مردم را به بازی نگیرید
زمانیکه مردم حتی در امنیتی ترین مناطق بدل به قربانی تروریست در خیانت ارگ نشینان می شوند آیا عطا محمد در فراخوان اعتراض های 15 ولایت توانایی حفظ امنیت تمامی معترضان را دارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ کد خبر: 146539 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سالی در واپسین روزهای آن قرار داریم سال مرگ بود، سال تکان دهند ترین رویدادهای انتحاری و حمله که مردم به یکباره در مرگی دسته جمعی جز آمار تلفات شدند و حال، زمانی که حکومت هیچ انگیزه ای برای حفظ ثبات حتی در پایتخت ندارد چرا و به چه دلیل مردم دگرباره برای مقاصد رهبری که تا چندی قبل برای کسب امتیاز و قدرت چوب حراج بر قومیت خود گذاشت به خیابان ها بیایند و کشته و زخمی شوند؟

عطا محمد نور که پس از برکناری از سوی ارگ به یکباره بدل به رهبری برای جریان مخالف شد با تمامی توان در پی مقابله با حکومت است و اکنون آخرین برگ برنده خود را رو می کند، خیزش مردمی در ولایت های کشور.

هرچند سیاست تبعیض آمیز و فاشیستی حکومت سبب نفوذ هرچه بیشتر تروریستان در جای جای قدرت شده و هر روز بر دامنه ناامنی ها و به تبع آن، کشتار غیرنظامیان می انجامد، رهبران جهادی به دور مانده از قدرت برای بقا به حمایت های مردمی متوسل می شوند، همان مردمی که هیچ گاه رهبران را در شرایط سختِ ناامنی و جنگ همراه خود نیافتند.

قبل از آنکه عطا محمد از هر سو مورد هجوم ارگ نشینان قرار بگیرد و برای ماندن در ولایت بلخ در تکاپو باشد با پشت کردن به حزب و قومیت خود وارد معامله با رییس جمهوری شد که به هیچ عهدی پایبند نیست، در حالی که قومیت وی نیز در تهدید و خشونت گروه های تروریستی از قربانیان همیشگی می باشند بماند که وضع برای قوم هزاره و ازبک به مراتب بدتر است.

و حال که حتی امنیتی ترین مناطق پایتخت به یکباره بدل به قتل گاه مردم می شود چگونه عطا محمد خواهان برگزاری راهپیمایی در 15 ولایت کشور در روز معین با تبلیغات گسترده می باشد ، مگر از عمق ناامنی ها و خطرات بیشماری که جان معترضان را تهدید می کند بی اطلاع است؟

سوء استفاده از احساسات مردم برای بدل شدن به قربانی در این تاریخ سراسر جنگ افغانستان کم رخ نداده است، چهار دهه ناامنی که سبب ظهور رهبرانی جهادی و سیاسی از دل قومیت های مختلف شد به تکرار از مردم برای مقاصد خود استفاده کرده اند و اهدافی قابل دسترس برای گروه های تروریستی ساختند تا به سادگی، جمعیت کثیری از مردم را با انتحاری و حمله قتل عام کنند به مانند تظاهرات جنبش روشنایی، رستاخیر تغییر و اعتراض ها علیه ضعف های امنیتی.

حکومت از ابتدا، خواهان حذف کامل رهبران جهادی از صحنه سیاسی افغانستان بوده و هستند زیرا در پی نظم در قدرت برای قومیت پشتون می باشد آنهم نه برای مردم آن بلکه در راستای آنچه رهبران سلطه گر و قوم تبار پشتون می خواهد و برهمین اساس، دوستم با زور و تهمت راهی تبعید شد و در انزوای محقق، سیاف، اسماعیل خان و ... نوبت به عطا محمد رسید اما تمامی این رهبران نیز با وجود حمایت های گسترده مردمی هیچ گاه در حد و اندازه یک رهبر برای حفاظت از قومیت ها نبوده و نیستند.

والی برکنارشده بلخ که همواره حکومت اشرف غنی را مورد انتقادهای شدید از ضعف های امنیتی قرار می دهد در فراخوان اعتراض ها در 15 ولایت کشور آیا توانایی حفظ امنیت تمامی معترضان را دارد یا برای بقا در قدرت به مردم همانند تروریستان و ارگ نشینان به دیده قربانی در راستای اهداف می نگرد؟

ناامنی ها دیگر نه در جغرافیای خاص بلکه اکنون تمامی کشور را در برگرفته است که هیچ منطقه ای از گزند تهدید و خشونت طالب و داعش در امان نیست که بدون هماهنگی از سوی حکومت و عوامل نفوذی آنان به این گستردگی نمی رسید در حالی که راهپیمایی و تجمع ها به جای شنیده شدن صدای مردم بدل به فرصت طلایی برای انتحاری کنندگان می شود.

عطا محمد هرچند در شرایط سخت به سر می برد اما به جای قرار دادن مردم در برابر حکومت باید درپی کسب حمایت مردم از تمامی قومیت ها برای تقابل به سلطه گری ارگ باشد نه اینکه تنها به حزب جمعیت و قومیت تاجیک تکیه کند.

زمانیکه مسالمت آمیزترین اعتراض ها صحنه کشتار شد و حتی مردم از سوی نیروهای امنیتی مورد شلیک گلوله قرار گرفته اند، ناامنی های بیشتر برای اکنون کشور حتی برای بقای شمال قابل توجیه نیست زیرا این نظام در کنار تروریستان آماده برای قتل عام در انتظار فرصت است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
حکومت
خیانت
تظاهرات
نظرات بینندگان:

>>>   از چی ملک بی معنی
دزدی کن قتل کن مال مردم را بخور جهاد دروغی کن باز به زور هشت رقم کفر پس از کولاب بیا سر قدرت بشین مردم میبخشید اما سوره فیل را باید یاد داشته باشی اگر نی مردم نمیبخشید

>>>   این تظاهرات اگر در یک روز واحد صورت بگیرد حفظ امنیت ‍‍‍آن مشکل است
زیرا معلوم دار و قابل فهم است که دستگاه های امنیتی هر چه نباشد زیر
تاثیر اشرف غنی احمد زی است همکاری لازم و صادقانه نمیتواند. بلکه مانند
چندین مظاهرات دیگر امنیت صفوف را همین دستگاهای امنیتی خراب میکند .
محمد صالح یعقوبی

>>>   كساني همت و شهامت دارند بايد تغير بخواهند، تغير بياورند، و اين وظيفه إيماني و وجداني هر إنسان آزاده و مسلمان است، و انقلاب و گرفتن حق مفت به دست نمي آيد، تلفات را بايد پذيرفت تا نسل هاي آينده آرامتر باشند، و از حقوق و آزادي هاي اسلامي و قانوني افغانستان مستفيد گردند. در غير آن بردگي يك گروپ مزدور را قرنها بايد قبول كنيم.

>>>   اینبار همه تدابیر امنیتی را خود مردم و مجاهدین به دوشمیگیرند.
هیچ نیروی امنیتی اجازه نزدیک شدن از ساحه 200 متری را ندارد.
انتحاری های ارگ را پیش از رسیدن میکشیم.
و اگر احتمالن بینی یک معترض خون شد ارگ نشینان غرق دریای خون خواهند شد.
صبر و تحمل بس است.

>>>   Salam
اكثريت سخن گويان اين حكومت هزاره ها اند ، در اين انتخاب چه رمزى نهفته است !

>>>   Tajik
کسی به مرتضوی بگوید قاعده بازی را کسانی نمیدانند که هم معاش خور حکومت هستند هم عملا به منافع طالبان شپشی کار میکنند و‌ هم صریحا مدافع طالبان و افکار طالبانی هستند این گونه اشخاص با وجودیکه سرکوب نمیشوند برعکس از طرف غنی و دارو دسته اش به ضد رقیبان سیاسی شان حمایت میشوند

>>>   Allahyar
بیایید مردانه بگویید
کینه ها کدورت ها ‌‌دشمنی های شخصی خود خواهی ها جاه طلبی ها و خود بزرگ بینی هایتان را کنار بگزارید
آیا کدام مرد دگه تا حال پیدا سده هست که فاشیزم را چنین جوابی بدهد

« مرکز بداند، هر اداره و وزیری که از امضاء و دستور من در مرکز سرپیچی کند و امضاء مرا بی اعتبار بگوید، از همان لحظه دیگر امضاء و امر او در ولایت بلخ نمی چلد. حکومت مرکزی بیشتر از این آبروی خود را نریزاند
استر جنرال استاد عطا محمد نور
کسانیکه از معامله گران خود فروخته گان سرخمان مزدوران حمایت میکنند
شرم ‌وننگ شان باد روی شان سیاه

>>>   Saboor Raheel

تجربه دردآور تاجیکان پاکستان که زبان و هویت قومی خود را از دست دادندو با پذیرفتن عنوان پشتون به یکی از گروههای قومی پشتون جذب شدند پیش چشم ماست. پذیرفتن عنوان افغان به مثابه هویت ملی غیر افغانها تکرار همین مصیبت است. یک تجاوز آشکار به حقوق انسانهاست و یک جنایت ضد بشری است.

کسانی که می خواهند در شناسنامه های شان افغان گفته شوند،‌ حق شان است. باید افغان باشند. اما آنهایی که افغان نیستند،‌ هرگز نباید از خود و عزت و هویت خود بگذرند و خود را چیزی بنامند که نیستند.

مساله همانند روز روشن است که شماری از پشتونها در پارلمان بدون هیج شرمی خواهان تحمیل هویت خود بر دیگران اند. تنها شماری از نماینده های پشتون این طرفدار این تحمیل اند و این خود می رساند که افغان به غیر پشتونها پیوندی و تعلقی ندارد. این یک هویت پشتونی است.

این که هزاران خانواده تاجیک در مناطق جنوب و شرق کشور نیز در مسیر افغان ساخته شدن توسط قبایل زورگوی پشتون شده و یا مجبور به ترک مناطق شده و خانه و کاشانه و زمینهای شان با زور توسط قبایل پشتون اشغال شده است، داستان پر آب چشم دیگریست که باید به وقت و زمانش گفته و به آن پرداخته شود..

اما حالا که موضوع شناسنامه ها مطرح است، هرگز نباید گذاشت که هویت مان مسخ و یا نابود شود. تاجیک، افغان، هزاره و ازبک نامهای مشخص و هویتهای مشخص اند. اگر همه را ازبک و تاجیک و هزاره خوانده نمی توانید،‌ همه را افغان هم خوانده نمی توانید.

>>>   Lalzad
کسانی که خواهان تطبیق «قانون اساسی» اند!
==========================

مطابق ماده ۶۱ قانون اساسی: ...وظيفه رئيس جمهور در اول جوزاي سال پنجم بعد از انتخابات پايان مي يابد!

+ + +

«توافق نامه حکومت وحدت ملی» نیز سندی برای یک دوره موقت «الی دو سال» بود، تا لویه جرگه برگزار و قانون اساسی تعدیل شود... حال که موعد آنهم انقضا شده است، «حکومت ع و غ» در کجا قرار دارد؟

>>>   قرار معلوم شما دانش آموخته حقوق هستید...
چگونه جمله ای «اول جوزای سال پنجم» را ندیدید و جمله بعدی آن یعنی «بعد از انتخابات» را دیدید؟

برگزاری انتخابات وظیفه اساسی حکومت است و هیچ بهانه ای برای عدم برگزاری انتخابات قابل پذیرش نمی باشد...

چنانچه اگر حکومت های بنا بر هر علتی «انتخابات» را برگزار نکنند و حکومت خود را ادامه دهند، «غیرقانونی» گفته می شوند (و غنی - عبدالله همین را می خواهد)، مثل حکومت وحدت ملی فعلی!

متوجه باشید که اگر ريیس جمهور وفات کند و یا... معاون یا جانشین او باید انتخابات را در مدت «۹۰ روز» برگزار کند... در حالیکه هنوز ۱۰۰ روز مانده است!

سرفراز باشید

>>>   Lalzad
عزیزم!
از حاکمانی که می خواهند با «زور» یا «غیرقانونی» حکومت کنند، جای گیله و گذاری نیست؛ این وظیفه نسل جوان و آگاه ماست که برای بیدار سازی ملت روشنگری نمایند، نه اینکه خود را برائت دهند و مردم را ملامت سازند!

>>>   Ariaie
حكمتيار گفت انتحار كاملاً حركت مقدس است!

اين بيانگر ان است كه چقدر سياست در افغانستان غير اخلاقى و جعلى شده است! طرف با پول امريكا زنده، در زير ريش دولت انتحار را تبليغ و حمايت ميكند، اما دولت و متحدين خارجى ان شعار جنگ عليه ترور مى دهند و پناهگاه هاى فرا مرزى را عامل ان مى دانند. سرباز اين وطن با كدام انگيزه بجنگد وقتى شما تروريست شناخته شده را هم حمايت ميكنيد و هم پلاتفورم تبليغ مى دهيد؟
ايا هنوز انتظار داريد تا مردم به شما شك نكنند ؟

>>>   فراخوان‌رهبر:

"من بالای ۱۵ ولایت صدا می‌کنم تا آماده باشند و به‌ تاریخ های ۲۷ و ۲۸ فبروری و اول مارچ به خیابان ها بریزند"

#پ‌ن: این فراخوان شامل ولایات کابل، بلخ، هرات، بدخشان، سمنگان، تخار، بغلان، پروان، کاپیسا، پنجشیر، بادغیس، غور، فاریاب، جوزجان و کندهار می‌شود و آغازین گام برای "حرکت سبز" خواهد بود

>>>   مردجهادومقاومت سترجنرال استادعطامحمدنور ریس جمهوراینده کشور

>>>   Ahmad
امروز استاد عطا محمد نور . گفت:

« مرکز بداند، هر اداره و وزیری که از امضاء و دستور من در مرکز سرپیچی کند و امضاء مرا بی اعتبار بگوید، از همان لحظه دیگر امضاء و امر او در ولایت بلخ نمی چلد. حکومت مرکزی بیشتر از این آبروی خود را نریزاند.»

>>>   Ahmady
يك كهكشان درود به سپهسالار بلخ
موفق و سرفراز باشد

>>>   دل اوغانه هاي تروريست به ترقيدن رسيده

>>>   ﭘﺴﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺜﻴﻒ ﺗﺮﻳﻦ و ﺑﻲ ﻋﺰﺕ ﺗﺮﻳﻦ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﻝ 2018
ملت خواب رفته افغانستان من واقعا برای شما متاسفم .
من هزار بار گفتم تا نجاسات از آرگ پاک نشود این کشت وکشتار مردم بی گناه ادامه دارد وخواهد داشت.
ملت کی از خواب غفلت بیدار میشوند . تا بیشرف غنی کوچی زی . اتمر لنگزی . معصوم استانکزی .
عبدالشیطان ومرتضوی ...... در آرگ باشد این قتل وقتال ادامه دارد .
ملت رنجدیده افغانستان بیدار شوید . .....ارگ را پاکسازی کنیذ ..

>>>   Tajik.
فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، بشمول تمامیت خواهی قدرت آنها را که اگرچه از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را. بشمول نام افغانستان
وقت نابودی این نام است زنده باد خراسان بزرگ

>>>   انتحاریهای مهمانخانه های امنیت ملی در انتظار همچو روزی است. مگر احمدزی جنبش روشنای را انتحار نکرد؟ مگر احمدزی جنبش رستاخیز را انتحار نکرد؟
این دولت فاشیستی تکقومی هیچ اعتقاد به دموکراسی و ازادی بیان و حقوق بشر ندارد.

>>>   برادران کوچی زی اماده انتحاری است.

>>>   داعیشییان ارگ در انتظار طرفداران استاد عطا

>>>   پس چه کار کنیم؟ مانند شما بیغیرت ها دست زیر علاشه بشینیم تا حق ما خودش به سوی ما بیاید و یا امریکا حق ما را در جیب های ما تقدیم میکند. مظاهره نکنید که خطر دارد!؟ انتقاد نکنید که وضعت کشور بحرانی می شود!؟ به فاشیست ها سکوت کنید که منافع ملی در خطر می افتد!؟ .... این حرف دیگر کهنه شده است. ما حاضریم کشور تجزیه گردد به خیر.
خیر خواه

>>>   یگانه راه بیرون رفت و نجات از این روز بد برای مردم افغانستان اینست که تمام رهبران جهادی که همه بدون استثنا در چور و چپاول کشتار مردم بیگناه و غضب قدرت و مال بیت المال تصورت مساوی مجرم می باشند را در یکروز و در عین زمان دستگیر نموده و محاکمه صحرایی نمایند. آن وقت است که صلج و ثبات به افغانستان برمیگردد.

>>>   باید همه مسلمان دست به دست هم بدهیم و این ارگ نیشنان یهو دی و کفری را از قدرت دولت اسلا می دور نمو ده و یک شخص مسلمان که حد اقل کلیمه هود را گفته بتو اند ریس جمهور بسازیم
در غیر ان همه ما و شما پیش خدا جو اب گو خو اهم بود

>>>   عطامحمد نور در حال حاضر به آن (اسپی میماند که در وقت مرگ از سنگ و چوب دندان میگیرد)! عطامحمد نور از آن فراموش کارانی است که سرنوشتش تنظیمش جمعیت اسلامی در یک زمانی به پنجشیر و بدخشان خلاصه شده بود و اگر حوادث 11 سپتمبر و تجاوز امریکا و متحدینش به افغانسان صورت نمیگرفت، سرنوشت این تنظیم بدنام جمعیت واضح بود اما واقعاً شانس آوردند! عطامحمد نور بعد آن هم آوارۀ وطن بود، از دست دوستم سرنوشتش به تخار و بدخشان کشیده شد و کسی از یاد نه برده است که حتی ارگ ریاست جمهوری ربانی به ولسوالی اشکاشم بدخشان انتقال یافت اما آقای نور این همه را فراموش نموده اند!
معلوم نیست آن کدام مردم در کدام 15 ولایت کشور حضور دارند که فردا به دعوت نور به جاده ها ریخته و خود را فدای منافع شخصی نور میسازند! به باور من کسی حاضر نخواهد شد که چنین حماقت را انجام دهد و این فراخوان نیز مانند فراخوانی خواهد بود که در کابل صورت گرفت که جمع آمد ملیونی را شعار دادند اما از صد نفر بالاتر را نتوانستند جمع کنند.
هرچند آقای نور و تنظیم جمعیت از امتحان برآمده اند و خود نیز میدانند که حیثیت و آبروی سیاسی از دست رفتۀ شان دوباره بر نمی گیردد اما آخرین تلاش های بی فایدۀ شانرا باید انجام دهند، از قلدر کار قلدری بر میآید و بس!

میهن زرغون

>>>   به این رهبران میگویند دزدان حرفوی
هم مردم میکشند و هم از مردم حمایت میخواهند ..
کدام مجاهدین .. صدقی نام مجاهد شوین شما خونخوار های حرفوی اگر تاجک هستی اگر پشتون هستی برم مهم نیست فقد میدانم که همیشه دزدان در اواخر عمرش زندانی میشوند و روزی خواهد رسید که نه عطا و نه گلبدین سلامت ماند و به میله های زندان خواهد فرستاده شد انشاالله

>>>   بلی، سوره فیل را باید یاد داشته باشی اگرنه روانت میکنیم نزد ملای نیجریائی که بزور سلی یادت بدهد، تو دیسانتی بی ریشه.

>>>   بدون شک اگر حلقات درتلاش و برنامه ریزی برای برهم زدن این حرکت مردمی گردندچه افراد در ارگ ویا ام دسته های مخالف جمعیت وضعیت شدید تر خواهد شد,تحمل و شکیبای مردم به حد آخر خود رسیده است باید بازی را یکطرفه بسازند یا حکومت به روی گرفتن مذاکرت مطلوب و نتیجه بخش به این بازی نتیجه پنجا پنجار را پیش بگیرد وگرنه دقیقا که پایه های حکومت مرکزی سست خواهد تاریخ افغانستان به حافظه دارد که قهر شمال منجر به فروپاشی نظام خواهد شد.
حاجی زاده " درواز

>>>   این تحلیل شما مغرضانه است وبه دستور ارگ نشینان نوشته شده. لطفن از بهر مزد وجدان تان را زیر پای نکنید

>>>   Haidari
رییس جمهور آینده اگر واقعا شخص صادق باشد، باید این اشرف غنی را به خاطر تمام جنایات و بزرگترین آن آوردن گلبدین حکمتیار فابریکه انتحاری در داخل کابل و در بیخ گوش مردم رنجدیده ما، محکمه کرده و اشد مجازات را برایش تعیین کند.

دست آورد های این مغز متفکر
۱. بیشتر شدن حملات انتحاری در کشور
۲. طرح ترور شخصیت های ملی بالاخص کسانیکه علیه برنامه های او اند.
۳. آوردن رهبر فابریکه استشهادی یعنی حکمتیار در کابل و آسان کردن کار او در انجام حملات انتحاری و حمایت بیشتر دولت از او در راستای تطبیقی کشتار مردم بیچاره.
۴. ایجاد نفاق ملی در سراسر کشور
۵. به جیب زدن پول های گزاف کمک شده از طرف جامعه جهانی بالاخص اروپا.
۶. معامله بر سر مهاجرین رنجدیده در اروپا با دولتهای کشورهای اروپایی
۷. معامله با آرای پاک مردم در انتخابات گذشته.
۸. دروغ گفتن و خاک بر چشم مردم زدن. زیرا در کامپاین انتخاباتی اش خیلی وعده های چرب به مردم داده بود اما متاسفانه ۵ در صد از آن وعده ها را عملی نکرد.
۹. بیشتر شدن بیکاری در کشور و فرار مغز ها و مردم به بیرون از کشور بخاطر زنده ماندن.
۱۰. خیاینت بر حق مردم ازبک و دسیسه ساختن برای دوستم در حالیکه بیشترین رای را در انتخابات از مردم ازبک داشت.
۱۱. ملیونر شدن اشخاص وابسته به او در حالیکه قبل از ریاست جمهوری وی حتی یک بایسکل نداشتند.
و هزاران جنایات دیگر که نوشتن آنها از حوصله این كامنت و خواندن دوستان خارج است.
به امید ثبات و امنیت در کشور رنجدیده ما افغانستان بیچاره

>>>   Bashir Ahmad Qasani
مبارک!
بر بنیاد ارزیابی مجله "اکونومیست" افغانستان در میان کشورهای استبدادی قرار گرفته است.
در ارزیابی این مجله، در میان 52 کشور استبدادی جهان، افغانستان جایگاه 34 را به خود اختصاص داده است.

>>>   آنقدر اعمال اشرار اذهان مردم رابه تشویش نمی اندازد که غوغای وهیاهوی این صاحب نظران بیشمار ملیونی وکچالو فروشان تخریب میکنند ، حکومت اینقدر امکانات نداردکه همه اینهارا وزیر بسازد یا والی ورئیس تا دهان شان بر ای مدتی استراحت کند وخاموش باشند
وزارت اطلاعات وفرهنگد باید توسط یک کمیته صاحب نظران سیاسی اقتصادی نظامی را به اساس رشته شان سرتفکیت بدهد وباقی کچالو فروشان رابه رشته اصلی شان توظیف نماید تا اذهان عامه تحت شعلاع زهر پرا گننی اینها متضرر نشوند
ر

>>>   همین حکومت خودش اشرار هم است، طالب هم است، کچالو فروش ناموس فروش وطن فروش هم است، داعش هم است، خائن متقلب دزد و خیانتکار هم است، و هرچه زودتر باید گم شود؛ مرگ بر این خائن های قبیله و طرفداران وجدان باخته آن از چپ و راست۰

ز

>>>   از برکت این کوچی پای ترقیده حال در جمع کشور های تحت دیکتاتوری قرار داریم.
خداوند بزرگ همت و قدرت هرچه بیشتر به استاد عطا بدهد تا باشد که هنوز هم این ....خودخواه، تمامیت خواه، قومپرست و متقلب خائن را بیآب و بی حثیت بسازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است