اگر حسن نیت نباشد مذاکرات مفهومی ندارد
هرگز از طرف پاکستانی ها نه تعامل و نه حسن نیت و نه توازن قدرت موجود بوده است. آنها خود را کشور با نفوذ 185 میلیونی با دشتن سلاح هستوی و ششمین اردوی دنیا می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ کد خبر: 146583 منبع: پرینت

بعد از باز گشت هیات افغانی از اسلام آباد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان طی کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود که از این مذاکرات نتیجه امیدوار کننده ای بدست نیامده آفرین که حقیقت را بیان کرد امید هم می رفت که حقیقت با مردم شریک ساخته می شود و چنین شد.

ریاست هیات افغانی را جناب حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه به عهده داشت من شخصا از جناب حکمت خلیل کرزی شناخت کاملی دارم خلیل کرزی شخصیت مدیر و مدبری است او یک مذاکره کننده هوشیار و با تجربه است. وی ویژگی های مذاکره کننده موفق را دارد در قضایای ملی و بین المللی حافظه قوی و تحلیل همه جانبه ای از وضعیت دارد قدرت رهبری را نیز فرا گرفته شخص راز دار و امانت دار مطمینی است.

وی در جریان مذاکرات با دقت و هوشیاری کامل حرف های طرف مقابل را می شنود، با استلال قوی پاسخ می دهد و دیدگاه و نظریات خود را مطابق با ارزش ها و معیارهای قبول شده ملی و بین المللی مطرح می سازد هرگز عصبانی نمی شود و از منافع ملی یک وجب عقب نمی رود اما در مورد مذاکرات با پاکستانی ها که بارها صورت گرفته و نتایج مطلوبی نداشته می خواهم نظریات خود را مطابق به معیارهایی که با مذاکرات یک جانبه و چند جانبه ضرورت است مطرح کنم.

الف) توازن قدرت بین دو کشور از هر نگاه
ب) حسن نیت جانبین
ج) میل و تعامل

آیا سه نقطه ای را که فوقا تذکر دادم در عمل وجود داشته؟ هرگز از طرف پاکستانی ها نه تعامل و نه حسن نیت و نه توازن قدرت موجود بوده است. آنها خود را کشور با نفوذ 185 میلیونی با دشتن سلاح هستوی و ششمین اردوی دنیا می دانند. امکانات ما بدون حمایت خارجی ها که آن هم در شعار است دیگر چیست گرچه هیات افغانی در این نشست تلاش داشت تا پاکستانی ها را قناعت دهد که لانه های تروریستان در خاک شما است ولی آنها انکار می کردند.

هیات افغانی تلاش داشت تا آنچه را که طرف مقابل وعده اجرای عملی آن را می دهد وقت و زمان معین برای آن مشخص شود چه وقت، چطور و در کجا عملی می شود اما متاسفانه مقامات پاکستانی در جواب همه پیشنهادات معقول هیات افغانی را فقط با این جملات و کلمات جواب می دادند و می گفتند خوب است نظریات شما را بررسی می کنیم تلاش می کنیم تا معلومات نماییم که ادعای شما حقیقت دارد یا خیر ما را فرصت دهید تا در مورد گفته های شما بررسی ها را ادامه دهیم.

حتی پاکستانی ها تاکید داشتند که هیچ لانه تروریستی در خاک آن کشور وجود ندارد پس به یقین از همچو مذاکرات امید نتیجه مثبتی را نباید داشت به عقیده من این مذاکرات با بهانه تراشی های پاکستان جز ضیایی وقت چیز دیگری نیست بعد از این بهتر است در مقابل این همه توطیه ها و شرارت پیشگی های پاکستان همه ما بیدار باشیم اگر ما غفلت و يا اشتباهى نكنيم دشمن نمی تواند كارى بكند.

امروز روز بيدارى اذهان مردم افغانستان است امروز كشور و مردم ما احتياج به شناخت دوست و دشمن دارند باید از خرد تا بزرگ، از مرد تا زن همه هوشيار، بيدار و دشمن‏ شناس باشیم و بدانیم دشمن چه می كنند و مزدوران داخلی به نفع دشمن چه اعمالی را انجام می دهند. یکی انتحار را جواز می داند و دیگری به این باور است که هیچ طالب و هیچ یک از دشمنان مردم افغانستان در خاک پاکستان حضور ندارند به باور من امروز نياز زمانه از همه اول تر هوشيارى و بيدارى و آگاهى و حفظ جرات و قدرت اقدام است آن هم اقدام عملی و کار ساز باور داشته باشد.

بيدارى و آمادگى ملت ما می تواند کشور را از این بن بست سیاسی نجات دهد دشمنان سوگند خورده افغانستان و مزدوران کاسه لیس شان هر ساعت و هر لحظه آماده توطیه و ماجرا جویی اند ما چرا بیدار نباشیم وقتیکه دشمن هر لحظه آماده دهشت و وحشت علیه ملت ما است ما بايد لحظه به لحظه بيدارى خود را حفظ كنيم و متحدانه در راه نجات وطن گام برداریم.

وقتیکه يک نسل جوان و وطن دوست بيدار شد چه در ميدان نبرد باشد چه در دانشگاه و چه در خانه چه در اقتدار شریک باشد یا نباشد باز برنده میدان است شما می دانید از چندی بدینسو دشمنان مردم افغانستان روش های جنگی خود را تغییر داده اند و در شهرها حملات انتحاری را بخاطر ازدیاد تلفات انجام می دهند حمله در چهاراهی صدارت بیانگر این حقیقت است.

در چنین حالتی ما و نیروهای امنیتی ما نیز بايد هوشيارى و بيدارى خود را زياد كنيم و در کردار و و رفتار خود جهت جلوگیری توطیه های دشمن تغییرات موثر وارد سازیم. به فکر من يكى از علامت هاى بيدارى يک ملت مصمم اين است كه لحظه‏ ها و فرصت ها را بشناسد، بداند و بفهمد که اهميت هر لحظه در تصمیم گیری ها بخاطر سعادت و سرافرازی یک کشور و یک ملت چقدر با ارزش و مهم است.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
مذاکرات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است