وضعیت افغانستان در سال پیش رو بدتر خواهد شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ کد خبر: 146684 منبع: پرینت

بخاطر شدت حملات طالبان، وضعیت ناپایدار سیاسی و اقتصادی و ادامه حمایت پاکستان از هراس افکنی، وضعیت افغانستان در سال پیشرو بدتر خواهد شد.

مسوولان نهادهای امنیتی و استخباراتی امریکا روز سه شنبه 24 دلو 96 در کمیته روابط خارجی سنای این کشور در مورد بررسی هایشان توضیحات دادند.

یک نوشت، مجموعه این نهادهای استخباراتی در بخشی از اعلامیه شان نگاشته اند: با درنظرداشت بی ثباتی سیاسی مداوم، حمله‌های مسلسل شورشیان طالبان، عملکرد ناپایدار نیروهای امنیتی افغانستان و کمبود چشمگیر منابع مالی، احتمال دارد که وضعیت کلی در افغانستان در سال پیشرو بدتر شود.

این بررسی های استخباراتی همچنان پیش بینی کرده که احتمال می رود که حکومت وحدت ملی بخاطر برگزاری انتخابات به تعویق افتاده پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری دست و پنج نرم خواهد کرد.

این بررسی همچنان از احتمال رکود اقتصادی در افغانستان سخن گفته و افزوده که این کشور به کمکهای خارجی به ویژه امریکا متکی خواهد شد.

در بخشی دیگر این بررسی ها آمده است: نیروهای امنیتی افغانستان به کمک همکاران خارجی شان احتمال دارد اداره مراکز عمده و پرنفوس افغانستان را بدست گیرند اما افزایش فعالیت ها و ساحه جنگ طالبان بر این مراکز آسیب مداوم خواهند رساند.

در این گزارش استخباراتی همچنان از حمایت پاکستان از هراس افکنی انتقاد شدید شده است، کشوری که همواره عامل بی ثباتی افغانستان و حتی هند از سوی حکومت های این کشورها تلقی می شود.

این بررسی ها در حالی همگانی می شود که امریکا در سال جاری 45 میلیارد دالر در فعالیت های نظامی اش در افغانستان مصرف کرده که در کل از سال 2001 به اینسو مصرف واشنگتن در افغانستان به نزدیک به 900 میلیارد دالر رسیده است.

همچنان امریکا در افغانستان از سال 2001 به اینسو بیش از دو هزار کشته و بیش از بیست هزار زخمی داشته است. اما با آن هم به گفته وزارت خارجه امریکا، در حال حاضر 45 درصد خاک افغانستان در اداره طالبان مسلح قرار دارد.

گفتنی است که جامعه اطلاعاتی و استخباراتی امریکا متشکل از 16 نهاد اطلاعاتی یا استخباراتی است که برای سیاست خارجی و امنیت این کشور در سراسر جهان فعالیت و بررسی می‌کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استخبارات آمریکا
وضعیت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بلی اگر همین حکومت خوابرده باشد وبی سیاست وخود خواه مثل اسپ تنها همان یک جاده رفت‌وآمد خودرا ببیند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است