دیدگاه های متفاوت از تظاهرات پاکستانی ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146398 منبع: پرینت

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان حمایت خود را از تظاهرات پشتون های پاکستان اعلام کرد.

اعتراض خیابانی بخشی از جامعه پشتون پاکستان پس از قتل نقیب الله محسود از قبیله محسود جامعه پشتون پاکستان که متهم به داشتن رابطه با گروه های تروریستی بود در شهر کراچی ده روز قبل توسط پولیس این کشور آغاز یافت در کابل نیز امروز تعدادی با شعار "پشتون های لر او بر همه افغان هستند" به حمایت از تظاهرات پشتون های پاکستان پرداختند.
اعتراض خیابانی جامعه پشتون پاکستان از سوی اهل سیاست و جامعه سیاسی و قومی افغانستان با دیدگاه متفاوت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

برخی این تظاهرات را فرصت طلایی و زمان موعود برای تجزیه پاکستان در خط قومی تلقی می کنند و خواستار حمایت از آن هستند تا پاکستان تجزیه گردد و زمینه برای ایجاد یک افغانستان بزرگ یا "لوی افغانستان" مساعد شود برخی دیگر حمایت از تجزیه طلبی در پاکستان را خطرناک می پندارند که تمام کشورهای منطقه را گرفتار جنگ های خونین و پایان ناپذیر جدایی طلبی بر محور قومی، زبانی و مذهبی می سازد.

شماری هم دست آمریکا را در این اعتراضات خیابانی مشاهده می کنند که برای فشار دادن دولت پاکستان انجام می شود تا از حمایت طالبان و تروریزم در افغانستان و منطقه دست بکشد حتی برخی از نیت آمریکایی ها در جهت تجزیه پاکستان و تطبیق نقشه جدید تولد کشورهای مختلف از پاکستان تا افغانستان، ایران، عراق، سوریه، لبنان، عربستان و ترکیه و تا آسیای مرکزی و حوزه قفقاز سخن می گویند و تظاهرات جامعه پشتون را در پاکستان سرآغاز این نقشه آمریکا تلقی می کنند.

محمداکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   راه حل مناسب برأي اقوام غير پشتون در نظر گرفته شوه
پ با پ آنقدر جنگ كنه كه تخم شان از كره زمين حذف شوه
احمد از كابل

>>>   Noor
جالب تر اینکه به این گند ها چنان عشق می ورزند که گویا حیات شان بآن بستگی دارد ؛
درواقع حق هم دارند ؛
اگر اقلیت بودن خود را در زیر این چتر"افغان" پنهان نکنند، بزودی دارد تشت رسوایی شان از بام بلند یکصدساله شان بزیر می افتد !

>>>   Fekri
پشتونهای پاکستان همینکه بدانند ارگ غنی درین تظاهرات خوشحال شده فورأ تظاهرات شانرا قطع میکنند پشتونهای پاکستان به جز چند تا دزد پول بگیر انها که آن هم به دستور واجازه یی آی اس آی پول میگرند دیگر پشتونهای پاکستان به خدا قسم ده تا افغانستان را فدای کشموجود شان پاکستان میکنند از در ودیوار این مملکت فراوانی میبارد دیوانه استند بیایند با اوغانستان یکجا شوند انچی امروز میبینیم در بربادی اوغانستان پشتونهایپاکستاندست دارد

>>>   شما تظاهرات در افغانستان را به گلوله مى بنديد و تظاهرات در پاكستان را حمايت ميكنيد!

>>>   Ariaie
خوب است اين تظاهرات در پاكستان را فرصتى براى اطلاع رسانى به قشر جوان و بيدار خود بسازيم و انها را آگاه سازيم كه اگر ما امروز تاوان مداخلات پاكستان را ميپردازيم دليل ان در واقع افكار برترى طلبانه و بلند پروازانه شيونيزم قبيله در اين طرف مرز است كه از زمان داوود خان شروع و تا اكنون ادامه دارد و ان داعيه خيالى پشتونستان بزرگ است. بايد به نسل جوان گفت كه در يك فضايى عادى و دور از سفير گلوله ها و غبار بمب ها، ما هيچ اختلاف هويتى، تاريخى، و يا ارضى با پاكستان نداريم و اين را همه بدانند. ما خواستار قطع مداخلات پاكستان و حمايت انها از گروه هاى نيابتى شان هستيم و در همين حال از دولت خود نيز بايد بخواهيم كه حق ندارد داعيه خيالى قومى را بنام همه شهروندان اين كشور مطرح كند كه بيشتر هزينه ان را جوانان ما درجبهه و مردم بيگناه ما ميپردازند. فردا اگر ما مالك يك حكومت دموكراتيك شويم از همان لحظه هيچ مشكلى با هيچ همسايه نخواهيم داشت ، و ان عده قبيله گرايان و نوكران فراقومى شان كه داعيه خيالى لرو بر را گاو شيرى خود ساخته اند ، بدانند نان و ثروت اندوزى انها از اين توطيه و نيرنگ در واقع پول هاى شناور در خون جگر گوشه هاى اين سرزمين است و زهرى است كه روزى درون شان را خواهد سوزاند!

>>>   Ariaie
بيشتر پشتون هاى افغانستان تظاهرات صلح أميز هموطنان خود را نوكران ايران و لندغران نام نهادند تنها به يك دليل كه ريس جمهور پشتون است . اما ما اين شهامت را داريم تا پشتون هاى ان طرف مرز را براى حق خواهى شان حمايت كنيم اما انچه مى گوييم مخالفت با استفاده ابزارى از ان براى مداخله در باكستان است چون پاكستان در پاسخ با استفاده از همين پشتون هاى هر دو طرف سالها خون ما را ريختانده اند، حالا من نمى دانم متعصب يعنى چى؟ اينكه مى گوييد سياست پاكستان را به طور عميق مطالعه كنيد من از شما مى پرسم اگر پاكستان خواستار دولت مطيع و دست نشانده در كابل براى مقابله با هند است، در عِوَض سياست دولت افغانستان چى بوده؟ ايا تجزيه خواهى پاكستان بدتر از سياست انها نيست؟ چرا گناه و اهداف قومى خود را سرپوش مى نهيم !؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است