور خواهد داشت.

در همین راستا، امریکا در تلاش است تا شورای رهبری افغانستان را با اشتراک احزاب تشکیل دهد که هم حافظ حکومت وحدت ملی تا پایان دوره باشد و هم با جلوگیری از برگزاری انتخابات، این حکومت را در دوره دیگر ابقا کند و حال، با وجود حمایت کاخ سفید در حالی که بر تمامی کشور سلطه کامل دارد چگونه چنین رویدادی رخ خواهد داد؟

نبرد سخت میان ارگ و بلخ که بیش از دو ماه از آن می گذرد، اگرچه تمامی راهی مصالحه را در ظاهر از میان برده است اما تاریخ این سرزمین حداقل از دوران پس از سلطنت، به تکرار از معامله های رهبران می گوید که برای حفظ مقام و موقعیت حاضر به فدا کردم مردم خود و ایجاد اتحادهای ناهمگون هستند، مگر ایتلاف حکمتیار و دوستم در دهه هفتاد و جنگ کابل برهم زننده تمامی معادله ها نبود پس در برابر امتیاز کلان از جنرال دوستم گرفته تا عطا، محقق و کرزی بدل به حافظان تداوم حکومت غنی می شوند.

عطا محمد نور که پس از روبرو شدن با برکناری از سوی رییس جمهور هر چه تلاش کرد نتواست با رضایت حکومت دوباره والی مورد تایید ارگ شود به ریاست اجرایی تاخت و ریاست جمهوری را مورد هجوم قرار می دهد در حالی که تا چند ماه قبل بر سر مذاکره با اشرف غنی به حزب جمعیت پشت کرد و یک تنه خواهان کسب امتیازهای کلانی بود که بتواند جایگزین عبدالله در سپیدار شود اما با برهم خوردن تفاهم ها عرصه را تنگ دیده و چاره ای جز استفاده از احساسات مردمی و قرار دادن قومیت در برابر سلطه حکومت برای بقا نیافت.

ناممکن ترین اتحادی که می توانست در افغاستان رخ دهد آنهم در جنگ کابل میان حکمتیار و دوستم هر چند کوتاه رخ داد پس امکان کنار آمدن رهبران حکومتی با جناح مخالف را بیش از بیش محتمل می کند زیرا اگر دو دشمن دیرینه فرصت به هم می دهند پس خواست امریکا با زور هم که شده تحقق می یابد.

نور و دوستم نیز راهی جز کنار آمدن و حمایت از حکومت وحدت ملی در فشار کاخ سفید نخواهند نداشت مگر اینکه برخلاف نظم حاکم عمل کرده و در قامت رهبری برای پایان دادن به سلطه گری داخلی و خارجی ظهور کنند که از آنان بعید است زیرا هیچ یک از رهبران جهادی نه رهبری برای تمامی مردم بلکه همواره، منفعت طلبانی در بقای خود و معامله گرانی با تجربه هستند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
جمعیت کابل
نظرات بینندگان:

>>>   تداوم حکومت تداوم پارلمان تداو.م پسادتداوم حضور امریکا تداوم ع وغ

>>>   در دفتر یک رادیو درکندهار داخل یک مایک که گنجایش چند گرام را شاید داشته بشد مواد انفجاری میگویند یافت شده راست ودروغش هم بخدا معلوم است
حالا والی میگوید : هـدف این بم من بودم
قومادان امنیه رزاق میگوید من مقصدش بودم
رئیس امنیت کندهار میگوید هدفش من بودم

>>>   هههه مگر دولتي هم وجود داره
افغانستان يك بازيچه است كه امريكا با ان بازي ميكنه و مسولين افغانستان دلقك استن

>>>   اگر حکومت .حدت ملی بدون انتخابات شفاف تداوم می یابد در آنصورت در ...... ..اشرف غنی در لوگر و گلمرجان در پنشیر و لیسه نادریه هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد!!!! زیرا فقط انسانهایی ازین قماش تا این حد چشم سفید و بی ننگ میباشند و بس!!!!!!!!!!!

>>>   ولا که آمریکا بلا می کنه ، ده یک مملکتی که یک عمر جهاد کردن برای اعتلای کلمه الله ، کسی رئیس جمهور ساخته که از دین و شریعت الف ده جیگرش نیست . هههه این را گویند معجزه !

>>>   Babak
بعضی کسها که سخت مخالف غنی اند یک کار غنی خوش شان میاید ؛ همین که به اسلام عقیده ندارد و برای مردم جهل پرست افعانستان اکت مسلمانی میکند.

>>>   در افغانستان هژمونی قومی " افغانی" سالهاست بیداد میکند واین خود تجاوز آشکار برحریم حقوق و وآزادی شهروندان غیر افغان بوده دقیقآ به همان سناریوی دولت ها وحاکمیت های سلطه جو عملی میکنند ، اکر چیزی به گفتن داشتید ، عدالت انسانی میخواستید ودرصدد مطالبه حقوق شهروندی خویش شدید شما را تجزیه طلب - بیگانه و"غیرخودی" وتهدید به منافع ملی حساب میکنند ، درحالیکه این خواست برحق نه منافع ملی را تهدید میکند ونه هم بیانگر تجزیه است کشور است ، بلکه جلوگیری از هژمونی وسلطه جوی قومی است ، ولی اگر سکوت نمودید ومطیع فرمانبردار باشید دقیقآ ملیت وقوم شما ازجمله بهترین ها وبرادران قریب خونی حساب میشوید که گوی برابری وبرادری تامین است ودنیا گل گلزار شده است ودرلست خودی ها قرارمیگیرید زیرا اسارت را به عزت وشرف ترجیع داده ایید.
ما درمقابل این سلطه گری بیگانگان وبرتری خواهی تفکر قبیلوی جز ایستادگی وروشنگری از طرق ممکن دیگر چاره نداریم ، واین رسالت انسانی ماست.
" پایان هژمونی به پایان شکست سیاست هرکه بامانیست ازمانیست می انجامد."

>>>   Sultani
چرا ؟ وقتکه حقیقت افشاه شود یک تعدا بی غیرت ها و........... .را بسیار خفه میشود وباز از عکس نجیب .....زی را در پیچ خود می گذارد ...... قوم پرست ها و................

>>>   Azizi
این ها اگر طالب استن بخواهست امریکاه استن اگر قومگرا استن هم بخواهست امریکاه استن
این ها طرف مزدور دالر. استن از هر کشور که پول بگیرند نوکر همون استن

>>>   Amini
خداونداین فاشیست هلاک سازد تا ازشرشان ملت خلاص شود اینها دزدان حرفه ای اند وباید موردپیگردقانونی قرارگیرند

>>>   نظردهنده پنجم در نظر خود ازجمله چیزی نوشته اند ک قابل نقل کردن است:
"...یک عمر جهاد کردن برای اعتلای کلمه االله ..." !!!!!!؟؟؟

>>>   Ariaie
بيشتر پشتون هاى افغانستان تظاهرات صلح أميز هموطنان خود را نوكران ايران و لندغران نام نهادند تنها به يك دليل كه ريس جمهور پشتون است . اما ما اين شهامت را داريم تا پشتون هاى ان طرف مرز را براى حق خواهى شان حمايت كنيم اما انچه مى گوييم مخالفت با استفاده ابزارى از ان براى مداخله در باكستان است چون پاكستان در پاسخ با استفاده از همين پشتون هاى هر دو طرف سالها خون ما را ريختانده اند، حالا من نمى دانم متعصب يعنى چى؟ اينكه مى گوييد سياست پاكستان را به طور عميق مطالعه كنيد من از شما مى پرسم اگر پاكستان خواستار دولت مطيع و دست نشانده در كابل براى مقابله با هند است، در عِوَض سياست دولت افغانستان چى بوده؟ ايا تجزيه خواهى پاكستان بدتر از سياست انها نيست؟ چرا گناه و اهداف قومى خود را سرپوش مى نهيم !؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است