جنجال بر سر تذکره های برقی از دید رویترز
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146379 منبع: پرینت

افغان كيست؟ جنجال بر سر کارت های شناسایی تنش های قومی را دامن مي زند.

درست در زمانيکه روند نو حملات طالبان در کشور افزايش يافته است یک طرح چند میلیون دالرى برای صدور کارت های هویت الکترونیکی (شناسنامه هاى برقى) جدید پیش از انتخابات در افغانستان باعث بحث های داغ و دامن زدن به خصومت هاى قومی شده و تنش سیاسی را افزایش داده است. اختلاف در مورد چگونگی تعیین ملت (اصطلاح عمومى براى همه شهروندان) در کارت های جدید است كه توسط چهره های برجسته برخی گروه های قومی که معنى اصطلاح "افغان" را می دانند رد شد.

این بحث مشکلاتی را مبنى بر توافق در مورد هر چیز ديگری در کشور با تنوع و داراى رهبريت هاى جناح بندى شده است برجسته مي سازد و زمانى مطرح مي شود كه ریيس جمهور اشرف غنی پشتون تبار درگير يک اختلاف در مقابل فرماندار قدرتمند قومی تاجیک يک ولایت شمالى قرار دارد. سیاستمداران مربوط به يک گروه عمده قومی افغانستان يعنى پشتون ها می گویند که ملیت باید تحت عنوان "افغان" ثبت شود اما این یک اصطلاح است که در گذشته برای اشاره به پشتون ها مورد استفاده قرار گرفته و اعضای گروه های قومی دیگر با استفاده از آن براى همه مخالف بوده و آن را مورد نقد قرار مي دهند.

فرهاد صدیقی یکی از قانونگذاران معترض تاجیک گفت: "قومیت ما هویت ما است و هر گونه کارت شناسایی با نام "افغان" بر روی آن هرگز برای ما قابل قبول نخواهد بود ما ترجیح می دهیم که جمهوری اسلامی افغانستان را بر روی کارت شناسایی قرار دهیم و آن همه چیز را پوشش می دهد". ریيس جمهور اشرف غنی که خود از قوم پشتون است راه اندازی يا توزيع کارت ها را به تاخیر انداخته و خواستار یک راه حل است اما احساسات در همه طرف ها تحريک شده و چندين جلسه پارلمان كه براى بحث و حل اين مساله برگزار شده بود بدون نتيجه و با طعنه و تهديد پايان يافت است.

صاحب خان یکی از اعضای پشتون تبار پارلمان به هیات مجلس هشدار داد که حاضر است تا مرگ عليه كسانيكه واژه افغان را قبول ندارند بجنگد وی به خبرگزاری رویترز گفت: "من تا آخرین قطره خون ام از واژه افغان دفاع می کنم هویت من افغان است و باید در این سند قرار گیرد". این اختلاف باعث شده است که برخی از پشتون ها تظاهرات هایی را در کابل برگزار كنند و از دولت بخواهند تا در مقابل خواسته هاى اقوام ديگر كوتاه نیايند. هيچ سرشماری در دهه های گذشته در افغانستان انجام نشده است و برآورد اندازه گروه های مختلف متضاد و تخمينى است. تاجیک‌ ها و پشتون‌ ها دو گروه اصلی كشور و هزاره و اوزبک ها و ديگران گروه هاى كوچک تر قومى هستند.

محمد اکبری عضو هزاره تبار مجلس نمايندگان گفت که استفاده از کلمه افغان يک تحميل ناعادلانه بالاى غیر پشتون ها است. اکبری به رویترز گفت: "این کشور مربوط به همه ما است، نه تنها از پشتون ها".

دولت متزلزل (شكننده)

غنی در سال گذشته با صدور فرمانى قانون مصوب را اصلاح نمود كه بر طبق آن ملیت، قومیت و مذهب را بر روی کارت ها ثبت کند اما مجلس آن را رد کرد از آن زمان تاكنون اصلاحات و پيشنهادات مختلف ارايه شده اند اما بن‌ بست هنوز ادامه دارد. پادشاه سابق افغانستان پشتون بود همانگونه كه اشرف غنی و حامد کرزی پشتون هستند اما پس از اخراج طالبان از قدرت در سال 2001 كه عمدتا پشتون بودند قوم تاجيک به سمت‌ ها و مقام‌ های بلند قدرت در دولت خدمات نظامی و امنیتی راه يافتند.

دولت فعلی پس از يک انتخابات مشكوک در سال 2014 كه با اتهام جعل و تقلب به هر دو طرف همراه بود با ميانجيگرى آمريكا بعد از امضای توافقنامه تقسيم قدرت بين دو رقيب غنى و عبدالله كه مورد حمايت تاجيكان بودند به وجود آمد كه هر دو طرف ادعاى پيروزى مي‌ كردند. اين معامله قدرت با اختلافاتى احاطه شده است و دليل آن بيشتر تقسيم پست هاى دولتى بر اساس ارتباطات قومى است.

تنش غنی با عطامحمد نور فرماندار بلخ که تاجیک است و مخالف بركنارى اش است ثبات دولت را تهديد مي‌ كند و نگرانى هایی را که دولت ممكن است سعی كند براى شكست بن بست از زور استفاده كند را به وجود آورده است. چنین ترس هایی خاطرات جنگ داخلی را در دهه 1990 احیا می کند كه عمدتا در سطح قومی قرار داشت و در آن بیش از 100 هزار نفر کشته شدند.

غنی همچنان با فشارهایی براى بهبود امنیت كه پس از يک حمله در هتل كه موجب كشته شدن 30 تن و يک هفته پس از آن حمله ديگر در كابل باعث كشته شدن 103 تن شد روبرو است. کارت شناسایی که به نام تذكره الكترونيک نيز ياد می‌ شود به عنوان قدم مهمی برای جلوگیری از تقلب در انتخابات مجلس كه امسال با تاخير و انتخابات ریاست جمهوری كه قرار است سال آینده برگزار شوند شناخته مي‌ شود.

نشريه رويترز - چاپ ديروز
برگردان: طاهر قادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره های برقی
تنش های قومی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   وقتیکه دو نفر بی مذهب که مذهب خود را تغیر داده باشد نمیتواند در مورد شرنوشت افغانستان سخن گویی نماید این یک نظر شخصی این بی مذهب است و هر کدو میتواند یک نظر خود را در روزنامه ها بدهد. کلمه افغان برای تمام ملت افغانستان اطلاق مبشود ولی یک تعداد کولی ها که دو سه قرن است از کشور های دیگر به خاطری کولی گری خود وارد افغانستان شده وحالا کوشش دارد که نصب اصلی خود را تحت این برنامه پوشش بدهد که این غیر ممکن است.

>>>   افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.

>>>   افغان مترادف با قوم انتحاری است. تا حالا دیده اید که انتحاری از اقوام دیگر بجز اوغانها باشد. افغان= اوغان= پشتون= پختون= پتان= انتحار

>>>   اخیرا راکتیار گفته است ما انتحاری ها را شهادت طلب مینامیم این موجود چقدر بی شرم است!

>>>   ElphinstoneMapTRIMMED.jpg 1815
نقشه سلطنت کابل سال 1808 و 1815
kingdom of caubul map 1808
با متون بالا ميتوانيد نقشه ها را در انترنت دريافت کنيد.
يک تصوير در خانه
بهتر از هزار نامه
مونت استورات الفنستون پدر نام افغانستان و نقشه جايگاه افغان مى نويسد.
در اين نقشه وطن افغان ها را در باريکه سيلمان کوه نشان مى دهد.
مونت استورات الفنستون که در سلطنت کابل تخمين سرنشنى(Caubul Kingdom of ص 84؛ و همیلتون دوم ص 84 ...):
افغان ها: 4.300.000 سر.
بلوچها: 1.000000 سر
تورانى ها تاتارها: 1.200.000 سر
تاجيکان فارسى: 1.500.000سر
هندوان جت و کشميرى : 5.700.000
ديگران: 300.000
تعداد کل نفوس: 14.000.000 سر. (14 ميلون نفر)
در جاى ديگر از کتاب خود نفوس فارسزبانان را 2.500.000 (دوميليون و پنجصد هزار) تخمين کرده است.
ناگفته نماند.
که "افغانستان" زمان مونت استورات الفنستون همان سرزمين تقسيم نشده پشتون يا افغان هاست. بالاى باريکه افغانستان در همين نقشه خراسان و بالاى آن ترکستان قرار دارد.
يک تصوير درخانه بهتر از هزار نامه

>>>   ما در کشور تاتار نداریم انگلیس های بیشرف وطن ما خراسان پرافتخار را به نکبت کشیدند و تاریخ ما را منحرف کردند هیچ گاه نتوان به مطالعه کتابهای ماسون های انگلیس خبیث اطمینان داشت!

>>>   تاتارها (تاتار: Tatarlar / Татарлар) و گاه: Tartars)، یکی از اقوام ترک‌تبار هستند .
اقلیتی از تاتارها علاوه بر روسیه در کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین و آذربایجان هم سکونت دارند. لفظ تاتار اولین بار در قرن پنجم برای ترکان چادرنشینی که از مغولستان به حوالی دریاچه بایکال سکنی گزیدند بکار رفت.
منظور مونت استورات الفنستون به قول غنى "بچه خر" اول مغولها است که اوغو يا افغان نواده ملک شاوول و يا ساول و يا Kish به مردمان زحمت کش مهربان وکار کشه هزاره گفته مى شد.
لطفا نقشه ايران و توران را به الفباى انگليسى درانترنت تماشا نمايد.
Iran and Turan


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است