پس کی قرار است درس بگیریم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146388 منبع: پرینت

تاجیک ها چه وقت به خود می آیند و از پاکستان ستیزی دست می کشند؟
ما که از هویت خود دفاع کرده نمی توانیم چگونه برای هویت های دیگران گلو پاره می کنیم؟
ما چرا کاسه ای داغ تر از آش هستیم؟

مگر غیر از این بوده که حکومت های افغانستان از بدو پیدایش پاکستان تاکنون بر دهل تجزیه پاکستان کوبیده و نیم بودجه خود را وقف جنبش آزادی پشتون ها در پاکستان نموده است؟
مگر فلسفه موجودیت و فعالیت وزارت اقوام و قبایل غیر از این است؟
مگر فلسفه عدم شناخت مرز دیورند چیز دیگری بجز تجزیه پاکستان است؟
مگر روزگار بد ما نتیجه همین پاکستان ستیزی های حکومت های افغانستان نبوده است؟

عبدل لعلزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب عبدل لعلزاد اولا معلومات کافی درمورد تاجیک پشتون خط دیورند وزارت اقوام وقبایل شاهان گذشته افغانستان پیدا کن بعد هم چون مطالب مصقره بنویس و تاجکان را مقصر جلوه بده.درخانه اگر کس است یک نکته بس است.
افغانستانی

>>>   Noor
جالب تر اینکه به این گند ها چنان عشق می ورزند که گویا حیات شان بآن بستگی دارد ؛
درواقع حق هم دارند ؛
اگر اقلیت بودن خود را در زیر این چتر"افغان" پنهان نکنند، بزودی دارد تشت رسوایی شان از بام بلند یکصدساله شان بزیر می افتد !

>>>   حمایت ارگ از اعتراضات پاکستانی ها مداخله مستقیم در امور پاکستان است

برای بسیاری ها همه مردم پاکستان صرف نظر از تعلقات قومی شان پاکستانی هستند، پاکستان را دوست دارند و برای سر فرازی و سعادت پاکستان حاضر به قربانی اند. یک روز پنجابی ها اعتراض می کنند و روز دیگر سندی ها و یا بلوچ ها و یا پشتون ها و یا کدام قوم دیگر پاکستان. نه از اعتراضات پنجابی ها چیزی نصیب افغانستان میشود و نه از پشتون ها و یا بلوچ ها . آنها برای حقوق شهروندی خود اعتراض می کنند به ما چه؟ ما از حقوق شهروندی خود چه بدست آوردیم که برای حقوق دیگران اشک بریزیم؟
از اعتراضات اقوام مختلف ایران برای ما چه نصیب شد؟
در همین سلسله اعتراضات شهروندان افغانستان متعلق به اقوام گوناگون آن علیه بی عدالتی ها برای کشور های دیگر سود و ضرری ندارد.
نه کسی در اعتراضات هزاره ها سود دارند و نه در تاجیک ها و یا پشتونها. بلاخره همه محصول یک کشور و جغرافیای سیاسی هستند.
سیاست پالیدن" موی در خمیر" ناشی از تفکر قوم پرستی حاکم در افغانستان است که هر حرکت ازین زاویه نگاه میشود.
پشتونیزم یک مکتب و تفکر نژاد پرست است که هر چیز را از زاویه برتری طلبی نژادی نگاه می کند. این تفکر پوچ بحدی خیال پرداز و مبتذل است که رئیس جمهور توافقی ارگ کابل در اعتراضات یک تعداد پاکستانی ها خواب" لوی پشتونستان" را می بینند.

>>>   Ariaie
بيشتر پشتون هاى افغانستان تظاهرات صلح أميز هموطنان خود را نوكران ايران و لندغران نام نهادند تنها به يك دليل كه ريس جمهور پشتون است . اما ما اين شهامت را داريم تا پشتون هاى ان طرف مرز را براى حق خواهى شان حمايت كنيم اما انچه مى گوييم مخالفت با استفاده ابزارى از ان براى مداخله در باكستان است چون پاكستان در پاسخ با استفاده از همين پشتون هاى هر دو طرف سالها خون ما را ريختانده اند، حالا من نمى دانم متعصب يعنى چى؟ اينكه مى گوييد سياست پاكستان را به طور عميق مطالعه كنيد من از شما مى پرسم اگر پاكستان خواستار دولت مطيع و دست نشانده در كابل براى مقابله با هند است، در عِوَض سياست دولت افغانستان چى بوده؟ ايا تجزيه خواهى پاكستان بدتر از سياست انها نيست؟ چرا گناه و اهداف قومى خود را سرپوش مى نهيم !؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است