ثبت بیش از 10 هزار تلفات ملکی در 2017
چهارمین سال متوالی است که بیش از 10 هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی می شوند. بلندترین رقم آسیب تلفات ملکی برای کابل ثبت شده و ولایت های هلمند، ننگرهار، قندهار و فاریاب در رده های بعدی قرار دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ کد خبر: 146728 منبع: پرینت

گزارش سالانه سازمان ملل در خصوص تلفات افراد ملکی نشر شد؛ در این گزارش تلفات افراد ملکی در سال 2017 بیش از 10 هزار کشته و زخمی اعلام شده است؛ نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان در هنگام ارایه این گزارش ضمن اظهار تاسف هشدار داذه است که اگر اقدامات لازم از سوی همه طرف های درگیر جنگ برای کاهش تلفات ملکی روی دست گرفته نشود، سال آینده شاهد آسیب بیشتر مردم ملکی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دانیال بل رییس حقوق بشر دفتر یوناما صبح امروز پنجشنبه 26 دلو 96 گزارش سالانه سازمان ملل درخصوص تلفات ملکی در افغانستان را ارایه کرد.

در این گزاش آمده است که یوناما در سال 2017، 10 هزار و 453 تلفات ملکی را ثبت کرده است که اگر چه که یک کاهش ده درصدی را نسبت به سال 2016 نشان می دهد اما باید تاکید کرد که سال 2017، چهارمین سال متوالی است که بیش از 10 هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی می شوند.

حملات انتحاری و مواد انفجاری تعبیه شده، 40 درصد تلفات افراد ملکی را تشکیل می دهد و پس از آن درگیری های زمینی 33 درصد و قتل های هدفمند و اشیا انفجاری بجامانده از جنگ، سومین عامل تلفات ملکی بوده است.

در گزارش، نیروهای طرفدار حکومت مسوول 20درصد، نیروهای امنیتی مسوول 16 درصد و نیروهای نظامی بین المللی و گروه های مسلح طرفدار حکومت مسوول 2 درصد تلفات افراد ملکی بوده اند و متباقی تلفات ملکی ناشی از آتش متقابل و اشیا انفجاری باقیمانده از جنگ است که به هیچ یک از طرفای درگیر نسبت داده نشده است.

مطابق با این آمار، تلفات ملکی نسبت داده شده به نیروهای طرفدار حکومت در سال 2017، 23 درصد کاهش یافته است و این کاهش نتیجه تلاش ها از سوی نیروهای امنیتی برای کاهش آسیب به افراد ملکی در درگیری های زمینی بوده است؛ تلفات ملکی نسبت داده شده به گروه های مخالف حکومت نیز 3 درصد کاهش یافته است و این کاهش جدا از تلفات ملکی ای است که به داعش نسبت داده شده است و این گروه مسوول یک هزار نفر تلفات ملکی و یا ده درصد مجموع تلفات و حمله ای که به تاریخ 31 ماه می 2016 در کابل که 600 نفر تلفات بجا گذاشت است.

گزارش بلندترین رقم آسیب تلفات ملکی را عمدتا در ولایت کابل ثبت نموده و ولایت های هلمند، ننگرهار، قندهار و فاریاب در رده های بعدی ثبت آمار بلند تلفات ملکی قرار دارند.

حملات انتحاری و پیچیده گروهی باعث 2300 نفر تلفات ملکی گردیده است که افزایش 17 درصدی را نسبت به سال های قبل نشان می دهد و بلند ترین رقمی است که یوناما تا بحال ثبت کرده است. اکثریت این حملات در کابل بوقوع پیوسته است و زنان و اطفال در مساجد بطور نگران کننده ای هدف حملات قرار گرفته اند؛ یوناما 500 نفر تلفات ملکی را در عبادتگاه ها ثبت نموده است که گروه داعش مسوولیت اکثریت این حملات وحشتناک را برعهده گرفته است.

بر خلاف کاهش در مجموع تلفات ملکی، تلفات ملکی زنان همانند سال های قبل بوده است و حملات پیچیده انتحاری دو برابر تلفات بیشتر در مقایسه با سال قبل به زنان وارد نموده است.

با وجود اینکه گزارش یوناما، 10 درصد کاهش تلفات ملکی وارد شده به کودکان را ثبت کرده است اما تعداد تلفات کودکان ملکی هنوز هم بالا است و تعداد آن به 3200 نفر می رسد که عمدتا ناشی از درگیری های زمینی، اشیا انفجاری باقیمانده از جنگ و اشیا تعبیه شده بوده است.

یوناما از دو مورد استخدام اطفال در جنگ و خشونت جنسی مرتبط با جنگ و درگیری در قبال اطفال اظهار نگرانی کرده است و در این خصوص در گزارش خود آورده است که یوناما از جرم پنداشتن عمل بچه بازی در قانون یا کد جدید جزا، به هدف جلوگیری از استخدام کودکان و سو استفاده از اطفال استقبال می کند.

در این گزارش امده است که اشیا انفجاری باقیمانده از جنگ باعث 639 نفر تلفات ملکی شده است که قربانیان آن عمدتا اطفال هستند و این یک کار شرم آور است چراکه تلفات ناشی از اشیا منفجر نشده قابل جلوگیری است و پروتکل چهارم کنوانسیون سلاح های متعارف و پاکسازی اشیا منفجر نشده از ساحه جنگی قابل اجرا و عملی است.

یوناما، اقدام حکومت و نیروهای امنیتی برای محافظت از افراد ملکی را ستایش کرده اما در عین زمان در مورد حملات هوایی از سوی نیروهای بین المللی و دولتی افغانستان اظهار نگرانی کرده است؛ درسال 2017، یوناما 631 نفر تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی را ثبت کرده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته، 7 درصد افزایش را نشان می دهد و بلند ترین رقمی است که یوناما در این زمینه تا بحال ثبت کرده است.

در اخیر گزارش یوناما آمده است که در این گزارش بیشتر از 4 هزار و 300 رویداد آسیب جنگ ثبت شده است اما هدف آن ملامت نیست و تلاشی برای قانع ساختن طرفای جنگ است تا در حیطه قدرت شان از تلفات ملکی جلوگیری کنند و یوناما برای آنها یک سلسله پیشنهادات مبنی بر مکلفیت هایشان در مطابقت با رعایت قوانین بشردوستانه دارد تا در این زمینه پاسخگو باشند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یوناما
گزارش تلفات ملکی
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی AZADI
سربازان ما که از ناموس و آبروی وطن دفاع میکند با شکم گرسنه میجنگند اما یک زن یهودی از پول نان این سربازان ۱۵۰ ملیون دالر را در بانک پسرش برای عیاشی اش در آمریکا سرازیر میکند

>>>   Zahir Ariaie
تو خود زمين هاى دولتى را دارى چور ميكنى به كوچيان ميدهى تو خود يك غارت گر هستى، تو خود حامى دزدان و چپاول گران هستى، تو مردم فريب دروغ گو به اعمال و أطراف خود تظر بنداز ، تو فاشيست مريض، متعصب، قبيله گرا، مزدور و جنايتكار حامى همه هرچه فاسد، متعصب، غاصب زمين، تروريست، نفاق افگن ، قوم گرا... هستى. بهترين خدمت به اين ملت اين است كه گور خود را گم كنيد و شر خود را از سر ملت كم كنيد. از روزى كه پاى نحس شما عقده يى ها، قوم و قدرت پرست ها، در كشور باز شد هزاران جوان زير خاك رفتند و نفاق به أوج خود رسيد، مردم امنيت سياسى ، اقتصادى و اجتماعى خود را بيشتر از پيش از دست دادند.

>>>   یک بخشی از سیاست پشتونیزم، متکی به جعل، تحریف و دسیسه است. اینجا اصل ترجمه کتاب ریاست S را با شما در میان می گذاریم.

"مسعود و افرادش منابع در اختیار داشتند. براساس گزارش سی آی ای‌، فرمانده و بسیاری از دستیاران ارشدش حساب های بانکی در خارج و لندن داشتند. گفته میشود که مسعود بیش از ۶۰ میلیون دالر در حساب هایی در لندن داشت. در حالی که آن ها عملن در جنگ در برابر طالبان و پاکستان قرار داشتند. پاکستان، کشور هسته ای که تن ها درآمد ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۰۱ بیش از ۷۰ میلیارد دالر بود."

نوت: در اینجا از کمک سی آی ای به قهرمان ملی، اصلن چیزی نیامده است. ضمنن، قهرمان ملی همیشه از کمک های بیرونی ها یاد کرده است. ولی در برابر کمک بیرونی، نمونه خاک فروشی از بخارا تا خجند و دیورند را.. نداریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Ariaie
به قول مقاله اسوشيتيت پرس، "ستانكزى و أتمر جداگانه با طالبان مصروف گفتگو اند، أين در حاليست كه هيچكدام نه با همديگر هماهنگ ميكنند و نه با شوراى صلح مشوره ميكنند" . أين چى مذاكره يى است؟ أيا زمين هاى نا تقسيم را بچه هاى كاكا تقسيم ميكنند؟شوراى صلح چرا وجود دارد؟ مردم افغانستان در كجاى اين مذاكرات قرار دارند؟ آيا در اين مذاكرات واقعاً امنيت مردم مذاكره ميشود؟

>>>   آیا سازمان ملل متحد از این همه گذارش که صرف ابراز نگرانی کرده چی کاری رو انجام داده؟ 16سال همش گذارش؟ یعنی چی؟ چرا دست به کاری نمیده؟ آیا سر نوشت مردم بیچاره افغانستان این باشد که همش قربانی بیگناهی بده؟ قربانی ابر قدرت های منطقه رو باید کشور افغانستان بده? نه شما لطفاً جلو این همه فاجعه رو بکیر آگه شما واقعا سازمان ملل متحد هستید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است