اهمیت ویژه غنی به پشتون های پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146425 منبع: پرینت

به رگبار بستن اعتراض مدنی تاجیک ها اما حمایت از اعتراض پشتون های پاکستان با تمام توان!

اشرف غنی احمدزی با وجودی که بارها و بارها در افغانستان برای دادخواهی حق طلبانه شهروندان کشور به ویژه تاجیکان نه تنها اینکه با گوشه چشم هم به آنان نظر نکرد و آنها را لندغر و دزد و فلان و فلان القاب بد بخشید بلکه آنها را با به رگبار بستن شان و زیر تانک نظامی کردن شان پاسخ داد و همینگونه جنبش روشنایی را با انتحاری (قتل عام) آنها پاسخ داد.

پیچکاری شوونیزم در رگ رگ اینها چه خوب اش و چه بد اش تزریق شده است. یک تعداد از اینها که چند مدتی است نظر به اهداف جلب و جذب تاجیکی و... خود را آنقدر به کوچه حسن چپ زده اند که گویی اینها همانانی اند که مردم در انتظارشان بودند اما نه اینطور نیست. هر تخمی که گذاشته می شود برای خوراک خورندگان پشتونیست گذاشته می شود.

شما دیده اید که به خاطر موضوع تعدیل قانون اساسی و برگزاری مجلس بزرگان(لوی جرگه) جز همان اندک کسانی که یادآور شدم (صالح شدگان نمایشی، پشتونیست های واقعی) دیگر یک نفر از این طبقه موافق نبودند تا این کار انجام شود تا مبادا حکومت شوونیزم قبیله محور در تزلزل قرار بگیرد و همه شمول گردد و همینگونه موضوع شناسنامه که در آن از اقوام هویت های شان به زور سلب می شود. حتی یک نفر هم از این طایفه برنخواست و حقیقت را نگفت که در اینجا به اقوام دیگر ستم می شود و نباید آنچه را آنان نمی خواهند و حق نیست بر بالایشان به زور بقبولانیم.

در گذشته اگر به یاد داشته باشید تظاهرات جنبش رستاخیز که آنگاه حق بود از طرف همین (صالح شدگان نمایشی) مورد تقبیح قرار گرفت و بد خوانده شد و همینگونه جنبش روشنایی. حالا که پشتون های پاکستانی برخواسته اند برای دادخواهی یک مدل متوجه شوید که این دولت و مردم پشتون اوغانستان اند که با تمام توان می گویند از آن دفاع می نماییم و حتی ازین هم گذشته آنقدر به پاکستانی ها علاقمند اند که برای رسیدن به قضیه آنها در مسایل داخلی پاکستان مداخله می کنند و برای بررسی هیات می فرستند اما اینجا که روزانه ده ها غیر پشتون کشته می شود و زخمی برای آنها نه کمیسیونی است و نه هیاتی اگر اعتراض مدنی هم بکنی به رگبار بسته می شوی یا زیر تانک نظامی می شوی.

ادریس خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی پاکستان
اعتراض
نظرات بینندگان:

>>>   دوست گرامی به این جمله که فوق تحریر داشتی لحظه ی اندیشیدید "پیچکاری شوونیزم در رگ رگ اینها(پشتونها) چه خوب اش و چه بد اش تزریق شده است". چرا نفاق در بین مردم مسلمان دامن میزنید سودجویی از نفاق مردم کار شیطانی است اشرف غنی با خانم خود دری صحبت میکند. من پشتونم خانم های دو برادر من دری زبان است اولادایش همه در خانه دری صحبت میکنند. در تذکره ملت هر کس باید افغان باشد بخاطریکه افغانستان صرف از پشتونها نیست این خاک مقدس به هر ملیت(قوم) افغانستان تعلق دارد وهر قوم آن از یک دیگر برتری ندارد.نمیتواند که یک ملیت چه پشتون وچه هزاره همش یا خوب باشد ویا بد بنآ همه
پشتونها را یک سان نبین.

>>>   جاي بسا شرم است كه قرنها مردم ساكن اين خاك همه برادر وار زنده گي داشتند، ولي متأسفانه بعد از انقلاب شوم ثور همه چيز هاي زيبا بر هم خورد، فسادات قومي، مذهبي، أقليت و اكثريت آهسته آهسته رونق يافت، اما در اين روز ها دغدغه پشتونيست و غيره در أمور پاكستان و مقايسه آن با تظاهرات روشنائي و تاريكي بالكل با اين خاك توافق ندارد، نه پشتونهاي افغانستان و نه پشتونهاي پاكستان اشرف غني و أمثال شانرا بزرگ خود ميشمارند، و نه افغان حسابش ميدارند، او شخصيت جدا و نماينده جهت خارجي است مانند ديگر نماينده ها و ايجنت هاي كشور هاي خارجي.
ساكنان اين سر زمين را در خارج حتي همسايه هاي ما همه افغان ميشناسند، در ايران و حتي غرب هزاره را كسي هزاره نميشناسد، همه افغان گفته ميشوند، هم چنان پشتون، تاجك، ازبك، تركمن و غيره را افغان ميگويند.
راجع به بلند كردن صداي غني براي آزادي پشتونهاي پاكستان همه ميدانند كه صدا، صداي افغان نيست، اين صداي هند است و هيچ سودي نه براي ما افغانها دارد و نه به مردم پشتون پاكستان. غني اول مشكل فاميل خود را و سپس مشكلات افغانستان را حل نمايد.

>>>   افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.

>>>   Amirzada
توصیه به تاجیکان" خود کش و بیگانه پرور"
غمخواری از هویت پختون ها در پاکستان نه رسالت تاجیکان است و نه در صلاحیت آنها. بهتر است بجای دفاع از هویت پختون های پاکستانی برای نجات هویت خود از زیر تیغ برادران آنها در ارگ کابل دفاع کنید.
بجای توصیه به پشتونیزم ارگ که از " فرصت طلایی" استفاده کنند و در پاکستان مداخله کنند به مردم خود باید توصیه کرد که از ین فرصت علیه سیاست "هویت کش" ارگ و همدست آنها " مار آستین" در کاخ سپیدار رستاخیر برپا کنند.
خوشبختانه نسل آگاه جوان تاجیک هم رسالت خود را خوب می دانند و هم دوست و دشمن شان را بهتر می شناسند و قادر به درک بازی های پیچیده منطقوی هستند.
جوانان افغانستان از تجارب دیگران برای نجات مردم خود استفاده خواهند کرد و سیاست "یک بام و دو هوای" فاشیزم را به چالش خواهند کشید.

>>>   Asmahi
صدایی حمایت اشرف غنی از حرکت مدنی کوتاه مدت پشتون های پاکستان که امروز پایان یافت چند درس بزرگ به تاجیک هزاره اوزبیک نورستانی داد : - قتل عام حرکت مدنی صلح امیز جنبش روشنایی جنبش رستا خیز و ده ها قتل عام ذریعه طالب و پولیس به امر اشرف غنی و. برعکس حمایت از حرکت مدنی کوتاه مدت کشور همسایه ، حماقت محض بوده همان سند موثق ایکه پاکستان کار داشت مبنی بر مداخله پاکستان داده شد .

>>>   جناب داکتر صاحب نوشته علمی تان را سر تا آخر مطالعه کردم . همه نقاط مهم است و نظر به گشت آزاد انبو گله ها ی موچیان در شهر های کلان در چراگاه ها , تغیر اقلیم بی امنیتی در دهات کشور روز به روز شهر ها آلوده تر , ساحات سبز به ساختمان های بلند ارتفاع تبدیل می شود و دهات خالی از سکنه و به خصوص نیروی جوان شده است مثال عمده آن کابل است که حتی پارک ها عضب گردید . مقرری اشخاص بی تجربه و فاقد مسلک به اساس قومی و تنظیمی شیرازه دولت داری خوب از هم گسسته است . ریاست مجادله با حوادث که یک ریاست بی برنامه بود و حالا به وزارت ارتقاع یافته است باور کنید سر پرست وزارت شاید یک لسانس ادبیات و مشاورین آن جیالوجست های جوان . که هیچ ارتباطی به مجادله با حوادث و ساختمان ندارد . تشکر از دلسوزی تان در موارد مهم حایتی حایت بشر

>>>   در استانی که نمایندگی می کنید. چند درصد زمین های زراعتی تریاک کشت می شود؟ کدام پول رایج است؟ چرا جلو چلش کلدار پاکستانی را نمی گیرید؟ چرا تصاویر قاعد اعظم را پایین نمی کنید؟ چرا مانع رفتن فرزندان قوم افغان، به مدارس افراطی پاکستان نمی شوید؟ چرا مانع سربازگیری طالب از قوم افغان نمی شوید؟

>>>   اوغان ها اصلا از کوه سلیمان اند ، به غیر از کوه سلیمان ، در هر جایی اوغانستان که هستند ناقل هستند . تاریخ بخوانید .

>>>   به چى نام افغان افتخار كنم به انتحاريش به وطن فروشى مادرزنا هايش به نادانى افغان هايش به ايكه ميليون ها مهاجر داره به ايكه فاسدترين كشور جهان شناخته شد به ايكه وحشتناك ترين نام فعلا در جهان شده به چى نام افغان افتخار كنم هيچ بشرى انتحارى نمى كنه اما همي افغان هاى با افتخار انتحارى مى كنه

>>>   واقعیت امر این است که از هر طرف که مطالعه بفرمایید خاستگاه و زادگاه افغان کوه سلیمان و نواحی آن است.
بهترین راه برای حفظ یکپارچگی کشور رفتن به طرف یک ریفرندم با دو گزینه خراسان و افغانستان هستیم تا تکلیف برای همیشه مشخص گردد.

>>>   کاش این همه نوشته هایت به پشتو می‌بود و بعدا به فارسی توهین میکردی
اگر دقیقا همین نوشته ات را زیر کمنت به زبان شیرین پشتو نوشتی مه میگم حلالی هستی در غیر آن خودت میفهمی !!!

>>>   وقتی یک اوغان به نام فارسی زبان توهین مینویسد کاملا معلوم میشود چون حروف کامپیوتری پشتون را داخل متن میکند بنابراین بهتر است بیش از خود ابروی خو را از دست ندهد

>>>   فارسی گویان هزاران متحصص زبان خود و زبان شناسی دارند که نیاز به کمک شما ندارند.

>>>   اینها دموکراسی را برای دیگران میخواهند ولی در کشور خود آنرا با توپک و انتحار جواب میدهند.

>>>   فاشیست تر از این دولت در کل جهان وجود ندارد

>>>   یک پاکستانی قبایلی ادعا دارد که چهار ملیون پشتون ها اصلا تاجک اند که به مرور زبان شانرا فراموش کرده اند ما حالا می خواهیم دوباره زبان پدر یخودرا باز سازی کنیم

>>>   ببینید دوستان

یک مثال بسیار ساده :
تاجک_ تاجک است
هزاره _ هزاره است
ازبک ـازبک است و پشتون پشتون است
حال همه این اقوام در افغانستان زندهګی می کنند و همه افغانس ګفته می شوند.

بعد از حمله چنګیز و باقی ماندن نواده های او در افغانستان جون انها از حارج افغانستان بودند و همیش در تضاد را قوم قدرتمند افغانستان که هانا قوم پشتون بود قرار داشتند بدون شک بشتون را افغان می ګفتند چون پشتون هم یکی از قوام افغانستان بود . بعد ها این خارجی ها در افغانستان جای ګرفتند خوی و خواص شان به دیګر مردم سرایت کرد پشتون ها هم انقدر حاکمان بی عرضه داشت که ان هارا از سرزمین خود بیرون نکرد و حالی چون قوم تاجک هزاره و سایر اقوام که برای ما محترم اند و جز هموطنان ما اند در ان زمان در زمام حکومت چندان نقشی نداشتند چون بیشتر پشتون در صحنه بود همه افغانستان را متعلق به پشتون ها می دانست نه دیګر اقوام به همین خاطر پشتون همیشه با نام افغان ظاهر میشد ! پس لطفا دیګر به این موضوع دامن نزنید این یک واقعیت تلخ تاریخی است . حالی که تاجک ما و پشتون ما در صحنه سیاسی می توانند به یک اندازه سهم بګیرند چرا تاجک خود را افغان نمی داند مګر از افغانستان نیست اګر تاجک ها هم در صحنه سیاسی سهم عالی بګیرند در ان زمان افغانستان روشن و روشن تر می شود و در ذهن همه چای می ګیرد. حال کی مخالف این ګپ است ؟منتظر نظریات تان هستم .

>>>   هرکس حتی احزاب ما مدافع قوم وسمت خود گردیده حتی درایران وسوریه چرابرای دیگران چپ هستی وانتقاد نکردی

>>>   فارسی ګویان ؟ این خو متعلق به مردم ایران است شما دری ګویان راچه؟ ببینید که از خود زبان ندارید همیشه زیر پا شده اید اګر فارسی ایران شما را زیر پا می کند خیر است اګر یک پشتون شما را زیر پا کند جرم است ؟ خوب زیر پا زیر پا میشود دیګر خود و بیګانه ندارد .

برای خود دری را معیاری بسازید از ایران تقلید نکنید . تقلید کار میمون است میمون جز حیوان است . این هم یک مثال ایرانی برایتان

>>>   Toghyan
آقای غنی(کور خود بینایی دیگران) فراموش کرده اند، جنبش روشنایی، جنبش رستاخیز تغیر و... را که با حرکات مدنی ، دادخواهی و حق خواهی داشتند، توسط تفنگداران بدستان خود به شیلک گلوله بست، وبه خاک خون کشید. اقای غنی شما بدانید که تاریخ شما را نه میبخشد، مردم هرگز شما را نخواهد بخشید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است