واقعیتی که به سادگی نمی توان از آن فرار کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۸    ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ کد خبر: 146678 منبع: پرینت

من به این باورم که حداقل نصف دلایل اول بودن پشتون ها را می توان در جامعه، مردم، تاریخ و سرزمین پشتون ها یافت.

حالا سوالی که پیدا می شود این است که با درنظر گرفتن این واقعیت های تاریخی و عینی فعلی، اقوام غیر پشتون مخصوصا هزاره ها چه رویکردی را باید در پیش بگیرند؟
به نظر من هیچ راهی جز کار و همکاری با نیروهای میانه رو، تحصیلکرده و عدالت طلب پشتون و دیگران وجود ندارد. زمینه های نفاق، سوء تفاهم و تشدد میان غیرپشتون ها بسیار بیشتر از آن است که بتواند اجازه ایجاد یک قطب پایدار را برای ایجاد نوعی توازن قدرت بدهد و بدون همکاری با نیروهای میانه رو و تحصیلکرده پشتون ایجاد آرامش در افغانستان و یا رسیدن به وضعیت بهتر ناممکن است به همین دلیل شخصا باور ندارم که تندروی بیش از حد در مقابل اشرف غنی که بسیار بهتر از کسانی چون کرزی، حکمتیار، احدی، رهبران طالبان و ... است بتواند کمکی به بهتر شدن وضعیت و یا رسیدن به میزانی از برابری بکند.

سرنوشت آینده افغانستان به احتمال زیاد از دو وضعیت کلی نمی تواند خارج باشد:
1. دولت و ساختار فعلی به شکلی از اشکال دوام می کند این بهترین گزینه است که می تواند در یک پروسه بسیار طولانی زمینه ایجاد یک افغانستان بهتر و برابرتر را فراهم کند.
2. نظام و ساختار فعلی دوام نمی کند نیروهای خارجی خسته شده بیرون می شوند و سرنوشت افغانستان به نحوی در دست پاکستان می افتد در این صورت بخش هایی از افغانستان در یک جنگ ویرانگر داخلی که اینبار، بار شدید مذهبی-فرقوی هم خواهد داشت تباه خواهد شد. در این سناریو سوریه شدن افغانستان حتمی است.

در هر دوی این سناریو در روابط میان قومی به شکلی از اشکال موقعیت بهتر و در نهایت برد با پشتون ها خواهد بود از این واقعیت به این سادگی نمی توان فرار کرد.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
دولت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار طفلانه

>>>   من فکر میکنم که هزاره ها و ازبک ها و ترکمن ها نه بخاطر اقوام شان،بلکه به خاطر قواره شان مورد تبعیض قرار میگیرند.
زیرا در افغانستان از زمانهای قدیم ضرب المثل است که مردم میگویند:
قواری شه سبل کو،فقط به هزاره ها و یا ازبک ها میماند.
اما هیچ وقت مردم صرب المثلی بنام آن که:
قواری شه بلی،به پشتون ها و یا تاجک ها میماند،وجود ندارد.
حتی یگان دختر ها را که مادر ها و پدر هایشان در هنگام خورد تره کی میگفتند که دخترم بخیر کلان شدی،به کدام هزاره گی میتمت،دختر بیچاره گریان میکرد.
یک ضرب المثل دیگر نیز وجود دارد که هزاره را سلام دادی،بوی دامادی میدهد.
این تبعیض نه تنها در افغانستان،بلکه درامزیکا نیز تبعیض برضد سیاه پوست ها وجود دارد.
در آلمان نیز گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان که موهای سیاه و رنگ کرده داشت،هنگام دیدار با جورج بوش رییس جمهور سابق امریکا موهای خود را زرد رنگ کرد،از همان زمان تا بحال برضد موی سیاه ها که شامل مسلمانان و یهودی ها و مردم آسیایی نژاد و امریکای لاتین میشود یعنی در حدود شش ملیارد نفوس دنیا میشود و اگر سیاه پوست ها را نیز شامل کنی،هفت ملیارد نفوس دنیا میشود،تبعیض قایل میشوند و فقط کسانی که موهای زرد و چشم های آبی دارند،حق اولیه قادر میشوند.
ازهمین خاطر اکثر زن ها و مرد های آلمانی که از نژاد های دیگر در آلمان رندگی میکنند،کوشش میکنند مو های خود را رنگ کنند.
حتی یگان افریقایی سیاه پوست نیز مو های خود را زرد رنگ میکند که خنده دار معلوم میشود.
در تلویزیون ها از نادرات است که شما مجرم موی زرد را ببینید.
اگر مجرم موی زرد هم باشد.در تلویزیون ها عکس های او را فوتوشاپ میکنند و مو های سرش را سیاه میکنند و یا هم اصلاً روی و موی اش را نشان نمیدهند و یا در سرش کرتی جان اش را می اندازند تا کسی او را نبیند.
یک دابرکتر فلم های آلمانی است که او متهم شده بود که خانم ها را آزار و اذیت جنسی کرده است.او خودش این موضوع را رد کرد.بنأ عکس های او را با موهای زرد و چشم های آبی نشان دادند که بیچاره را ناحق متهم کرده اند.
اما بعد از آن که اسناد و شواهد در مقابل اش پیدا شد،آهسته آهسته دیدیم که موهایش و چشم هایش در عکس هایش آهسته آهسته سیاه شدند.
بنأ در آلمان موی سیاه و چشم سیاه نشان خارجی بودن و جرم وجنایت است.

>>>   اقای عبدالله وطندار تو چه قسم وطندار هستی که چشم و گوش ات را از تمام خیانت ها و جنایت های و قومگرایی و قوم اندیشی و ده مصایب دیگر اشرف غنی احمدزی بستی و یکسره به نفع اشرف غنی احمدزی این انسان عوام فریب اغواگر قوم پرست خود خواه مغرور متکبر سخن میزنی از روزیکه غنی احمدزی بحیث ریس جمهور توافقی به چوکی ریاست جمهوری تکیه زده تا امروز بجز از نا امنی و قتلو قتال مردم ما بدست ترورستان طالبان و فقر و بدبختی و بیکاری و فرار جوانان از کشور نسبت نا امنی و بیکاری به کشور های خارجی که اکثریت شان تحصیلات عالی دارند گم شدن نا از دسترخوان مردم و نفوذ بیشتر طالبان ترورست و انتقال دفتر و جاسوس ای اس ای از پاکستان بنام مصالحه که جز نفاق افگنی و خیانت و همکار با ترورستان که با امدن همین جاسوسپاکستان وایجاد دفتر ان در شهر کابل نا امنی و انتحار و انفجار افزایش بیشتر پیدا کرده چه دست اورد خوب از جانب غنی احمدزی است که مردم خبر ندارد و خودت خبر داری و عاشق سر کل ان شدی و دیگران را هم تشویق به ان میکنید.

>>>   کزینه دوم به نقغ سایر اقوام است چون اگر جنگ در بگیرد ما طرف اصلی دشمن را مشخص شناسای کرده و هم میشود که ساحه تاحکها عزبکها و هزاره ها را مشحص ساخته از این مسیبت همه روزه اوغان ها بسیا ربه ساده گی خود را رهای بخشیم در ان وقت اگر کسی هم در جریان جنگ تلف میشود حد اقل دلیل دارد که در برابر دشمن میجنگد به خاصر حق و حقوق خویش ولی مردمانی که حالا در اردوی ملی به دست طالبهای کرزی غنی اتمر استانکزی از بین میرود برایش مرگ بی هدف باید گفت
نور پنجشیر از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است