بین جمعیت و ارگ چه می گذرد؟
غنی فکر می کند که اگر به عنوان رییس جمهور نتواند فرمان خود را در برکناری والی یک ولایت به کرسی بنشاند نیازی نیست که رییس جمهور باشد و همینطور نور و جمعیت اسلامی که شریک پنجاه درصدی حکومت وحدت ملی هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ کد خبر: 146507 منبع: پرینت

مذاکرات میان هیات های گفتگو کننده ارگ و جمعیت اسلامی از نوع مذاکرات سخت و طاقت فرسا است به این معنا که ارگ زبده ترین چهره های مربوط به تیم خود را برای مذاکره با جمعیت موظف کرده است و از جانب جمعیت اسلامی هم ربیس این حزب شامل اعضای هیات گفتگو کننده با ارگ است.

موضوع مورد مذاکره نیز برای دوطرف خیلی حیاتی و حیثیتی است هرچند اولویت های یکی با دیگر متفاوت تر به نظر می رسد یعنی اولویت برای جمعیت اسلامی غیرمتمرکز سازی نظام از طریق تعدیل قانون، برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه) و سهم دهی به احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی است در حالیکه اولویت برای تیم مقابل تمرکز قدرت از طریق کنار زدن عطا محمد نور در قدم اول منحیث تنها شخص قدرتمند بازمانده از جریان مقاومت ملی علیه طالبان می باشد.

تنها نتیجه برد برد می تواند دو طرف را از خطر آبروریزی سیاسی نجات دهد زیرا غنی فکر می کند که اگر به عنوان رییس جمهور نتواند فرمان خود را در برکناری والی یک ولایت به کرسی بنشاند نیازی نیست که رییس جمهور باشد و همینطور نور و جمعیت اسلامی فکر می کنند اگر نتوانند به عنوان شریک پنجاه فیصدی حکومت وحدت ملی از خود در برابر تک روی تیم مقابل به درستی دفاع کنند نیازی نیست بعد از این برای حضور در میدان های کلان ادعای بلند پروازی کنند.

بنا به آنچه در بالا گفته شد مذاکرات میان ارگ و جمعیت را می توان از نوع مذاکرات سخت خواند و به همین سبب بوده است که پس از ده دور مذاکره روی بسته پیشنهادی یازده موردی جمعیت به جانب ارگ ریاست جمهوری فقط به هشت مورد آن توافق صورت گرفته که شامل موارد آتی می باشد.

1_ تشکیل کمیسیون تعدیل قانون اساسی
2_ تشکیل کمیسیون اصلاح کمیسیون های انتخاباتی
3_ ارایه گزارش مفصل از حادثه روز جنازه سالم ایزدیار به جانب جمعیت از طرف ارگ
4_ تشکیل یک شورای معتبر از رهبران جهادی و سیاسی جهت اخذ تصمیم در موارد کلان ملی
5_ برگزاری همزمان انتخابات مجلس نمایندگان و شورای ولسوالی
و...

سه مورد جنجالی و توافق نشده هم عبارت است از:
1_ توزیع تذکره الکترونیک به شکلی که جمعیت می خواهد که همانا قانون قبلا تصویب و توشیح شده است.
2_ برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه) برای تعدیل نظام قبل از انتخابات ریاست جمهوری.
3_ سهم دهی به احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی که جمعیت طالب آن بوده و تیم مقابل مخالفت جدی نشان می دهد.

اگر روی موارد باقی مانده به زودی توافق نشود احتمال می رود که یا وضعیت به همین شکل بماند که نور والی بلخ و غنی والی کابل باقی بمانند تا رسیدن به انتخابات و یا ملل متحد و سفارت آمریکا با فشار جدی تر از گذشته وارد گفتگوها به منظور حل و فصل ماجرا شوند و به شکلی مساله را حل کنند.

اگر این احتمال ها هم به وقوع نپیوندد امکان اینکه اداره موقت و انتخابات زودرس در سایه حرکت های خیابانی جمعیت و فشار احزاب سیاسی مخالف در دستور کار قرارگیرد راه دیگری وجود ندارد چون برمبنای ماده 61 قانون اساسی میعاد کار رییس جمهور تا اول جوزای سال پنجم که کمتر از چهار ماه به آن باقی نمانده است نیز ختم می گردد.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
جمعیت اسلامی
مذاکرات
نظرات بینندگان:

>>>   و.... موارد شماره ۶، ۷ و هشت را چرا بیان نکردی. میشه مشکل اصلی همانجا باشد

>>>   آقای برنا صالحی!
صرف نظر از سایر تشریحات شما، فقط میخواهم یک موضوع را کمی واضح نمائید که این جمعیت اسلامی کدام سر یا بیخ پیاز است که شریک 50 در صد قدرت باشد؟ مگر این جمعیت در انتخابات ریاست جمهوری تنها در یک طرف تکت انتخاباتی قرار داشت که اینقدر یکه تازی میکند؟ شکا باید بشرمید که اکنون هم دلقکی که از نام شما در ریاست اجرائیه تکیه زده است نیم دیگری از اعضای جمعیت بدنام تانرا بدور خویش جمع نموده است، یعنی تمام جمعیتی ها را در ریاست اجرائیه گرد آورده است، شما بشرمید، همین حالا بالاتر از 50 فیصد در قدرت استید، اینرا همه ملت میداند.

میهن زرغون

>>>   اصلاً اشرف غنی دو نفری را در هیات وظیفه داده است که هیچ از چال مذاکره و مفاهمه بوی نبرده اند.مقصد ام حنیف اتمر و استانکزی است.
در مورد توزیع تذکره های برقی چنین فیصله میکردند:
درین جای شکی نیست که توزیع تذکره های برقی یک ضرورت اساسی برای انتخابات است. اما بخاطر تحقق عدالت بین ولایات و هموطنان ما،همین که امنیت در تمام کشور تامین شد،ما عاجل تذکره های برفی را توزیع میکنیم.
هرچند در بعضی مناطق مانند سمت شمال امنیت خوب است،اما اگر ما در سمت شمال تذکره های برقی را توزیع کنیم،هموطنان ما در سمت جنوب ازین رحمت الهی محروم میشوند و این کار خوب نبست.
در مورد تشکیل لویه جرگه ما یک کمیسیون مشترک از اعضای دولت و حزب جمعیت تشکیل میکنیم تا وضع امنیتی را دیده و در صورت امکانات موجودیت امنیت ،ما نماینده ها را از ولایات برای تدویر لویه جرگه دعوت خواهیم کرد.
حالا این که امنیت چه وقت در افغانستان می آید تا تذکره های برقی توزیع شود و لویه جرگه دایر شود،تعلق به وضعیت امنیتی افغانستان دارد.
طور مثال هیات توزیع تذکره به جلال آباد میرود و در حین توزیع تذکره یک حمله انتحاری میشود.
دفعتاًمردم در شهر می برآیند و مظاهره میکنند و میگویند که ما ره از گرفتن تذکره برقی هم تیر و از توافقنامه دولت با استاد عطا هم.
ما زندگی و امنیت خود را میخواهیم.
تا چه وقت لقمه را جویده در دهن اتمر ث استانکزی بتیم؟

>>>   اشرف غنی احمدزی شخص خود خواه زور گو قومگرا و از خود راضی است با چنینشخص به توافق کلی رسیدن خواست های اکثریت مردم خیلی خیلی مشکل است غنی احمدزی حرف و تصمیم خود را نعوذبالله حرف هدایت قرانی میداند در حالیکه چنین نیست انسان واجب الخطاست اما غنی احمدزی خودرا ازین هم مبرا میدانند و اطراف دور و بر ان انهم اشخاص بلی گو هستند وانهم از ترس اینکه مبادا مورد توهین همیشه خصلتی غنی احمدزی قرار گیرند و از کار برکنار گردند جاگزین چنین حکومت همه کاره زور گوی یگانه راه حل ان حکومت پارالمانی ویا حکومت فدرالی است تا از قدرت یکه تازی در اینده جلوگیری صورت بگیرند این چیزیست که خواست اکثریت قاطع مردم است .

>>>   سلام من به مسهلوین دولت میگویم اگذر امنیت باشد درچهمدتی بتمام هموطنان تذکره برقی توزیع کرده میتوانید بیقین کامل که ذمانگیراست اما اگر درمناطق امن بخصوص در ولایات شمال توزیع شود چه بدی دارد این یک پروسه ذمانگیراست میشود بعدا بدیگر ولایت توذیع شودمگر اینکه دولت نابکار غنی اراده داشته باشد اگر بازی طوری عیار شده باشد که همه اافغان گفته شود هرگز ایین تزکره توزیع نخواهد شد و فاشیزم ارمان بدل خواهد ماند.

>>>   مقام ظالم آخر برضعیفان است ارزانی
که چون آتش زپا افتد به خاکستر دهد
جا را بیدل

>>>   اقای برنا صالحی!
به نویسندگی ودانش شما تحسین نموده اما ازین که واقعیت های موجود در کشور را کاملا بیان نمیدارید متاسفم اگر کتاب جیمز دابنز {ملت سازی...} را خوانده باشیدنماینده ای مخصوص امریکا بیان داشته ماهنگام لشکر کشی وتجاوز در افغانستان زیر پوشش سازمان ملل امدیم چون میدانستیم افغانها در برابر اشغال مسقیم حساسیت دارند به اضافه ای این اظهارات به چشم سر وهوش وگوش لمس مینماید که کنترول واختیار هوا وزمین سرزمین بنام افغانستان در اداره ملت به خون غنوده وبلا کشیده نیوده پس از بسیار زمینه سازی ها از قبیل جنگ های داخلی توسط حکمتیار واوردن طالب وحکومت ساختگی بن و...بلاخره اشغال را تکمیل ونیروهای خودرا برای مبارزه با تروریزم ومواد مخدر وتطبیق دموکراسی اوردند حال اگر انها راست گفته اند که روی ملحوظات فوق امده اند چند در صد از ان بهانه هارا عملی ساخته اند؟!!! ازینرو اطلاق ریس جمهور بالای یک مزدور دست نشانده ورفیق راهش عبدالله و... گزاف بیش نبوده چیز فهم ها ودانشمند های ما به ای رسوای ها سر پوش نگذارند وباید به حال این ملت واین حکومت واین کشور خون گریه نمود وعزای دایمی اعلان باید کرد اینها ازین قسم سخنان مسخره وخنداوار بسیار دارندمانند {پارلمان تاریخ تیر شده وکمیسیون انتخابات وکابینه و دموکراسی وحقوق بشر !!!و... همیشه تکرار ونشخوار هم مینمایند وچون شرم وحیا ندارند حتی خودشان گاهی باورمیکنند که راستی درینجا همین ارزش هاوجود دارد وحتی شما فقط از اظهار همین واقعیت ها شانه خالی میینماید
خنده ای تلخ من از گریه دل اویز بود
کارم ازگریه گذشته است به ان میخندم
تبنگ چی

>>>   فعلا مردم از مجاهدین می حراسند چون میدانند که اینها بنام اسلام هستند اما بقیه کارهای شان از کفر بد تر است ایا عطا طالب ندارد > ایا گلبدین طالب ندارد؟ شما همه گی تان کور کورانه قضاوت میکنید . هیچ تفاوت با یهود و نصارا ندارید

>>>   تاکه بنام تنظیم درافغانستان وجود داشته باشد افغانستان در200سال دیگر به پای ایستاده شده نمیتواند مثل تنظیم جمعیت هم نری میکند هم غری اگر سرقدرت باشد خو حیچ گپ نیست اگر از قدرت خلطید بازازمرددعوت میکند به میدان جنک ریخته شده دربیبان مردم را دعوت میکند حله که اسلام درخطر اسلام درخطر نیست پول ،دارای ،شهرک ها ،قصر هالاعنت خدا براین اشرارکه خودرا مجاهدین میگویند وباز به تلوزین ها میگوید که ما تظاهرات را به ر ا میاندازیم خدا خیر دالرفروش ها ودوکان ها راه بیش کند چراکه اصل نسب اینها معلوم است چور وچپاول گراه است خداقدرت بدهد اشرف غنی راکه این اشرار را از افغانستان گم کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است