ای کاش ما اینهمه وابسته نبودیم
ای کاش قبل از امضای پیمان های استراتژیک و امنیتی آنها را بررسی می کردیم. ما بدون اینکه بسنجیم این پیمان ها چقدر به نفع ما است، پیش از پیش از آن استقبال کردیم و آن را قبول کردیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ کد خبر: 146605 منبع: پرینت

اگر صلح و ثبات در افغانستان برقرار نشود می بینیم که ناامنی در سراسر آسیای میانه گسترش پیدا می کند. برقراری امنیت هم در افغانستان نیازمند کشورهای همسایه است.

نخستین جلسه کمیسیون مشترک امنیتی افغانستان و ازبکستان برگزار شد. این جلسه امنیتی میان ازبکستان و افغانستان به رهبری حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور و مشاور امنیت ملی ازبکستان برگزار شد.در این نشست هر دو طرف برایجاد برنامه های تطبیقی از بحر عملی شدن تفاهم ها برای تنظیم امور کمیسیون مشترک موافقت کردند. در این نشست هر دو طرف در کنار بحث در مورد گسترش همکاری های دو جانبه و چند بعدی صلح و تطبیق پروژه های توسعه دراز مدت را برای امنیت و ثبات منطقه مهم دانستند. دفتر شورای امنیت ملی می گوید که در این نشست همچنان در مورد مبارزه علیه هراس افکنان جهانی و قاچاق مواد مخدر بحث و تبادل نظر صورت گرفته است. قرار است باز هم چنین نشستی میان این دو کشور برگزار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نقیب الله هاشمی عضو شورای ولایتی کابل در برنامه «چشم انداز» گفت: ما باید از این موضوعات به نفع منافع علیای کشور خود استفاده کنیم. روابط حسنه با کشورهای منطقه باعث می شود که صلح و ثبات ایجاد شود.

وی، در خصوص ضعف سیاست خارجی کشور بیان داشت: متاسفانه ما تابحال سیاست خارجی محکم و استوار نداشته ایم. اگر می داشتیم می توانستیم به طور نسبی حداقل امنیت مردم را تامین کنیم. می توانستیم با همسایه ها روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم. اگر صلح و ثبات در افغانستان برقرار نشود می بینیم که ناامنی و بدامنی در سراسر آسیای میانه گسترش پیدا می کند. برقراری امنیت هم در افغانستان نیازمند کشورهای همسایه است. ما باید روابط دیپلماتیک با آنها داشته باشیم تا با همکاری آنها صلح و ثبات بوجود بیاوریم.

هاشمی، در خصوص نتیجه این نشست می گوید: نخستین جلسه این کمیسیون بوده است و از طرف افغانستان مشاور امنیت ملی در این نشست شرکت کرده است. هدف از این نشست هم همکاری های دوجانبه و ایجاد ثبات در منطقه است. هدف مشخص است و کمیسیون مشترک امنیتی میان دو کشور همسایه ایجاد شده است. اگر این کمیسیون اساسی و درست کار کند و دوامدار باشد و پلان ها و استراتژی های اساسی و خاص داشته باشد هیچ شکی نیست که می تواند در تامین امنیت و کاهش قاچاق مواد مخدر موثر واقع شود.

این عضو شورای ولایتی کابل، شرط ایجاد امنیت با چنین نشست هایی را چنین بیان کرد: برای این موضوع باید تفاهمنامه هایی که میان دولت افغانستان و ازبکستان امضا شده است عملی شود. همچنین دو کشور باید فعالیت های خود را بهبود بخشند و تطبیق کنند. سوم توافقنامه هایی هم که قبلا امضا شده است تطبیق کنند.

وی، قبول پیمان های امنیتی غربی بدون مشورت با مردم و در نظر گرفتن نفع کشور را موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه و افغانستان می داند و اظهار داشت: می دانیم زمانیکه جنگ از جنوب افغانستان به شمال افغانستان انتقال پیدا کرد و گروه دیگری به نام داعش پیدا شد و عملا در افغانستان حضور فیزیکی پیدا کرد کشورهای آسیای میانه احساس خطر کردند و سرحدات خود را در تهدید دیدند. این به ضعف سیاست مداران ما برمی گردد که اجازه می دهد از خاک ما دیگر کشورها تهدید شوند. ما اگر یک کشور مستقل، آزاد و با ثبات باشیم و برای منافع کشور خود کار کنیم می توانیم هم با کشورهای همسایه و هم با کشورهای بزرگ جهان روابط دیپلماتیک داشته باشیم و نگذاریم هیچ کسی از کشور ما کشور دیگری را تهدید کنند. اما متاسفانه ما چنان به کشورهای خارجی و غربی وابسته هستیم که اینجا تبدیل به میدان جنگ های نیابتی شده است. ای کاش ما اینهمه وابسته نبودیم و قبل از امضای پیمان های استراتژیک و امنیتی آنها را بررسی می کردیم که چقدر از آنها به منافع علیای کشورمان است و چقدر از آنها به نفع مان نیست. ما بدون اینکه بسنجیم این پیمان ها چقدر به نفع کشورمان است و چقدر به ضررمان است پیش از پیش از آن استقبال می کنیم و آن را در رسانه ها اعلام می کنیم و آن را قبول می کنیم.

هاشمی ادامه داد: بعد از آن فهمیدیم که این پیمان بدرد ما نخورد. ما را ضعیف نگاه داشت، حکومت را ضعیف نگاه داشت و برای امنیت هم کاری انجام نشد و بدتر شد. آمریکایی ها به ما پول می دهد که ما اختیار کشورمان را به آنها بدهیم. در حالیکه کشورهای دیگر با اینکه فقیر هستند اما با استقلالی که دارند بمب اتم می سازند و از لحاظ تکنولوژی بسیار از ما جلوتر هستند. اما ما آنقدر وابسته هستیم که در روز دوم تحلیف ریاست جمهوری پیمان استراتژیک را قبول می کنیم و نه پایگاه به آمریکایی ها دادیم و اجازه دادیم که اینجا میدان رقابت های جهانی شود و از این لحاظ همسایه های ما هم به شدت نگران شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همسایه ها
وابسته
پیمان
نظرات بینندگان:

>>>   ع وغ در روز دو م کاری خویش هر دو شا ن پیما ن امنیتی را با امریکا به امضا رسانیدن
چو ن هر دو شا ن پول های خا رجی را دیده بو دن و خود را کشتنی چوکی زده بو دن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است